LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Thuiszorg en kwaliteitseisen
Thuiszorg en kwaliteitseisen
Afgelopen maandag heb ik een klein uur met een eigenaar van een kleine thuiszorgorganisatie gesproken.
Zijn probleem: de verzekeraars stellen eisen, waaraan hij niet kan voldoen, waardoor hij nu al vier maanden zonder inkomsten zit (en over 2 maanden moet stoppen omdat het geld op is)
Het gaat om Menzis en Achmea, die voor verpleegkundigen in de thuiszorg nu een extra kwalificatie eisen. (Hier heb ik hulp nodig om het exacte niveau goed aan te geven, ik heb het niet goed onthouden.) Voor dezelfde handelingen is à la minute 1 niveau meer nodig, maar de opleiding duurt 2 jaar.
Het merkwaardige in dit verhaal: Wanneer een verpleegster iemand wast, is daarvoor een nu aanvullende opleiding vereist, maar een mantelzorger moet dat zonder training of opleiding doen. En deze vorm van thuiszorg krijg je pas, als er geen mantelzorger te vinden is. Hetzelfde geldt voor de medicijnverstrekking - ook daarvoor is blijbkaar nu een extra diploma nodig, terwijl elke mantelzorger dat zo mag doen.
De grotere thuiszorgorganisaties lossen deze eis op door te frauderen, zodat op papier alles klopt. Hetzij door andere namen op te geven, hetzij door op andere onderdelen een kwartier meer te declareren, hetzij via een zzp-constructie. Want ook bij deze organisaties is er een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen met de juiste opleiding. Bij de kleintjes kan dit niet, want ze hebben niemand in dienst met de vereiste kwalificatie en kunnen ook niemand vinden.
De kleintjes helpen vooral mensen met een turkse of marokkaanse of italiaanse of spaanse achtergrond - hun cliënten zijn de mensen, die ooit als gastarbeider naar Nederland zijn gekomen en nu al lang en breed met pensioen zijn. Alleen al in Twente gaat het in totaal om rond de 500 verpleegkundigen, die bij zo'n 80 kleine organisaties werken en de taal van hun cliënten spreken.
Op mij komt de handelwijze van Menzis en Achmea onbedoeld-racistisch over. Geen inkomsten betekent dat op redelijk korte termijn een groep cliënten met migratieachtergrond zonder de juiste zorg komt te zitten. Want de organisaties moeten noodgedwongen stoppen, de cliënten gaan dan over naar een andere organisatie, maar die kan alleen personeel sturen, dat niet goed met de cliënten kan communiceren. Deze leeftijdsgroep spreekt nu eenmaal slecht of geen Nederlands (weten we het nog? Gastarbeiders zouden teruggaan, werden daarom apart gehuisvest en kregen geen taalles)
Op iets langere termijn is het in mijn ogen ook een domme eis. Want een hogere kwalificatie betekent ook extra punten voor de functiewaardering en daarmee een hogere salarisgroep in de CAO, zodat de verzekeraar uiteindelijk er niet onderuit komt om een hogere vergoeding te betalen. Dat effect begint over ongeveer 2-3 jaar, wanneer er meer verpleegkundigen de opleiding hebben afgemaakt.
Wat zou jij willen? Verzorgd worden door iemand met het juiste papiertje, maar met wie je geen woord kunt wisselen of liever iemand, die je al jaren kent, weet wat je wel en niet kunt en wie je goed kan vertellen hoe jij je vandaag voelt?
Zijn probleem: de verzekeraars stellen eisen, waaraan hij niet kan voldoen, waardoor hij nu al vier maanden zonder inkomsten zit (en over 2 maanden moet stoppen omdat het geld op is)
Het gaat om Menzis en Achmea, die voor verpleegkundigen in de thuiszorg nu een extra kwalificatie eisen. (Hier heb ik hulp nodig om het exacte niveau goed aan te geven, ik heb het niet goed onthouden.) Voor dezelfde handelingen is à la minute 1 niveau meer nodig, maar de opleiding duurt 2 jaar.
