Ik wil even een mening geven en tegelijkertijd vragen of andere mensen hier ook mee geconfronteerd worden.
Het is alsvolgt.
Sinds enige tijd ben ik onder behandeling van een psychotherapeut. Het ziet er naar uit dat dit nog wel even gaat duren en nu is het probleem dat de verzekering, in dit geval Het groene Land Achmea, het niet wil vergoeden. Dit terwijl ik doorgestuurd ben door jawel, een psychiater. VAn hem mocht ik wel blijven komen maar hij vond dat ik bij hem niet aan het juiste adres was.
Hebben meer mensen last van dit probleem?
Het is toch niet rechtvaardig dat zolang je iets lichamelijks hebt bijna alles vergoed wordt, maar zodra je iets 'tussen de oren' mankeert, je alles zelf maar moet ophoesten. (en neem van mij aan, dat gaat aardig in de papieren lopen!)
Dit heb ik ook gemeld bij een kantoor van de verzekering maar dan wordt er doodleuk gezegd dat dat nu eenmaal de regels zijn. Ja, en daar moet je het dan maar mee doen.
Ik weet het niet meer maar ik moest dit even kwijt.
Zijn er andere mensen die hier ook tegenaan lopen??
M.vr.gr.
Wuppie
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] vergoeding psychotherapie
Re: vergoeding psychotherapie
Ik herken het probleem.
Mijn partner is opgenomen geweest in een KKP (Korte Klinische Psychologie). Daarna was het de bedoeling dat wij samen naar een psychotherapeut gingen om alles 'af te ronden'. Dus nota bene verwezen door een heel team van psychiaters/psychologen etc.
Wordt niet vergoed door de verzekering. Nu heeft onze psychotherapeut een soort regeling met het AWBZ. Hij heeft ons daar in gezet, gezien wij niet vermogend zijn en het nog wel eens lang kon gaan duren.
Momenteel betalen wij hierdoor € 5,- per persoon per sessie (wij zitten nu al 2 jaar bij die therapeut). Dit hadden wij zonder die regeling nooit kunnen betalen.
Valt er met jouw therapeut niet zo iets te regelen?
Mijn partner is opgenomen geweest in een KKP (Korte Klinische Psychologie). Daarna was het de bedoeling dat wij samen naar een psychotherapeut gingen om alles 'af te ronden'. Dus nota bene verwezen door een heel team van psychiaters/psychologen etc.
Wordt niet vergoed door de verzekering. Nu heeft onze psychotherapeut een soort regeling met het AWBZ. Hij heeft ons daar in gezet, gezien wij niet vermogend zijn en het nog wel eens lang kon gaan duren.
Momenteel betalen wij hierdoor € 5,- per persoon per sessie (wij zitten nu al 2 jaar bij die therapeut). Dit hadden wij zonder die regeling nooit kunnen betalen.
Valt er met jouw therapeut niet zo iets te regelen?
Beste Wuppie,
Ik heb zojuist een brief zitten mailen naar de redactie van Radar. Begin 2002 werd ik doorverwezen naar een eerste lijnspsycholoog. In de folder van OZ-zorgverzekeraars stond dat oz-verzekerden van 18 jaar en ouder, doorverwezen door de huisarts naar een eerste lijnspsycholoog die vermeld staat bij een oz opvraagbare lijst, hun eerste 10 behandelingen (inclusief intake gesprek) volledig vergoed zouden krijgen. Nou, niet dus. Zij verschuilen zich achter het recht dat aan de folder geen rechten kunnen worden ontleend, is dat wat. Ik had de consumentenbond voor zorgverzekeraars al ingeschakeld, maar ik loop steeds vast. Ik heb nu dus de redactie van RADAR ingeschakeld in de hoop dat zij er verder achteraan kunnen gaan. Misschien kun jij dat ook doen, samen sta je sterker...toch?
Hou je taai.
Groetjes,
Ik heb zojuist een brief zitten mailen naar de redactie van Radar. Begin 2002 werd ik doorverwezen naar een eerste lijnspsycholoog. In de folder van OZ-zorgverzekeraars stond dat oz-verzekerden van 18 jaar en ouder, doorverwezen door de huisarts naar een eerste lijnspsycholoog die vermeld staat bij een oz opvraagbare lijst, hun eerste 10 behandelingen (inclusief intake gesprek) volledig vergoed zouden krijgen. Nou, niet dus. Zij verschuilen zich achter het recht dat aan de folder geen rechten kunnen worden ontleend, is dat wat. Ik had de consumentenbond voor zorgverzekeraars al ingeschakeld, maar ik loop steeds vast. Ik heb nu dus de redactie van RADAR ingeschakeld in de hoop dat zij er verder achteraan kunnen gaan. Misschien kun jij dat ook doen, samen sta je sterker...toch?
Hou je taai.
