LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Ken,

mag ik dit ongeloofwaardig vinden? 29 euro per maand??

Ict

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Flappie als je niets zinnigs te vertellen hebt hou dan je mond.
We praten hier namelijk over serieuse zaken.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

hoe je het ook bekijkt en het maakt niet uit met wat voor berekeningen je het probeert uit te rekenen , we blijven de dupe worden van het waardeloze beleid van de nederlandse regering . en wij moeten maar zien hoe we het doen als we maar betalen . zal de regering een worst zijn of wij op straat komen te staan als het maar niet bij hun gebeurt dan is het goed. : :evil:

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

Geachte forum leden,

Ik wou jullie dit antwoord niet onthouden.
Helaas is mijn eerste brief in dit forum geheel juist.
De premie gaat met meer dan 120% omhoog
zie mijn reken voorbeeld.
Donkere wolken pakken zich samen boven Nederland en ik vraag mij in alle oprechtheid af hoe een sociale en christelijke partij als het CDA dit kan accepteren.
Nog afgezien wat voor een invloed dit zal hebben op het bestedings patroon en economie van nederland
Wie het nog niet begrepen heeft reken ik het nog eens graag voor.

met groet.


Geachte heer Neyenhuys,


U heeft op 09-08-2005 een vraag aan ons gesteld.
Het antwoord is:

U heeft gelijk, de verplichte vergoeding van de werkgever of uitkeringsinstantie wordt gezien als een inkomensbestanddeel waarover belasting verschuldigd is. Dat kan oplopen tot ca. 975 euro per jaar. U heeft ook gelijk dat de informatie daarover aanvankelijk beperkt is geweest. U heeft er niet overheen gelezen in de brochure want daar staat het niet in. Op de website staat het overigens wel vermeld in de rubriek Veelgestelde vragen over de werkgeversvergoeding.

Van bewuste verzwijging is geen sprake. We hebben ons bij de voorlichting vooral gericht op nieuwe elementen. Het belastbaar zijn van werkgeversvergoedingen voor ziektekostenverzekeringen is zowel bekend verondersteld bij ziekenfondsverzekerden (werkgeversdeel van de ziekenfondspremie is belast) als bij het overgrote deel van de particulier verzekerden die een (belastbare) vergoeding van hun werkgever krijgen. Dat is in de huidige situatie namelijk ook al zo.


Met vriendelijke groet,


Postbus 51 Informatiedienst
Namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport

----Oorspronkelijk bericht----

De oorspronkelijke afzender: [email protected]
Verzonden: 09-08-2005, 13:21:15

Betreft: Geachte heer/mevr,

De inkomen afhankelijke bijdrage van 6,25% welke volgens de folder VOLLEDIG vergoed wordt door de werkgever is deze netto of bruto ?

Of met andere woorden is deze bijdrage onderhevig aan de loonbelasting heffing of niet?
Let wel, dit lijkt een simpele vraag, maar er is hier een heftige discussie over in verschillende forums.
De belasting dienst en overheids instellingen waaronder het ministerie van financien verschillen hierover van mening.
Want stel dat je de maximale premie betaald van euro 1875,= (6,25% van 30000) en je krijgt deze premie van je werkgever bruto vergoed en er wordt vervolgens 42% belasting op in gehouden dan is dit netto euro 1087 en dat is toch iets anders dan VOLLEDIG vergoed.

met groet.

a.neyenhuys

tekst uit de folder

Als u in loondienst bent, of een uitkering ontvangt waarover nu ziekenfondspremie wordt ingehouden, vergoedt de werkgever of uitkeringsinstantie veelal deze bijdrage.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Beste Vidicam, hoe vaak moet ik het nog zeggen, dat de vergoeding werkgever belast is, is wel duidelijk. Als men vragen stelt, moet men wel de juiste vragen stellen.

De juiste vraag is of de inhouding van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de loonheffing of na de loonheffing plaatsvindt. En zover dat nu bekend is, is dat voor de loonheffing. DAT is van evident belang.

Ik kan ook wel perfect rekenen hoor, als men de maximale inkomensafhankelijke bijdrage neemt en daar maximale loonheffing over inhoudt, komt men aan 975 euro (ofwel 1.875 * 52% = 975 )

Laten we even uw vraag nader analyseren. U vraagt of de vergoeding belast is. Indien deze onbelast is, dan zouden we die na de loonheffing moeten terugkrijgen. Indien dat zo was, dan zal de inhouding van de bijdrage ook alleen na de loonheffing plaatsvinden, want anders zouden we geld uitbetaald krijgen.

