LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Werkwijze stichting Fokus naar dwarslaesie patient.
Werkwijze stichting Fokus naar dwarslaesie patient.
Een goede vriend van me heeft sinds anderhalf jaar een hoge dwarslaesie. Hij woont sinds bijn een jaar in een Fokuswoning. Nu heeft een poos geleden een (ongetwijfeld lieve en goedbedoelende) medewerker van Fokus het anti-doorlig-zitkussen van mijn vriend per ongeluk verkeerd om in de rolstoel gelegd. Daardoor heeft mijn vriend een paar dagen op de harde kant van het kussen gezeten. In eerste instantie zou dit drukplekken moeten veroorzaken. Fokus stelde dit echter pas vast toen het al een beginnende doorligwond was geworden. Rijkelijk laat vind ik, al is het extra lastig (en moet er dus extra goed opgelet worden) omdat mijn vriend een donkere huidskleur heeft.
Vervolgens heeft mijn vriend 2 maanden moeten liggen. Toen hij weer eens langzaam ging proberen om 2 uurtjes per dag te zitten heeft men hem gedouched. Toen heeft men het douchematje wat ruw onder zijn billen vandaag getrokken, dus ging de nog maar net dichtgegroeide wond weer open. Weer een paar weken liggen. Toen de wonden net weer een beetje dicht waren, bleek op een ochtend het buisje waardoor hij plast dubbel geklapt te zitten. Mijn vriend heeft toen Fokus weer opgepiept en zij hebben het euvel verholpen. Men heeft echter niet even gecontroleerd of hij niet nat was geworden. 3 uur later kwamen ze erachter dat dit wel het geval was en dat hij al een paar uur in zijn eigen plas lag. Wond weer open.
De directie van Fokus neemt geen verantwoordelijkheid en zegt alleen: wij zijn de handen en benen van de client, het denkwerk moet je zelf doen. Wij hebben alleen een signalerende functie. (Maar ook hierin blijven ze in gebreke!)
Mag dit zo maar? Doorligplekken zijn voor dwarslaesiepatienten en kwestie van leven of dood. Mijn vriend heeft ondertussen wel geleerd dat hij heel goed moet opletten wat zijn verzorgers doen (die overigens vaak ongeschoold en lief doch onkundig blijken). Fokus wordt dik en vet betaald, want het is een kostbaar project
Vervolgens heeft mijn vriend 2 maanden moeten liggen. Toen hij weer eens langzaam ging proberen om 2 uurtjes per dag te zitten heeft men hem gedouched. Toen heeft men het douchematje wat ruw onder zijn billen vandaag getrokken, dus ging de nog maar net dichtgegroeide wond weer open. Weer een paar weken liggen. Toen de wonden net weer een beetje dicht waren, bleek op een ochtend het buisje waardoor hij plast dubbel geklapt te zitten. Mijn vriend heeft toen Fokus weer opgepiept en zij hebben het euvel verholpen. Men heeft echter niet even gecontroleerd of hij niet nat was geworden. 3 uur later kwamen ze erachter dat dit wel het geval was en dat hij al een paar uur in zijn eigen plas lag. Wond weer open.
De directie van Fokus neemt geen verantwoordelijkheid en zegt alleen: wij zijn de handen en benen van de client, het denkwerk moet je zelf doen. Wij hebben alleen een signalerende functie. (Maar ook hierin blijven ze in gebreke!)
Mag dit zo maar? Doorligplekken zijn voor dwarslaesiepatienten en kwestie van leven of dood. Mijn vriend heeft ondertussen wel geleerd dat hij heel goed moet opletten wat zijn verzorgers doen (die overigens vaak ongeschoold en lief doch onkundig blijken). Fokus wordt dik en vet betaald, want het is een kostbaar project
Re: Werkwijze stichting Fokus naar dwarslaesie patient.
Is het in fokus niet zo dat men werkt op aanwijzingen van de cliënt? Ik zie wel uw wijzende vingertje richting fokus, maar mis de actie van uw vriend.luna9 schreef:Een goede vriend van me heeft sinds anderhalf jaar een hoge dwarslaesie. Hij woont sinds bijn een jaar in een Fokuswoning. Nu heeft een poos geleden een (ongetwijfeld lieve en goedbedoelende) medewerker van Fokus het anti-doorlig-zitkussen van mijn vriend per ongeluk verkeerd om in de rolstoel gelegd. Daardoor heeft mijn vriend een paar dagen op de harde kant van het kussen gezeten. In eerste instantie zou dit drukplekken moeten veroorzaken. Fokus stelde dit echter pas vast toen het al een beginnende doorligwond was geworden. Rijkelijk laat vind ik, al is het extra lastig (en moet er dus extra goed opgelet worden) omdat mijn vriend een donkere huidskleur heeft.
en wat bedoelt u met deze zin?
