| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Verzorgingshuizen: je komt er bijna niet meer in
Verzorgingshuizen: je komt er bijna niet meer in
Het kabinet wil dat ouderen langer thuis blijven wonen en heeft sinds 1 januari de toelatingseisen voor verzorgingshuizen verzwaard. Alleen mensen die bijna niets meer kunnen mogen voortaan in een verzorgingshuis wonen. Ouderen die bijvoorbeeld dementeren of in een rolstoel zitten, moeten thuis blijven wonen als vrienden of familie ze kunnen helpen.
Door de nieuwe regels blijven dit jaar 15.000 bejaarden noodgedwongen thuiswonen. Dat loopt op naar 50.000 in 2018. Hele gebouwen worden daardoor gesloten.
Wat vinden jullie hiervan ?
Door de nieuwe regels blijven dit jaar 15.000 bejaarden noodgedwongen thuiswonen. Dat loopt op naar 50.000 in 2018. Hele gebouwen worden daardoor gesloten.
Re: Verzorgingshuizen: je komt er bijna niet meer in
Moeilijk. Een bejaardenhuis is niet hetzelfde als een verzorgingshuis. Iemand die lijdt aan dementie moet verzorgd worden door gekwalificeerde krachten en is niet geholpen bij een beetje hulp van een goedwillend familielid. Gaan we het nog niet hebben over het feit dat de familie of net zo oud is, of een generatie jonger en die moet dus nog werken. Mijn ouders, 82 en 80, wonen 130 km verderop. Ik werk en mijn partner is zelf ziek. Zoals wij zijn er nog zat mensen. Hoe zou ik voor mijn ouders moeten zorgen? Ik zou het met liefde doen maar dan moet ik mijn baan opgeven, verhuizen...
Ik voorspel dat deze regels heel veel ellende gaan brengen. Niemand vraagt er om om invlide en/of dement te raken. Voor die mensen moet goede professionele opvang beschikbaar blijven.
Ik voorspel dat deze regels heel veel ellende gaan brengen. Niemand vraagt er om om invlide en/of dement te raken. Voor die mensen moet goede professionele opvang beschikbaar blijven.
Maar niemand heeft er meer geld voor over. Op een gegeven moment is een volledige verzorgingsstaat ook aan het einde van de mogelijkheden gekomen. Als er nu niets wordt gedaan, wordt het in de toekomst als de verhouding werkenden-bejaarden veranderd helemaal onbetaalbaar.
Er zijn in NL verzorgingshuizen en verpleeghuizen.Miepje1 schreef:Moeilijk. Een bejaardenhuis is niet hetzelfde als een verzorgingshuis..
Vaak heb je in het verzorginshuis een aparte verpleegafdeling erbij zitten.
Ook zijn er aanleunwoningen die aangesloten zitten op het verzorgingshuis, kunnen de faciliteiten
van het verzorgingshuis gebruiken en bellen voor eventuele hulp etc.
Denk dat velen het met liefde zouden willen doen voor hun ouders zorgen maar watMiepje1 schreef:Ik zou het met liefde doen maar dan moet ik mijn baan opgeven, verhuizen...
ze in Den Haag vergeten is dat de kinderen zelf moeten werken en dus geen tijd hebben om
hun ouders op te vangen/verzorgen.
Wat er in Den Haag van de "tekentafel" komt is net zo onrealistisch als architecten die, op p.c, huizen ontwerpen en de keukens tekenen. Heb het over de rijtjeshuizen. Ze hoeven er niet zelf te wonen; net als Den Haag: die zorgen ervoor dat de verzorgingshuizen worden gesloten maar daar heeft niemand van hen later een probleem mee: zij kunnen voor hun dementerende ouder wel een 24/7 verzorgster "kopen", nog wel in shift dienst natuurlijk. Of ze bouwen nog een vleugel aan hun huis en zetten vader/moeder daarin, met uiteraard de betalende hulp. 't Is 'maar' een probleem voor Jan Modaal en die moeten dat zelf maar uitviolen.
Laatst gewijzigd door tenormin op 13 jan 2014 01:03, 1 keer totaal gewijzigd.
-
kraaienest
Heeft u dan die leeftijd al bereikt en plannen in die richting ?Chocomelk schreef:Het kabinet wil dat ouderen langer thuis blijven wonen en heeft sinds 1 januari de toelatingseisen voor verzorgingshuizen verzwaard. Alleen mensen die bijna niets meer kunnen mogen voortaan in een verzorgingshuis wonen. Ouderen die bijvoorbeeld dementeren of in een rolstoel zitten, moeten thuis blijven wonen als vrienden of familie ze kunnen helpen.
Waarom zou een T.S. plannen in die richting hebben; zij/hij poneert een stelling en voor zover ik weet mag dit op deze site.Heeft u dan die leeftijd al bereikt en plannen in die richting ?
-
kraaienest
Is gewoon belangstelling die ik stel in T.S. of mag dat niet van U ? Stel dat zij/hij zo'n huisvesting nodig heeft en er is geen plaats wat gebeurt er dan met T.S. !tenormin schreef:Waarom zou een T.S. plannen in die richting hebben; zij/hij poneert een stelling en voor zover ik weet mag dit op deze site.Heeft u dan die leeftijd al bereikt en plannen in die richting ?
-
witte angora
Idem dito met deze jongen. Familie heb ik niet, dat wil zeggen, het is al niet veel, en wat ik heb zie ik nooit, behalve dan een oude tante die mij heus niet zal overleven. Op het eind van de rit heb je kans dat ik er ook nog eens zo'n 200-300 kilometer vandaan woon.kraaienest schreef:Is gewoon belangstelling die ik stel in T.S. of mag dat niet van U ? Stel dat zij/hij zo'n huisvesting nodig heeft en er is geen plaats wat gebeurt er dan met T.S. !tenormin schreef:Waarom zou een T.S. plannen in die richting hebben; zij/hij poneert een stelling en voor zover ik weet mag dit op deze site.Heeft u dan die leeftijd al bereikt en plannen in die richting ?