Het merkwaardige in dit verhaal: Wanneer een verpleegster iemand wast, is daarvoor een nu aanvullende opleiding vereist, maar een mantelzorger moet dat zonder training of opleiding doen. En deze vorm van thuiszorg krijg je pas, als er geen mantelzorger te vinden is. Hetzelfde geldt voor de medicijnverstrekking - ook daarvoor is blijbkaar nu een extra diploma nodig, terwijl elke mantelzorger dat zo mag doen.
De grotere thuiszorgorganisaties lossen deze eis op door te frauderen, zodat op papier alles klopt. Hetzij door andere namen op te geven, hetzij door op andere onderdelen een kwartier meer te declareren, hetzij via een zzp-constructie. Want ook bij deze organisaties is er een schreeuwend tekort aan verpleegkundigen met de juiste opleiding. Bij de kleintjes kan dit niet, want ze hebben niemand in dienst met de vereiste kwalificatie en kunnen ook niemand vinden.
De kleintjes helpen vooral mensen met een turkse of marokkaanse of italiaanse of spaanse achtergrond - hun cliënten zijn de mensen, die ooit als gastarbeider naar Nederland zijn gekomen en nu al lang en breed met pensioen zijn. Alleen al in Twente gaat het in totaal om rond de 500 verpleegkundigen, die bij zo'n 80 kleine organisaties werken en de taal van hun cliënten spreken.
Op mij komt de handelwijze van Menzis en Achmea onbedoeld-racistisch over. Geen inkomsten betekent dat op redelijk korte termijn een groep cliënten met migratieachtergrond zonder de juiste zorg komt te zitten. Want de organisaties moeten noodgedwongen stoppen, de cliënten gaan dan over naar een andere organisatie, maar die kan alleen personeel sturen, dat niet goed met de cliënten kan communiceren. Deze leeftijdsgroep spreekt nu eenmaal slecht of geen Nederlands (weten we het nog? Gastarbeiders zouden teruggaan, werden daarom apart gehuisvest en kregen geen taalles)
Op iets langere termijn is het in mijn ogen ook een domme eis. Want een hogere kwalificatie betekent ook extra punten voor de functiewaardering en daarmee een hogere salarisgroep in de CAO, zodat de verzekeraar uiteindelijk er niet onderuit komt om een hogere vergoeding te betalen. Dat effect begint over ongeveer 2-3 jaar, wanneer er meer verpleegkundigen de opleiding hebben afgemaakt.
Wat zou jij willen? Verzorgd worden door iemand met het juiste papiertje, maar met wie je geen woord kunt wisselen of liever iemand, die je al jaren kent, weet wat je wel en niet kunt en wie je goed kan vertellen hoe jij je vandaag voelt?
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Als u kennis hebt van fraude bij andere organisaties, zou ik dat maar melden.
Uiteraard kan en mag een mantelzorger iemand wassen, iemand mag ook zichzelf wassen zonder diploma. En hetzelfde geldt voor de medicijnen. U mag zelf uw pillen uit het doosje pakken en innemen, ook uw partner mag die geven.
Maar als daar een professional voor komt, moet die aan eisen voldoen, niets mis mee.
Het over de boeg gooien van racistisch omdat die kennis van u blijkbaar veel voormalige buitenlanders als klant heeft, is mijns inziens onzinnig.
Uiteraard kan en mag een mantelzorger iemand wassen, iemand mag ook zichzelf wassen zonder diploma. En hetzelfde geldt voor de medicijnen. U mag zelf uw pillen uit het doosje pakken en innemen, ook uw partner mag die geven.
Maar als daar een professional voor komt, moet die aan eisen voldoen, niets mis mee.
Het over de boeg gooien van racistisch omdat die kennis van u blijkbaar veel voormalige buitenlanders als klant heeft, is mijns inziens onzinnig.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Waarom? Overal wordt creatief met eisen en regels omgesprongen. Bovendien staat het hier al, inclusief de methoden, en dat is meer dan genoeg.Lady1234 schreef:Als u kennis hebt van fraude bij andere organisaties, zou ik dat maar melden.
