LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Een uitzending over de psychiatrie?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Je hebt inmiddels wel op de andere sites laten zien dat JIJ diegene bent die niet weet waar je over praat.
Wat loop je nou stom te lullen, je weet duidelijk niet waar je het over hebt maar zoekt selectief naar informatie om mij onderuit te halen...

Je hebt mijn reactie blijkbaar niet gelezen op het wetenschap forum. En hij was het niet met alles oneens, het laatste waar jij aan refereert wilde hij principieel gezien niet geloven.

Ik spam helemaal niets. Wat maakt het nu uit op welke website informatie staat, als het maar goed te lezen is toch? Het voordeel van mijn website is dat de informatie ook na een paar maanden online blijft want nieuws websites die verwijderen nieuws berichten na zoveel tijd. Begrijp je het nu?

En wat betreft scientology, je moet eens stoppen met dit gedicrimineer en zoeken naar manieren om de berichtgever onderuit te halen.

Je geeft me alleen maar gelijk door zo te doen. Iets anders kun je blijkbaar niet, anders hoefde je niet zo'n gedrag te vertonen dan wist je gewoon dat ik onzin uitkraamde op basis van FEITEN. En dat kun je dus niet.... Je geeft me dus gelijk met je gedrag.

gravedigger
Berichten: 3097
Lid geworden op: 11 jun 2005 20:47

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door gravedigger »

Gaan we nu alleen nog maar op de man spelen?? Het is jammer dat de redactie voorlopig lijkt te weigeren om in te grijpen in dit topic :|

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Wat ik op deze hele berichtgeving tegen heb is dit:
Het lijkt op een complottheorie die er op uit is om ons mensen maar zo veel mogelijk onder de duim te krijgen.
Het heeft een hoog "zoek de waarheid" gehalte: http://zoek-de-waarheid.hyves.nl/ hier staat het ook vol met allerlei theorieen over wat ons zoal te wachten als we niet dit,dat of zus of zo doen.
Ga je deze lezen dan wordt deze theorie alleen maar bevestigd http://www.antipsychiatrie.nl/
Beseffen deze mensen die deze berichten maken niet dat ZELFS psychiatrische patienten niet zo gek zijn dat ze alles geloven wat gedrukt staat?

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Het topic bevat best wel waardevolle discussies zo af en toe, het hoeft niet op deze manier te gaan.

Ik heb hier natuurlijk enkele dingen aangekaart die voor sommige mensen moeilijk te accepteren of geloven zijn. En het kan natuurlijk best dat ik (of mijn bronnen) het fout heb.

Het zou dan best waardevol zijn indien dat duidelijk wordt uit een eventuele discussie in dit topic. Ik zal dan zeker een rectificatie plaatsen.

Boven alles wil ik juist de wetenschap volgen.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Het topic bevat best wel waardevolle discussies zo af en toe, het hoeft niet op deze manier te gaan.
Precies Arjan,je zegt het goed....zo af en toe.
Met mij valt goed te discussieren,maar ik word niet goed van al die links die je plaatst,het maakt het zo onpersoonlijk terwijl het om mensen gaat die informatie nodig hebben gebaseerd op ervaringen van andere psychiatrisch patienten,dat geeft de doorslag,niet al die "wetenschappelijk" onder bouwde studieresultaten.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

mensen gaat die informatie nodig hebben gebaseerd op ervaringen van andere psychiatrisch patienten,dat geeft de doorslag,niet al die "wetenschappelijk" onder bouwde studieresultaten.
Dat ben ik het niet met je eens. Het is zeker ook heel erg belangrijk maar bedenk je dat heroïne ook ongelooflijk goed voelt, sommige mensen zweren bij elke dag een joint met wiet en voelen zich daar beter door.

Maar mensen die antidepressiva gebruiken die doen dat vaak niet omdat ze dat zo lekker vinden maar omdat een 'arts' (wetenschapper) ze dat adviseert.

En die artsen bedriegen die mensen dus, want de medicijnen zijn helemaal niet effectief (blijkt dus uit wetenschappelijke studies) en zorgen voor een hoger risico op zelfmoord (blijkt ook uit studies)

Dat soort dingen kun je niet voelen. Dus ook de wetenschap / studies zijn erg belangrijk.

