Opvolging bij persoonsalarmering
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07
Opvolging bij persoonsalarmering
Ik ben de hele dag al aan het rondbellen met thuiszorgorganisaties en op het web aan het zoeken, maar kom er niet uit.
Ik wil voor mijn moeder een persoonsalarm kopen. Zo'n armband of ketting met een knop waar je op drukt als er iets mis is. Je komt dan bij een meldkamer die dan een mantelzorger / hulpverlener inschakelt.
Het alarm is het probleem niet, de opvolging wel. Mijn moeder wil pertinent niet dat haar familie gebeld wordt door de alarmcentrale voor de opvolging.
De thuiszorgorganisaties die ik heb gebeld geven alle aan dat ze geen opvolging doen omdat ze niet bij hen in de zorg zit (ze krijgt geen thuiszorg). Ik heb bij de huisarts een medische indicatie voor het alarm gekregen, maar ook daarmee doen ze het niet. Ook de zorgverzekeraar kan het niet regelen. Ook het WMO-loket van de gemeente kan niet helpen.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt.
Als iemand me een tip kan geven wat ik verder nog kan proberen, dan graag. De woonplaats is Lunteren.
Ik wil voor mijn moeder een persoonsalarm kopen. Zo'n armband of ketting met een knop waar je op drukt als er iets mis is. Je komt dan bij een meldkamer die dan een mantelzorger / hulpverlener inschakelt.
Het alarm is het probleem niet, de opvolging wel. Mijn moeder wil pertinent niet dat haar familie gebeld wordt door de alarmcentrale voor de opvolging.
De thuiszorgorganisaties die ik heb gebeld geven alle aan dat ze geen opvolging doen omdat ze niet bij hen in de zorg zit (ze krijgt geen thuiszorg). Ik heb bij de huisarts een medische indicatie voor het alarm gekregen, maar ook daarmee doen ze het niet. Ook de zorgverzekeraar kan het niet regelen. Ook het WMO-loket van de gemeente kan niet helpen.
Ik kan mij niet voorstellen dat ik de eerste ben die hier tegenaan loopt.
Als iemand me een tip kan geven wat ik verder nog kan proberen, dan graag. De woonplaats is Lunteren.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Misschien is dit iets voor haar?
https://nl-alarmering.nl/pakketten/alarm-meldkamer/
Ken dat verder niet, dus geen idee wat het kost enzovoort.
https://nl-alarmering.nl/pakketten/alarm-meldkamer/
Ken dat verder niet, dus geen idee wat het kost enzovoort.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Klopt , deze meldkamers bellen of de familie of de zorg instantie waar de desbetreffende cliënt in zorg is.
Dus niet in zorg geen opvolging.
Als uw moeder niet wil dat de familie wordt gebeld, is de enige optie nog een particuliere beveiliging organisatie te benaderen.
Als deze ook niet meewerken, dan houdt het op.
Dus niet in zorg geen opvolging.
Als uw moeder niet wil dat de familie wordt gebeld, is de enige optie nog een particuliere beveiliging organisatie te benaderen.
Als deze ook niet meewerken, dan houdt het op.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Meestal kan zoiets via de wijkverpleging geregeld worden. Die kunnen dan de contactpersoon zijn die gealarmeerd wordt.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Het is in mijn ogen logisch dat thuiszorg-organisaties geen alarmopvolging doen voor iemand die bij hen geen cliënt is en waardoor ze derhalve geen cliëntendossier paraat hebben.
Om juist te kunnen handelen na het opvolgen van een alarmering is het nogal van belang om op de hoogte te zijn van de actuele status rond medicijngebruik, of de persoon bekend is met diabetes, andere ziekten die van invloed kunnen zijn. Als een cliënt op regelmatige basis door de thuiszorg bezocht wordt, wordt daarvan binnen de organisatie een dossier bijgehouden. Bij een cliënt die niet regelmatig bezocht wordt is er een grote kans dat de beschikbare informatie niet altijd actueel is, wat gevolgen heeft voor de (juiste) afhandeling van een 'oproep'.
Daarnaast heeft de thuiszorgorganisatie bij iemand die geen cliënt is ook nog het issue van "toegang tot de woning" na alarmering.
Wil je extern iets regelen zul je aan een private zorgverlener moeten denken.
Om juist te kunnen handelen na het opvolgen van een alarmering is het nogal van belang om op de hoogte te zijn van de actuele status rond medicijngebruik, of de persoon bekend is met diabetes, andere ziekten die van invloed kunnen zijn. Als een cliënt op regelmatige basis door de thuiszorg bezocht wordt, wordt daarvan binnen de organisatie een dossier bijgehouden. Bij een cliënt die niet regelmatig bezocht wordt is er een grote kans dat de beschikbare informatie niet altijd actueel is, wat gevolgen heeft voor de (juiste) afhandeling van een 'oproep'.
Daarnaast heeft de thuiszorgorganisatie bij iemand die geen cliënt is ook nog het issue van "toegang tot de woning" na alarmering.
Wil je extern iets regelen zul je aan een private zorgverlener moeten denken.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Die had ik ook gezien. Dit is alleen een meldkamer waar je zelf moet opgeven wie ze dan moeten bellen. En dat is nu juist het probleem.Lady1234 schreef: ↑25 mar 2024 18:02Misschien is dit iets voor haar?
https://nl-alarmering.nl/pakketten/alarm-meldkamer/
Ken dat verder niet, dus geen idee wat het kost enzovoort.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Ja, precies wat je zegt.Ivo.w schreef: ↑25 mar 2024 19:31Het is in mijn ogen logisch dat thuiszorg-organisaties geen alarmopvolging doen voor iemand die bij hen geen cliënt is en waardoor ze derhalve geen cliëntendossier paraat hebben.
