Vreemd dat bij het verhogen van het eigen risico nooit over de gevolgen gedacht wordt.
Daar is wel degelijk over nagedacht, alleen in de verkeerde richting !!
De lagere (maand)premie die een 'verhoogd' eigen risico met zich brengt is voor veel mensen een (wel overwogen ) reden om het gokje te wagen.
Ben bang dat bijna iedere student dat gokje wel aandurft in het kader van : ik ben jong, gezond en mij gebeurt nooit iets.
Heel vervelend voor uw zoon dat hij in één keer geconfronteerd wordt met een rekening van zijn volledige eigen risico.
Dat u schrikt van de hoogte van het consult is ook te begrijpen.
Maar zelfs als het de helft was geweest had het dezelfde uitwerking gehad , de eerste 865 euro van zijn zorggebruik wat onder het eigen risico valt is immers voor rekening van de verzekerde en de keus ivan de hoogte daarvan is door hem zelf beslist.
Met de meeste zorgverzekeraars is er de mogelijkheid om het eigen risico gespreid te betalen.
Maar met dat extra eigen risico valt het reuze mee. Bijvoorbeeld bij Anderzorg krijg je bij het hoogste eigen risico zo’n € 300 korting op de premie. Dus het kost je per saldo maar € 200 extra.
Als ik de OP goed begrijp, wordt er gewerkt met een staffel. De zoon van TS komt nu nét over de grens van de volgende trede (200-500 minuten) heen. Het heeft dus geen nut om er een uurtarief-discussie van te maken.
Ik zou gewoon nog eens bellen met Altrecht en kijken of er in een goed (!) gesprek iets te bereiken is. Maar ik zou nergens op rekenen. En ja, dat het zelf te betalen bedrag veel geld is is evident: maar dat is de keuze van betrokkene zelf geweest.
Dan betaal je bij zo.n ' crisisconsult ' dus +- € 800 pp gedurende +- 1.5 uur.
Waar GAAT dit over?
Je betaald natuurlijk niet alleen de persoon, maar ook alles wat er meer komt kijken in een dergelijke organisatie en dan lopen de bedragen sneller op dan dat de zon opkomt.
ik snap dat natuurlijk, desalniettemin zijn dit bizar hoge bedragen voor een ' crisisconsult ' bij Altrecht ......zo.n bedrag vraagt mijn cardioloog niet eens als ik bij hem op consult in het ZH kom..
Hmm, ik doe ook maar een aanname, voor mij is niet geheel duidelijk hoe verzekerde bij het crisisconsult is beland,
Via een vriendin, heeft die midden in de nacht de hulpdiensten gebeld?
Ik kan me voorstellen dat er dan een wat zwaarder prijskaartje aan hangt dan wanneer je een afspraak maakt.
crisisconsult is in ieder geval spoed, dus buiten de normale wachttijden om (die geloof ik in GGZ aardig lang kunnen zijn..tot 4 maanden voor intake, dan nog tot 2 maanden tot start behandeling).
spoed /snel is meestal al toeslag in kosten .
Daarnaast is, wat ik al eerder stelde, dit soort zaken meestal een traject, dus niet alleen die uren van alleen de intake.
Vragen staat vrij om het wat gereduceerd te krijgen, maar onder het bedrag van het eigen risico zie ik het niet gebeuren.
Wel goede zaak het toch te doen, uiteindelijk betalen we er wel allemaal aan mee namelijk.
Een gesprek over de hoogte van de rekening heeft geen enkel nut, waarom zouden ze zakken, ze zijn geen dief van eigen portemonnee.
Ook wel eens zo'n gesprek aangegaan bij de tandarts, hij glimlachte vriendelijk en er ging van de E 1000,00 nog geen halve Euro af.
Hoe snel na aanmelding vond dat "crisisconsult" plaats? Binnen enkele dagen? Voor een normale intake is de wachttijd vaak enkele weken. Dat er voor spoedwerk een hogerctarief wordt gerekend is niet ongebruikelijk. Bovendien is het tarief kennelijk door de zorgverzekering goedgekeurd of overeengekomen.
