LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] polis uit een ander europees land
polis uit een ander europees land
Gezien europa èèn is, vraag ik me af of het mogelijk is om vanuit een ander europees land je te verzekeren voor de zorgverzekering (Op europees nivo). Want als je elders in europa wat krijgt wordt je wel geholpen met een verzekering vanuit nederland.
Als je in nederland wat krijg als inwoner van (ander)europees land wordt je toch ook geholpen.
Dus dan lijkt het me normaal dat je zelf mag bepalen in welk land(europa) je je verzekerd.
Is dit mogelijk of is hier niet aan gedacht of is hier een stokje voor gestoken?
Wie heeft er een antwoord hierop.
Chris
Als je in nederland wat krijg als inwoner van (ander)europees land wordt je toch ook geholpen.
Dus dan lijkt het me normaal dat je zelf mag bepalen in welk land(europa) je je verzekerd.
Is dit mogelijk of is hier niet aan gedacht of is hier een stokje voor gestoken?
Wie heeft er een antwoord hierop.
Chris
Re: polis uit een ander europees land
Geen antwoord, wel een goede vraag. De verkoop van goederen en diensten in Europa hebben we recht op als inwoner. Ga dit even uitzoeken. Misschien dat een andere Europese verzekeraar wel een aantrekkelijke polis in huis heeft. We zijn tenslotte door Den Haag allemaal gepromoveerd tot Europeaan.
Dat zou nog eens een grap zijn, met een grote groep aansluiten bij d) een Duitse of Zweedse verzekeringsmaatschappij
![Laughing :lol:](./../images/smilies/icon_lol.gif)
Ik zie de verzekeringsbazen al wit wegtrekken bij het idee:)
groeten
Ik zie de verzekeringsbazen al wit wegtrekken bij het idee:)
groeten
Ik ga dit navragen bij de politike partijen, ben heel benieuwd naar hun antwoord, want er was ook zoiets met auto`s vanuit een Europees land.Chris 73 Dit is een goed idee.
Dag Sprokkel,
Daarvoor is er Europese wetgeving en die bepaalt eenvoudig dat elk land zijn eigen nationale gezondheidsstelsel mag inrichten. Daarom valt iedere Nederlander in het buitenland die uit Nederland een of ander inkomen krijgt, al was het maar lijfrente of pensioen, gewoon onder de zorgverzekering.
Het is niet voor niets dat er door Nederlanders in het buitenland een aantal rechtszaken tegen de staat lopen over dubbele premies voor het zorgstelsel en de AWBZ-premie waarvoor zij in hun woonland niets krijgen.
Informatie kun je verder vinden als je op EU patient mobility of EU patient safety in Google zoekt.
Dan zul je ook lezen dat de rechten op gezondheidszorg in andere EU-landen gelijk is als het recht dat je hier hebt. Met naturapolis alleen gecontracteerde zorg, met de rstitutiepolis dus vrije keuze in de hele EU. maar ook dan is toestemming voor een ziekenhuisopname noodig van de verzekeraar.
http://europa.eu.int/comm/health/ph_ove ... ity_en.htm
en dan links onder het document "Follow-up to the high level reflection process on patient mobility and healthcare developments in the European Union" kiezen. Is ook in het Nederlands beschikbaar.
Verwijst ook naar jurisprudentie van het Europese Hof die je misschien bij een weigering van een zorgverzekeraar voor een behandeling in het buitenland van pas kunnen komen.
hartelijke groeten
Webmaat
Daarvoor is er Europese wetgeving en die bepaalt eenvoudig dat elk land zijn eigen nationale gezondheidsstelsel mag inrichten. Daarom valt iedere Nederlander in het buitenland die uit Nederland een of ander inkomen krijgt, al was het maar lijfrente of pensioen, gewoon onder de zorgverzekering.
Het is niet voor niets dat er door Nederlanders in het buitenland een aantal rechtszaken tegen de staat lopen over dubbele premies voor het zorgstelsel en de AWBZ-premie waarvoor zij in hun woonland niets krijgen.
Informatie kun je verder vinden als je op EU patient mobility of EU patient safety in Google zoekt.
