LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ziekenhuis rekening ehbo voor gat in hoofd

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
sinbad

ziekenhuis rekening ehbo voor gat in hoofd

Ongelezen bericht door sinbad »

op 14 11 2012 kreeg ik op mijn werk een klep op mijn hoofd ,ik had er toen een gat in.het enigste wat ernstig was ,was dat het erg bloeden . een collega bracht
me snel naar de ehbo van ziekenhuis sint jansdal in harderwijk. ik woon zelf niet in Harderwijk , mijn huisarts was dus verder weg. ik ben 20 minuten binnen geweest, ondertussen plakt een verpleegkundige mijn hoofd dicht, en ik krijg de mededeling mee een paar dagen u haar niet wassen. daarna ben ik weer terug gegaan naar mijn werk. vandaag kreeg ik de rekening van mijn zorg verzekeraar. deze rekening is buiten gewoon hoog.
680,00 euro is betaald aan de zorg aanbieder en daarvan word vergoed volgens de polis voorwaarden 375,51 .maar met mijn eigen risico en verplicht eigen risico komt deze rekening op 304,49 euro.
u kan begrijpen dat ik geschokt ben van deze rekening. en dat dit soort rekeningen mensen in de geld zorgen doen belanden. ik heb het sint jansdal ziekenhuis nog wel even gebeld , maar ze vonden het geen gekke rekening,en de minister had dit verzonnen. maar ik vind dat we in deze tijd dat we op de kleintjes moeten passen zo n ziekenhuis dit ook mag doen , en dat zij niet zo buitensporig veel geld hoeven te verdienen aan zo n kleine ingreep

VioletPrue

Re: ziekenhuis rekening ehbo voor gat in hoofd

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Tja, en stel nu dat uw collega u niet naar het ziekenhuis had gebracht en u nu hersenletsel had gehad?
Het lijkt voor u erg hoog, maar er komt echt wel iets meer bij kijken dan de wond simpelweg dichtplakken en zeggen dat u uw haar een paar dagen niet mag wassen.
Dit soort rekeningen komen altijd ongelegen, maar kunnen meestal in termijnen worden betaald.

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Op je werk gebeurd dus met je rekening naar je baas....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Als het enige ernstige was dat het ereg bloedde, dan had je ook naar een willekeurige huisarts in de buurt kunnen gaan. Het ziekenhuis is daar niet voor bedoeld. Het ziekenhuis is niet alleen in jouw rekening duurder, maar ook de kosten voor het 'in stand houden' van het ziekenhuis is veel duurder.

Bij het ziekenhuis moeten 24 uur per dag dokters en verpleegkundigen aanwezig zijn en moeten ook veel meer dure materialen stand-by staan. Kost allemaal een hoop geld, waar je 'als klant' voor moet betalen. De zelfde handeling kost in een ziekenhuis dus stukken meer dan bij de huisarts.

Daar komt nog bij dat iemand die met een hoofdwond naar het ziekenhuis moet, normaliter veel ernstiger letsel zal hebben dan iemand die met een hoofdwond langs de huisarts gaat. Behandeling van een hoofdwond bij het ziekenhuis gaat dus iha om een veel complexere handeling dan de behandeling van een hoofdwond bij de huisarts. Omdat je een soort 'gemiddelde' prijs betaalt voor een behandeling, betaal je bij het ziekenhuis voor een gemiddeld veel complexere en nog duurdere behandeling.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

dragen jullie geen veiligheidshelm dan?
waarom valt ziekenhuis bezoek onder je eigen risico? ik dacht dat dit soort dingen daarvan uitgesloten waren

