LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bovenregionaal vervoer/ Valys

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
assievdh

Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door assievdh »

Ik wil graag aandacht voor Valys. het nieuwe bovenregionale vervoer voor gehandicapten.
Mensen met een handicap kunnen nog maar 350 of 700 km per jaar reizen en wij vinden dit belachelijk!!!
Op deze manier worden de gehandicapten weer achter de geraniums geplaatst.
Ik wil jullie dringen aansporen om contact met mij of iemand anders te zoeken, want dit kan niet zo ingaan per 1 april.

groet
Astrid vd Helm
naam bij recatie bekend, reeds gebeld in de uitzending.

WendyG

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door WendyG »

Ik sluit me van harte buj vorige spreekster aan!
Een maand geleden werde we overvallen met diet onzalige plan, wat inhoudt dat nieman met een handicap ziijn vrienden en familie nog kan bezoeken. Tenzij men met het openbaar vervoer kan reizen.
En iedere Nederlander weet zo ongeveer wel hoe het daarmee gesteld is qua toegankelijkheid voor mensen met een handicap
We worden aanetast in onze burgerrechten!
Te belachelijk voor woorden!

Fraebor

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door Fraebor »

Graag sluit ik me aan bij de vorige sprekers met het volgende:

Geachtte mensen van RADAR
Graag wil ik vragen of jullie aandacht willen besteden aan het nieuwe vervoerssysteem voor gehandicapten wat per 1 april aanstaande in gaat als het allemaal door gaat. Helaas ben ik niet bij machte om een heel lang verhaal te typen vanwege mijn lichamelijke handicap. Ondanks het feit dat ik nog een auto tot mijn beschikking heb en zelf kan rijden houdt ik deze ontwikkeling scherp in de gaten. Ik moet er niet aan denken dat ik met mijn rolstoel, hulphond en bagage via dit nieuwe VALYS systeem zou moeten gaan reizen. Ik vind het echt een achteruitgang om maar 350 km per jaar te mogen reizen voor 16 cent/km en de rest bij te moeten betalen voor 1,25 euro/km. Daar komt bij dat het reizen met de trein met deze combinatie levensgevaarlijk is. Zowel voor mij als voor mijn hulphond.
Voor meer informatie over het op te zetten VALYS wil ik graag verwijzen naar de website www.cg-raad.nl. Op het daar aan gekoppelde forum kunt U lezen hoe het bij verschillende mensen leeft.
Zelf ben ik wel boos over de gehele gang van zaken. Maar het heeft naar mijn idee weinig nut om alleen maar boos te zijn. Zodoende heb ik samen met een vriendin van mij gisteren www.anderskijken.web-log aangemaakt omdat wij vinden dat het ook anders kan.
Het spijt mij dat ik niet alles op kan schrijven in 1 mail.
Maar ik kan u verzekeren dat het absoluut de moeite waard is om hier aandacht aan te besteden.
Het treft niet alleen de gehandicapten van nu. Maar het kan iedereen overkomen dat hij/zij in de toekomst iets krijgt en van deze regeling gebruik moet gaan maken.

Thea

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door Thea »

Ook ik zou graag aandacht willen voor dit onzalige plan.
Wij wonen zelf in Spijkenisse en al onze familie woont in gelderland.
Als onze 350km op is kunnen we km bijkopen á 1,25 euro. Dit is toch onbetaalbaar voor mensen zoals wij met een wao uitkering.
Een speciaal prijsje volgens het ministerie van WVS!!!!!!!!!
Nou... dit is voor hen misschien pinuts maar voor ons een heleboel geld.
Hopelijk verdienen de gehandicapten in Radar wat meer aandacht voor dit probleem want in de media lees ik hier maar erg weinig over.
Bedankt alvast,
Th. 't Hart

Fraebor

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door Fraebor »

Sorry, het adres van de weblog is http://www.kijkanders.web-log.nl/index.log
Vriendelijke groeten Fraebor

ludym

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door ludym »

hoe lang duurt het nog voor heel nederland de straat opgaat om deze regering naar huis te dwingen? Waarschijnlijk moet daarvoor eerst de kinderbijslag worden afgeschaft maar wij de chronisch zieken en hun omgeving worden al maanden lang getreiterd met bezuinigingen. Hogere bijdragen voor de zorg, minder vergoedingen van de ziektekosten (maar wel hogere premies) en nu het afschaffen van een redelijk alternatief voor het reizen met de trein dat voor de meeste gehandicapten nu eenmaal niet mogelijk is. Ik heb me de laatste dagen een beetje georienteerd op de toegankelijkheid van de stations, het is echt bedroevend. Als wij naar de familie in de buurt van utrecht willen reizen per trein moeten we eerst met de taxibus naar het station, 10 km de stad door terwijl de a12 achter ons huis ligt. Er zijn wel stations dichterbij maar die missen de voorzieningen. Mijn moeder bezoeken kan niet meer want behalve dat er geen brug (meer) is in haar dorp zou het ook zoveel tijd meer kosten dan voor iemand die niet in een rolstoel zit. De heenreis die we afgelopen zaterdag met traxx in 1,5 uur hebben afgelegd zou zo lang gaan duren dat het niet de moeite loont. Vier maal in en uit laden heen en viermaal in en uitladen terug, door drie bedrijven, de regiotaxi, de ns en valys, dat kan niet goed gaan. Dit doe je zelfs iemand die gezond is niet aan.

pinevli

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door pinevli »

Geachte RADAR redaktie,

Zie: http://www.minvws.nl/zoeken/vragen/valy ... lt.asp#a12

12. Waarom moet ik soms drie telefoontjes plegen voor een reis en bij TraXX maar één?
TraXX regelde met één telefoontje de reis per taxi. Maar bij TraXX was het vaak niet mogelijk, of heel omslachtig, om met zowel taxi als de trein te reizen.
Er wordt nu aan dit probleem gewerkt, zodat u binnenkort minder hoeft te bellen om uw reis rond te krijgen. Zodra daarover meer bekend is, volgt informatie.