Ik wil dus zeker niet de patiënten die dit eventueel gebruiken bekritiseren, het is je eigen keuze. Het gaat mij er om dat de meeste mensen niets van de risico's weten en denken dat het een soort vitamine pil is zonder schadelijke bijwerkingen. Ze zijn overtuigd dat het 'medicijn' ze beter maakt, en dat is gewoon niet zo. Ze worden dus bedrogen en ook al zijn ze zelf blij met het resultaat, ik denk niet dat dat zo goed is want inmiddels meer dan 850.000 mensen in Nederland gebruiken die 'rotzooi' elke dag. Het maakt ze mentaal zwakker (dus ziek) en dat hoeft helemaal niet want jij zelf maakt jezelf beter, niet die 'schadelijke' verslavende dure pillen.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Arjan,er is voldoende berichtgeving geweest betreft antidepressiva,de genen die nu nog niet weten dat antidepressiva schadelijk kunnen zijn hebben niet goed opgelet.
Ook denk ik dat iedereen wel weet dat die pillen niet genezen maar je tijdelijk door de ergste fase van je depressie kunnen helpen.
Ik wist het 13 jaar geleden niet,niet zo verwonderlijk,ik had geen internet en was afhankelijk van andere media.
Het enige wat je toen kon lezen was hoe geweldig ze wel niet waren,ze werden de hemel in geprezen.
Het enige voordeel, t.o. de klassieke antidepressiva blijkt te zijn geweest dat je er geen zelfmoord mee kan plegen d.m.v. overdosering,de rest van de bijwerkingen en naverschijnselen als je stopt waren toen nog niet bekend,nu wel.ook ik kan alleen maar waarschuwen en tegen de mensen zeggen"begin er niet zo maar aan,je weet niet hoe het uitpakt".
Maar soms moet je wel,is de depressie té erg,realiseer je je wel dat er mensen zijn die jarenlang depressief zijn?
De gemiddelde depressie kan na 6 weken verminderen en is na enige maanden over,maar wat als je niet tot het gemiddelde behoort en een chronische depressie hebt?
Je hebt elke therapie gehad en bent uitgepraat? wat dan?

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

e gemiddelde depressie kan na 6 weken verminderen en is na enige maanden over,maar wat als je niet tot het gemiddelde behoort en een chronische depressie hebt?
Je hebt elke therapie gehad en bent uitgepraat? wat dan?
Dat is allemaal maar onzin, het kan jaren duren als je het niet aanpakt bij de bron. Je hoeft niet eens te weten 'wat' de oorzaak is, het kunnen 1000 dingen zijn die tezamen de situatie maken zoals het is.

Het is eigenlijk al verkeerd om over de problemen te praten onder de noemer van een ziekte die door veel mensen wordt gezien als een biologische aandoening.

Het begrip voor de complexiteit en de ware kern van de problemen bij iemand persoonlijk gaat daarmee verloren. Als jij een depressie hebt, en iemand anders ook, dan hebben jullie dezelfde 'ziekte'. Dat is gewoon onzin. Je moet de problemen eigenlijk bekijken zoals ze zijn.

Indien je geen depressie zou kunnen voelen, dan heb je ook geen wil om te leven. Dat klinkt misschien vreemd, maar je gevoel komt voort uit je eigen perceptie van 'de waarheid'. Van alles om je heen, je situatie, je geschiedenis etc. Je voelt je zo omdat je het beter wil hebben. Het gevoel komt voort uit jouw wil om te leven, om tot verbetering te komen, om deel te nemen aan de evolutie van de mens.

Ieder levend wezen op deze planeet wordt gedreven door de wens om tot verbetering / vooruitgang te komen. Dat is de essentie van het leven.

Het klinkt misschien te simpel, maar dat is nu eenmaal de kern van het leven en dus ook die van mensen met een depressie.

Wanneer je er dieper op ingaat kun je bijvoorbeeld het volgende proces als voorbeeld nemen hoe iemand in een chronische depressie terecht kan komen.