Fokus wordt dik en vet betaald, want het is een kostbaar project
Fokus werkt zeker op aanwijzing van de client. Zoals ik al zei, doen de medewerkers zeker hun best. Maar een dwarslaesie patient kan niet op z'n billen kijken. Hij is er afhankelijk van, dat wanneer hij aangeeft: " let goed op dat mijn broek glad zit, dat er geen plooitjes zijn, dat het kussen goed in de hoes zit" etc dat dat dan goed wordt uitgevoerd. Blijkbaar moet hij dan nogmaals controleren en nogmaals navragen. Daar heeft hij nu ook van geleerd. Mijn punt is, dat Fokus haar signalerende functie niet goed voldoende uit heeft gevoerd. Zoals ik al schreef, ontstaa er eerst een drukplek en pas na een poosje wordt dat een doorligplek. Mijn vriend kan toch niet om de haverklap vragen: heb ik al een drukplek op mijn billen?
Met mijn laatste opmerking bedoel ik: het kost een patient veel geld (vanuit de verzekering) om Fokus te betalen. En ik vind dat Fokus dan ook naar behoren moet werken en vind dat zij dat in deze matig heeft gedaan. Zij hadden beter moeten signaleren en ik ben er niet van overtuigd, dat dit probleem nu niet meer zal voorkomen. Zoals ik al eerder schreef kunnen doorligwonden fataal zijn voor een dwarslaesiepatient.
Met mijn laatste opmerking bedoel ik: het kost een patient veel geld (vanuit de verzekering) om Fokus te betalen. En ik vind dat Fokus dan ook naar behoren moet werken en vind dat zij dat in deze matig heeft gedaan. Zij hadden beter moeten signaleren en ik ben er niet van overtuigd, dat dit probleem nu niet meer zal voorkomen. Zoals ik al eerder schreef kunnen doorligwonden fataal zijn voor een dwarslaesiepatient.
luna9 schreef:Fokus werkt zeker op aanwijzing van de client. Zoals ik al zei, doen de medewerkers zeker hun best. Maar een dwarslaesie patient kan niet op z'n billen kijken. Hij is er afhankelijk van, dat wanneer hij aangeeft: " let goed op dat mijn broek glad zit, dat er geen plooitjes zijn, dat het kussen goed in de hoes zit" etc dat dat dan goed wordt uitgevoerd. Blijkbaar moet hij dan nogmaals controleren en nogmaals navragen. Daar heeft hij nu ook van geleerd. Mijn punt is, dat Fokus haar signalerende functie niet goed voldoende uit heeft gevoerd. Zoals ik al schreef, ontstaa er eerst een drukplek en pas na een poosje wordt dat een doorligplek. Mijn vriend kan toch niet om de haverklap vragen: heb ik al een drukplek op mijn billen?
U schrijft ook:
Moet ik hier uit afleiden dat deze mensen zonder enige vorm van opleiding daar werken??die overigens vaak ongeschoold en lief doch onkundig blijken
het kost een patient veel geld (vanuit de verzekering) om Fokus te betalen.
Dus uw vriend moet een aanvullende verzekering hebben om in fokus te kunnen wonen en van daaruit fokus te betalen?
-
De thuiszorg heeft vaak onvoldoende gekwalificeerde mensen in dienst: in plaats van gediplomeerd verplegend personeel worden thuishulpen gebruikt, die nauwelijks een echte opleiding in de zorg hebben genoten. Vaak zijn het ongeschoolden, die een cursus van drie maanden hebben gevolgd.
Mijn conclusie is, dat Luna dit moet navragen bij Focus: welke medewerkers hebben een echte verpleegopleiding en welke niet. Indien te veel ongediplomeerden ingeschakeld worden bij zo'n ernstig geval, moet gevraagd worden naar de indicatie van het CIZ(?). Het kan ook zijn dat de indicatie te laag is. Op de indicatie kun je zien op hoeveel uur zorg de patient recht heeft, en welke kwaliteit zorg dit is.
Mijn conclusie is, dat Luna dit moet navragen bij Focus: welke medewerkers hebben een echte verpleegopleiding en welke niet. Indien te veel ongediplomeerden ingeschakeld worden bij zo'n ernstig geval, moet gevraagd worden naar de indicatie van het CIZ(?). Het kan ook zijn dat de indicatie te laag is. Op de indicatie kun je zien op hoeveel uur zorg de patient recht heeft, en welke kwaliteit zorg dit is.
