LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zorgval door WLZ-indicatie met PGB

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
w.de.bruin

Zorgval door WLZ-indicatie met PGB

Ongelezen bericht door w.de.bruin »

Beste mensen,

Graag even meedenken over het volgende.

Ik regel de zorgzaken voor mijn 82 jarige moeder. Zij woont nog thuis met mijn vader.
Jaren terug heb ik PGB aangevraagd en gekregen. Zij gaat ook naar de dagbesteding, paar daagjes in de week.
Dan is ze onder de mensen, ze doen een spelletje en krijgen een warme hap en mijn vader kan zijn dingen doen.
Halverwege dit jaar ging de gezondheid van mijn moeder achteruit.
Er is besloten een WLZ indicatie aan te vragen.
Die is toegekend, maar toen mijn ouders een hele stapel papier thuis kregen van het zorgkantoor, zag ik niets staan bij ZIN ( zorg in natura).
De ene medewerker van het zorgkantoor wist het niet, de ander wist dat die niet in het budget zat. Weer een ander zei dat die wel in het budget zat. Maar nergens prijzen.
Ik heb een begroting ingediend voor het PGB.
Interessant is dat als allebei je ouders nog bij elkaar wonen, ook de huishoudelijke hulp ineens uit het PGB moet worden betaald. Die ging voorheen op naam van mijn Pa uit de WMO.
Toen kreeg ik iemand aan de telefoon van het zorgkantoor die wist te vertellen dat er een declaratie was ingediend van 1600 euro voor ZIN voor een maand???
Huh?
Hoe dan?
Wat bleek. Op het moment dat de instelling die de ZIN verzorgt de WLZ indicatie zag ( waarom?) is het zorgpakket 'opgehoogd' van 'basis' naar 'psychogeriatrisch'. En? Dat houdt financieel voor mijn moeder in dat zij 58% van haar totale PGB WLZ budget kan afdragen aan de dagbesteding.
U zei?
Precies. Dat zei ik ook.
Hier is geen ruggespraak over geweest met huisarts, mijn vader of wie dan ook. Gewoon hup: Kassa !
Want financieel houdt in dat een dagbestedingsinstelling in plaats van 12 euro nog wat per dagdeel nu eens 68,15 per dagdeel kan declareren. Hoppa ! En de zorg is niet veranderd.
Ik heb een beldagje gedaan met de zorginstelling en werd serieus van het kastje naar de muur gestuurd. Uiteindelijk wezen toch alle pijlen wel naar dezelfde persoon. Zij adviseerde me de WLZ indicatie ongedaan te maken???
Het CIZ gebeld, het zorgkantoor gebeld.
Daar kreeg ik een vriendelijke man aan de lijn die me doodleuk vertelde dat er gewoon een tarief voor 'basis' ZIN bestaat.
Dus ik weer terug naar de instelling. Maar die blijft bij haar standpunt.
Omdat ik persoonlijke verzorging echt belangrijker vind dan dagbesteding, heb ik mijn moeder van 6 dagdelen naar 2 dagdelen teruggebracht en een pittige klachtenbrief gestuurd.

Maar dit kan toch niet de bedoeling zijn van een WLZ indicatie??

Ik ben erg benieuwd naar reacties.

Vriendelijke groet,
Een bezorgde en boze oudste zoon

Brainless

Re: Zorgval door WLZ-indicatie met PGB

Ongelezen bericht door Brainless »

U geeft aan dat de gezondheid van uw moeder achteruit ging en daarom WLZ is aangevraagd.
Dit houdt direct in dat de zorg als intensief wordt gezien.
Daarvoor wordt ook een hoger bedrag gevraagd door de dagbesteding dan voor mensen die minder intensieve zorg nodig hebben.

De WMO is enige tijd geleden veranderd en van daar uit krijg je ook een (stukje) PGB voor huishoudelijke hulp.
Dit is juist op naam van je moeder omdat door haar zorgvraag extra huishoudelijke hulp nodig is.
Anders moet je vader zelf dit aan gaan vragen en dan wordt (indien hij redelijk gezond is) niet meer toegewezen of een veel lager bedrag.

Gesloten