Op het moment dat een specifieke groep de facto wordt uitgesloten van goede zorg, is dat racisme in de praktijk. Kan ik niets anders van maken, hoe graag we dat ook zouden willen.Lady1234 schreef:Het over de boeg gooien van racistisch omdat die kennis van u blijkbaar veel voormalige buitenlanders als klant heeft, is mijns inziens onzinnig.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Een mantelzorger is een familielid of een goede kennis maar onbetaalde kracht. Verpleegkundigen of verzorgende zijn opgeleid / gediplomeerd om handelingen uit te voeren.
Voor die verpleegkundigen en verzorgende moet worden betaald. Een mantelzorger wordt niet betaald.
Een thuiszorg organisatie draagt de verantwoordelijkheid voor de geleverde zorg.
Een mantelzorger kan alleen voor fouten verantwoordelijk worden gesteld als hij/zij die bewust maakt.
Het geven van specifieke medicatie bijvoorbeeld zal altijd door een bevoegde verpleegkundige of verzorgende moeten worden uitgevoerd.
Voor die verpleegkundigen en verzorgende moet worden betaald. Een mantelzorger wordt niet betaald.
Een thuiszorg organisatie draagt de verantwoordelijkheid voor de geleverde zorg.
Een mantelzorger kan alleen voor fouten verantwoordelijk worden gesteld als hij/zij die bewust maakt.
Het geven van specifieke medicatie bijvoorbeeld zal altijd door een bevoegde verpleegkundige of verzorgende moeten worden uitgevoerd.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Ik raad je aan eens het verschil tussen racisme en discriminatie op te zoeken. “Buitenlanders” is geen ras.Jablan schreef:Waarom? Overal wordt creatief met eisen en regels omgesprongen. Bovendien staat het hier al, inclusief de methoden, en dat is meer dan genoeg.Lady1234 schreef:Als u kennis hebt van fraude bij andere organisaties, zou ik dat maar melden.
Op het moment dat een specifieke groep de facto wordt uitgesloten van goede zorg, is dat racisme in de praktijk. Kan ik niets anders van maken, hoe graag we dat ook zouden willen.Lady1234 schreef:Het over de boeg gooien van racistisch omdat die kennis van u blijkbaar veel voormalige buitenlanders als klant heeft, is mijns inziens onzinnig.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Er is natuurlijk juist gene sprake van discriminatie. Men wordt immers juist gelijk behandeld....
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Kuch ... de praktijk is anders.sake1987 schreef:Het geven van specifieke medicatie bijvoorbeeld zal altijd door een bevoegde verpleegkundige of verzorgende moeten worden uitgevoerd.
De vraag is simpel:
Wat zou jij willen? Verzorgd worden door iemand met het juiste papiertje, maar met wie je geen woord kunt wisselen of liever iemand, die je al jaren kent, weet wat je wel en niet kunt en wie je goed kan vertellen hoe jij je vandaag voelt?
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Met dit soort vraagstellingen simplificeer je complexe zorgsitusties enorm. Dat maakt een discussie niet heel serieus.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Andere vraag;
Is het normaal dat iemand al vele jaren in een land woont, werkt en nu zelfs met pensioen is zonder dat deze persoon de taal van dat land machtig is?
Dus omdat deze persoon nooit de moeite heeft genomen om enigzins te integreren moet de regelgeving worden aangepast? Dus dan moet er een soort van parallel samenleving in dat land worden gecreëerd om deze persoon tegemoet te komen?
En dit terzijde, maar ik wordt echt doodmoe van het direct roepen "discriminatie"! Mijn vrouw is Chinees/Javaans, ze woont al ruim 40 jaar in Nederland en ik heb haar nog nooit maar dan ook nooit horen klagen over discriminatie. Misschien omdat zij wel deel uitmaakt van de samenleving. Ze spreekt Nederlands, haar familie heeft hun eigen tradities maar ook Nederlandse tradities worden omarmd. Je zal geen fanatiekere aanhangers van Sinterklaas vinden om maar iets te noemen.
