LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door kokka »

Heel mooi verhaal van Tjekkebaas, hij heeft dus net als TS last van gaten in z'n geheugen maar is toch blij dat hij het heeft gedaan.
Ik denk dat TS ook dankbaar moet zijn dat ze hem niet gewoon zijn gang hebben laten gaan.
als je al een aantal keer geprobeerd hebt om zelfmoord te plegen, zou je verwachten dat je er toch steeds beter in wordt.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

TS heeft l=wel last van meer dan gaten in zijn geheugen. Hij heeft ook een selectief geheugen en een zeer selectieve waarheidsbeleving.
stop-ect schreef: Bijvoorbeeld het Amphia Ziekenhuis: zie hier.
Wat is je mening daar over?
en
stop-ect schreef:De pro- en anti ECT "groeperingen" zijn het er over eens dat het geheugenverlies een belangrijke bijwerking is. Het Amphia Ziekenhuis liegt daarover, of weet niet beter.
Met natuurlijk als bewijs maar weer eens zijn eigen website.

Ga je echter bij het Amphia Ziekenhuis kijken dan lees je
Tijdelijke geheugenproblemen

ECT is een veilige behandelmethode. De risico’s zijn zeer gering. Zoals bij iedere behandeling zijn er wel bijwerkingen en risico’s aan verbonden, onder andere vanwege de korte narcose. Eventuele bijwerkingen kunnen zijn:


Soms zijn er tijdelijk geheugenproblemen, vooral wat betreft het korte termijn geheugen. Dit kan ook een symptoom van de depressie zelf zijn.
Tijdens de behandeling gaat de bloeddruk en de hartslag omhoog. Dit kan nadelig zijn voor mensen die lijden aan hart- en vaatziektes.
Direct na de behandeling kan er sprake zijn van lichte spierpijn, hoofdpijn en misselijkheid. Pijnstilling is mogelijk.

Tips

U kunt een dagboek of agenda bijhouden tijdens de behandeling. Daarin schrijft u afspraken op, wie er op bezoek is geweest en wat er op welke dag is gebeurd. Dit kan u helpen om later een beeld te vormen van deze periode. Als u feiten of namen vergeet, vraag er dan naar bij verplegend personeel en uw familie/vrienden. Ook kunt u aan de verpleging vragen waar u informatie kunt vinden.



ECT leidt uitdrukkelijk niet tot:


dementie.
blijvende aantasting van herinneringen die zijn opgebouwd in de loop van het leven.
aantasting van andere hersenfuncties, bijvoorbeeld de intelligentie en het denkvermogen.

Dat lijkt me nu niet bepaald liegen of niet beter weten.

En dit alles nu zelfs met een echte bronvermelding.

http://www.amphia.nl/Patienten/Onderzoe ... ingen.aspx

gezondheid!

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Wel goed lezen hé....

Er staat:
ECT leidt uitdrukkelijk niet tot:
- dementie.
- blijvende aantasting van herinneringen die zijn opgebouwd in de loop van het leven.
- aantasting van andere hersenfuncties, bijvoorbeeld de intelligentie en het denkvermogen.
In ieder geval dat tweede is een leugen.

Verder zou ik niet weten waar ik dankbaar voor moet zijn. De behandeling bij mij is gestopt gezien het geen effect had. Zo lees ik in mijn medisch dossier. Maar ik heb er dus wel een gat van 10 jaar in mijn geheugen aan overgehouden.

En bedankt voor alle persoonlijke aanvallen :)

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Wel goed lezen hé....

Er staat:
ECT leidt uitdrukkelijk niet tot:
- dementie.
- blijvende aantasting van herinneringen die zijn opgebouwd in de loop van het leven.
- aantasting van andere hersenfuncties, bijvoorbeeld de intelligentie en het denkvermogen.
In ieder geval dat tweede is een leugen.
En dat kan jij bewijzen?

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door puma73 »

het enige wat hij produceert is zijn website met daarop testimonials. Aangezien deze nul en gener waarde hebben als medisch bewijs kan hij die wel weglaten.