Hier heeft u een voorbeeld dat bewijst dat de vergoeding belast is: Salaris 2.000 euro, wettelijke bijdrage 200 euro, loonheffing 50%
- Inhouden bijdrage --> 1.800,-
- Vergoeding werkgever --> (1.800,- + 200) = 2.000,-
- Loonheffing --> (50% * 1.800,-) + (50%*200) = 1.000 euro

Hebben we er een centje pijn van??? Neen, want als men geen inkomensafhankelijke bijdrage had ingehouden en ook niet had vergoed, was ook 1.000 euro netto het resultaat geweest. Wat is het resultaat? Werkgever is 200 euro armer, werknemer merkt er niets van. Overheid heeft 200 euro geïncasseerd.

Nu gaan we kijken naar een netto inhouding,
- Vergoeding werkgever --> 2.2000,-
- Loonheffing --> (50% * 2.000,-) + (50%*200) = 1.100 euro
- Inhouding bijdrage --> 900 euro

Zoals u ziet, is mijn vraag de vraag die gesteld had moeten worden. Waarom? In geval van netto is de werkgever 200 euro armer, de werknemer 100 euro en de overheid 300 euro rijker.

En deze vraag heb ik reeds gesteld, zowel telefonisch als via mail, als antwoord kreeg ik dat de vergoeding inderdaad belast is en de inhouding van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de loonbelasting plaatsvindt. En in dat geval merken werknemers er niets van, zoals u kunt zien.

We merken er wel degelijk wat van, indien de inhouding netto is (ofwel na de loonheffing), maar zover nu bekend, is dat niet het geval. Belt u maar zelf naar 0800-8051 en toets dan 2,2 in, stel de vraag of de inkomensafhankelijke bijdrage voor de loonbelasting wordt ingehouden of na de loonbelasting, stel tevens de vraag of de bijdrage voor of na de loonheffing plaatsvindt. Als het goed is, krijgt u hetzelfde antwoord als ik.

Laten we hopen dat ze ons nu wel correct hebben geïnformeerd. Hiermee bedoel ik dat ze later rond prinsjesdag ons niet negatief verrassen met het feit dat de inhouding wel degelijk netto is, want dan bedondert men het hele volk wel degelijk.

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

men vergeet dat je alle ziekte kosten ook mag aftrekken van de belastingdienst. Vele mensen weten dat gewoon niet of hebben geen zin om die moeite te nemen.

lidy roelse
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 aug 2005 20:51

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door lidy roelse »

Ja dat klopt! Maar als je van 800 euro netto per maand moet rondkomen (huur huis 350 per maand, voeding 50 per week, ziekenfonds 86 per maand) en je straaks minimaal voor de basisverzekering alleen al 86 euro per maand moet gaan betalen kun je je niet meer aanvullend verzekeren, maar die stoma van mijn dochter(www.stomaatje.nl) kost wel geld... moet je die aanvullende voor gaan schieten? Waarvan? Ze leent nu al 200 euro per maand van ons om eten, telefoon, adsl, kleding etc te kunnen betalen...

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

is die 800 euro een uitkering? Dat neem ik aan van wel,

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

wat maakt dat nou uit of het een uitkering is of loon . het gaat erom dat we straks flink moeten gaan betalen . of we het kunnen betalen is geen optie meer. we worden wederom een oor aan genaaid. dank u wel regering van nederland . :evil:

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

flappie

ik vind jou uitspraken erg hinderlijk en je beledigd hier ook nog mensen mee.
wat maakt het uit waar je je geld van krijgt het gaat erom dat iedereen straks in de problemen komt....
ze proberen hier uit te vinden hoe het er werkelijk uit gaat zien voor de mensen...
wat doe jij ,de draak er mee steken,,

als je niet weet weet wat het inhoud om elk dubbeltje om te draaien bemoei je er dan niet mee....

pluisje :wink:

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

Ja maar het komt ook omdat velen niet alle regels weten hoe je dingen kan en mag aanvragen en sommige zijn er bang voor. O.a. voor aangifte belastingdienst.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

lief van je dat je dat wilt duidelijk maken maar dat kan natuurlijk ook anders :wink:

pluisje

MAXIEM

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door MAXIEM »

Dag flappie,

Zelden reageer ik op medeforumleden, maar ik krijg nu toch wel erg sterk de indruk dat je niet gehinderd wordt door het ontbreken van enige kennis ter zake. Je komt dan soms behoorlijk beledigend over en dat kan toch -neem ik aan- ook niet jouw bedoeling zijn. Vriendelijke groet, Paula.
Laatst gewijzigd door MAXIEM op 09 aug 2005 23:21, 1 keer totaal gewijzigd.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Flappie,

je kalt weer eens raas. Ja, bepaalde ziektekosten mag je bij de belasting in mindering brengen. Maar dat is niet zo algemeen als jij dat stelt. Daar zijn regels en minima en maxima bedragen voor.

