LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vervoer bij immuuntherapie

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Midwolder

Vervoer bij immuuntherapie

Ongelezen bericht door Midwolder »

Ik heb uitzaaiingen van niercel kanker (gemetastaseerd niercel carcinoom) en word daarvoor behandeld in het UMCG in Groningen d.m.v. immuuntherapie. Hiervoor moet ik elke 14 dagen ruim een halve dag naar het ziekenhuis 40 km vanaf mijn woonplaats. Het medicijn nivolumab wordt d.m.v. een infuus samen met een anti allergisch middel gedurende 1 tot 2 uren toegediend. Door deze behandeling word ik nogal suf en ben niet goed in staat om dan nog auto te rijden. Alles met openbaar vervoer neemt voor de heen en terugreis meer dan 3 uur in beslag. Ik heb bij mijn verzekering VGZ een aanvraag ingediend voor zittend ziekenvervoer maar deze is afgewezen omdat immuuntherapie niet valt onder chemotherapie of radiotherapie. Er is een hardheidsclausule maar die gaat uit van een eindigende behandeltijd. De immuuntherapie heeft geen einddatum. Het zittend ziekenvervoer valt onder de basisverzekering en mijn behandeling zou dus in principe door elke verzekeraar geweigerd worden. Immuuntherapie hoort zeker in het rijtje oncologische behandelingen waarvoor ziekenvervoer noodzakelijk is. Mijn vraag is of er mensen zijn in dezelfde situatie die wel voor vergoeding in aanmerking komen bij een andere verzekeraar en zo niet, wat we er aan kunnen doen om dit wel in de basisverzekering opgenomen te krijgen. Inmiddels heb ik een WMO aanvraag bij mijn gemeente ingediend maar ben bang dat mijn eigen bijdrage daar hoger is dan in de basisverzekering.

kweenie

Re: Vervoer bij immuuntherapie

Ongelezen bericht door kweenie »

De regeling voor de vergoeding van vervoer zijn zeer minimaal. Er zijn maar weinig situaties waarin je zonder veel gedoe en vergoeding krijgt. Maar ik zou denken dat juist voor dit soort situaties de hardheidsclausule is . Vreemd dat je daar niet voor in aanmerking komt.

Je kunt in elk geval de vervoerskosten wel van de belastingen aftrekken. Vaak mag je die kosten ook met 40% verhogen, zodat je meer dan de helft weer terugkrijgt.

Midwolder

De hardheidsclausule kent een vaste periode. Chemotherapie en radiotherapie worden voor een bepaalde tijd toegepast. Immuuntherapie kent geen einddatum tot progressie zodanig bewezen is dat de therapie niet meer nodig is. De berekening voor de hardheidsclausule kan dus niet gemaakt worden. Immuuntherapie hoort in het rijtje chemotherapie en radiotherapie thuis maar is een zodanig nieuwe behandeling voor mensen met nierkanker dat dit nog niet opgenomen is in de voorwaarden voor zittend ziekenvervoer in de basisverzekering.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Is het niet mogelijk dat iemand anders je brengt en haalt? De afstand zou het probleem niet moeten zijn denk ik.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Ik geloof niet in de "vaste periode" van de hardheidsclausule. Er zijn vaak ziektes waarvoor iemand voor onbepaalde tijd behandeld moet worden. Lees de bijgevoegde teksten nog eens door: de een is van zorgverzekeraar DeFriesland, de ander van het ZINL. ( Zorginstituut Nederland).
De berekeningswijze: 12 (maanden)X1( per week) x2 ( weken per maand)x40x0,25=240. Dus is de uitkomst te laag om in aanmerking te komen. Als u herberekent en uitgaat van 26 keer per jaar, dan is het aantal per maand 2,16. Dan wordt de berekening: 12x1x2,16x40x0,25= 260.
En anders raad ik aan om het ZINL op te bellen: zij bepalen wat er in de basisverzekering zit.
Bijlagen
hardheidsclausule.pdf
(577.29 KiB) 37 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Je kunt de kosten die in 2016 gemaakt zijn en niet elders vergoed zijn dus als zorg verzekeraar weigerde bij de aangifte inkomsten belasting 2016 als aftrekpost invoeren.

Naast de veel gebruikte 19 ct/km blijkt ook het 35 ct per Km van ANWB geaccepteerd te worden.
U dient bewijs te hebben van op welke dag & tijd U daar was, en met route planner de afstand en alle bezoeken dus goed bewaren.
Een afspraken kaart ziekenhuis is voldoende.

Wel dus in 2017 de kosten van 2016 terug halen en eerst jaartje voorschieten helaas.

BreejKC

Ongelezen bericht door BreejKC »

Vervoerskosten voor een zieke of invalide mag als kostenpost bij de aangifte Inkomstenbelasting opgevoerd voor de WERKELIJKE kosten. Dus u mag hiervoor rekenen de kosten van de heen- en terugreis per behandeling / bezoek etc. etc. x de werkelijke kosten per kilometer. Hierbij optellen mag u eventueel nog de kosten van parkeren.

Op de site van de ANWB staat een rekenmodule waarmee u de kosten per kilometer van uw vervoermiddel kunt uitrekenen. Print deze berekening even uit en stop deze bij uw belastingpapieren zodat u eventueel kunt aantonen dat u de juiste prijs per kilometer van uw vervoermiddel heeft toegepast.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Als openbaar vervoer wat wel 100% aftrekbaar is traag en langzaam is, zou ik deze 40 Km heen zelf rijden.
Terug mag niet, dus moet je iemand anders vragen of eerst enkele uren daar rond lopen en uitrusten.

Boek lenen in Biep of enkele kranten.... en na enkele uren zou je vermoedelijk wel weer in staat zijn.
De 40 Km, kan zijn dat snelste route iets langer is en dat is KM extra.
ANWB kan route als kosten berekenen maar de kosten van dit jaar zul je pas volgend jaar met aangifte terug krijgen, ik reken met parkeren tot al snel op ruim €800,- per jaar.

Midwolder

Het ZINL zal ik zeker raadplegen. Het exacte aantal km tussen het UMCG en mijn woonplaats is 34 waardoor ik met de hardheidsclausule nooi op het vereiste getal van 250 kom. Ik heb 2 zusters op wie ik tot nu toe gelukkig een beroep kan doen om me weer naar huis te brengen maar dat kan ik natuurlijk niet het hele jaar doen. Zij zijn ook vaak op vakantie. Allerlei kosten kan ik van de belasting aftrekken, dat is mij bekend, maar de immuuntherapie is pas in januari begonnen. De extra kosten die ik vorig jaar gemaakt heb trek ik af.

Mathilde D.

Ongelezen bericht door Mathilde D. »

Beroep op de hardheidsclausule heeft dan geen zin: alleen beroep op vervoer bij indicatie chemotherapie of bestraling.

Gesloten