Daarnaast heeft het alleen op zijn geheugen een bepaald effect, dus bij hem maar over anderen lees ik nergens een sluitend bewijs dat deze mensen ook blijvend geheugenletsel hebben.

Daarnaast kan hij voor iemand met een geheugenstoornis akelig accuraat zijn verhaal vertellen. Zeer opmerkelijk.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Ik vind het niet nodig dat ECT gestopt wordt als het gaat om patienten die hier vrijwillig mee instemmen. Wel moeten deze mensen goed en volledig op de hoogte gebracht worden van de mogelijke bijwerkingen. Maar die 2% gedwongen ECT moet vind ik wel gestopt worden, want als je niet 100% zeker kan zijn dat het veilig is vind ik dit een misdrijf!

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

stop-ect schreef:Wel goed lezen hé....

Er staat:
ECT leidt uitdrukkelijk niet tot:
- dementie.
- blijvende aantasting van herinneringen die zijn opgebouwd in de loop van het leven.
- aantasting van andere hersenfuncties, bijvoorbeeld de intelligentie en het denkvermogen.
In ieder geval dat tweede is een leugen.

Verder zou ik niet weten waar ik dankbaar voor moet zijn. De behandeling bij mij is gestopt gezien het geen effect had. Zo lees ik in mijn medisch dossier. Maar ik heb er dus wel een gat van 10 jaar in mijn geheugen aan overgehouden.
Ik weet het niet, maar kan het zijn dat jouw geheugenverlies van tijdelijke aard is?

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Nee want de ECT behandelingen zijn ruim drie jaar geleden uitgevoerd. Aan eenieder hier die voor ECT behandeling is daag ik uit de behandeling zelf te ondergaan. Ik zou zeggen 10 sessies. Je krijgt van mijn dan 1000 euro. Zelf ben ik 36 sessies ondergaan.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Nee want de ECT behandelingen zijn ruim drie jaar geleden uitgevoerd. Aan eenieder hier die voor ECT behandeling is daag ik uit de behandeling zelf te ondergaan. Ik zou zeggen 10 sessies. Je krijgt van mijn dan 1000 euro. Zelf ben ik 36 sessies ondergaan.
Dat moet het bewijs voorstellen? :shock:

Ik denk dat jij het verkeerde onderstreept hebt.

weetnietveel
Berichten: 1009
Lid geworden op: 25 dec 2012 12:51

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door weetnietveel »

Weet je of er mensen zijn die na een ECT, net zo lang of misschien langer hier last van hebben? Of mensen bij wie het geheugen terug gekomen is na een aantal jaren?

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Ga je de uitdaging aan Barman, zou jij het ondergaan?

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Isabel1 »

stopect, dat is niet de vraag, ik vind het immorreel om iemand die gezond is (barman: ik neem effe aan dat je dat bent) een therapie te laten doen. dat is niet correct en dat soort dingen zijn niet een beetje `wedden dat`
je zou,zeker als je zelf zo´n nadeel hebt gehad, beter moeten weten dan mensen gewoon dat aan te doen via een weddenschap. Kortom, ofwel je hebt echt nadeel gehad, en dat gun je niemand, hoop ik, ofwel je weet niet waar je over spreekt en je vind het een weddenschapje waard.

als jij echt zo´n nadeel hebt gehad begrijp ik niet hoeje het doet om een dergelijk iets zo te laten verworden.
Ga je de uitdaging aan Barman, zou jij het ondergaan?
echt schandalig, dit hoort niet,
dit gaat te ver


zelf kiezen, ik doe dit niet voor je

maar ik walg hiervan, want iki mag de overblijfselen (letterlijk) opruimen

isabel

Isabel1
Berichten: 1416
Lid geworden op: 19 dec 2011 15:19

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Isabel1 »

stopect, dat is niet de vraag, ik vind het immorreel om iemand die gezond is (barman: ik neem effe aan dat je dat bent) een therapie te laten doen. dat is niet correct en dat soort dingen zijn niet een beetje `wedden dat`
je zou,zeker als je zelf zo´n nadeel hebt gehad, beter moeten weten dan mensen gewoon dat aan te doen via een weddenschap. Kortom, ofwel je hebt echt nadeel gehad, en dat gun je niemand, hoop ik, ofwel je weet niet waar je over spreekt en je vind het een weddenschapje waard.

