LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door bprosman »

Regels zijn er niet voor om altijd strikt na te leven. Ook een arts mag klantenservice bedrijven. Ik zeg niet dat hij niet in zijn recht staat, maar dat een klant die al jaren bij hem komt en 1x vergeet is best wat coulance mag ontvangen.
Lol... ik zal m onthouden als een instantie een keer een foutje maakt :wink:

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door vroem »

Als zorgverlener heb ik patiënten, geen klanten. Dus klantenservice? Nou nee. Fatsoenlijke communicatie, serviceverlening : ja!
De herinneringsmails en sms en die gestuurd worden om patiënten te behoeden voor een rekening vanwege een niet nagekomen afspraak ( met systemen die mij geld kosten) maken deel uit van die serviceverlening.
Niet alleen met het doel die ene patient te helpen, maar ook die 2499 anderen. Die graag wellicht eerder een afspraak zouden hebben wanneer vooraf bekend was dat die mogelijkheid er zou zijn.

Dat ik, behoudens de eerste die ze cadeau krijgen ik niet nagekomen afspraken wel bereken is oa dat het gewoon asociaal is. En ja ik ben best coulant wanneer iemand , ook als het kort tevoren is, met een overmachtsituatie zit. Coulant kan ik alleen zijn als ik het vooraf en zsm weet. Dan hebben anderen er ook nog iets aan.

Waar ik alleen steeds meer redelijk de @&€ft aan heb gekregen zijn die mensen die niets laten horen op alle herinneringen en communicatie achteraf ook ( wij bellen ook nog na waar men was..., en sturen een brief erover indien geen telefonisch kontakt) tot de rekening er is. Het is niet zo dat het eenrichtingsverkeer is. Een afspraak bij mij, en zeer waarschijnlijk ook de zorgverlener uit het verhaal van TS is vrijwillig , maar niet vrijblijvend.
Naar schatting wordt een 5procent zo niet meer van de kosten in de zorg veroorzaakt door patiënten die niet komen opdagen, zelfs niet in het ziekenhuis voor een operatie...
Dus 5 procent niet alleen op uw maar ook op mijn zorgpremie...
De echt vervelende overmachtsituaties daargelaten is het gewoon asociaal, zeker daar waar vanuit de zorgverlener wel moeite gedaan wordt het te voorkomen...

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door tenormin »

@vroem volledig met uw inzending eens. Vooral als u schrijft uw patiënten zelfs een sms te sturen: uw assistente dan; wat een service. Ongekend. Denk ook wel dat u uw 2500 patiënten wel een 'beetje kent'. En daar dan wel soepel en begrijpend mee om kan gaan. Uiteindelijk moet een zorgverlener ook brood op de plank krijgen: niemand werkt er immers voor niets; de vrijwilligers/sters uitgezonderd.

Moneyman
Berichten: 32090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door Moneyman »

Mijn tandarts sms't ook. Verder: volledig eens met Vroem!

alfatrion
Berichten: 22195
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is leuk als een zorgverlener dit een keer doet. Maar je moet niet menen daar moreel recht op te hebben. Ik ken een zorgverlener die dit doet en daar kom ik sinds jaar en dag op mijn verjaardag een stukje taart brengen.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door tenormin »

alfatrion schreef:Het is leuk als een zorgverlener dit een keer doet. Maar je moet niet menen daar moreel recht op te hebben. Ik ken een zorgverlener die dit doet en daar kom ik sinds jaar en dag op mijn verjaardag een stukje taart brengen.
Mijn zorgverlener(s) krijgen geen taart, maar wel ieder jaar met Kerstmis een cadeautje. Ook de assistentes. En dat het word gewaardeerd? Zeker weten.

stefanhouterman
Berichten: 509
Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door stefanhouterman »

Mijn tandarts krijgt van mij 100 bonus punten, als hij goed heeft gedeclareerd. :lol:

mh73

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door mh73 »

Mijn tandarts stuurt een paar dagen van te voren nog een mailtje ter herinnering. Dat valt wel in het oog: meestal gaan we met zijn vijven tegelijk. Staan er vijf mailtjes van de tandarts in je mailbox.

Moneyman
Berichten: 32090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door Moneyman »

alfatrion schreef:Het is leuk als een zorgverlener dit een keer doet. Maar je moet niet menen daar moreel recht op te hebben.
Maar als je tandarts dit altijd doet, mag je er -zonder tegenberichten- vanuitgaan dat hij dat blijft doen.

