@Barman,
op het moment dat ts al op de wachtlijst stond is er al een beoordelingstraject voor geschiktheid geweest. Ze hebben hem dus gewoon op de wachtlijst omhoog geplaatst. Volgens mij is het niet mogelijk om iemand meteen met spoed ect te geven zonder dat daar eerst een lang traject aan vooraf gegaan is.
@chocomelk
Kan iemand die zwaardere stoornissen heeft en depressie wel beoordelen of ECT goed is
of niet goed is !?
Dan heb ik het nog niet eens over het medicijn gebruik/geheugenverlies.
Dat ligt er natuurlijk aan hoe helder die persoon op dat moment is, iemand die volledig psychotisch is kan dat helemaal niet, iemand met een echt zware depressie heeft kan dat op dat moment waarschijnlijk ook niet volledig inschatten. Punt is wel, als er een rm aan ten grondslag ligt dan hoeft die persoon dat ook niet te beslissen, de rechter kiest dan de behandelaar uit die dat moet doen.
Ik heb zelf nooit op een psychiatrische afdeling gewerkt dus ik heb te weinig ervaring om te stellen hoe het traject naar ect precies verloopt, ik weet het alleen vanaf de zijlijn. Wat ik wel weet is dat er een lang traject aan ect vooraf gaat, iemand krijgt dit niet na maar 1 psychose of 1 suicide, meestal zijn daar ook al verschillende rms aan vooraf gegaan. Dus het zou best kunnen dat in de loop der tijd dit wel met iemand besproken is die op een bepaald moment helder was.
Maar je ziet het wel vaker dat mensen niet kunnen beslissen over hun behandeling (bewusteloos, in coma, verstandelijk beperkt etc) waarbij er dus voor hen besloten wordt, meestal samen met familie. Maar ook die dingen die dan besloten worden kunnen ernstige bijwerkingen hebben.
edit: een rm is een rechtelijke machtiging, eigenlijk een gedwongen opname, daar mag de rechter ook gedwongen behandeling aan vast koppelen en gedwongen medicijn inname. Dat komt in Nederland niet meer zo vaak voor, meestal alleen als iemand echt een enorm gevaar voor zichzelf EN zijn omgeving is. Een burgemeester mag ook nog IBS voorstellen, dan wordt iemand gedwongen opgenomen in afwachting van een RM maar dan mag er niet gedwongen behandeld worden. (je wordt dan eigenlijk gewoon van de straat gehouden)
Isabel