Groetjes,
Ikzelf ben een aktie bezig om dit soort dingen nou eens te stoppen. Wat ik zo raar vind van zorgverzekeraars. Als je wordt opgenomen,kost het hen kluiten vol geld. Maar ja dat mag natuurlijk wel. Van Alternatieven hebben de meeste zorgverzekeraars nog nooit van gehoord. Ik heb al diverse brieven gestuurd naar verschillende kamerleden. Maar er wordt niets aan gedaan. Inderdaad als er iets geestelijk met je is dan moet je betalen. Ikzelf heb me voor 7000 gulden in de schuld gegooit. Oke het is een investering in jezelf,maar ondanks dat vind ik dat zorgverzekeraars en artsen veel beter moeten kijken wat goed voor de persoon is.
En dat je je niet in de schulden hoeft te gooien om therapie te krijgen en te hebben.
Oja als je een kijkje wil nemen en een handtekening wil zetten onder mijn petitie dan ben je welkom op
http://go.to/steunpunt-geweld
Kijk dan even bij PGB Persoons Gebonden Budget.
Ik ben van plan om ruim 10.000 handtekening op te halen en die aan de minister van Volksgezondheid te overhandigen.
En dat je je niet in de schulden hoeft te gooien om therapie te krijgen en te hebben.
Oja als je een kijkje wil nemen en een handtekening wil zetten onder mijn petitie dan ben je welkom op
http://go.to/steunpunt-geweld
Kijk dan even bij PGB Persoons Gebonden Budget.
Ik ben van plan om ruim 10.000 handtekening op te halen en die aan de minister van Volksgezondheid te overhandigen.
Hebben jullie niets aan een PGB Persoongebonden Budget. Ik weet niet hoe het nu gaat ivm bezuinigingen,maar je kan het alsnog aanvragen. Voor meer info ga naar http://www.pgb.nl Zij kunnen je helpen met het beantwoorden van vragen. Eventueel staat er op de site waar je terecht kunt om een aanvraag te doen. Mensen die langdurig psychische klachten hebben kunnen in aanmerking komen.
good luck!!!
good luck!!!
Mijn vriend heeft momenteel veel geestelijke problemen en is onder behandeling bij een psychiater in Belgie, wij wonen namelijk in Belgie maar werken in Nederland. Hij zou in therapie gaan bij een psycholoog van de dienst geestelijke gezondheidszorg(soort RIAGG), echter na drie maanden wachtlijst hebben ze een fout gemaakt en moeten we weer drie maanden wachten. het is niet langer verantwoord om te wachten, dus heb ik een privepsycholoog ingeschakeld, dit moeten we zelf betalen. Ik ben erg teleurgesteld en kwaad over de werkwijze van deze dienst.
De arbo begint nu moeilijk te doen, ze willen mijn vriend in een reintegraieprogramma plaaten, waarin hij in 8 weken heel intensief lichamelijk en geestelijk behandeld wordt en dan weer aan het werk kan.
Want, zei de Arbo, wie lichamelijk fit is, is geestelijk ook fit. Mijn vriend kan dit helemaal niet aan op dit moment.
Ik weet zo langzamerhand niet meer hoe ik dit aan moet pakken, wat we moeten doen...Heeft iemand ervaring met gelijksoortige "gevallen"?
groetjes Nanda
De arbo begint nu moeilijk te doen, ze willen mijn vriend in een reintegraieprogramma plaaten, waarin hij in 8 weken heel intensief lichamelijk en geestelijk behandeld wordt en dan weer aan het werk kan.
Want, zei de Arbo, wie lichamelijk fit is, is geestelijk ook fit. Mijn vriend kan dit helemaal niet aan op dit moment.
Ik weet zo langzamerhand niet meer hoe ik dit aan moet pakken, wat we moeten doen...Heeft iemand ervaring met gelijksoortige "gevallen"?
groetjes Nanda
beste Nanda
ook ik was geestelijk en lichaamelijk op en ook ik moest aan het reintregatie project meedoen.
er is een dame van dat bedrijf bij mij thuis geweest.
ik heb haar met tranen en tuiten verteld dat ik echt niet mee kan doen aan dat proces.
zij heeft toen besloten het een tijdje uit te stellen en na een paar maanden belde ze nog even op om te vragen hoe het ging.
omdat het nog steeds niet gaat heeft zij besloten er vanaf tezien.
het zijn niet allemaal monsters maar je moet wel je kaarten op tafel leggen.
sterkte
ook ik was geestelijk en lichaamelijk op en ook ik moest aan het reintregatie project meedoen.
er is een dame van dat bedrijf bij mij thuis geweest.
ik heb haar met tranen en tuiten verteld dat ik echt niet mee kan doen aan dat proces.
zij heeft toen besloten het een tijdje uit te stellen en na een paar maanden belde ze nog even op om te vragen hoe het ging.
omdat het nog steeds niet gaat heeft zij besloten er vanaf tezien.
het zijn niet allemaal monsters maar je moet wel je kaarten op tafel leggen.
sterkte