Is het normaal dat iemand al vele jaren in een land woont, werkt en nu zelfs met pensioen is zonder dat deze persoon de taal van dat land machtig is?
Dus omdat deze persoon nooit de moeite heeft genomen om enigzins te integreren moet de regelgeving worden aangepast? Dus dan moet er een soort van parallel samenleving in dat land worden gecreëerd om deze persoon tegemoet te komen?
En dit terzijde, maar ik wordt echt doodmoe van het direct roepen "discriminatie"! Mijn vrouw is Chinees/Javaans, ze woont al ruim 40 jaar in Nederland en ik heb haar nog nooit maar dan ook nooit horen klagen over discriminatie. Misschien omdat zij wel deel uitmaakt van de samenleving. Ze spreekt Nederlands, haar familie heeft hun eigen tradities maar ook Nederlandse tradities worden omarmd. Je zal geen fanatiekere aanhangers van Sinterklaas vinden om maar iets te noemen.
Laatst gewijzigd door madfred op 23 aug 2018 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Raar ik zit dagelijks in die praktijk en voer handelingen uit die een mantelzorger niet mag doen. Heb ook een luisteren oor voor de cliënten en kan echt wel wat tijd vrijmaken. En ook onze organisatie helpt mensen met verschillende achtergronden. Met Nederlands en Engels komen we een heel eind.Jablan schreef:Kuch ... de praktijk is anders.sake1987 schreef:Het geven van specifieke medicatie bijvoorbeeld zal altijd door een bevoegde verpleegkundige of verzorgende moeten worden uitgevoerd.
De vraag is simpel:
Wat zou jij willen? Verzorgd worden door iemand met het juiste papiertje, maar met wie je geen woord kunt wisselen of liever iemand, die je al jaren kent, weet wat je wel en niet kunt en wie je goed kan vertellen hoe jij je vandaag voelt?
Zou heel wat talen moeten beheersen.
Verder is het de taak aan de familie voor het sociale, maar grappig is dat je die bijna niet ziet, ja met kerst en oud en nieuw om de erfenis veilig te stellen
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Als die fraude u alleen maar stoort omdat uw kennis dat niet wil of kan doen, moet u die vermelding maar achterwege laten.
U kunt hier niet zomaar schrijven dat grotere thuiszorgorganisaties frauderen.
U kunt hier niet zomaar schrijven dat grotere thuiszorgorganisaties frauderen.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Dat valt nog te bezien.Jablan schreef:...Op het moment dat een specifieke groep de facto wordt uitgesloten van goede zorg, is dat racisme in de praktijk. Kan ik niets anders van maken, hoe graag we dat ook zouden willen.Lady1234 schreef:Het over de boeg gooien van racistisch omdat die kennis van u blijkbaar veel voormalige buitenlanders als klant heeft, is mijns inziens onzinnig.
Feit is wel dat u daarvan geen enkel bewijs levert.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Er wordt helemaal niemand uitgesloten van zorg, wie aan de eisen voldoet krijgt zorg.tttlocke schreef:Dat valt nog te bezien.Jablan schreef:...Op het moment dat een specifieke groep de facto wordt uitgesloten van goede zorg, is dat racisme in de praktijk. Kan ik niets anders van maken, hoe graag we dat ook zouden willen.Lady1234 schreef:Het over de boeg gooien van racistisch omdat die kennis van u blijkbaar veel voormalige buitenlanders als klant heeft, is mijns inziens onzinnig.
Feit is wel dat u daarvan geen enkel bewijs levert.
Als kleine thuisorganisaties het niet redden, doen ze iets niet goed. Met het huidige personeels te kort kunnen ze in diens treden bij een grotere die het wel goed doet.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
De thuiszorgorganisatie kan aansprakelijk worden gesteld als er iets fout gaat. Die mantelzorger niet.Jablan schreef: Het merkwaardige in dit verhaal: Wanneer een verpleegster iemand wast, is daarvoor een nu aanvullende opleiding vereist, maar een mantelzorger moet dat zonder training of opleiding doen.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Thuiszorgorganisaties welke personeel in dienst hebben zonder de juiste diploma's kunnen inderdaad beter maar sluiten. Daar is nu juist de certificering en aanvullende eisen verzekeringsmaatschappijen een mooi vangnet voor.
