LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te hoge ziektekosten

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
nilnobis

Te hoge ziektekosten

Ongelezen bericht door nilnobis »

Kostenoverzicht zelfcontrole INR waarden

Sedert 13 jaar slik ik bloedverdunners. Dit i.v.m. het feit dat ik een hartritme stoornis heb.
Ter controle van mijn bloeddikte (INR waarde) controleer ik deze ongeveer 1 x per maand. Dit gebeurt d.m.v. zelfcontrole met een druppel bloed uit mijn vinger.

Deze controle wordt uitgevoerd m.b.v. een CoaguCheck XS PT meter, een apparaat vergelijkbaar meet een meter voor het meten van de bloedsuiker spiegel.

Deze CoaguCheck XS PT meter en de daarbij behorende teststrips worden beschikbaar gesteld door de trombosedienst van het ziekenhuis.

Onderstaand een overzicht van de jaarlijkse kosten voor deze CoaguCheck XS PT meter en de bijbehorende teststrips.

Omschrijving Kosten/jaar

Afschrijving CoaguCheck XS PT; aanschafkosten € 670,-
Afschrijving over 10 jaar € 67,--
Teststrips CougaCheck XS PT; aanschafkosten € 138,-- voor 48 stuks. 15 strips per jaar € 43,13

Totale kosten aan materiaal €110,13

Dit is aan materiaal per kwartaal € 27,53
Gedeclareerd door het ziekenhuis per kwartaal € 130,30
Verschil per kwartaal € 102,77
Er wordt per jaar door het ziekenhuis een bedrag gedeclareerd van € 521,20

Dit is een 'winst' per jaar van € 411,08

Onderstaand een overzicht van mijn INR waarden voor 2017. De INR waarden moeten liggen tussen 2 en 3. Indien de INR waarde <2 wordt deze door mij m.b.v. de wijziging in de tabletdosering gecorrigeerd. Dit geldt eveneens voor een INR waarde van >3.

In 2017 heb ik slechts 1 keer de INR waarde moest corrigeren.
De INR waarden en de bijbehorende tablet doseringsoverzicht worden door mij maandelijks per email naar de trombosedienst gestuurd.
Voor hen is het een kwestie van lezen en verder niets.
Voor dit 'lezen en verder niets' ontvangt de trombosedienst € 411,08 per jaar.
In een gesprek met het hoofd van de trombosedienst deelde deze mij mede dat er in Hengelo en omstreken ± 250 gelijke patiënten waren die op dezelfde manier hun INR waarden en bijbehorende dosering controleerden.

Dit betekent een jaarlijks 'winst' van € 102.770,-- (voor Hengelo en omgeving).
Ik heb geen inzicht wat dit landelijk zou kunnen betekenen.

Ik heb over dit bedrag gesproken met vertegenwoordigers van mijn ziektekosten verzekering, het hoofd van de trombosedienst en vertegenwoordigers van het ziekenhuis in Hengelo. In deze gesprekken schuift de een de verantwoordelijkheid naar de ander zodat er voor mij als patiënt geen doorkomen aan is, maar vooral geen duidelijkheid is.
Laatst gewijzigd door Radar op 14 nov 2017 14:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel door Moderatie aangepast

Brahms

Re: Te hoge ziektekosten

Ongelezen bericht door Brahms »

nilnobis schreef:Kostenoverzicht zelfcontrole INR waarden

Sedert 13 jaar slik ik bloedverdunners. Dit i.v.m. het feit dat ik een hartritme stoornis heb.
Ter controle van mijn bloeddikte (INR waarde) controleer ik deze ongeveer 1 x per maand. Dit gebeurt d.m.v. zelfcontrole met een druppel bloed uit mijn vinger.

Deze controle wordt uitgevoerd m.b.v. een CoaguCheck XS PT meter, een apparaat vergelijkbaar meet een meter voor het meten van de bloedsuiker spiegel.

Deze CoaguCheck XS PT meter en de daarbij behorende teststrips worden beschikbaar gesteld door de trombosedienst van het ziekenhuis.

Onderstaand een overzicht van de jaarlijkse kosten voor deze CoaguCheck XS PT meter en de bijbehorende teststrips.

