LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Rekening huisarts na (ongevraagde) hulp bij ongeval
Re: Rekening huisarts na (ongevraagde) hulp bij ongeval
In Nederland ben je volgens mij wettelijk verplicht om iemand in nood te helpen. Lijkt me toch sterk dat je dan na afloop een rekening mag vragen. Zeker als de man uiteindelijk geen poot heeft uitgestoken.
Compleet negeren, die rekening.
Mocht de huisarts moeilijk blijven doen, dan even een keertje opzoeken waar zij huis is en of hij een beetje een tuin heeft. Overdag breng je zijn tuin dan een bezoekje en hark je de boel even goed aan. Daarna een rekening door zijn bus duwen met het verzoek om 180 euro over te maken: "Visite en onderhoud tuin tijdens diensturen".
Mocht de huisarts moeilijk blijven doen, dan even een keertje opzoeken waar zij huis is en of hij een beetje een tuin heeft. Overdag breng je zijn tuin dan een bezoekje en hark je de boel even goed aan. Daarna een rekening door zijn bus duwen met het verzoek om 180 euro over te maken: "Visite en onderhoud tuin tijdens diensturen".
Een arts, brandweerman, verpleegkundigen zijn altijd in functie als er een calamiteit zich voordoet. Omstanders zijn ook in functie: n.l. hulp verlenen indien mogelijk. Die arts is op zijn Hollands gezegd: van de pot gepleurd. Maar gelukkig zijn de Belgen niet zo dom als word beweerd, dus hij zal dit zeker niet gaan betalen. Hij (de dokter) kan wel beweren dat ie een ambulance heeft afgezegd, had hij die dan ook 'besteld'? Belachelijk verhaal, als de Telegraaf het juist heeft geschreven.
-
Dan doe je het nog steeds helemaal verkeerd. Je hoeft er alleen maar bij te gaan staan als de tuinman of de schilder bezig zijn. Dat deed de dokter ook.vogels schreef:Iets dergelijks had ik ook in gedachten, bijv. even zijn kozijnen schilderen, schoorsteen vegen enz.angel1978 schreef:Compleet negeren, die rekening.
Maar dan kom je toch zeker in de Telegraaf, met foto; zulke weldoeners worden immers altijd de hemel in geprezen?vogels schreef: Enfin, ik begrijp nu wel waarom ik nooit rijk wordt: help de mensen altijd gratis.
Het is de Telegraaf dus het zou zomaar kunnen zijn dat bepaalde details die de rekening rechtvaardigen zijn weggelaten om het verhaal smeuïger te maken. Een artikel over een graaiende arts verkoopt immers meer kranten dan een genuanceerd verhaal.
Het is de Telegraaf dus het zou zomaar kunnen zijn dat bepaalde details die de rekening rechtvaardigen zijn weggelaten om het verhaal smeuïger te maken. Een artikel over een graaiende arts verkoopt immers meer kranten dan een genuanceerd verhaal.
Ik denk dat er meer achter zit. Hoe komt die huisarts aan de NAW gegevens om een rekening te kunnen sturen?
Daar heb je een punt. Ik vind trouwens toch dat er steeds meer van dit soort opgeklopte berichten in de media komen, niet alleen in de Telegraaf, maar ook in het AD en op TV. En de vraag is wat er van waar is en welke andere omstandigheden er meespelen die niet genoemd worden.vroem schreef:Ik denk dat er meer achter zit. Hoe komt die huisarts aan de NAW gegevens om een rekening te kunnen sturen?
-
In de regionale krant staat dat de arts deze opgevraagd heeft bij de ehbo post van het ziekenhuis.mh73 schreef:Daar heb je een punt. Ik vind trouwens toch dat er steeds meer van dit soort opgeklopte berichten in de media komen, niet alleen in de Telegraaf, maar ook in het AD en op TV. En de vraag is wat er van waar is en welke andere omstandigheden er meespelen die niet genoemd worden.vroem schreef:Ik denk dat er meer achter zit. Hoe komt die huisarts aan de NAW gegevens om een rekening te kunnen sturen?
Die krant had ook de arts gesproken, die zei dat de klant nog geluk had gehad met slechts een rekening van 180 euro. Als de ambulance die besteld was niet door hem zou zijn afbesteld zou de rekening voor het vervoer 600 euro zijn geweest.
Dan heeft die ehbo post die gegevens wel erg makkelijk gegeven...lijkt mij onwenselijk dat dat zo makkelijk kan...
-
We waren er niet bij, weten dus ook niet wat er precies gebeurd is. Dat maakt het weer eens zo lastig een correcte mening te vormen.
http://www.ed.nl/extra/gezondheid/omsta ... -1.4428252
't Is mijns inziens geen lasterpartij mijnerzijds: staat uitgebreid in kranten en op internet. Dus Telegraaf heeft 't niet overdreven.