Bovendien is het niet zo dat je botweg dat geld terugkrijgt van de belasting! Je mag het aftrekken van je belastbaar inkomen en dan betaal je er geen belasting over. Dus je krijgt niks terug, je betaalt alleen minder inkomstenbelasting.

Dus wil je aub wel de goede info geven? Er zijn hier zat mensen die zich met het zweet op het voorhoofd afvragen wat ze te wachten staat en dan is jouw op niets gebaseerde gekeuvel niet echt een hulp in nood.

Ict

Ken
Berichten: 2
Lid geworden op: 08 aug 2005 21:43

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ken »

Je hebt het verkeerd gelezen ik was ook een beetje onduidelijk. Ik werk 29 uur per week. Ik ben part timer en heb buiten mijn huursubsidie geen recht op andere uitkeringen. In principe moet ik alles dus betalen van mijn hongerloontje, daar komt nog een bij dat ik en een van de duurste steden van nederland woon.

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

Geachte forum leden,

Bedankt voor de uitleg ik hoop dat het ook zo is als voorgesteld.

Toch is er een wezelijk verschil tussen een vergoeding voor de gemaakte ziekte kosten en de vergoeding voor een ingehouden heffing.

De eerste is een aanvulling op je salaris en de tweede is een soort belasting welke je terug krijgt van je werkgever.
Als ik mijn personlijke situatie neem krijg ik nu van mijn werkgever bruto € 160 en houdt daar netto € 80 van over.
Mijn verzekering kost nu € 160 met aanvullende verzekering, mijn netto kosten zijn € 80.

In de nieuwe situatie ga ik €100 per maand betalen plus de kosten van de aanvullende verzekering a € 20= €120.

Nu las ik in een wets artikel het volgende,

Als een werkgever meer dan de helft vergoedt, wordt bij CAO geregeld dat hij ook in het nieuwe stelsel meer dan de helft blijft vergoeden. Als er in de CAO niets geregeld is, komt er een wettelijke regeling.

Joost mag weten hoe wij dit nu weer moeten interpreteren

met groet,

adrie neyenhuys
Laatst gewijzigd door vidicam op 11 aug 2005 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door SJZ »

Beste Adrie,

Je bent wel twee dingen vergeten mee te rekenen:
1. In verband met de invoering van het zorgstelsel gaat de AWBZ premie volgend jaar omlaag. Daardoor stijgt je netto-loon.
2. Ter compensatie wordt de OZB-gebruiker afgeschaft.

Als ik een schatting van die twee posten maak, dan denk ik dat het voor jou niet zo heel veel uitmaakt.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Het vervolg van de soap de nieuwe zorgverzekering.

'Ouderen de klos met nieuwe basispolis'

Gepubliceerd op dinsdag 09 augustus 2005

Gepensioneerden dreigen in het nieuwe ziektekostenstelsel fors duurder uit te zijn dan werkenden. Dat komt omdat AOW'ers geen werkgever hebben die een deel van de premie betaalt.
Dat stellen ouderenbonden De Unie en De ANBO.

In het nieuwe ziektekostenstelsel betaalt iedereen een nominale premie die volgens minister Hoogervorst rond de 1100 euro per jaar zal liggen. Daarnaast moet ook een inkomensafhankelijke premie betaald worden, die neerkomt op 6,25 procent van het inkomen tot 30.000 euro. Bij mensen in loondienst betaalt de werkgever in elk geval het grootste deel van die inkomensafhankelijke premie. Bij uitkeringsgerechtigden is dat de uitkeringsinstantie.

Geen zorgtoeslag
Maar volgens ouderenorganisaties De Unie en ANBO moeten ongeveer 2,5 miljoen AOW'ers, vutters en zelfstandigen die premie zelf ophoesten. Daar komt bij dat zo'n 200.000 tot 300.000 AOW'ers niet in aanmerking komen voor de zorgtoeslag die het kabinet heeft ingevoerd om huishoudens voor hoge ziektekostenpremies te compenseren.