Mathilde d.Mathilde D. schreef:De thuiszorg heeft vaak onvoldoende gekwalificeerde mensen in dienst: in plaats van gediplomeerd verplegend personeel worden thuishulpen gebruikt, die nauwelijks een echte opleiding in de zorg hebben genoten. Vaak zijn het ongeschoolden, die een cursus van drie maanden hebben gevolgd.
Je zit net als luna een hoop onzin uit te kramen, verdiep je eerst in het onderwerp, stichting fokus en kom dan een keer terug met een gefundeerde mening.
-
Puma,
Ik weet idd niets van stichting Focus, maar ben jij dan in staat om uit te leggen hoe het in elkaar zit? Wat is de onzin precies die ik vertel? Ik dacht dat stichting Focus begeleid wonen aanbeidt, maar daarbij ABWZ thuiszorg inschakelt. is dat niet het geval? Hoe zit het dan wel in elkaar?
Ik weet idd niets van stichting Focus, maar ben jij dan in staat om uit te leggen hoe het in elkaar zit? Wat is de onzin precies die ik vertel? Ik dacht dat stichting Focus begeleid wonen aanbeidt, maar daarbij ABWZ thuiszorg inschakelt. is dat niet het geval? Hoe zit het dan wel in elkaar?
Stichting fokuswonen heeft in Nederland bijna 100 projecten van 13 tot 20 volledig aangepaste en rolstoeldoorgankelijke woningen staan.
Gehandicapte mensen kunnen zich aanmelden en worden en door het CIZ wordt gekeken of men aan de eisen voldoet om een fokuswoning toegewezen te krijgen.
Stichting fokus plakt aan de woningen 24 uur hulp per dag aan vast. Deze hulp is op afroep.
De assistenten bij stichting fokus zijn inderdaad geen verpleegkundigen of verzorgende, maar hebben een gedegen interne opleiding gehad. Ze mogen ook eenvoudige verpleegkundige handelingen verrichten die duidelijk omschreven staan.
De opleiding kan afhankelijk van de hulpvraag van cliënten worden aangevuld met certificaten waardoor men b.v. mensen die afhankelijk zijn van chronische beademing gewoon in hun woning kunnen blijven of komen wonen.
De assistenten bij fokus werken op aanwijzing van de cliënten, die moeten vertellen hoe en op welke wijze de hulpvraag moet worden uitgevoerd.
Fokus wordt gefinancieërd vanuit de AWBZ en heeft een aparte status waardoor fokus de alarmopvolging in de nacht (bij mensen met beademing kan blijven garanderen) en de hulp op afroep kan blijven doen.
mensen die cliënt zijn bij fokus willen de regie hebben over hun eigen leven, dua moeten ze ook nadenken hoe ze daar invulling aan geven bij assistentie. Zo ook de vriend van Luna, die heeft meerdere momenten gehad om daarover na te denken.
Dus het hele verhaal van Luna is kort door de bocht, zit vol met halve waarheden en schept een verkeerd beeld van fokus.
Voor alle duidelijkheid, ik ben ervaringsdeskundige ik woon al 10 jaar naar teverdenheid in een fokusproject.
Ik wil hier verder geen reclame maken dus mensen die meer willen weten mogen mij altijd een pb sturen.
Gehandicapte mensen kunnen zich aanmelden en worden en door het CIZ wordt gekeken of men aan de eisen voldoet om een fokuswoning toegewezen te krijgen.
Stichting fokus plakt aan de woningen 24 uur hulp per dag aan vast. Deze hulp is op afroep.
De assistenten bij stichting fokus zijn inderdaad geen verpleegkundigen of verzorgende, maar hebben een gedegen interne opleiding gehad. Ze mogen ook eenvoudige verpleegkundige handelingen verrichten die duidelijk omschreven staan.
De opleiding kan afhankelijk van de hulpvraag van cliënten worden aangevuld met certificaten waardoor men b.v. mensen die afhankelijk zijn van chronische beademing gewoon in hun woning kunnen blijven of komen wonen.
De assistenten bij fokus werken op aanwijzing van de cliënten, die moeten vertellen hoe en op welke wijze de hulpvraag moet worden uitgevoerd.