't Is mijns inziens geen lasterpartij mijnerzijds: staat uitgebreid in kranten en op internet. Dus Telegraaf heeft 't niet overdreven.
-
We kunnen wel de krant lezen, ik neem aan dat journalisten doorgaans hun werk professioneel oppakken (berichtgeving over speciale homowijken in tilburg daargelaten)witte angora schreef:We waren er niet bij, weten dus ook niet wat er precies gebeurd is. Dat maakt het weer eens zo lastig een correcte mening te vormen.
Gaat lekker, allebei een zelfde link plaatsenJosephien12 schreef:We kunnen wel de krant lezen, ik neem aan dat journalisten doorgaans hun werk professioneel oppakken (berichtgeving over speciale homowijken in tilburg daargelaten)witte angora schreef:We waren er niet bij, weten dus ook niet wat er precies gebeurd is. Dat maakt het weer eens zo lastig een correcte mening te vormen.
-
Jij was net iets eerder, jij hebt gewonnentenormin schreef:Gaat lekker, allebei een zelfde link plaatsenJosephien12 schreef:We kunnen wel de krant lezen, ik neem aan dat journalisten doorgaans hun werk professioneel oppakken (berichtgeving over speciale homowijken in tilburg daargelaten)witte angora schreef:We waren er niet bij, weten dus ook niet wat er precies gebeurd is. Dat maakt het weer eens zo lastig een correcte mening te vormen.
Ik heb gewonnen? Okay, doe het voor de prijs die de dokter berekende: €180,00. Maak maar over op mijn rekening nr. 1234567890 . Alvast veel dank.Josephien12 schreef: Jij was net iets eerder, jij hebt gewonnen
Ik moet je toch even uit de droom helpen: de gemiddeld journalist tegenwoordig is niet te beroerd zaken te plaatsen zonder of met slechts beperkt wederhoor en/of onderzoek ter verificatie, of uit verband rukken van uitspraken van mensen die wel geconsulteerd worden over een onderwerp. Helaas een aantal keren mee mogen maken, reden dat ik niet meer in ga op verzoeken door media medewerking te verlenen aan berichtgeving.Josephien12 schreef:We kunnen wel de krant lezen, ik neem aan dat journalisten doorgaans hun werk professioneel oppakken (berichtgeving over speciale homowijken in tilburg daargelaten)witte angora schreef:We waren er niet bij, weten dus ook niet wat er precies gebeurd is. Dat maakt het weer eens zo lastig een correcte mening te vormen.
Als het is zoals het bericht in de krant staat zou ik als slachtoffer een klacht indienen tegen betreffende arts, want dit kan gewoon niet. Idem tegen eerste hulp post die zomaar gegevens verstrekt aan iemand niet eigen arts zijnde.
Ik heb ook net een rekening van mijn zorgverzekeraar gekregen van 254,77 voor een bezoekje aan de spoedeisende hulp. Ik ben een student en studeer in Rotterdam. Ik was de dag daarvoor op mijn rug gevallen. In de trein voelde het toch wat ongemakkelijk. Ik dacht ik ga voor de zekerheid even langs een ziekenhuis. Ik was helemaal niet op de hoogte van een huisartsenpost, want zo vaak hoef ik gelukkig niet naar het ziekenhuis.
Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen. Werd ik netjes geholpen en kon ik wachten in de wachtkamer. Na een onderzoek van 5 minuten zei de desbetreffende arts. Nou jongen er is geen reden om je druk te maken, ga maar naar huis je bent gewoon op een spier gevallen en die is een beetje gekneusd. Ik ging met een goed gevoel naar school. Totdat ik dus die rekening kreeg. Wat een stel oplichters, ze hadden van te voren wel kunnen zeggen dat ik beter naar mijn huisarts kon gaan, dat dat goedkoper was. Want het was nog maar 10 uur in de ochtend.
Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen. Werd ik netjes geholpen en kon ik wachten in de wachtkamer. Na een onderzoek van 5 minuten zei de desbetreffende arts. Nou jongen er is geen reden om je druk te maken, ga maar naar huis je bent gewoon op een spier gevallen en die is een beetje gekneusd. Ik ging met een goed gevoel naar school. Totdat ik dus die rekening kreeg. Wat een stel oplichters, ze hadden van te voren wel kunnen zeggen dat ik beter naar mijn huisarts kon gaan, dat dat goedkoper was. Want het was nog maar 10 uur in de ochtend.
Dat had je ook zelf kunnen bedenken.ze hadden van te voren wel kunnen zeggen dat ik beter naar mijn huisarts kon gaan, dat dat goedkoper was. Want het was nog maar 10 uur in de ochtend.