Was een "crisisconsult" wel nodig voor iemand die "wat in de put zat"? Is de verwijzing tot stand gekomen via de huisarts?
Het was een consult van ongeveer 1,5 uur met 2 mensen!
TS heeft het over een standaard tarief.. een uur wordt niet langer of korter als er meer mensen bij komen zitten.
Nou, vooruit, ik zal het nog een keer zeggen. Die 2 personen die bij het consult zijn, moeten wel allebei betaald worden.
Afgelopen keer bij de tandarts geen assistente gezien, terwijl er twee kiezen opgelapt moesten worden. De keer ervoor zat er wel een assistente bij. Het tarief? Hetzelfde.
Zoon heeft één consult gehad, geen twee consulten tegelijkertijd en in dezelfde kamer. Ik mag toch aannemen dat er een standaardtarief is per consult/sessie?
Nee, voor de GGZ is er geen standaard tarief per sessie. Het tarief wordt berekend over clusters van tijd.
Was een tijd terug nog een item in een consumentenprogramma, welke weet ik niet meer, dat (bijna) alle patienten ineens meer dan 200 minuten nodig hadden. Kassa voor de behandelaar.
Nee, voor de GGZ is er geen standaard tarief per sessie. Het tarief wordt berekend over clusters van tijd.
Was een tijd terug nog een item in een consumentenprogramma, welke weet ik niet meer, dat (bijna) alle patienten ineens meer dan 200 minuten nodig hadden. Kassa voor de behandelaar.
dat was /is (is hier eigenlijk ook het geval) doordat men in de afspraken die verzekeraars maakten een traject gingen clusteren in 1 declaratiecode. Iets als de DBC`s in de ziekenhuizen.
Ik denk dat juist daarin heel veel te besparen is. Zowel in GGZ als ziekenhuizen. wordt er voor patient ook overzichtelijker op.
Ik ben het eens met een van de vorige reacties dat een gesprek van 1,5 uur nooit tot een rekening van €1600 zou mogen leiden. Dus je zou bij de zorgverzekeraar kunnen aangeven dat jullie denken dat de GGZ een te hoge rekening heeft gestuurd. Hopelijk kunnen zij het onderzoeken. Ik vermoed dat die twee personen niet als een soort uurtarief dubbel geteld mogen worden. Dat zou gemakkelijk zijn: laat maar een paar personeelsleden aanschuiven en dan ....... Kassa! Je kunt bij de NZA ( (088) 770 87 70) navragen welke eisen exact gesteld worden aan he mogen declaren van dit bedrag. Zij kunnen je vertellen of aanwezigheid van twee personen leidt tot verdubbeling van het aantal uren. Je moet dan wel beschikken over de code van het gedeclareerde tarief. Dit is een declaratiecode of een dbccode. Deze codes behoren in de Mijnomgeving van de zorgverzekeraar te staan. Ook de geleverde zorgactiviteiten ( denk in geval van een ziekenhuis aan : een consult, een bloedonderzoek, een rontgenfoto, een tweede consult etc.) behoren zichtbaar te zijn bij de zorgverzekeraar. Je moet hiervoor meestal doorklikken op de factuurregel.
@Mathilde. U schrijft “Ik vermoed dat die twee personen niet als een soort uurtarief dubbel geteld mogen worden. Dat zou gemakkelijk zijn: laat maar een paar personeelsleden aanschuiven en dan ....... “
We hebben het hier over iemand die naar de crisisdienst van de GGZ moet.
Ik heb in het verleden iemand hierbij begeleid. In het eerste gesprek kwamen een psychiater én een psycholoog erbij. Ze moeten namelijk eerst weten bij welke specialist de patiënt het beste op zijn plek is op dat moment. Na onderling overleg gaat dan één van de twee de patiënt begeleiden. Het is dus niet zo dat er zomaar een personeelslid aan komt schuiven.
Ik zeg niet dat het bij de zoon van TS zo gegaan is, maar het is meer als voorbeeld bedoeld wat die 2e persoon erbij kan inhouden.