LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
8224zh
Berichten: 6
Lid geworden op: 01 mar 2005 20:06

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door 8224zh »

De grens wordt 25.000 euro, wie daar boven zit en nu nog in het ziekenfonds verblijft (grens 30.000 euro) krijgt niets terug van de belastingen. We worden dus weer eens flink gepakt.
Verder zijn wij verplicht om in te stappen. En als je dat nu niet meer kan betalen? Krijg ik dan de deurwaarder op de stoep? We hebben ook zoiets als van een loonstop. Heb er al drie jaar geen salarisverhoging (CAO) bijgekregen. Inmiddels is alles al wel omhoog gegaan. Nu komt daar deze zorgverzekering weer boven op. Diegene die een supersalaris hebben merken daar niets want die gaan er alleen maar op vooruit.
Weer wordt de hardwerkende kleine man gepakt.
We moeten maar lekker zo door gaan.

:oops:

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door S. »

Toen ik die folder las, die iedereen onvangen heeft, leek het allemaal best aardig, maar nu ik deze reacties zo lees, bekruipt het gevoel me dat alles nogal overhaast en ondoordacht wordt doorgevoerd.

Waarom niet een half jaar uitstellen en dan met een duidelijk en goed uitgewerkt plan komen.
Beter dan wanneer nu een kabinet overduidelijk onderuit gaat.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Het gaat om politiek scoren, niet om inhoudelijke zaken.

Kijk maar naar de andere maatregelen die dit kabinet genomen heeft.

Wat het effect is op de gemiddelde burger schijnt niet relevant te zijn.

Ict

margerietje
Berichten: 42
Lid geworden op: 29 jun 2005 08:32

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door margerietje »

Op deze website kun je ongeveer zien wat je aan zorgtoeslag terug kan krijgen:

http://www.tcfzorg.nl/php/berekening.php

Ik ben er achter gekomen dat wij er als ziekenfondsverzekerden behoorlijk op achteruit gaan volgend jaar! Al die mooie praatjes uit Den Haag dat niemand er op achteruit gaat, kloppen dus volgens mij niet. Ergens las ik dat het gecompenseerd wordt door de ozb af te schaffen. Maar wat de mensen niet weten is dat gemeentes - als de plannen doorgaan - over twee jaar een nieuwe belasting mogen gaan heffen. De huren worden ook nog eens geliberaliseerd. Er komt, zoals ik het kan zien, grote armoede in Nederland onder bepaalde bevolkingsgroepen. Aan wie zouden we dit toch te danken hebben? Alleen mensen met zeer lage inkomens krijgen de voledige toeslag, werkende mensen met een laag inkomen die ook net niet in aanmerking komen voor huursubsidie hebben zoals gewoonlijk weer eens pech. Maar wat ze in Den Haag niet weten is dat deze mensen nu ook de bodem van hun portemonnee zien.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Mijn welgemeende excuses aan jullie allen, maar mijn informatie was verkeerd. Ik heb verschillende overheidsinstanties benaderd om na te gaan of de inkomensafhankelijke bijdrage netto of bruto werd ingehouden, maar tot voor kort kon niemand zeker zijn wat ons nu stond te wachten.

Postbus 51 geeft de informatie, dat het een bruto inhouding betreft, de belastingdienst daarentegen beweert dat het een netto inhouding betreft. De twee overheidsinstanties staan haaks op elkaar wat betreft beweringen. Welnu, gisteren heb ik de website van de heer Omtzigt ontdekt (dat is een heer uit de tweede kamer) en deze persoon blijkt wel over de goede informatie te beschikken.

Ik wil jullie niet langer in spanning houden, maar het wordt inderdaad de slechte variant, men gaat het netto inhouden. Maar de heer Omtzigt geeft ook in zijn bericht aan dat er reparaties zullen plaatsvinden, zoals de verlaging AWBZ en ook op prinsjesdag andere maatregelen worden aangekondigd om te proberen. De website van de heer Omtzigt is hier te vinden. Onder rubriek "Forum: Stel u vraag over het nieuwe zorgstelsel" is deze heer te benaderen.

Met vriendelijke groet, Obelix/Doemdenker

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Obelix, bedankt voor je bericht ook al is het geen leuke.
Dat deze CDA`er wel de goede informatie heeft. en dus wist wat er voor de mensen aan zat te komen, en dan toch voor de nieuwe zorgverzekering stemd, zegt mij genoeg over de kwaliteit van onze volksvertegenwoordigers.
Nul komma nul dus.

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Weet je beste Sprokkel, van de ene kant ben ik blij dat deze heer Omtzigt open kaart speelt en eerlijk aangeeft dat het netto wordt ingehouden. Van de andere kant kan ook ik niet geloven dat iemand die weet wat het voorstel inhoudt, ooit met zo'n wet kan instemmen, terwijl men toch simpel kan beredeneren dat er mensen zijn die deze kosten helemaal niet kunnen dragen.