Dan zul je ook lezen dat de rechten op gezondheidszorg in andere EU-landen gelijk is als het recht dat je hier hebt. Met naturapolis alleen gecontracteerde zorg, met de rstitutiepolis dus vrije keuze in de hele EU. maar ook dan is toestemming voor een ziekenhuisopname noodig van de verzekeraar.
http://europa.eu.int/comm/health/ph_ove ... ity_en.htm
en dan links onder het document "Follow-up to the high level reflection process on patient mobility and healthcare developments in the European Union" kiezen. Is ook in het Nederlands beschikbaar.
Verwijst ook naar jurisprudentie van het Europese Hof die je misschien bij een weigering van een zorgverzekeraar voor een behandeling in het buitenland van pas kunnen komen.
hartelijke groeten
Webmaat
Webmaat,
Hartelijk bedankt voor je inlichtigen, ik heb door jouw link te gebruiken het stuk gelezen en ben weer wat wijzer geworden, zo zie je maar nooit te oud om wat te leren.
Ben trouwens wel benieuwd wat de politieke partijen mij zullen berichten.
Het CDA heeft trouwens helemaal geen zin ergens op te reageren als men kritiche vragen stelt.
Maar ja die partij is dan ook kleinburgelijk, truttig en knap stijf.
Hartelijk bedankt voor je inlichtigen, ik heb door jouw link te gebruiken het stuk gelezen en ben weer wat wijzer geworden, zo zie je maar nooit te oud om wat te leren.
Ben trouwens wel benieuwd wat de politieke partijen mij zullen berichten.
Het CDA heeft trouwens helemaal geen zin ergens op te reageren als men kritiche vragen stelt.
Maar ja die partij is dan ook kleinburgelijk, truttig en knap stijf.
Sprokkel,
Als je antwoord krijgt, plaats die dan maar in dit forum, dan kunnen we gelijk zien of ze wel iets van de problematiek begrijpen.
ik geloof daar zelf niet zoveel van dat ze van daarvan maar iets begrijpen.
hartelijke groeten
Webmaat
Als je antwoord krijgt, plaats die dan maar in dit forum, dan kunnen we gelijk zien of ze wel iets van de problematiek begrijpen.
ik geloof daar zelf niet zoveel van dat ze van daarvan maar iets begrijpen.
hartelijke groeten
Webmaat
Webmaat elk antwoord wat ik krijg zal ik hier plaatsen.
En inderdaad denk ik ook dat het niet veel bijzonders zal zijn.
En inderdaad denk ik ook dat het niet veel bijzonders zal zijn.
Webmaat hier is het eerste antwoord.
Hartelijk dank voor uw e-mail aan de VVD-Tweede-Kamerfractie.
In theorie is het mogelijk om in één interne markt diensten te gebruiken vanuit de 'hele markt'. Er is in de EU wel vrij verkeer van diensten, maar voor financiële diensten als verzekeringen is er toch een aantal andere regels. U bent misschien bekend met de dienstenrichtlijn (de Bolkestein-richtlijn), waar veel discussie over plaatsvindt tussen de
EU-lidstaten. Zo willen veel partijen gezondheidszorg uitgezonderd zien
van het vrij verkeer van diensten. De ontwikkelingen op dit gebied zijn
in volle gang en het is onbekend wat er op dit gebied in de toekomst
gaat gebeuren.
De VVD is groot voorstander van de dienstenrichtlijn, maar is huiverig
voor de grote verschillen in gezondheidszorg in de landen.
Met vriendelijke groet,
VVD-Voorlichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Hartelijk dank voor uw e-mail aan de VVD-Tweede-Kamerfractie.
In theorie is het mogelijk om in één interne markt diensten te gebruiken vanuit de 'hele markt'. Er is in de EU wel vrij verkeer van diensten, maar voor financiële diensten als verzekeringen is er toch een aantal andere regels. U bent misschien bekend met de dienstenrichtlijn (de Bolkestein-richtlijn), waar veel discussie over plaatsvindt tussen de
EU-lidstaten. Zo willen veel partijen gezondheidszorg uitgezonderd zien
van het vrij verkeer van diensten. De ontwikkelingen op dit gebied zijn
in volle gang en het is onbekend wat er op dit gebied in de toekomst
gaat gebeuren.
De VVD is groot voorstander van de dienstenrichtlijn, maar is huiverig
voor de grote verschillen in gezondheidszorg in de landen.
Met vriendelijke groet,
VVD-Voorlichting
Tweede Kamer der Staten-Generaal.