Voor wat betreft dat gebak: zoals altijd met mensen doen dat soort dingen wonderen.

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door renewouters »

tenormin schreef:Vooral als u schrijft uw patiënten zelfs een sms te sturen: uw assistente dan; wat een service. Ongekend. Denk ook wel dat u uw 2500 patiënten wel een 'beetje kent'.
Denk je echt dat ze die handmatig versturen en aan de klant/patient denken? Die SMS-jes worden gewoon automatische door het afsprakensysteem verstuurd. Een vriend van mij heeft behoorlijk veel aan dat soort systemen en diensten verdiend.

tenormin
Berichten: 6829
Lid geworden op: 31 okt 2011 21:29

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door tenormin »

renewouters schreef:
tenormin schreef:Vooral als u schrijft uw patiënten zelfs een sms te sturen: uw assistente dan; wat een service. Ongekend. Denk ook wel dat u uw 2500 patiënten wel een 'beetje kent'.
Denk je echt dat ze die handmatig versturen en aan de klant/patient denken? Die SMS-jes worden gewoon automatische door het afsprakensysteem verstuurd. Een vriend van mij heeft behoorlijk veel aan dat soort systemen en diensten verdiend.
Daar kan ik niet over oordelen, weet heel weinig van automatische systemen, maar u zult best wel gelijk hebben. Never the less: toch een goed systeem.

RobinvdP
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 mar 2016 12:48

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door RobinvdP »

langste adem schreef:Wat Olaf zegt is wel waar.
Het is mij ook weleens overkomen dat ik een vrije middag had opgenomen vanwege mijn afspraak met de tandarts. En dat ik er bij de tandarts achter kwam dat er daar iets mis was gegaan want mijn afspraak stond niet meer in hun agenda, en ik was de zoveelste al die dag die dat overkwam.

Ik kreeg de welgemeende excuses en ik had ook zoiets van nouja, vervelend maar kan gebeuren.
Deze tandarts hanteert overigens ook een noshow boete, dus ik hoop dat hij net zo soepel is als ik ooit een keer mijn afspraak vergeet of te laat kom opdagen.
Precies! Het is normaal om begrip te hebben voor het incidenteel missen van een afspraak. Er zijn nu eenmaal situaties die ervoor zorgen dat iemand zich niet eerder dan de ochtend zelf af kan melden en dit dient begrepen te worden door een zorgverlener. Net als de client begrip dient te hebben voor de zorgverlener die eens een afspraak mist wegens ziekte (en dit pas dezelfde dag doorgeeft). Als zorgverlener dien je hier rekening mee te houden tav je kosten. Immers zou een client ogv deze gedachtegang ook een bedrag wegens winstderving moeten kunnen opeisen bij zorgverlener.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door vroem »

Het is normaal om begrip te hebben voor het incidenteel missen van een afspraak.
dat is in essentie ook normaal. maar ook daaraan zijn grenzen.
dit dient begrepen te worden door een zorgverlener
dat woordje ""dient"" vind ik nogal misplaatst... zoals gezegd: er zijn grenzen...
Als zorgverlener dien je hier rekening mee te houden tav je kosten.
hoe dan? de meeste tarieven in de zorg zijn van bovenaf bepaald. Daarin is geen rekening gehouden met dit soort uitval. Terecht en logisch overigens.
Immers zou een cliënt ogv deze gedachtegang ook een bedrag wegens winstderving moeten kunnen opeisen bij zorgverlener.
even grappige als kromme gedachtegang eigenlijk...

Even korter door de bocht: de patient (geen cliënt, echt niet...) maakt uit eigen vrije wil de afspraak bij de zorgverlener. Die afspraak is vrijwillig maar niet vrijblijvend. Daar zitten rechten aan maar ook plichten. Eea is ook vastgelegd in de WGBO en in de meeste gevallen maakt de regeling mbt wat er gebeurt bij een niet nagekomen of (veel) te laat afgemelde afspraak, ongeacht reden daarvan ook gewoon deel uit van de behandelovereenkomst. Wil men dat als patient niet , moet je daar gewoon vooraf niet mee akkoord gaan (en derhalve de overeenkomst niet aangaan). Laten we het niet moeilijker maken dan het is. Al dat gezeur achteraf over terecht in rekening gebrachte kosten slaat m.i. eigenlijk nergens op. mn omdat het achteraf is waar men vooraf wel akkoord is gegaan met de regeling, namelijk door inschrijving in de praktijk en het maken van de afspraak. .