Dus als ik zover ben, wie zorgt er dan voor mij?
Nee hoor van die leeftijd ben ik niet om naar een verzorgingshuis te moeten.kraaienest schreef: Heeft u dan die leeftijd al bereikt en plannen in die richting ?
Maar iedereen kan in een verpleeghuis terecht komen door een ongeval of dergelijke en
als daar de regels ook voor aangescherpt zijn.
Als ik wel eens in zo'n instelling op bezoek kom, vraag ik me altijd af:
Voor wie zijn deze voorzieningen nou eigenlijk in het leven geroepen?
Voor bewoners, of voor werkgelegenheid werknemers/directie ...
Dankzij die voorzieningen leven bewoners gemiddeld een paar jaar langer, maar of ze nou echt zo veel aan die paar jaar hebben...
Dankzij die voorzieningen leven bewoners gemiddeld een paar jaar langer, maar of ze nou echt zo veel aan die paar jaar hebben...
Nou ja zeg...dus als je dagelijks hulp nodig hebt dan maar spuitje ofzo dat je gaat16again schreef:Als ik wel eens in zo'n instelling op bezoek kom, vraag ik me altijd af:
overlijden ?
Als de dagelijkse verzorging teveel is voor thuiszorg dan kwam je in het verleden welvogels schreef:[
Voor dagelijkse hulp hoef je het verzorgingshuis niet in. Daarvoor kun je een beroep doen op de thuiszorg als er geen familie enz. beschikbaar is.
in aanmerking voor een verzorgingshuis.
Men moest aan bepaalde eisen voldoen.
-
witte angora
Dan is het te hopen, vogels, dat met de komende regelgeving een aantal zaken veranderd gaan worden, ten goede dan.
Wat vind je van deze reactie dan Vogels ?vogels schreef:Er zijn voor verpleging/verzorging 10 ZorgZwaartePakketten. T/m ZZP3 kom je nu niet meer in een verzorgingstehuis, wel vanaf ZZP4:
U kunt niet meer zelfstandig wonen;
U moet 24 uur per dag een beroep kunnen doen op zorg en begeleiding;
U heeft ondersteuning nodig bij het onderhouden van contacten en het maken van afspraken;
U heeft ondersteuning nodig bij het invullen van uw dag;
U heeft iedere dag hulp nodig bij uw persoonlijke verzorging, vanwege een kwetsbare gezondheid.
Chocomelk, ik werk zelf in die sector, je zou er nog niet eens meer WILLEN wonen. Sterker nog: ik zou er nog niet dood gevonden willen worden.
Overigens kom ik zelf ook uit die sector Vogels, en weet ik ook dat er per instelling heel veel
verschil in zit.
16again schreef: Dankzij die voorzieningen leven bewoners gemiddeld een paar jaar langer, maar of ze nou echt zo veel aan die paar jaar hebben...
Jaar of 12 geleden Vogels, wel kom ik er met regelmaat om iemand te bezoeken maarvogels schreef:Vroeger of nu?Overigens kom ik zelf ook uit die sector
zij zit in een klein verzorgings/verpleeghuis met in totaal 26 kamers.
Is opgesplits in een deel verzorging en verpleeghuis.
Daar vind ik het er tot op heden netjes aan toe gaan al moet ik zeggen dat de bewoners
wel veel afhankelijk zijn van familie leden of vrijwilligers.
Er word te hard bezuinigd op personeel.
Wel heb ik het idee (weet niet of het zo is) dat nu mensen gewoon een pamper aankrijgen
ondanks ze niet incontinent zijn omdat ze gewoon geen tijd hebben om met de mensen
naar de wc te gaan.
Zeer zeker doet het personeel hun best !vogels schreef: Vermoedde al dat het enige tijd geleden was dat je er werkte. Vooral de laatste 5-6 jaar zie je het hard achteruit kelderen. Reden: personeel op de werkvloer wordt wegbezuinigd.
Die mensen doen echt hun best hoor, maar als je nu in je eentje moet doen wat je jaren terug nog met zijn drieën deed, ja, dan zijn de bewoners daar de dupe van.
Ik heb veel mensen om me heen die in dezelfde sector werken (andere instellingen), daar hoor en zie ik precies hetzelfde gebeuren.
Het ligt ook echt niet aan het personeel, ze zijn gewoon met te weinig mensen
zoals je zelf ook al aangeeft.
Het is heel erg die bezuinigingen in de de zorg, bewoners zijn daar echt de dupe van ook het personeel wat die rennen hun benen onder hun kont uit, willen zoveel mogelijk doen maar het lukt hen niet.
-
witte angora
En ondertussen wordt de zorg steeds duurder...
Geen idee waar het eind is, maar je moet er toch niet aan denken dat we hier Oost-Europese toestanden gaan krijgen, dat mensen de hele dag in een versleten bed aan hun lot over worden gelaten...
Geen idee waar het eind is, maar je moet er toch niet aan denken dat we hier Oost-Europese toestanden gaan krijgen, dat mensen de hele dag in een versleten bed aan hun lot over worden gelaten...
Dat zie ik helaas wel gaan gebeuren als het op deze manier doorgaat.witte angora schreef:En ondertussen wordt de zorg steeds duurder...
Laatst gewijzigd door Chocomelk op 13 jan 2014 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.