LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] thuiszorg

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
bruin/zwart

thuiszorg

Ongelezen bericht door bruin/zwart »

Er gebeurd van alles in de thuiszorg organisaties, o.a Midden Limburg.
Er staat een complete reorganisatie voor de deur, met de "nodige" mensen die worden ontslagen.
En dit alles door de nieuwe regelingen in 2006. Ik heb het dan over de vergoedingen die het AWBZ gaat veranderen.
De zorg wordt niet meer vergoed zoals voorheen; er wordt nog vergoed naar het niveau van zorgverlener die het CIZ voorschrijft, en niet naar de zorg die geleverd moet worden. B.V.: CIZ indiceert een zorgverlener met niveau 3 voor persoonlijke verzorging voor een client die in de terminale fase zit. De client heeft in deze fase echter meer nodig dan een wasbeurt.Een hoger niveau zorgverlener kan niet ingezet worden, omdat het AWBZ dit dan niet vergoed.
De terminale client krijgt dan 7x per week een wasbeurtje, maar tijd voor een praatje met een verzorger die op de hoogte is van zijn situatie kan niet. Te duur!!!! En dan heb ik het nog niets eens over de begeleiding die minimaal een niveau 4 of 5 verpleegkundige hier kan geven.
Het wordt allemaal te duur en over kwaliteit van zorg wordt niet meer gesproken. Je mag als client van de thuiszorg zelf je zaakjes opknappen met de familie, een gediplomeerde verpleegkundige komt er niet meer aan te pas.
Hoe moet het verder met onze zorg???? :twisted: :twisted:

S.

Re: thuiszorg

Ongelezen bericht door S. »

Het is mij niet duidelijk wat uw rol is in deze aanklacht naar de regering?? of thuiszorg in het algemeen.
Bent u een client, een thuiszorgmedewerker?

Ook een verzorgende nivo-3 heeft een diploma en is in staat tot begeleiding die verder gaat dan een wasbeurtje.
Het zou te duur worden om alle zorg door iemand met nivo 4 of 5 te laten doen ( is HBO). Meestal wordt in situaties waarbij client veel zorg nodig heeft de inzet van verschillende zorgverleners met respectievelijk nivo- 1a2(= huishoudelijke zorg) 3 (=persoonlijke en lichte VP-zorg) en nivo 4a5 (verpleegkundige in de wijk of wijkverpleegkundige) gecombineerd.
De wijkverpleegkundige, en dat is nivo 5, doet veelal co-ordinerende taken.
Het CIZ splits de indicatie dus op in verschillende functies en wat het meeste toegepast wordt is inderdaad PV en een deel VP.

Het zou een zeer dure grap worden als een zeer zieke client enkel door zoprgverlener met nivo 5 verzorgd wordt. Dit gebeurt al jaren niet meer.
Volgens mij krijgt alleen het koningshuis dit voor elkaar. :wink:

Gesloten