witte angora
Berichten: 32621
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door witte angora »

Grappig. Voor morgenmiddag stond er een afspraak met mijn zorgverlener. Zojuist ben ik keurig gebeld (twee keer zelfs, eerste keer was ik niet thuis) dat de betreffende arts ziek is en dat de afspraak niet door kan gaan. Nieuwe afspraak voor volgende week gemaakt, uiteraard onder voorbehoud. Dit kan ik niet zo erg vinden, voor morgen vind ik wel wat anders om te doen.

Erger zou ik het vinden als ik morgen met mijn ook nog zieke kop naar het volgende dorp was gereden, in de wachtkamer was gaan zitten, en, zoals in de wachtkamer aangegeven is, pas na een kwartier eens ging vragen of de afspraak uit loopt of wat er dan is - om dan te horen te krijgen dat de arts ziek is en dat ik voor niks ben gekomen.

Misschien dat sommigen zich hier eens in kunnen proberen te leven. Dan wordt het misschien makkelijker om zich in te leven in de positie van de behandelaar.

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door ex-client »

Ik kreeg griep op de avond voor de dag van een afspraak, hetgeen inhield de ik pas de volgende ochtend in staat was om dit te melden. Kotsend in de wachtkamer zitten is niet bedoeling toch.(ben maagpatient is bekend bij behandelaar)

Ik ben er vanuit gegaan dat ik als client/patient, net zoals ieder ander in een beschaafde maatschappij, het recht heb om mij ziek te melden zonder dat er repercussies volgen. Vervolgens heb ik een nieuwe afspraak gemaakt.
Daarbij meld ik ook, dat er aan de telefoon zowel bij het ziek melden als bij het maken van de nieuwe afspraak er niets is gezegd over evt. boetes. Vond ik ook niet vreemd, ik was immers ziek en meld dit bij de eerste mogelijkheid.

De wet geeft aan dat om schadevergoeding te krijgen, de tekortkoming te wijten moet zijn aan schuld van mijn kant. Als er sprake is van overmacht (bv ziekte) is er geen toerekenbaarheid van de tekortkoming en dus geen verplichting tot schadevergoeding. Zelfs al zou er sprake zijn van een getekende overkomst, wat hier zeker niet het geval is. Overigens, de verzuimregeling is ingevoerd toen ik al behandeld werd.

Ook zorginstellingen zijn bedrijven die proberen geld te verdienen. Maar als ze financiele-bedrijfsvoering boven het belang stellen van hun patienten verliezen ze hun bestaansrecht.

Dat er een stok moet zijn in het no-show verhaal begrijp ik wel, maar zeker in de GGZ behoort men terughoudend te zijn. Hier zijn de clienten vaak onder behandeling juist omdat men het leven niet op orde heeft.
De angst voor falen en de hoge boetes weerhoud hun vaak voor het maken van een afspraak. Psy-Q parnassia verbied zelfs verdere noodzakelijk behandeling als men de door hun zelf verstrekte boete niet betaald.

Vergelijk: uw automoteur brengt extra kosten in rekening omdat de reparatie (nog) niet is gelukt en als dit niet wordt voldaan bent u niet meer welkom bij de garage.
Let wel, ik heb het over GGZ.

Gevolg is dat de client die hulp heeft gezocht om zijn leven op orde te krijgen en door overmacht een afspraak niet tijdig kan afzeggen, afgestraft wordt. Zoals bv. Psy-Q onmiddellijk incasso-bureau Famed/Credios dreigende brieven laat sturen en een incassotraject start. Terwijl de client bij Psy-Q hulp zocht om dit soort ellende te voorkomen. Voor deze groep clienten zal dit als een mes in de rug voelen.

Dit is een maatschappelijk probleem. We willen niet dat er nog meer onbehandelde verwarde mensen op straat terecht komen.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door vroem »

tja...als u door ziekte niet een geplande reis kunt maken, niet kunt vliegen, niet op tijd in het hotel kunt zijn brengen deze bedrijven toch echt ook kosten in rekening. Of crediteren reeds gedane betalingen niet.