Daardoor is volgens berekeningen van de ouderenorganisaties een alleenstaande AOW'er 854 euro duurder uit dan nu, terwijl een echtpaar 460 euro meer moet betalen. Een alleenstaande werknemer met een inkomen van 40.000 euro moet straks 173 euro per jaar meer betalen, voorspellen de ouderenorganisaties. Studenten zijn ongeveer zeventig euro per maand duurder uit.

Eerder al verschenen ook al artikelen in de media waarin gesteld werd dat zelfstandig ondernemers fors duurder uit waren. De exacte hoogte van de premies is echter nog niet bekend. En daardoor zijn alle berekeningen over hogere bijdragen prematuur, liet Zorgverzekeraars Nederland, de koepel van verzekeraars, onlangs weten. Als de premies fors zouden stijgen is het kabinet meer geld kwijt aan de zorgtoeslag. Elk tientje extra ziektekostenpremie kost het rijk 60 miljoen euro aan zorgtoeslag.

Het principe-besluit tot invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel is al door het parlement goedgekeurd. De behandeling van de uitvoeringswet moet echter nog afgerond worden.

De inkomensafhankelijke premie wordt ingehouden door de Sociale Verzekeringsbank. Die doet dat nu ook voor ziekenfondsverzekerden, maar nog niet voor particulier verzekerde AOW'ers.

b.olsen
Berichten: 245
Lid geworden op: 26 feb 2005 22:22

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door b.olsen »

sjz, jij hebt het over het gebruikersdeel van de ozb , die wordt pas in 2007 afgeschaft als dat doorgaat het nieuwe ziektekostenstelsel wordt per 2006 ingevoerd.

vidicam
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 jul 2005 11:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door vidicam »

Postbus 51 Informatiedienst
Namens het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
----Oorspronkelijk bericht----

De oorspronkelijke afzender: [email protected]
Verzonden: 10-08-2005, 11:44:08

Betreft: Geachte heer/mevr,

Hartelijk dank voor uw antwoord over de bruto /netto bijdrage.
Toch neem ik de vrijheid nog enige vragen te stellen.

Over het bijdrage inkomen wordt de premie van 6,25% geheven vóór de heffing van de loonbelasting en premies.
Is dit bijdrage inkomen inclusief de bijdrage van de werkgever of zonder?
Er staat op uw website ” de vergoeding van de inkomensafhankelijke bijdrage behoort tot het fiscale loon”.

Als dit inclusief de bruto bijdrage is, dan wordt er over de bijdrage ook 6,25% geheven en dat lijkt mij onlogisch.

Of is de situatie zo, dat eerst premie geheven wordt over het bruto loon, dan de bruto vergoeding van de werkgever er bij opgeteld wordt en over dit bedrag uiteindelijk loonbelasting en verdere premies geheven wordt.

Hetzelfde geldt voor de te betalen pensioen premie.
Heeft deze premie ook invloed op het bijdrage inkomen.
Met andere woorden is het bijdrage inkomen incl. of excl. pensioen premie.

Telt deze heffing mee voor de eventuele belasting teruggave zoals dit nu het geval is met teruggave loonbelasting/premie i.v.m hypotheekrente en bijzonder lasten?
Is deze zorgpremie van 6,25% op te voeren als bijzondere lasten?
De basis van de zorgtoeslag, is dit het belastbare loon dus na aftrek van hypotheekrente en bijzonder lasten?

Met groet,

Adrie Neyenhuys.


Geachte heer/mevr,

Op deze e-mail met toch zeer elementaire vragen heeft u een antwoord gegeven waar ik geen genoegen mee kan nemen.
U verwijst mij naar een website waar werkelijk niets op staat u geeft mij een nummer van de belastingdienst waar ze het antwoord ook niet weten.

Let wel wij hebben het hier over een nieuwe zorgwet waarvan ik op dit moment kan inschatten, dat deze wet een grote inpact zal hebben op de Nederlandse samenleving en economie.
En wet die nota bene door de eerste en tweede kamer is goed gekeurd en u gaat mij vertellen dat u het niet weet.
En omdat u het niet weet, geeft u adressen van instantie die het ook niet weten.
En doodleuk melden, ja mijnheer die gegevens zijn hier nog niet bekend.
Terwijl mijn vragen niet zo bijzonder zijn en uiteindelijk mede bepalend zijn voor wat wij nu werkelijk met ze allen gaan betalen aan deze wet.
Het geheel is zeer beschamend en menig werknemer in Nederland wie dit soort broddelwerk (de zorgwet) zou afleveren wordt onmiddellijk ontslagen.

Met groet,

Adrie neyenhuys

Gesloten