Het is bekend dat veel mensen aan verwachtingen willen voldoen. Een studente kan kiezen voor de opleiding tot arts omdat het haar ouders trots zou maken, die hun hele leven daar naartoe hebben geleefd. De vrouw is zeer ijverig en behaalt haar doctoraat en gaat werken als cardioloog in een ziekenhuis. Ze lijkt het perfecte leven te hebben, vind een leuke vriend maar naarmate ze ouder wordt, in haar 30er jaren, begint ze vanuit het niets haar drive te verliezen. Ze heeft meer moeite met concentreren en door haar drukke baan waarin ze veel verantwoording heeft leidt dit tot een opeenhoping van kleine miniscule probleempjes. Ze komt een keer te laat en krijgt een berisping, ze maakt een klein foutje tijdens het werk etc. Kleine dingen die bij iedereen kunnen voorkomen maar zij verwerkt de problemen onbewust intern (psychisch) via een keuze omlaag waardoor ze in een spiraal omlaag terecht komt.

Zoals je mogelijk weet: een heuvel op fietsen is moeilijker dan een heuvel afrijden. Het toegeven aan de depressieve gevoelens geeft in het begin verlichting en een goed gevoel ook al zal niemand dat bekennen. Het kiezen voor de weg omlaag kun je op eenvolgende manier bekijken: stel dat je een klein foutje hebt gemaakt op het werk, dan moet je dat op een juiste manier verwerken. De meeste mensen die tot prestaties willen komen zullen proberen om van de fout te leren maar de vrouw die ik aan het omschrijven ben die kampt met een voor de buitenwereld en haarzelf verborgen probleem waardoor ze de mogelijkheid heeft om het probleem 'persoonlijk aan te trekken'. Het probleem is te klein om ophef over te maken waardoor de kern van het probleem in haar zelf wordt gezocht. Haar psyche die constant bezig is met het verwerken van de waarneming van haar omgeving, haar situatie en haar eigen persoon die kan vanuit haar eigen perceptie bekeken fouten maken die oneigen zijn aan de kern van haar 'goede persoon'. Als je gelooft dat je een goed mens bent die altijd voor anderen klaar staat kan het bijvoorbeeld zijn dat je intern een situatie herleeft waarin je een perceptie op een situatie neemt waardoor je vanuit je eigen natuur niet op een juiste manier zou hebben gehandeld. Dit opzich kan dan door je gebruikt worden om verantwoording te geven aan de depressieve gevoelens die tot uiting komen op basis van het probleem dat je hebt ervaren op het werk die, opzichzelf, een andere oorzaak hebben.

De vrouw zou bijvoorbeeld vanuit haar natuur veel liever sociaal werk voor kinderen hebben willen doen. Ze hoefde die status als Doctorandus en rijke leven van een arts niet. Diep van binnen, misschien zonder dat ze het zelf al wist, wilde ze veel liever kinderen die het moeilijk hebben helpen.

Haar leven lijkt de perfecte basis voor een gelukkig leven maar toch werd ze chronisch depressief. Haar perceptie op de realiteit maakt het dat ze niet kan erkennen dat er iets is in haar leven dat haar depressief kan maken. Ze kan niet zeggen dat ze het werk niet wilde want ze had van kinds af aan al tegen iedereen geroepen dat ze arts wilde worden (omdat haar ouders dat zo graag wilde). Ze had met hoge cijfers haar studie afgerond en altijd vol overgave gewerkt als cardioloog. Haar vader was ook cardioloog. Dus het kon absoluut niet zijn dat haar werk het probleem was.

Wanneer de vrouw de tijd zou nemen om de essentie van de depressie te ontdekken voor haar persoonlijk, dan zou ze kunnen ontdekken waar haar hart ligt. Dan zou ze mogelijk tot de kern van haar persoon terug kunnen komen en ontdekken dat ze met kinderen wil werken. En wanneer ze vervolgens veranderingen in haar leven in gang zet om haar vernieuwde doel te bereiken zal ze zich al direct een stuk beter kunnen voelen en op termijn het hoogst haalbare gevoel van geluk kunnen ervaren die ze anders, door cardioloog te blijven, noot bereikt zou kunnen hebben.

Wanneer een psychiater haar geleerd zou hebben dat het een ziekte is, dan zou ze die ontdekkingstocht helemaal niet gestart zijn. Dan zou ze de rest van haar leven chronisch depressief blijven.