Sprokkel,
Dit is toch geen antwoord om nu iets aan te hebben? Geen enkele verwijzing naar de bestaande EU-documenten over patient mobilility en patient safety die wij toch wel gelezen hebben?
Is dit echt onkunde of de vraag niet willen beantwoorden?
De Bolkestein- of dienstenrichtlijn bepaalt dat als je goederen of personeel uit een ander EU laat komen, de wetten uit dat andere land daarop van toepassing kunnen zijn.
Als je een kok uit Polen inhuurt, gelden voor hem dus nog steeds de tot nu toe goedkopere loon - en tarievenvoorwaareden zoals die in polen zijn. ook al werkt hij nu wel in nederland.
hartelijke groeten
Webmaat
Dit is toch geen antwoord om nu iets aan te hebben? Geen enkele verwijzing naar de bestaande EU-documenten over patient mobilility en patient safety die wij toch wel gelezen hebben?
Is dit echt onkunde of de vraag niet willen beantwoorden?
De Bolkestein- of dienstenrichtlijn bepaalt dat als je goederen of personeel uit een ander EU laat komen, de wetten uit dat andere land daarop van toepassing kunnen zijn.
Als je een kok uit Polen inhuurt, gelden voor hem dus nog steeds de tot nu toe goedkopere loon - en tarievenvoorwaareden zoals die in polen zijn. ook al werkt hij nu wel in nederland.
hartelijke groeten
Webmaat
Of een "Oh mijn God" antwoord met rood hoofdIs dit echt onkunde of de vraag niet willen beantwoorden?
![Wink :wink:](./../images/smilies/icon_wink.gif)
Het is geen antwoord op de vraag, wie had wat anders verwacht van een politicus, maar er spreekt wel verwarring uit.
Het mag wel maar het mag niet en we praten er over en wij willen wel maar pas op voor de gezondheidzorg in andere landen.
Wel even duidelijk, we hebben het niet over behandelen in het buitenland maar alleen de verzekering daar onderbrengen.
Zouden ze hier echt nooit over nagedacht hebben?
Zou het echt zo zijn dat onze gewaardeerde chris hier iets bedacht heeft wat de politici vergeten zijn?
Om het zeker te weten is een jurist nodig die wat van de europeese regelgeving weet.
Of gewoon een buitenlandse verzekeringsmaatschappij vragen of het mogelijk is.
Het zou een bom onder de stoel van Hoogervorst zijn, de Nederlandse verzekeringsmaatschappijen villen hem en publiek op het binnenhof
groeten
Willem,
De EU-documenten zeggen dat ieder land zijn eigen gezondheidssysteem heeft.
Ik heb toevallig contact met een medisch verzekeringsdeskundige in Duitsland, maar die verwacht niet dat er daar ook maar een ziekenverzekering is, die zich in het zeer ingewikkeld geworden Nederlandse systeem met contracten met zorgverleners en de daarbijhorende DBC (diagnose behandel combinaties) zal verdiepen.
Voor aanvullende verzekeringen kan misschien wel een verzekeraar in het buitenland gevonden worden zoals ook misschien voor een tandartsenverzekering. maar dat zal ook wel alleen op restitutiepolisvoorwaarden zijn dan hoeven die contracten niet en dat bespaart een hoop bureaucratisch werk.
Hartelijke groeten
Wetmaat
De EU-documenten zeggen dat ieder land zijn eigen gezondheidssysteem heeft.
Ik heb toevallig contact met een medisch verzekeringsdeskundige in Duitsland, maar die verwacht niet dat er daar ook maar een ziekenverzekering is, die zich in het zeer ingewikkeld geworden Nederlandse systeem met contracten met zorgverleners en de daarbijhorende DBC (diagnose behandel combinaties) zal verdiepen.
Voor aanvullende verzekeringen kan misschien wel een verzekeraar in het buitenland gevonden worden zoals ook misschien voor een tandartsenverzekering. maar dat zal ook wel alleen op restitutiepolisvoorwaarden zijn dan hoeven die contracten niet en dat bespaart een hoop bureaucratisch werk.
Hartelijke groeten
Wetmaat
Bedankt voor de duidelijke uitleg webmaat.
groeten
groeten
Webmaat,
Ik wacht even de antwoorden af van de partijen die nog niet gereageerd hebben.