Om juist te kunnen handelen na het opvolgen van een alarmering is het nogal van belang om op de hoogte te zijn van de actuele status rond medicijngebruik, of de persoon bekend is met diabetes, andere ziekten die van invloed kunnen zijn. Als een cliënt op regelmatige basis door de thuiszorg bezocht wordt, wordt daarvan binnen de organisatie een dossier bijgehouden. Bij een cliënt die niet regelmatig bezocht wordt is er een grote kans dat de beschikbare informatie niet altijd actueel is, wat gevolgen heeft voor de (juiste) afhandeling van een 'oproep'.
Daarnaast heeft de thuiszorgorganisatie bij iemand die geen cliënt is ook nog het issue van "toegang tot de woning" na alarmering.
Wil je extern iets regelen zul je aan een private zorgverlener moeten denken.
Echter, stel dat ze thuiszorg moet hebben om te wassen / aankleden etc, dan maken ze ook een dossier aan. Waarom kan het dan niet voor persoonsalarmering?
Toegang tot de woning is geen probleem. Dat doe je met een sleutelkluisje naast de voordeur, dat eist de thuiszorg ook voor hun klanten die b.v. niet naar de deur kunnen komen.
Maar het is zoals het is. En wat betreft je laatste regel, ik ben dus op zoek naar een private aanbieder voor de opvolging in Lunteren en die kan ik niet vinden.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Je moet zoeken naar professionele alarmopvolging. Met de indicatie van de huisarts zou dat moeten lukken.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Omdat er voor uitsluitend alarmopvolging niet op regelmatige basis iemand bij de cliënt over de vloer komt. Zoals ik al schreef is er daardoor groot risico dat het dossier incompleet zal zijn. Met alle mogelijke gevolgen van dien.Undutchable schreef: ↑25 mar 2024 20:09Ja, precies wat je zegt.
Echter, stel dat ze thuiszorg moet hebben om te wassen / aankleden etc, dan maken ze ook een dossier aan. Waarom kan het dan niet voor persoonsalarmering?
Het is heel begrijpelijk dat de zorgorganisatie niet de risico's op zich neemt die samen gaan met een gebrekkige dossier opbouw.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
En heb maar sowieso geen hoge pet op van die alarmopvolging door de thuiszorg.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Waarom niet?
Mijn tante had door een val niet tijdig de pillen uit dispenser gehaald, en thuiszorg kwam op eigen initiatief polshoogte nemen.
Was zo'n kastje:
https://www.zorgvannu.nl/innovaties/sli ... dispensers
Ik zie geen reden, waarom alarmknop indrukken slechter afgehandeld zou worden.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Zeer goede ervaringen mee. De meldkamer en thuiszorg kwamen snel en goed in actie toen het alarm ging.
Tevens was hun advies af en toe zelf tijdens bezoek het alarm in te drukken als test. Daarop werd altijd binnen seconden gereageerd door de meldkamer.
Tevens was hun advies af en toe zelf tijdens bezoek het alarm in te drukken als test. Daarop werd altijd binnen seconden gereageerd door de meldkamer.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Mijn ervaring is totaal anders. Op meldingen werd meermaals heel snel gereageerd, en ook het negeren van de slimme medicijnwekker gaf direct actie.
Voor TS is de beste oplossing toch nog eens met moeder praten. Als familie niet kan/ mag, zijn er wellicht vrienden of buren die als aanspreekpunt kunnen en willen fungeren. En als moeders "nee" blijft zeggen, is de harde conclusie dat er op het moment dat ze het hard nodig heeft geen hulp zal komen.... hopelijk zal dat niet de uitkomst zijn.
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Dat zou bij mij uitdraaien op een leugentje om bestwil. Laat de alarmcentrale maar gewoon de familie bellen
marnix
vindt dit leuk
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Ja... dat denk ik ook. Liever achteraf aan moeders uitleggen dat de familie tóch gebeld is dan moeders (al dan niet met diezelfde familie...) moeten begraven.
-
- Berichten: 32279
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Maar mag jij zelf dan wel gebeld worden, of ook niet?Undutchable schreef: ↑25 mar 2024 17:54Het alarm is het probleem niet, de opvolging wel. Mijn moeder wil pertinent niet dat haar familie gebeld wordt door de alarmcentrale voor de opvolging.
Overigens, toen mijn vader een eenzijdig ongeluk had, werd de familie (ik dus) gewoon door de politie gebeld. Ook al was mijn zus gemachtigd, en werd het ruzie met een van de andere broers, want de politie had haar moeten bellen. Ja nou, ze belden mij omdat ze dat niet wisten. Je moeder zal er gewoon rekening mee moeten houden dat niet alles 'volgens plan' zal verlopen.
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: 06 jul 2018 15:07
-
- Berichten: 32279
- Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44
Re: Opvolging bij persoonsalarmering
Kwestie van een openhartig gesprek en goede afspraken maken. Als iedereen weet wie er gemachtigd is, en weet hoe de gemachtigde is te bereiken, dan ben je al een heel eind. Als de wensen van je moeder dan ook bij iedereen bekend zijn, dan kan dat ook al op voorhand doorgegeven werden, ook al is de gemachtigde nog niet in beeld. Dan kunnen de medici daar in ieder geval al op anticiperen, ook al moeten ze nog 'groen licht' krijgen.