Fokus wordt gefinancieërd vanuit de AWBZ en heeft een aparte status waardoor fokus de alarmopvolging in de nacht (bij mensen met beademing kan blijven garanderen) en de hulp op afroep kan blijven doen.
mensen die cliënt zijn bij fokus willen de regie hebben over hun eigen leven, dua moeten ze ook nadenken hoe ze daar invulling aan geven bij assistentie. Zo ook de vriend van Luna, die heeft meerdere momenten gehad om daarover na te denken.
Dus het hele verhaal van Luna is kort door de bocht, zit vol met halve waarheden en schept een verkeerd beeld van fokus.
Voor alle duidelijkheid, ik ben ervaringsdeskundige ik woon al 10 jaar naar teverdenheid in een fokusproject.
Ik wil hier verder geen reclame maken dus mensen die meer willen weten mogen mij altijd een pb sturen.
Oke Puma, dat is een duidelijk verhaal.
Ik zal proberen mijn punt wat duidelijker neer te zetten dan ik hiervoor heb gedaan.
Probleem is, dat medewerkers hun opleiding doen terwijl ze al voor Fokus werken. In die 3 maanden durende opleiding kunnen ze dus al fouten maken ten koste van een client. Dat is ook gebeurd. Ik wil hier Fokus niet door het slijk halen, ik zie ook dat er goeie dingen gebeuren.
Wat er niet klopt is dat deze vriend duidelijk aanwijzingen geeft, zich ook van zijn verantwoordelijkheid bewust is, maar afhaneklijk is van dat mensen deze aanwijzingen goed opvolgen. Hij kan ze niet controleren omdat hij niet op z'n billen kan kijken. Dat Fokus z'n handen van de gevolgen volledig aftrekt vind ik te gemakzuchtig; er is beneden de maat gesignaleerd, terwijl Fokus weldegelijk een signalerende functie heeft.
En signaleren bij een dwarsleasiepatient met een donkdere huid betekent: extra goed opletten voor drukplekken op de billen en hakken. En niet wachten tot het doorligwonden zijn geworden.
Een douchematje onder billen vandaan trekken die net genezen zijn waardoor de wonden weer open gaan, had iemand met wat meer ervaring waarschijnlijk niet gedaan.
Ik zal proberen mijn punt wat duidelijker neer te zetten dan ik hiervoor heb gedaan.
Probleem is, dat medewerkers hun opleiding doen terwijl ze al voor Fokus werken. In die 3 maanden durende opleiding kunnen ze dus al fouten maken ten koste van een client. Dat is ook gebeurd. Ik wil hier Fokus niet door het slijk halen, ik zie ook dat er goeie dingen gebeuren.
Wat er niet klopt is dat deze vriend duidelijk aanwijzingen geeft, zich ook van zijn verantwoordelijkheid bewust is, maar afhaneklijk is van dat mensen deze aanwijzingen goed opvolgen. Hij kan ze niet controleren omdat hij niet op z'n billen kan kijken. Dat Fokus z'n handen van de gevolgen volledig aftrekt vind ik te gemakzuchtig; er is beneden de maat gesignaleerd, terwijl Fokus weldegelijk een signalerende functie heeft.
En signaleren bij een dwarsleasiepatient met een donkdere huid betekent: extra goed opletten voor drukplekken op de billen en hakken. En niet wachten tot het doorligwonden zijn geworden.
Een douchematje onder billen vandaan trekken die net genezen zijn waardoor de wonden weer open gaan, had iemand met wat meer ervaring waarschijnlijk niet gedaan.
Ik denk dat niet jij, maar jouw vriend hier zijn verhaal moet doen.luna9 schreef:Oke Puma, dat is een duidelijk verhaal.
Ik heb in mijn eerdere posting al gezet dat jij je eerst moet verdiepen in de materie voor dat je hier een onzin verhaal neerzet. Nu doe je het weer. Als het "niet geschoold" zijn in de zin van verzorgende of verplegende een probleem is moet je niet in fokus gaan wonen. het is algemeen bekend onder de (kandidaat)fokuscliënten dat de assistenten intern geschoold worden.Probleem is, dat medewerkers hun opleiding doen terwijl ze al voor Fokus werken. In die 3 maanden durende opleiding kunnen ze dus al fouten maken ten koste van een client.
Jouw vriend weet hoe fokus functioneert, hij heeft bewust gekozen voor fokus. fokus is namelijk vrij onbekend in de buitenwereld.
Jouw vriend heeft diverse meetpunten gehad om na te denken hoe hij de verzorging gedaan wil hebben.
Voor wat betreft jouw Luna, jij zet fokus hier in een bepaald daglicht. Er zijn andere manieren om tot een oplossing te komen. Dus stop met je onzinnige berichten, verdiep je in de materie fokus en pak de juiste oplossing.