Maar waarschijnlijk heeft men daarbij niet stilgestaan, want ze beweren dat de zorg voor iedereen betaalbaar blijft, vanwege de zorgtoeslag. Maar dat desondanks de kosten voor bepaalde gezinnen nog stijgen, terwijl deze gezinnen nu al niet meer weten waar ze geld op moeten besparen, dat ziet men jammer genoeg niet.

En de beredenering van de heer Hoogervorst begrijp ik al helemaal niet, de een gaat wat meer betalen, de ander betaalt wat minder. Ik weet niet wat hij onder ietsje meer verstaat, maar een verhoging voor sommigen van meer dan 100% noem ik niet normaal. En wie betaalt er dan minder, daarop moet hij tot nog toe het antwoord schuldig blijven, de lijst die ik eerder had gegeven middels link, klopt in ieder geval voor geen meter.

Het enige wat hij kan doen, is een vergelijking maken tussen verzekeringen van nu en de nieuwe basisverzekering. Daarmee doel ik dat je alleen maar twee identiek gelijke producten kan vergelijken en particuliere verzekeringen hebben nu eenmaal niet dezelfde samenstelling als de nieuwe basisverzekering. Ik ben momenteel via mijn werkgever volledig aanvullend verzekerd (er zit een hoop overbodig spul tussen, dat even terzijde), maar als ik dan zie dat ik nu voor hetzelfde geld als volgend jaar, momenteel tegen alles verzekerd ben en in 2006 alleen nog maar voor de aanvullende verzekeringen, dan klopt er toch iets niet.

Ik moet de heer Omtzigt nog een aantal vragen stellen. Hij beweert immers dat de werkgevers rond de 15 miljard euro per jaar kwijtzijn. Bij 42% loonbelasting zou dit betekenen dat werknemers meer dan 6 miljard extra loonbelasting betalen. Tel daar nog de nominale premies bij op, dan zitten we aan een bedrag van boven de 32 miljard. Kom nu toch, dat kan niemand mij wijsmaken dat de zorg voor 16 miljoen mensen zoveel moet kosten, ofwel ongeveer 2.000 euro per persoon per jaar! Oke, dan vergeet ik wel even de 3 miljard die de overheid aan zorgtoeslag moet uitkeren en eventueel het geld dat nog moet worden terugbetaald wegens buitengewone lasten. Stel dat de vergoedingen onzettend veel kosten (rond de 6,4 miljard), dan nog betekent dit per persoon 1.500 euro per jaar. Dat noem ik niet meer betaalbaar zijn van zorg, dan zijn er instanties zich aan het verrijken over de rug van de Nederlandse bevolking. Ik zou weleens willen weten hoeveel het zou kosten, als we de verzekeraars er tussen uit halen.

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

Obelix, als men alle tussen personen er uit haalt (denken alleen maar aan hun aandeelhouders), de managers een redelijk loon geeft (is nu buitensporig hoog), de administratieve rompslomp opruimt (zie de berichten over knie operatie), kan er heel wat bespaard worden.

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Valt het je op dat Omtzigt het meestal zo weet te beargumenteren dat niemand er op achteruit gaat? En als de voorbeelden keihard aantonen dat men er WEL op achteruit gaat, zie ik dat hij geen antwoord geeft.

Maar goed, met gemiddeld 25 bezoekers per dag - en sinds Obelix hier en bij de consumentenbond de url geplaatst heeft wel 60 - heeft de site van Omtzigt ook niet veel nut.

Ict
Laatst gewijzigd door Ictinus op 12 aug 2005 18:42, 1 keer totaal gewijzigd.

SJZ
Berichten: 4103
Lid geworden op: 09 aug 2003 21:03

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door SJZ »

bekruipt het gevoel me dat alles nogal overhaast en ondoordacht wordt doorgevoerd.
1. De PvdA pleit al sinds 1967 voor dit zorgstelsel
2. Onder het kabinet Lubbers 3 (1989 - 1994) is PvdA staatssecretaris Simons bezig geweest om dit zorgstelsel op te zetten.
3. Uiteindelijk wordt het in 2006 echt geregeld door dit kabinet.

VEERTIG jaar erover praten, plannen uitwerken, zaken in gang zetten, en dan nu zeggen dat alles overhaast gaat? Lachen hoor!

jbroeders
Berichten: 129
Lid geworden op: 07 aug 2005 21:32

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door jbroeders »

En iedereen maar klagen! In die veertig jaar dat hieraan gewerkt werd had je allang je ziektekosten bij elkaar kunnen sparen. Die oplossing komt dus ook echt jaren te laat,

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Sorry SJZ, maar de manier waarop dit systeem er doorheen gejast wordt is wel degelijk overhaast te noemen. Het is toch van de zotte dat er amper vier maanden voordat een dergelijk ingrijpend stelsel doorgevoerd wordt er nog zo ontzettend weinig bekend is inhoudelijk. Om maar te zwijgen over de effecten voor de burger.