als jij echt zo´n nadeel hebt gehad begrijp ik niet hoeje het doet om een dergelijk iets zo te laten verworden.
Ga je de uitdaging aan Barman, zou jij het ondergaan?
echt schandalig, dit hoort niet,
dit gaat te ver


zelf kiezen, ik doe dit niet voor je

maar ik walg hiervan, want iki mag de overblijfselen (letterlijk) opruimen

isabel

tjebbekaas
Berichten: 24
Lid geworden op: 20 apr 2013 18:02

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door tjebbekaas »

stop-ect schreef:Aan eenieder hier die voor ECT behandeling is daag ik uit de behandeling zelf te ondergaan. Ik zou zeggen 10 sessies. Je krijgt van mijn dan 1000 euro.
Heeft toch geen nut
Laatst gewijzigd door tjebbekaas op 21 mei 2013 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door bprosman »

Verder zou ik niet weten waar ik dankbaar voor moet zijn. De behandeling bij mij is gestopt gezien het geen effect had.
Je posts lezende vraag ik me ernstig af of je er zonder (deze) behandelingen nog geweest was.
Of je daar dankbaar voor moet zijn is aan jou qua beoordeling.

Barman
Berichten: 1473
Lid geworden op: 05 aug 2012 22:56

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door Barman »

stop-ect schreef:Ga je de uitdaging aan Barman, zou jij het ondergaan?
Knullige poging de aandacht te verleggen. Voorlopig bestaan al je bewijzen slechts uit eigen beleving en ontwijk je iedere inhoudelijke discussie.

Reden te meer om aan te nemen dat jij gewoon de volgende kloon van student538 en gezondheid bent.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Ik ben geen kloon van student538 en/of gezondheid.

VioletPrue
Berichten: 3574
Lid geworden op: 03 mar 2009 15:37

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door VioletPrue »

stop-ect schreef:Fijn dat je (in ieder geval denkt dat) ECT je heeft gered van suïcide.
Lekker denigrerend.
Waarom zou iemand 'denken' dat een behandeling zijn eigen zelfmoord heeft voorkomen?
Wie kan dat nou beter inschatten, jij of die persoon in kwestie?

sjohie
Berichten: 11240
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door sjohie »

weetnietveel schreef:Ik vind het niet nodig dat ECT gestopt wordt als het gaat om patienten die hier vrijwillig mee instemmen. Wel moeten deze mensen goed en volledig op de hoogte gebracht worden van de mogelijke bijwerkingen. Maar die 2% gedwongen ECT moet vind ik wel gestopt worden, want als je niet 100% zeker kan zijn dat het veilig is vind ik dit een misdrijf!
Die gedwongen behandelingen, ~13 per jaar, worden alleen gedaan als er een acute dreiging bestaat dat bij niet behandelen, de patiënt zichzelf of zijn omgeving levensbedreigend letsel toe zal brengen.

Niet behandelen staat dan gelijk aan een doodsvonnis, en dát niet voorkomen is ook een (moreel) misdrijf.. :wink:

Ik denk dat alle betrokkenen liever die afweging niet maken, maar dit is gewoon kiezen uit 2 kwaden.

stop-ect
Berichten: 107
Lid geworden op: 28 apr 2013 22:41

Re: Discussie over ECT (elektroconvulsietherapie / elektro shock

Ongelezen bericht door stop-ect »

Dit onderzoek ondersteund ook het idee dat ECT behandeling slechts werkt op basis van het placebo effect: http://bjp.rcpsych.org/content/133/6/514.short. De patiënt/cliënt denkt, op basis van grote beloftes van de psychiater, dat de ECT gaat helpen, met een therapeutisch placebo effect als gevolg.

Gesloten