Met daarnaast het simpele feit dat helaas de meeste ziekmeldingen die gebruikt worden om een afspraak (kosteloos) te kunnen annuleren het aantal daadwerkelijke ziektegevallen ver overstijgt...Ik heb het een tijdje uitgetest, ging op mijn strepen staan bij de telefonische afmeldingen erover en een 95% bleek prima in staat naar de praktijk te komen en de behandeling te ondergaan...trekt u zelf de conclusie maar

Dat zorgverleners er dus soms heel erg strikt mee omgaan heeft die (volgens u zo beschaafde) maatschappij aan zichzelf te danken vrees ik...de te goedertrouw handelende zijn ook hier weer de dupe van de slechteriken..dus beschaafd? valt tegen in de praktijk, zeker waar het om eigen belang gaat.

overigens is uw uitleg over wanneer en waarom kosten voor een te laat of niet nagekomen afspraak wel in rekening kunnen worden gebracht niet correct.

mbt dat het in GGZ is: het is nu eenmaal niet in de tarieven verwerkt (niet alleen bij GGZ niet, gewoon nergens) , en zeker waar dit om meestal langere afspraken gaat kan ik het mij heel goed voorstellen dat men er paal en perk aan wil stellen. Gaat helaas maar op 1 manier. Als u het niet eens bent met een dergelijke regeling in de praktijk , heeft u de keus naar elders te gaan.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door vroem »

overigens: Famed gaat niet gelijk incasso maatregelen starten, kan en mag ook niet, gaat echt even tijd overheen en diverse mogelijkheden aan cliënt dat traject te voorkomen.
en als zorgverleners hier geen paal en perk aan gaan stellen verliezen ze ook hun bestaansrecht, alleen op een andere manier...

de zorgverlener staat buiten uw overmacht, en heeft daar geen enkele invloed op om die te beperken of verhinderen. Leg mij eens uit waarom de financiële consequenties wel daar moeten liggen?
Als ik een deuk in mijn auto rijdt, zonder tegenpartij om het te verhalen, betaalt u mijn schade toch ook niet?

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door ex-client »

vroem schreef:tja...als u door ziekte niet een geplande reis kunt maken, niet kunt vliegen, niet op tijd in het hotel kunt zijn brengen deze bedrijven toch echt ook kosten in rekening. Of crediteren reeds gedane betalingen niet.
Vakantie is anders dan noodzakelijke behandeling..............?.
Met daarnaast het simpele feit dat helaas de meeste ziekmeldingen die gebruikt worden om een afspraak (kosteloos) te kunnen annuleren het aantal daadwerkelijke ziektegevallen ver overstijgt...Ik heb het een tijdje uitgetest, ging op mijn strepen staan bij de telefonische afmeldingen erover en een 95% bleek prima in staat naar de praktijk te komen en de behandeling te ondergaan...trekt u zelf de conclusie maar
Mijn conclusie is dat u erg wantrouwig de wereld inkijkt.
Dat zorgverleners er dus soms heel erg strikt mee omgaan heeft die (volgens u zo beschaafde) maatschappij aan zichzelf te danken vrees ik...de te goedertrouw handelende zijn ook hier weer de dupe van de slechteriken..dus beschaafd? valt tegen in de praktijk, zeker waar het om eigen belang gaat.
De wereld zal er op vooruit gaan wanneer geaccepteerd wordt dat de goede onder de kwade lijden?
In de volgens mij beschaafde maatschappij, lijden de goede niet onder de kwade en is dat een basis principe.
En ook hier: Mijn conclusie is dat u erg wantrouwig de wereld inkijkt.
Gaat helaas maar op 1 manier. Als u het niet eens bent met een dergelijke regeling in de praktijk , heeft u de keus naar elders te gaan.
Is er maar 1 manier?? Kom, ben hier dan ook creatief..........of gaan we alleen maar voor easy way, boetes.
Keus om elders te gaan valt vaak tegen, aangezien de GGZ overheerst wordt door enkele grote bedrijven.

Het is in ieder geval duidelijk, dat u zich hard maakt voor de financiele kant van het verhaal.
Ik ga voor de te goedertrouw handelende die ook hier weer de dupe zijn.

ex-client
Berichten: 18
Lid geworden op: 28 apr 2016 14:24

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door ex-client »

Even korter door de bocht: de patient (geen cliënt, echt niet...) maakt uit eigen vrije wil de afspraak bij de zorgverlener.
Sorry vroem, ben ik weer,ik kwam dit tegen..en dit is wel een beetje waar het over zou moeten gaan.