Verder kun je je afvragen waarom er zoveel zeer kleine organisaties zijn, speciaal voor een bepaalde doelgroep.
Verder kun je je afvragen waarom er zoveel zeer kleine organisaties zijn, speciaal voor een bepaalde doelgroep.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Voordat iedereen zich afvraagt 'waar haalt hij het vandaan?' Als HRM/Payroll-Consultant heb ik alle soorten organisaties als opdrachtgever (gehad), ook thuiszorgorganisaties, ook zorgverzekeraars.
Ik heb alle begrip voor de spagaat waarin zorginstellingen moeten werken - aan de ene kant de virtuele werkelijkheid vanuit Den Haag (en nu ook vanuit de verzekeraars) en aan de andere kant de dagelijkse zorgpraktijk.
Het is het systeem, dat fraude noodzakelijk maakt om aan de ene kant zorg te kunnen leveren en aan de andere kant vergoedingen binnen te harken.
Veel personeel bij de kleinere organisaties is afkomstig van de grotere organisaties. Ze zijn niet overgestapt met de cliënten, ze zijn overgestapt omdat de werksfeer en bedrijfscultuur hen niet meer aanstond.
Veel kleintjes redden het niet, omdat de vergoedingen met heel veel vertraging worden uitbetaald, niet omdat ze niet goed zouden zijn. Het zijn de gemeenten (huishoudelijke hulp) en de verzekeraars (thuiszorg op medische indicatie), die veel kleintjes de kop kosten.
In de nieuwe contracten zijn de eisen aan het personeelsbestand verhoogd, maar er is niet gekeken naar hoeveel verpleegkundigen wel over het juiste diploma beschikken. Ze zijn er niet. Punt. Pas over twee jaar komen er meer met het juiste diploma en dan nog mondjesmaat, want de opleidingscapaciteit is veel kleiner dan het aantal mensen, dat dit werk nu doet.
Het werk verandert niet, de vergoeding verandert niet, hier is alleen sprake van diploma-inflatie.
(Op de lange termijn gaat deze manier van werken fout aflopen - met een handvol mega-verzekeraars en een handvol mega-zorginstellingen is er van marktwerking geen sprake meer en zullen de kosten elke prognose overtreffen.)
Feit: de verzekeraars stellen momenteel onmogelijke eisen, waar geen enkele thuiszorginstelling aan kan voldoen. De grotere organisaties lossen dat via een creatieve boekhouding op, de kleintjes kunnen dat niet.Lady1234 schreef:U kunt hier niet zomaar schrijven dat grotere thuiszorgorganisaties frauderen.
Ik heb alle begrip voor de spagaat waarin zorginstellingen moeten werken - aan de ene kant de virtuele werkelijkheid vanuit Den Haag (en nu ook vanuit de verzekeraars) en aan de andere kant de dagelijkse zorgpraktijk.
Het is het systeem, dat fraude noodzakelijk maakt om aan de ene kant zorg te kunnen leveren en aan de andere kant vergoedingen binnen te harken.
Het gaat hier om een verhogingen van de eisen voor het personeel en het duurt minstens 2 jaar om elke verpleegkundige naar dat niveau bij te scholen.sake1987 schreef:Er wordt helemaal niemand uitgesloten van zorg, wie aan de eisen voldoet krijgt zorg. Als kleine thuisorganisaties het niet redden, doen ze iets niet goed. Met het huidige personeels te kort kunnen ze in diens treden bij een grotere die het wel goed doet.
Veel personeel bij de kleinere organisaties is afkomstig van de grotere organisaties. Ze zijn niet overgestapt met de cliënten, ze zijn overgestapt omdat de werksfeer en bedrijfscultuur hen niet meer aanstond.