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

sinbad schreef:op 14 11 2012 kreeg ik op mijn werk een klep op mijn hoofd ,ik had er toen een gat in.het enigste wat ernstig was ,was dat het erg bloeden . een collega bracht
me snel naar de ehbo van ziekenhuis sint jansdal in harderwijk. ik woon zelf niet in Harderwijk , mijn huisarts was dus verder weg. ik ben 20 minuten binnen geweest, ondertussen plakt een verpleegkundige mijn hoofd dicht, en ik krijg de mededeling mee een paar dagen u haar niet wassen. daarna ben ik weer terug gegaan naar mijn werk. vandaag kreeg ik de rekening van mijn zorg verzekeraar. deze rekening is buiten gewoon hoog.
680,00 euro is betaald aan de zorg aanbieder en daarvan word vergoed volgens de polis voorwaarden 375,51 .maar met mijn eigen risico en verplicht eigen risico komt deze rekening op 304,49 euro.
u kan begrijpen dat ik geschokt ben van deze rekening. en dat dit soort rekeningen mensen in de geld zorgen doen belanden. ik heb het sint jansdal ziekenhuis nog wel even gebeld , maar ze vonden het geen gekke rekening,en de minister had dit verzonnen. maar ik vind dat we in deze tijd dat we op de kleintjes moeten passen zo n ziekenhuis dit ook mag doen , en dat zij niet zo buitensporig veel geld hoeven te verdienen aan zo n kleine ingreep
Als een rekening van 300 euro je in de geldzorgen doet belanden, zou ik toch eens kijken op de site van het Nibud, als de gevolgen van die klap uitgewerkt zijn. Zeker als je zo te lezen voor een extra eigen risico hebt gekozen bij je zorgverzekering? Dan wéét je toch dat je een extra financieel risico loopt, wat je overneemt van de zorgverzekeraar, die je in ruil ervoor een lagere premie in rekening brengt?

En tenzij je in een bedrijf werkt waar veel artsen werken, kan een medewerker niet inschatten of het een 'echt' EHBO geval is, of iets is voor de huisarts, alwaar jij blijkbaar ook niet heen wilde, omdat het verder weg was.

Je wilt dus niet leven met de gevolgen van eerder gemaakte keuzes?

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

Hai,

Inderdaad, bij een ziekenhuis is het duurder om je hoofd te plakken.

Waar ik denk dat het probleem zit is dat mensen denken dat je met een gat in de hoofd naar het ziekenhuis zou moeten. Zoals ts het ook noemt: Ik ging naar de 'EHBO'. De EHBO bestaat niet meer, er is in Nederland niet zoiets als de ehbo.
Zolang mensen denken dat de spoedeisende hulp het zelfde is als de plek waar je heen gaat voor ongelukken of ongelukjes blijven mensen op de seh terecht komen.

aan de andere kant begrijp ik het wel, een gat in je hoofd kan ogenschijnlijk flink bloeden (valt eigenlijk allemaal best mee) dus ik snap wel dat mensen in paniek raken en denken direct naar een ziekenhuis te moeten.

Isabel

vroem

Ongelezen bericht door vroem »

Kon de BHV-er er niets mee dan? Klinkt als simpele ehbo, op zijn minst om voldoende tijd te creeeren het langs gewone weg, dus huisarts, op te lossen. Nu net iets waarvoor BHVers er zijn. Lijkt mij.
Aangezien het tijdens het werk is gebeurt idd zoals eerder geadviseerd met kosten langs de werkgever.
Zeker als er geen bhv is....( die er wellicht wel zou moeten zijn).

kokka

vogels schreef:
kokka schreef:waarom valt ziekenhuis bezoek onder je eigen risico? ik dacht dat dit soort dingen daarvan uitgesloten waren
Dat denk je dan verkeerd.
blijkbaar..het voordeel is dan wel dat je de rest van het jaar geen zorgen meer hoeft te maken over eigen risico, dat is meteen op.

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

dhc schreef:Op je werk gebeurd dus met je rekening naar je baas....
Lekker gemakkelijk weer. Alles afschuiven naar de baas. Die plukt het geld even van de oneindige geldboom om jouw risico af te dekken.

kokka

de werkgever is wel verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij jou is het glas half vol, zie ik! Da's de juiste instelling.

Maar nog even over het eigen risico, er is nu juist voor gekozen om dat niet voor de huisarts te laten gelden (en wel voor het ziekenhuis) om te voorkomen dat mensen met 'simpele' huisarts-zaken naar het veel duurdere ziekenhuis gaan in plaats van naar de huisarts. Als ze voor het ziekenhuis het eigen risico ook lieten vervallen, dan voel je het als klant niet dat het ziekenhuis vele malen duurder is. En dan blijven mensen voor wissewasjes naar het ziekenhuis gaan.

(Er is ook voor het onderscheid gekozen zodat je bij twijfel toch langs de huisarts gaat en het niet vanwege het geld pas doet als het te laat is.)

Trouwens, er zijn steeds meer ziekenhuizen waar naast of in het ziekenhuis ook een huisartsenpost is. Dan kun je bij 'kleine' dingen eerst langs de veel goedkopere huisartsenpost. Juist voor situaties waarin je niet in de buurt van je eigen huisarts bent is zo'n huisartsenpost handig. Ook direct naast het ziekenhuis in Harderwijk is een huisartsenpost waar je langs had gekund. Dat je tóch naar het ziekenhuis bent gegaan is dus een beetje onhandig (of hoe zou Maxima het zeggen?).

crazyme

kokka schreef:de werkgever is wel verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving.
Ook in een veilige werkomgeving kunnen ongelukjes gebeuren.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

crazyme schreef:
kokka schreef:de werkgever is wel verplicht te zorgen voor een veilige werkomgeving.
Ook in een veilige werkomgeving kunnen ongelukjes gebeuren.
En is de werkgever verantwoordelijk.