En als er al 40 jaar over gedebatteerd is, dan had er ook n og wel een jaartje bijgekund om het echt tot een (goed??) werkend systeem te maken wat ook nog eens fair is voor iedereen. En waar niet de zwakste schouders weer eens de grootste lasten te dragen krijgen.
Want dat laatste kun je niet ontkennen ondertussen.

Ict

obelix
Berichten: 124
Lid geworden op: 06 jan 2005 06:58

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door obelix »

Ik ben ook van mening dat dit zorgstelsel er te snel door is gedrukt. Het valt toch allemaal wel mee, zegt men dan. En tuurlijk , Zalm belooft wel lastenverlichtingen voor volgend jaar, hij "vergeet" wel eventjes te zeggen dat de overheid de burgers laat bloeden door middel van een onbetaalbaar zorgstelsel wat voor iedereen een lastenverzwaring inhoudt. Ik betwijfel ten zeerste dat die zogenaamde lastenverlichting ook daadwerkelijk waargemaakt kan worden.

En heeft men 40 jaar nodig gehad om dit gedrocht te bedenken? Schande, het enige wat men had hoeven te doen is het huidige stelsel onder de loep nemen, kijken waardoor de lasten daadwerkelijk de pan uitrijzen (en dan niet het sprookje van vergrijzing gebruiken) en de problemen aanpakken. Daarmee doel ik op het verwijderen van fraude, zelfverrijking en niets toevoegende zaken (zoals verzekeraars) die de kosten alleen maar de hoogte indrijven e.t.c.. Dan was dit stelsel al helemaal niet noodzakelijk geweest, want dan waren de kosten heel wat lager geweest.

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

grappig die 40 jaar toen wisten ze namelijk ook al dat er een groot probleem zou komen door de baby boomers en dat is nu net het probleem dat de zorg nu de pan uit rijst....
zij hebben het geld wat ze binnen kregen van de bevolking verkeerd gebruikt en nu kunnen ze al die mensen die uitkeringen en veel zorg nodig hebben niet betalen..
uit eindelijk naar 40 overleg is men er uit... dan moet de bevolking dit maar gaan betalen...

daar om heeft het zo lang geduurd :?

pluisje

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

beetje kort door de bocht Pluisje, zo kunje het ook weer niet stellen.

Ict

pluisje
Berichten: 375
Lid geworden op: 27 feb 2005 16:26

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door pluisje »

dan leest u de telegraaf maar eens van vandaag ...... 8)

pluisje :wink:

sprokkel
Berichten: 887
Lid geworden op: 26 mar 2004 09:28

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door sprokkel »

SJZ; VEERTIG jaar erover praten, plannen uitwerken, zaken in gang zetten, en dan nu zeggen dat alles overhaast gaat? Lachen hoor!

Ja echt schandalig dat men na 40 jaar nog geen fatsoenlijke zorgverzekering heeft kunnen bedenken.
Misschien ligt hier het antwoord wel.
De protesten tegen de overheid, die burgers afperst en koeioneert, worden steeds feller. Wij denken, heel naïef, dat wij in een democratie leven die wij kunnen beïnvloeden door ons stemgedrag. Het zijn echter vooral de ambtenaren die Nederland afpersen en in de vernieling helpen met hun onzinnige regeltjes, aanslagen en andere treiterijen Zodra we ooit de ambtenaren mogen kiezen, kunnen we pas echt spreken van bestuurlijke vernieuwing en democratie.
We leven nu in een doorgeschoten bureaucratie. Dat blijkt ook uit de absurde maatregelen die ons zijn opgelegd door de ambtenaren die onze ministers, staatssecretarissen, gemeenteraden en burgemeesters de afgelopen jaren hebben overleefd. Wie verlost ons van de ambtelijke terreur?

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Pluisje,

wat moet ik in de Telegraaf lezen dan?? Ik heb geen Telegraaf en online kan ik niets vinden.

Ict

Ictinus
Berichten: 127
Lid geworden op: 07 jul 2005 01:00

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door Ictinus »

Sprokkel,

eigen partij oprichten?? Want je weet het, 180.000 Nederlanders die lid zijn van een politieke partij bepalen wat er in dit land gebeurt. In feite nog minder uiteraard, als je naar het ledental van de drie kabinetspartijen kijkt (hoeveel leden had D66 ook al weer?? 16.000?), maar zo werkt het wel in Nederland.

Alleen als je lid bent van een politieke partij kun je gekozen worden.

Misschien dat dat systeem eens op de helling moet.

Ict

flappie
Berichten: 817
Lid geworden op: 08 dec 2004 18:01

Re: basisverzekering tegen ziektekosten per 1-1-2006

Ongelezen bericht door flappie »

maar bij een eigen partij moet je toch min. aantal handtekeningen hebben om mee te kunnen doen aan de verkiezingen. Daarnaast moet je promotie gaan maken wat ook geld kost dus heb je sponsers nodig.

Gesloten