Daarom vind ik het dus per definitie zo slecht dat mensen medicijnen nemen, ook al zou het een suikerpil zijn. Je kunt niet tot de essentie of kern van een probleem komen die je juist veel goeds kan brengen want psychische problemen zijn er echt niet voor niets.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Arjan,ik snap heus wel hoe het werkt,daar gaat het hier niet om.
Je hoeft mij niet te vertellen hoe een depressie werkt,ik weet er alles van.
Ik hoop dat het jou nooit zal gebeuren,maar weet uit ervaring dat je op het dieptepunt van je depressie echt niet in staat bent om even terug te kijken wat er allemaal fout gegaan is in je leven en daar naar te handelen.
Daarom blijf ik bij mijn standpunt dat in het geval van een zware depressie medicijnen kunnen helpen om tijdelijk de ergste symptomen te onderdrukken zodat je de kans krijgt om aan jezelf te werken en eventuele veranderingen aan te brengen in je leven.
En heb ik een depressie ooit een "ziekte" genoemd?ik beschrijf het liever als een "state of mind" gemoedstoestand dus.

eeliane
Berichten: 1444
Lid geworden op: 06 jun 2005 18:50

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door eeliane »

Helemaal mee esn da Silva, als je het nooit ervaren hebt praat er dan ook niet over want je kan niet weten hoe je je dan voelt, beter dat hier mensen met ervaring reageren en niet de onervarenen.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

beter dat hier mensen met ervaring reageren en niet de onervarenen.
Dat is dus onzin, want iedereen ervaart wel eens een depressie. Het is iets heel natuurlijks maar bij de een is het erger dan de ander. Het is dus belangrijk om jezelf niet buiten te sluiten van 'normale mensen' want een depressie dat is iets heel normaals, iedereen ervaart het wel eens.

In bepaalde situaties, zoals bijvoorbeeld die ik enkele berichten terug heb omschreven dan kan het heel erg / chronisch worden maar je omgang ermee is alles bepalend.

Je moet proberen om uit de psychiatrische visie te stappen en open te staan voor nieuwe mogelijkheden. Probeer te begrijpen wat het doel van jou depressie kan zijn, dat is veel belangrijker dan de oorzaak.

Da silva
Berichten: 719
Lid geworden op: 31 jul 2008 09:01

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Da silva »

Dat is dus onzin, want iedereen ervaart wel eens een depressie.
Nee,niet iedereen ervaart wel eens een depressie...
Je moet een depressie niet verwarren met je zelf een paar dagen rot voelen,verdriet of andere normale emoties.
Een depressie is een verstoorde gevoelsbeleving,niet te verwarren met normale gevoelens van verdriet etc, die nu eenmaal bij het leven horen.
Wat jij nu doet is nog erger dan de D.S.M.,jij dicht aan ieder normaal gevoel een depressie toe.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Je zegt het zelf al: een depressie is een state of mind. Het is dus wel degelijk een emotionele reactie op factoren in je leven.

Je kiest er (onbewust) voor om je zo te voelen om tot verbetering te kunnen komen. Je laat het varen, je laat je buik stoppen met produceren van serotonine vanuit een psychische gemoedstoestand en je voelt je depressief zonder dat je er iets aan kunt doen / zonder uitzicht op verbetering.

Andere mensen kunnen ook in een soortgelijke situatie komen waarin ze net als iemand die depressief is geworden kunnen kiezen om depressief te worden maar kiezen er voor om proactief te zijn en de situationele initiatie van de depressie als zodanig af te geven op een realiteit en (onbewust) direct al tot het begrip te komen wat de depressie voor ze betekend. Zij hebben de depressie niet nodig. Ze plaatsen de gevoelens, of initiatie (potentie) daarvan buiten zichzelf en kunnen er even goed van leren als iemand die de depressie wel toelaat en ervaart.

Het is belangrijk om te begrijpen dat een depressie een natuurlijk en belangrijk onderdeel van het leven is, pas dan kunnen we van elkaar leren. Mensen die niet depressief worden door anders om te gaan met factoren en mensen die wel kiezen om de depressie toe te laten en het te doorleven.

angel1978
Berichten: 11261
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Arjan,

zou je nu eens in willen gaan op wat Da Silva zegt:

Jij zegt:
Dat is dus onzin, want iedereen ervaart wel eens een depressie.
haar reactie:
Nee,niet iedereen ervaart wel eens een depressie...
Je moet een depressie niet verwarren met je zelf een paar dagen rot voelen,verdriet of andere normale emoties.
Een depressie is een verstoorde gevoelsbeleving,niet te verwarren met normale gevoelens van verdriet etc, die nu eenmaal bij het leven horen.
En ineens is je eigen tekst niet meer waar :?
Mensen die niet depressief worden door anders om te gaan


Je gaat niet eens in op haar tekst en werkt gewoon je eigen riedeltje af !