Veel kleintjes redden het niet, omdat de vergoedingen met heel veel vertraging worden uitbetaald, niet omdat ze niet goed zouden zijn. Het zijn de gemeenten (huishoudelijke hulp) en de verzekeraars (thuiszorg op medische indicatie), die veel kleintjes de kop kosten.
De certificering is het probleem niet, het zit in de contracten, die de verzekeraars aanbieden.BL2 schreef:Thuiszorgorganisaties welke personeel in dienst hebben zonder de juiste diploma's kunnen inderdaad beter maar sluiten. Daar is nu juist de certificering en aanvullende eisen verzekeringsmaatschappijen een mooi vangnet voor.
In de nieuwe contracten zijn de eisen aan het personeelsbestand verhoogd, maar er is niet gekeken naar hoeveel verpleegkundigen wel over het juiste diploma beschikken. Ze zijn er niet. Punt. Pas over twee jaar komen er meer met het juiste diploma en dan nog mondjesmaat, want de opleidingscapaciteit is veel kleiner dan het aantal mensen, dat dit werk nu doet.
Het werk verandert niet, de vergoeding verandert niet, hier is alleen sprake van diploma-inflatie.
(Op de lange termijn gaat deze manier van werken fout aflopen - met een handvol mega-verzekeraars en een handvol mega-zorginstellingen is er van marktwerking geen sprake meer en zullen de kosten elke prognose overtreffen.)
Is dit een vraag? De kleintjes leveren het maatwerk, dat de grotere niet kunnen leveren. De meerwaarde zit in de culturele component, in de communicatie, in de omgang met de cliënten. Het personeel bij de kleintjes hoef je niet te trainen daarin - ze weten het al.BL2 schreef:Verder kun je je afvragen waarom er zoveel zeer kleine organisaties zijn, speciaal voor een bepaalde doelgroep.
Zie opening - ze zijn als gastarbeider gekomen en lange tijd buiten de maatschappij gehouden. Het is meer dan aanmatigend om te zeggen, dat die mensen niet de moeite hebben genomen. Bij deze groep is het omgekeerd: het was nooit de bedoeling dat ze zouden integreren en daarmee heeft Nederland zelf het ontstaan van parallelle samenlevingen in de hand gewerkt.madfred schreef:Is het normaal dat iemand al vele jaren in een land woont, werkt en nu zelfs met pensioen is zonder dat deze persoon de taal van dat land machtig is? Dus omdat deze persoon nooit de moeite heeft genomen om enigzins te integreren moet de regelgeving worden aangepast? Dus dan moet er een soort van parallel samenleving in dat land worden gecreëerd om deze persoon tegemoet te komen?
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Ja hoor, ze werden toen gediscrimineerd en nu met zorg ook nog volgens u. Wat een onzin.
Voor hetzelfde geld kan men stellen dat al die kleine bureautjes die op speciale voormalige buitenlanders gericht zijn, die nog steeds geen Nederlands spreken of de gebruiken kennen, precies weten hoe ze voor hun klanten de PGB’s moeten misbruiken.
Voor hetzelfde geld kan men stellen dat al die kleine bureautjes die op speciale voormalige buitenlanders gericht zijn, die nog steeds geen Nederlands spreken of de gebruiken kennen, precies weten hoe ze voor hun klanten de PGB’s moeten misbruiken.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
De zorgorganisatie waar ik tot enkele jaren geleden werkte, maakte gebruik van een "medicatie-app" of gebruikte een functionaliteit in de zorgregistratie-app. Hierbij wordt de dosis toe te dienen medicatie gefotografeerd en via deze app (beveiligd) verstuurd naar een gekwalificeerde zorgverlener die de medicatietoediening accordeert.Jablan schreef:Voordat iedereen zich afvraagt 'waar haalt hij het vandaan?' Als HRM/Payroll-Consultant heb ik alle soorten organisaties als opdrachtgever (gehad), ook thuiszorgorganisaties, ook zorgverzekeraars.