Omschrijving Kosten/jaar

Afschrijving CoaguCheck XS PT; aanschafkosten € 670,-
Afschrijving over 10 jaar € 67,--
Teststrips CougaCheck XS PT; aanschafkosten € 138,-- voor 48 stuks. 15 strips per jaar € 43,13

Totale kosten aan materiaal €110,13

Dit is aan materiaal per kwartaal € 27,53
Gedeclareerd door het ziekenhuis per kwartaal € 130,30
Verschil per kwartaal € 102,77
Er wordt per jaar door het ziekenhuis een bedrag gedeclareerd van € 521,20

Dit is een 'winst' per jaar van € 411,08

Onderstaand een overzicht van mijn INR waarden voor 2017. De INR waarden moeten liggen tussen 2 en 3. Indien de INR waarde <2 wordt deze door mij m.b.v. de wijziging in de tabletdosering gecorrigeerd. Dit geldt eveneens voor een INR waarde van >3.

In 2017 heb ik slechts 1 keer de INR waarde moest corrigeren.
De INR waarden en de bijbehorende tablet doseringsoverzicht worden door mij maandelijks per email naar de trombosedienst gestuurd.
Voor hen is het een kwestie van lezen en verder niets.
Voor dit 'lezen en verder niets' ontvangt de trombosedienst € 411,08 per jaar.
In een gesprek met het hoofd van de trombosedienst deelde deze mij mede dat er in Hengelo en omstreken ± 250 gelijke patiënten waren die op dezelfde manier hun INR waarden en bijbehorende dosering controleerden.

Dit betekent een jaarlijks 'winst' van € 102.770,-- (voor Hengelo en omgeving).

Ik heb over dit bedrag gesproken met vertegenwoordigers van mijn ziektekosten verzekering, het hoofd van de trombosedienst en vertegenwoordigers van het ziekenhuis in Hengelo. In deze gesprekken schuift de een de verantwoordelijkheid naar de ander zodat er voor mij als patiënt geen doorkomen aan is, maar vooral geen duidelijkheid is.
Vreemde gedachtegang: De trombose dienst werkt dus blijkbaar compleet vrijwillig en gratis voor niets en steken even Euro 411,08 per jaar per patient in hun zak.
Denk gewoon dat de trombosedienst dat als inkomsten ziet waar hun zeer goed werkende organisatie van moet zien rond te komen. Dat dat werk iets verder gaat dan even naar wat aangeleverde gegevens van jou kijken gaat, moge duidelijk zijn.
Even voor de beeldvorming, Het gesprek met het hoofd van de trombosedienst, was dat inclusief of moest je er voor betalen. Die werknemer zit daar immers niet gratis.......
Verder zou je je er eens in moeten verdiepen wat de trombosedienst allemaal nog meer doet, en ja, ook dat moet wel betaald worden.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Naast de prik is er ook nog onderzoek en verwerking nodig.....

Wel kan het zijn dat een andere verzekeraar andere tarieven heeft afgesproken, zie Radar van Maandag tussen Delft & Rotterdam.
Voor amandelen is stukje fietsen voor Rotterdammers rendabel....
Zowel jou verzekeraar als het ziekenhuis mogen andere tarieven hanteren.
Overstap naar ander vlakbij ziekenhuis of andere verzekeraar, eventueel beide en je kunt veel besparen en soms onder de €385,- komen!

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

nilnobis schreef:Dit betekent een jaarlijks 'winst' van € 102.770,-- (voor Hengelo en omgeving).

Ik betwijfel of dit winst is. Alhoewel jij dat misschien denkt werkt niet iedereen in dit land gratis en voor niets. Ook gebouwen en apparatuur moeten betaald worden.

nilnobis

Natuurlijk heb ik respect voor het werk van de trombosedienst. Het gaat in mijn geval simpelweg om het feit dat de jaarlijkse declaraties van de trombosedienst niet in verhouding zijn met wat ze voor mij doen. Misschien gebeurt dat in identieke gevallen bij andere patiënten ook. Alom klaagt men dat de ziektekosten te hoog zijn en steeds hoger worden. Misschien zou er eens kritisch gekeken kunnen worden naar de individuele declaraties van de ziektekosten. Als er bespaard kan worden heeft dat voor iedereen een voordeel.