Zou TraXX deze "omslachtige manier" wellicht gekozen hebben omdat de NS niet of onvoldoende medewerking verleend ?
Hier krijgt TraXX de schuld van het 'mislukken' van het systeem, terwijl NS (het ministerie VW) de hoofdschuldige is.
Hier wordt de goede naam van TraXX bezoedeld.

Daar het openbaarvervoer NAUWELIJKS toegankelijk is voor personen met een functiebeperking, MOET deze gebruik maken van DURE TAXI kilometers.

Zolang de minister de vervoerder NIET dwingt, zal in deze situatie GEEN verbetering optreden.

ZIE: http://www.minvws.nl/dossiers/gehandica ... _valys.asp
Dossier, 18-2-2004

Valys (en tot 1 april TraXX) is een voorziening die bestaat náást de Wet voorzieningen gehandicapten, bestemd voor vervoer buiten de regio.
Mensen die door hun handicap of ziekte moeilijk ter been zijn, konden via TraXX op bezoek bij familie of vrienden. Na 1 april verdwijnt TraXX. VWS heeft voor het taxivervoer een nieuw contract afgesloten met Valys.


Hier staat het al, > "konden" <
Het was dus vanaf het begin al de bedoeling 'handies' uit de trein te houden.

INCASSOMACHTIGING

Alleen betrouwbare leveranciers krijgen een 'incassomachtiging', valys valt hier NIET onder.

IK WIL HELEMAAL GEEN DURE TAXI, IK WIL MET HET OPENBAARVERVOER NET ALS IEDEREEN. GELIJK=GELIJK

Bak-ellende & Co vergeten dat er binnenkort verkiezingen zijn. Tijd om af te rekenen.

Fraebor

Re: Bovenregionaal vervoer/ Valys

Ongelezen bericht door Fraebor »

Valys in het kort
Valys wordt vanaf 1 april de nieuwe taxiservice voor mensen die moeilijk ter been zijn door een handicap of ziekte. Met de komst van Valys houdt TraXX op te bestaan.

In een brief aan de Tweede Kamer schrijft staatssecretaris Ross dat Valys het vervoer per taxi voor mensen met een handicap gaat verzorgen. Het gaat hierbij om uitstapjes en bezoek aan familie en vrienden buiten de regio. Het taxivervoer van Valys vormt een aanvulling op het reizen met de trein.
Via TraXX werden mensen vaak helemaal per taxi vervoerd naar hun bestemming. Het nieuwe systeem is nadrukkelijk gericht op de reismogelijkheden van het openbaar vervoer dat zij zelf betalen.

Mensen met een Valys-pas krijgen in 2004 een budget van 275 taxikilometers (persoonlijk kilometerbudget). Hiervoor betalen zij 16 cent per kilometer.
Dit geldt voor mensen met een WVG-vervoersindicatie, een Gehandicaptenparkeerkaart of een OV-begeleiderskaart. Als het kilometerbudget op is, kunnen alle pashouders gebruik blijven maken van Valys; dan kost het vervoer 1,25 euro per kilometer.

Mensen die door hun handicap niet met de trein kunnen en ook geen alternatieven hebben, kunnen in 2004 een dubbele hoeveelheid van 550 taxikilometers krijgen. Om hiervoor in aanmerking te komen, moeten zij een aparte indicatie aanvragen.
Naast dit zogenaamde sociaal recreatieve bovenregionaal vervoer, zijn er andere vervoersregelingen, bijvoorbeeld op basis van de Wet voorzieningen gehandicapten.
(bron:VWS)

De Valys-pas kost eenmalig €6, 80. Wil je een hoger budget aanvragen dan kost dit eenmalig €25.00.
Ben je in het bezit van een invaliden-parkeerkaart dan kom je niet in aanmerking voor het hogere kilometerbudget.

Kun je met de trein reizen, dan kom je niet in aanmerking voor het hoge kilometerbudget, en gaat men er van uit dat je met het Valys naar het dichtstbijzijnde station reist om vervolgens met de trein verder te gaan. Eventueel staat op het station van aankomst dan weer een taxi klaar om je verder te brengen.

Echter, vervoer met de trein is voor gehandicapten met rolstoelen en scooters erg gevaarlijk. Rolstoelen en scooters kunnen in de trein niet vast worden gezet, en er zijn vaak geen speciale plaatsen voor rolstoelen en scooters in de trein. Om maar te zwijgen over wat er zou gebeuren wanneer iedereen in nood uit de trein zou moeten. Het openbaar vervoer is namelijk niet voldoende aangepast om mensen met een handicap te vervoeren.

Gesloten