langste adem schreef:Ik zie daar een gat in de markt met die haakwerkjes
Maar als ik het goed begrijp had uw man dus ook medische klachten, en daarom mag zo'n ingreep best vergoed worden door een zorverzekering....
Maar als het aan mij zou liggen zou er geen vergoeding hoeven zijn voor besnijdenissen bij gezonde mensen zonder medische problemen. Ook niet ter voorkoming van eventuele problemen op latere leeftijd.
Je gaat toch ook geen borsten afzetten bij jonge gezonde meiden omdat dan de kans op problemen op latere leeftijd kan voorkomen...
Goed, licht OT, waarvoor mijn excuses, maar ander voorbeeld over niet preventief ingrijpen.
Mevrouw valt 50 kilo af, zit weer op gezond gewicht, dokter blij, vrouw blij, bloeddruk omlaag, Hozanna alom. Alleen heeft mevrouw nu een schort van los vel dat tot haar knieën hangt en dokter vindt het risico op ontstekingen etc. erg hoog en wil dit preventief (dus niet cosmetisch) verwijderen. Zorgverzekeraar zegt "Nee, wacht maar tot er infecties zijn en dan kijken we nog eens, we vergoeden nu niets". Als mevrouw wacht tot er infectie is, kan opereren bijna niet, omdat de infectie dan tijdens de operatie heel makkelijk in het bloed kan komen en het dus zeer, zeer riskant is. En sinds wanneer moeten we wachten tot iemand heel ziek is? Stoppen met roken (preventie!) zit wel in het basispakket, maar mevrouw kan wachten tot ze ziek is. Ook is het zo, dat met dit soort schorten, het in de gaten houden van het ontstaan van een infectie heel erg moeilijk is, dat kan zij zelf niet. Dus moet zij bij elk kriebeltje, steekje en jeukplekje naar de huisarts, dus heeft het ook nog eens een nadelig effect op haar werk.
Natuurlijk kun je bij gezonde jonge meiden de borsten niet preventief afzetten. Maar iemand die al 4 generaties borstkanker in de familie heeft en zelf een onrustige mammografie heeft laten maken, die wordt zeker aangeraden om preventief de borsten af te zetten (neem Angelina Jolie bijvoorbeeld). En daar zit hem het verschil. Is de kan op complicaties/ziekten groot door niets te doen, moeten preventieve operaties/ingrepen vergoed worden. Er zijn dus verschillende vormen van preventief ingrijpen.