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

nilnobis schreef:Natuurlijk heb ik respect voor het werk van de trombosedienst. Het gaat in mijn geval simpelweg om het feit dat de jaarlijkse declaraties van de trombosedienst niet in verhouding zijn met wat ze voor mij doen. Misschien gebeurt dat in identieke gevallen bij andere patiënten ook. Alom klaagt men dat de ziektekosten te hoog zijn en steeds hoger worden. Misschien zou er eens kritisch gekeken kunnen worden naar de individuele declaraties van de ziektekosten. Als er bespaard kan worden heeft dat voor iedereen een voordeel.
Voor die 100k per jaar kunnen ze nog niet eens 2 personen fulltime in dienst hebben. En dan hebben we het nog niet eens, zoals hierboven al aangegeven, over kosten voor het gebouw, opslag, etc. Het lijkt me sterk dat daar forse winst op wordt gemaakt.

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

afschrijftermijn van 10 jaar vind ik al erg optimistisch. zeg maar 5. Voor de rest: kosten is neem ik aan een vast tarief, zoals zo vaak bij dit soort dingen is het tarief voor de makkelijke en de allermoeilijkste patient gelijk. Tenzij er extra huisbezoeken en zo aan te pas moeten komen. En verkijk je niet op de tijd die het goed dossier bijhouden kost.

yan

Ongelezen bericht door yan »

nilnobis schreef:. Misschien zou er eens kritisch gekeken kunnen worden naar de individuele declaraties van de ziektekosten. Als er bespaard kan worden heeft dat voor iedereen een voordeel.
Als dit voor elke patient op maat gerekend moet worden is de zorg al een veelvoud van deze 100k extra kwijt aan het opmaken van de persoonlijke kosten specificaties.

vroem

even teruggezocht: de prijs die u noemt voor het apparaat is excl btw en excl verzendkosten uit buitenland... komt dus nog wel wat bovenop. Reken je rijk is niet de juiste spelkeuze bij zorgkosten.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

Beste topistarter,

Volgens mij ben jij heel er selectief aan het rekenen en begrjip je niet helemaal hoe het werkt... Als je het niks vindt is het misschien eens leuk om te kijken wat mensen in andere landen wel niet kwijt zijn voor inferieure zorg.... Misschien dat je er dan toch iets anders tegenaan gaat kijken?

nilnobis

De prijs is inderdaad excl. btw, maar ziekenhuizen krijgen hun BTW terug.

Het gaat mij hier simpelweg om aan te geven dat er hier en daar 'geld over de balk gegooid wordt'.

Als een ziekenhuis een redelijke prijs rekent voor zijn diensten heb ik daar geen moeite me, maar in mijn geval is het wat 'overdune'.

vroem

nilnobis schreef:De prijs is inderdaad excl. btw, maar ziekenhuizen krijgen hun BTW terug.

Het gaat mij hier simpelweg om aan te geven dat er hier en daar 'geld over de balk gegooid wordt'.

Als een ziekenhuis een redelijke prijs rekent voor zijn diensten heb ik daar geen moeite me, maar in mijn geval is het wat 'overdune'.
wanneer zij hiervoor BTW aftrek krijgen, is de verhuur ervan onderhevig aan BTW afdracht. maakt linksom of rechtom dus niet uit. sterker nog, de ""winst ""op verhuur (voor reserveringen voor reparatie/vervanging) is dan ook met BTW belast.
Misschien toch echt tijd u er eens echt in te verdiepen hoe bepaalde systemen werken.... er zijn blijkbaar veel onduidelijkheden, waar u vervolgens geen moeite mee heeft aan uw beperkte kennis of verkeerde veronderstellingen een (dus ook verkeerde) conclusie te hangen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Voor een ton kun je nog niet eens een medewerker voltijds aan het werk hebben, als je kijkt naar als kosten die er bij komen kijken. (Dus naast het bruto loon niet alleen de overige werkgeverslasten, maar ook de kosten voor een dure werkplek in het ziekenhuis, met apparatuur, programmatuur etc.) Zal eerder iemand voor de helft van de tijd kunnen zijn.

Als ze iedere maand voor de gewone gebakken een kwartiertje besteden aan het opzoeken van je dossier, het bekijken van de testresultaten en het archiveren en de verdere dossiervorming, dan ben je voor die 250 mensen al ruim door de helft van de tijd heen. Als tien procent van de mensen verder onderzocht moeten worden, omdat de waarden afwijken, dan kost dat met tijd en zal daarover vaak ook met een collega overlegd moeten worden. Dan ben je per dossier zo een uur verder, als het niet meer is. Als er dan ook nog wat tijd aan het bijhouden van kennis en aan andere niet-direct declareerbare zaken moet worden besteed, dan is die ton dus zo weg.