Feit: de verzekeraars stellen momenteel onmogelijke eisen, waar geen enkele thuiszorginstelling aan kan voldoen. De grotere organisaties lossen dat via een creatieve boekhouding op, de kleintjes kunnen dat niet.Lady1234 schreef:U kunt hier niet zomaar schrijven dat grotere thuiszorgorganisaties frauderen.
Van fraude is dus geen sprake; deze medicatietoediening wordt in het cliëntdossier vastgelegd, voorzien van de accordering van de gekwalificeerde zorgverlener en is dus altijd controleerbaar en herleidbaar.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
Wat een zwakke poging om nog iets van uw rammelende verhaal te maken.Jablan schreef:Voordat iedereen zich afvraagt 'waar haalt hij het vandaan?' Als HRM/Payroll-Consultant heb ik alle soorten organisaties als opdrachtgever (gehad), ook thuiszorgorganisaties, ook zorgverzekeraars.
Uit uw openingspost blijkt heel duidelijk 'waar u het vandaan haalde':
Vervolgens doet u verslag van wat u uit deze ontmoeting heeft opgestoken.Jablan schreef:Afgelopen maandag heb ik een klein uur met een eigenaar van een kleine thuiszorgorganisatie gesproken.
Een nu u kritiek krijgt op een verhaal dat bol staat van de aannames en dat als klap op de vuurpijl met een ongefundeerde beschuldiging komt, probeert u door een appèl op uw zogenaamde ervaringsdeskundigheid uw betoog nieuw leven in te blazen. Een ervaringsdeskundigheid die u vergat te vermelden in uw eerste bericht.
Ongeloofwaardig.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 24 aug 2018 01:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Thuiszorg en kwaliteitseisen
U vergeet te reageren op het belangrijkste punt uit de quote, op het deel dat het meest raakt aan uw racisme-insinuatie: 'Er wordt helemaal niemand uitgesloten van zorg, wie aan de eisen voldoet krijgt zorg'.Jablan schreef:Het gaat hier om een verhogingen van de eisen voor het personeel en het duurt minstens 2 jaar om elke verpleegkundige naar dat niveau bij te scholen.sake1987 schreef:Er wordt helemaal niemand uitgesloten van zorg, wie aan de eisen voldoet krijgt zorg. Als kleine thuisorganisaties het niet redden, doen ze iets niet goed. Met het huidige personeels te kort kunnen ze in diens treden bij een grotere die het wel goed doet.
Veel personeel bij de kleinere organisaties is afkomstig van de grotere organisaties. Ze zijn niet overgestapt met de cliënten, ze zijn overgestapt omdat de werksfeer en bedrijfscultuur hen niet meer aanstond.
Veel kleintjes redden het niet, omdat de vergoedingen met heel veel vertraging worden uitbetaald, niet omdat ze niet goed zouden zijn. Het zijn de gemeenten (huishoudelijke hulp) en de verzekeraars (thuiszorg op medische indicatie), die veel kleintjes de kop kosten.
De zwaarst mogelijke beschuldiging, maar geen repliek?
Ik denk niet dat het nodig is om met de beschuldigende vinger naar de ene kant of naar de andere kant te wijzen, maar u praat nu alsof er een verbod op integratie of participatie bestond.Jablan schreef:Zie opening - ze zijn als gastarbeider gekomen en lange tijd buiten de maatschappij gehouden. Het is meer dan aanmatigend om te zeggen, dat die mensen niet de moeite hebben genomen. Bij deze groep is het omgekeerd: het was nooit de bedoeling dat ze zouden integreren en daarmee heeft Nederland zelf het ontstaan van parallelle samenlevingen in de hand gewerkt.madfred schreef:Is het normaal dat iemand al vele jaren in een land woont, werkt en nu zelfs met pensioen is zonder dat deze persoon de taal van dat land machtig is? Dus omdat deze persoon nooit de moeite heeft genomen om enigzins te integreren moet de regelgeving worden aangepast? Dus dan moet er een soort van parallel samenleving in dat land worden gecreëerd om deze persoon tegemoet te komen?