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

En waar houdt die plicht op, en is het de eigen verantwoordelijkheid van een medewerker om niet bij/naast een klep te staan, of tenminste zover afstand te houden dat die het hoofd niet kan raken?

Maar goed, dat zal gissen blijven, de term "klep" zoals in de openingspost kan een (vracht)auto laadklep zijn, een klep van een vultrechter, een regelklep die bij onderhoud van een leiding of afsluiter op zijn hoofd is gevallen, etc.

crazyme

Barman schreef: En is de werkgever verantwoordelijk.

http://www.juridischloket.nl/vraagenant ... fault.aspx
Gelukkig is het niet zo simpel. Bijvoorbeeld domweg struikelen over je eigen voeten of ergens tegenaan lopen omdat je niet uitkijkt is gewoon je eigen schuld hoor. Pas wanneer de werkgever iets verweten kan worden maak je kans. (losse vloerbedekking, onduidelijke opstapjes)

Isabel1

Ongelezen bericht door Isabel1 »

@snuffel, dat is nou net het probleem, eerste hulp in het ziekenhuis bestaat niet meer. Maar omdat mensen constant blijven denken dat het wel nog bestaat gaan ze consequent met ongelukjes naar de eerste hulp (in hun gedachte: het is de eerste hulp bij ongelukken). Echter, die bestaat dus niet meer en het idee is dus ook dat je niet met ongelukken naar het ziekenhuis gaat, alleen als je spoed eisend bent en de huisarts het niet kan.
Het is natuurlijk te betwijfelen of iemand precies weet wat een huisarts wel of niet kan, maar een huisarts kan prima een gat in een hoofd plakken.

isabel

tenormin

Ongelezen bericht door tenormin »

kweenie schreef:Bij jou is het glas half vol, zie ik! Da's de juiste instelling.

Maar nog even over het eigen risico, er is nu juist voor gekozen om dat niet voor de huisarts te laten gelden (en wel voor het ziekenhuis) om te voorkomen dat mensen met 'simpele' huisarts-zaken naar het veel duurdere ziekenhuis gaan in plaats van naar de huisarts. Als ze voor het ziekenhuis het eigen risico ook lieten vervallen, dan voel je het als klant niet dat het ziekenhuis vele malen duurder is. En dan blijven mensen voor wissewasjes naar het ziekenhuis gaan.

(Er is ook voor het onderscheid gekozen zodat je bij twijfel toch langs de huisarts gaat en het niet vanwege het geld pas doet als het te laat is.)

Trouwens, er zijn steeds meer ziekenhuizen waar naast of in het ziekenhuis ook een huisartsenpost is. Dan kun je bij 'kleine' dingen eerst langs de veel goedkopere huisartsenpost. Juist voor situaties waarin je niet in de buurt van je eigen huisarts bent is zo'n huisartsenpost handig. Ook direct naast het ziekenhuis in Harderwijk is een huisartsenpost waar je langs had gekund. Dat je tóch naar het ziekenhuis bent gegaan is dus een beetje onhandig (of hoe zou Maxima het zeggen?).
Zo te lezen ken jij de situatie ter plekke in Harderwijk: zou het dan ook niet "aardiger" zijn geweest als ze in het ziekenhuis naar de huisartsenpost hadden verwezen? Of werken ze ook niet samen, in die zin van: op uitgaven letten?
Oh ja, Maxima zou hebben gezegd: "het was een beetje dom".

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

zou het dan ook niet "aardiger" zijn geweest als ze in het ziekenhuis naar de huisartsenpost hadden verwezen?
:shock: Jij denkt dat je met een supermarkt hebt te maken?

Wie is er nou een beetje dom?

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

crazyme schreef:
dhc schreef:Op je werk gebeurd dus met je rekening naar je baas....
Lekker gemakkelijk weer. Alles afschuiven naar de baas. Die plukt het geld even van de oneindige geldboom om jouw risico af te dekken.
Kun je gemakkelijk noemen maar de baas is gewoon verantwoordelijk.
Plukken laten we wel over aan de Haagse Graaiers.

Gesloten