Lijkt mij daarom een zeer reële prijs, die ze rekenen.

nilnobis

Tegenwoordig gaat alles digitaal. De data komen binnen en worden automatisch gecheckt op min/max afwijkingen.
Alleen de uitzonderingen worden nader beken. Patiënten die zelf hun INR waarde controleren hebben meestal geen of weinig afwijkingen.
'Moeilijk ' in te stellen patiënten worden geprikt door de trombosedienst.

nilnobis

Geachte heer/mevrouw vroem het volgende;
Ik heb mijn eerste CoaguCheck inderdaad 10 jaar gebruikt alvorens ik een nieuwe kreeg. Ik weet niet wat u drijft in dit geval, maar waar het mij om gaat is dat er eens kritisch naar sommige ziektekosten gekeken wordt.

Julie4444

Ongelezen bericht door Julie4444 »

nilnobis schreef:Geachte heer/mevrouw vroem het volgende;
Ik heb mijn eerste CoaguCheck inderdaad 10 jaar gebruikt alvorens ik een nieuwe kreeg. Ik weet niet wat u drijft in dit geval, maar waar het mij om gaat is dat er eens kritisch naar sommige ziektekosten gekeken wordt.
En ondertussen ben je zelf zo inaccuraat als maar kan en ga je niet in op opmerkingen die kritisch kijken naar jouw onjuiste conclusies.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

Jefdus schreef:
nilnobis schreef:Natuurlijk heb ik respect voor het werk van de trombosedienst. Het gaat in mijn geval simpelweg om het feit dat de jaarlijkse declaraties van de trombosedienst niet in verhouding zijn met wat ze voor mij doen. Misschien gebeurt dat in identieke gevallen bij andere patiënten ook. Alom klaagt men dat de ziektekosten te hoog zijn en steeds hoger worden. Misschien zou er eens kritisch gekeken kunnen worden naar de individuele declaraties van de ziektekosten. Als er bespaard kan worden heeft dat voor iedereen een voordeel.
Voor die 100k per jaar kunnen ze nog niet eens 2 personen fulltime in dienst hebben. En dan hebben we het nog niet eens, zoals hierboven al aangegeven, over kosten voor het gebouw, opslag, etc. Het lijkt me sterk dat daar forse winst op wordt gemaakt.
Als het een HBO-er (of hoger) is heb je hoogstens 1,5 FTE voor dat geld. En dan moet je al zuinig doen.

nilnobis

Natuurlijk bekijk ik e.e.a. wel serieus en kritisch, 100K is alleen in Hengelo en omgeving maar volgens mij wonen er meer mensen in de rest van Nederland en moeten hiervan ook een aantal hun INR waarden meten.

Ik krijg bij het lezen van een aantal reacties de indruk dat een aantal mensen in Nederland niets te doen hebben en met hun negatieve kritieken het niveau van dit forum toch sterk naar beneden trekken.

Nogmaals ziektekosten zijn een hoog en hot item in Nederland. Waarom zoveel (negatieve) kritiek. Probeer de zaak eens positief te benaderen.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij benader ik de situatie niet echt negatief (of positief), maar eerder realistisch. Met daarbij vooral ook in het achterhoofd dat niets zomaar vanzelf gaat. Zelfs als de volledige verwerking van die gegevens geautomatiseerd zou zijn, dan zou het ontwikkelen en beheren van zo'n systeem op jaarbasis het ziekenhuis tienduizenden euro's kosten. Hoe meer het proces geautomatiseerd zou worden, hoe specifieker de systemen moeten worden en hoe harder de kosten de lucht in schieten.

Het is daarom vrij kort door de bocht om te zeggen dat ze een ton winst maken omdat alles toch automatisch gaat. Of dat ze "alleen maar' de doorgemailde gegevens 'even' in het systeem hoeven te zetten en dat dat niets zou kosten.

nilnobis

Beste Kweenie,
Ik werk zelf al meer dan 35 jaar in de ICT (programmeur) en weet redelijk hoe gegevens digitaal verwerkt en gecontroleerd moeten worden.
Als de trombosedienst na 10 jaar nog geen goed werkend ICT systeem heeft is er iets verkeerd.

Gesloten