Wie gaat er uit vrije wil onder behandeling voor een ziekte of stoornis?
Zou u, als ervaringsdeskundige, dan ook een schatting willen doen van wat u
in uw dagelijkse praktijk tegenkomt, aan vrijwillige zorgzoekers?

Het is zelfs maatschappelijk wenselijk dat men zorg zoek wanneer nodig.
Ter voorkoming van zelfmoord, epidemie, verwarde mensen op straat die onheil stichten
......en wat al niet meer.

En zorgverleners die denken dat hun patienten uit eigen vrije wil zorg vragen helpen niet.

vroem
Berichten: 3748
Lid geworden op: 29 jun 2009 13:58

Re: Richtlijnen voor no-show (niet komen opdagen)

Ongelezen bericht door vroem »

ik zou om dat punt beter te begrijpen oa even de WGBO doorlezen, de wet op de zorgovereenkomst. Daar staan niet alleen rechten en plichten voor de zorgverlener in, maar idem voor de zorgvrager.
En nee het is niet uw vrije keus ziek te worden, het is wel uw vrije keus bij die specifieke zorgverlener de afspraak te maken, tijd te reserveren voor uzelf. En als de zorgverlener met een lege behandelkamer zit doordat de zorgvrager er om welke reden dan ook niet is en dit te laat of helemaal niet heeft gemeld,blijft zorgverlener zitten met en een onkostenpost, en een langere wachttijd voor zijn/haar andere patiënten.

Het is vervelend bij echte overmacht, maar volgens mij is het in dit land (en niet alleen dit land) nog steeds zo geregeld dat de gevolgen van overmacht voor de persoon zelf zijn, en niet neergelegd hoeven te worden /kunnen worden/mogen(?) worden bij degenen die er verder part noch deel aan heeft/hebben behalve dat ie er op die manier zelf slachtoffer van wordt. De overmacht en het directe economisch gevolg ervan wordt doorgegeven aan anderen op die manier. Lijkt mij niet de bedoeling, tenzij het een verzekeraar is. In het geval van vakanties en dergelijke sluiten de meeste mensen een annuleringsverzekering af om de gevolgen van eigen overmacht voor zover mogelijk af te dekken. Betekent dus wel dat de meeste mensen ook begrijpen dat in dat geval eigen overmacht ook eigen rekening is. Waarom dan niet bij de zorgverlener/in de zorgsector? Er worden wel allerlei subjectieve "'argumenten "" aangehaald, ook nu weer maar dat verandert onder de streep in essentie niets.

Let wel: ik zou graag zelf bepalen wat ik ermee doe, maar het grote aantal no shows ( in ziekenhuizen toch een regio 4%, een percentage wat denk ik best door te zetten is naar andere takken in de zorg) wat er is dwingt mij wel maatregelen te nemen. De politiek wil in ieder geval wat betreft de ziekenhuizen ook aanpak ervan, vanwege de consequenties op de zorgkosten. Aangezien ik het niet kan/mag omslaan in het algemene tarief van de NZA , is de aparte consulten/behandeltijd doorberekenen aan ""veroorzaker"" het enige wat overblijft. En daar ga ik geen uitzonderingen maken, dan kan je bezig blijven. Regels zijn duidelijk en geaccepteerd bij aangaan zorgovereenkomst. In uw geval is de zorgovereenkomst blijkbaar op dat punt in het behandeltraject aangepast, Naast dat dat wel een reden zal hebben, had u op dat moment kunnen besluiten daar te stoppen. ipv achteraf bezwaren te gaan maken, en als ik het begrijp de nota's gewoon niet te betalen (tenminste, daar komt het Famed verhaal vandaan denk ik?)
Dat doe ik overigens met coulance, in eerste instantie alleen mijn kosten, ik ben mijn winst cq honorarium dan dus kwijt. Bij herhaling bereken ik wel gewoon het omzetverlies (met aftrek van techniek/materiaalkosten) door. Dat is gewoon waar ik, ook in ogen NZA/overheid, recht op heb namelijk.

Bent u het daar niet mee eens dient u zich tot de politiek te wenden. Ik geef echter weinig kans gezien de significante invloed die de no shows ook in bv ziekenhuizen hebben op de totale zorgkosten en efficiëntie in de zorg. ..

Gesloten