Wat vind je dan hiervan ?
Wat jij nu doet is nog erger dan de D.S.M.,jij dicht aan ieder normaal gevoel een depressie toe.

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door S. »

Geplaatst op 02 Sep 2008 08:26 door Da silva
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hier een nederlands onderzoek verricht door Stichting Pandora,hier wordt de patient gevraagd naar hun ervaringen met antidepressiva.


http://www.stichtingpandora.nl/bymysite ... 299D03A678}
(ik dacht:ik doe ook maar een pdf'je) Cool
Hier nog even over het placebo effect.
http://medischcontact.artsennet.nl/cont ... 843972021/
Kijk, dit zijn nu nog eens duidelijke berichten.
En tenminste gemaakt voor de nederlandse lezer, want onze volksaard is toch heel anders dan die van de amerikanen. Bij hen krijg ik toch het gevoel van dat het vooral vechtersbaasjes zijn. Vooral op vergelding uit door elkaar maar zo veel en zo snel mogelijk voor een rechtbank te slepen, met als doel een vette schadeclaim...

En waarom mogen enkel mensen hier reageren die een depressie doorgemaakt hebben?
Dus een deskundige, zoals een psychiater oid, die zelf geen depressie doorgemaakt heeft, wordt buitengesloten?
Of familieleden van depressieven, werkers in de gezondheidszorg.

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

Mensen die niet depressief worden door anders om te gaan
Nee, ik bedoel het zelfde. De ondergrond voor een depressie komt bij iedereen voor. De omgang ermee is alleen alles bepalend voor hoe je het ervaart (en in welke mate je er problemen door ondervindt)

Wat ik eigenlijk ook bedoel is dat het iets heel natuurlijks en menselijks is. Niet iedereen zal het in zo'n ernstige mate ervaren als sommigen dat wel doen, niet iedereen verliest zijn of haar partner op vroege leeftijd bijvoorbeeld. Het is allemaal afhankelijk van veel factoren, van keuzes die je maakt, van je situatie etc. etc. Bij ieder mens is het dus ook weer anders dus het lijkt me veel beter om de problemen voor wat ze werkelijk zijn te behandelen ipv. het een ziekte te noemen waarmee je iedereen die depressieve gevoelens in een bepaalde mate hebben op één grote hoop gooit.

angel1978
Berichten: 11261
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

De ondergrond voor een depressie komt bij iedereen voor.
Volgens mij niet !
en in welke mate je er problemen door ondervindt
Als iemand geen problemen / symptomen ervaart, heeft deze volgens mij ook GEEN last van een depressie !

[/quote]

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

je spreekt over 'een depressie' alsof het 'een ziekte' is, maar je gaat voorbij aan de kern van de problemen die bij iedereen weer anders kunnen zijn. Ze kunnen bij iedereen totaal andere oorzaken hebben die je net zo min kunt vergelijken als appels met peren. Het kan ook een totaal andere essentie hebben bij ieder persoon. Voor de een is het een manier om tot zichzelf te komen en te leren wat nodig is om de weg naar het hoogst haalbare geluk in te kunnen slaan, voor de ander is het een uitting voor een situatie die voor zichzelf (zonder het toe te geven) het beste gevoel geeft.

Als je partner is overleden, dan wil je je niet goed voelen en dan voelt het dus het beste als je je heel rot voelt.

Dus ik vind het zo stom om over een 'ziekte' te spreken en voorbij te gaan aan de kern van de problemen die bij iedereen weer totaal anders kunnen zijn.

angel1978
Berichten: 11261
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door angel1978 »

Arjan,

Er is hier NIEMAND die het woord ziekte in de woord neemt behalve JIJ !

Je leest niet en gaat niet in op de dingen die anderen zeggen !

Arjan Dokelaar
Berichten: 197
Lid geworden op: 28 jul 2008 21:30

Re: Een uitzending over de psychiatrie?

Ongelezen bericht door Arjan Dokelaar »

ik zei ook 'alsof'... je spreekt erover alsof het 1 ziekte is.

Gesloten