Maar gezien het eerste antwoord verwacht ik er niet veel van.
Maar wat betrefd dat DBC systeem, men zou dat toch aan de kant kunnen schuiven, en kunnen overgaan naar systemen die in het buitenland wel goedwerken.
Of wil men hier weer een nieuw wiel uitvinden.
Ik wacht even de antwoorden af van de partijen die nog niet gereageerd hebben.
Maar gezien het eerste antwoord verwacht ik er niet veel van.
Maar wat betrefd dat DBC systeem, men zou dat toch aan de kant kunnen schuiven, en kunnen overgaan naar systemen die in het buitenland wel goedwerken.
Of wil men hier weer een nieuw wiel uitvinden.
Dat je je misschien kunt verzekeren in het buitenland , dat zie ik niet zitten geloof ik. Voordat we bij ons van wal gaan , willen de maatschappijen graag eerst even je persoonsbewijs checken, ze mogen ( en willen ) niet zomaar ook een aap (familie) met de naam Ted verzekeren . ( sorry Teddy, dit is maar een voorbeeld )
ik denk dat er dan een bewijs van de overheid moet zijn om van de middelen van deze gezondheidszorg gebruik mag maken . En dat bewijs is dat je ingeschreven bent bij dat land .
* Maar het zou dan mogelijk zijn dat je daar naar de dokter kunt, en ook in Nederland met alle fraude mogelijkheden nog niet eens genoemt.
* Niet ondenkbaar dat er meer vergoedings methoden worden gehanteerd waarbij gedeeltelijk de overheid en gedeeltelijk de verzekeringen meebetaald ..
De overheid zegt dan tegen mij , mijn belastingbetaler wil niet voor een vreemde gaan betalen. Wij doen niet meer dan ...% aan ontwikkelingshulp ! Nou , daar sta je dan, met een bek voor tanden , ich habe est nicht gewust . Europa-geld , belastingbetaler , ik snap er echt weinig meer van .![Razz :P](./../images/smilies/icon_razz.gif)
ik denk dat er dan een bewijs van de overheid moet zijn om van de middelen van deze gezondheidszorg gebruik mag maken . En dat bewijs is dat je ingeschreven bent bij dat land .
* Maar het zou dan mogelijk zijn dat je daar naar de dokter kunt, en ook in Nederland met alle fraude mogelijkheden nog niet eens genoemt.
* Niet ondenkbaar dat er meer vergoedings methoden worden gehanteerd waarbij gedeeltelijk de overheid en gedeeltelijk de verzekeringen meebetaald ..
De overheid zegt dan tegen mij , mijn belastingbetaler wil niet voor een vreemde gaan betalen. Wij doen niet meer dan ...% aan ontwikkelingshulp ! Nou , daar sta je dan, met een bek voor tanden , ich habe est nicht gewust . Europa-geld , belastingbetaler , ik snap er echt weinig meer van .
![Razz :P](./../images/smilies/icon_razz.gif)
Webmaat,
Wat denk je nu hiervan,
Pensionados krijgen eigen zorgpolis
Gepubliceerd op woensdag 21 december 2005
Er is een oplossing in de maak voor Nederlandse pensionados die in Spanje een ziektekostenverzekering moeten afsluiten. Een Spaanse zorgverzekeraar komt met een speciale polis voor deze doelgroep, waardoor ze toch naar Nederlandse artsen en privé-klinieken aan de Spaanse costa's kunnen.
Onder de pensionados was grote onrust ontstaan over de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel per 1 januari. De meeste van hen zijn particulier verzekerd. Daardoor kunnen ze gebruik maken van de diensten van Nederlandse artsen en klinieken in Spanje. Met de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel kan dat niet meer.
Minder zorg, meer premie
Zij zouden dan aangewezen zijn op het Spaanse ziekenfonds, de Seguridad Social. Maar die biedt veel minder zorg tegen een veel hogere premie. Dat zou betekenen dat veel pensionado's terug zouden moeten naar Nederland. Bovendien accepteren Spaanse verzekeraars geen mensen van boven de 75 jaar.
De nieuwe Spanjepolis zou al die problemen ondervangen, meldt De Telegraaf (betaalde toegang). Er geldt geen leeftijdslimiet en ook een eerdere medische geschiedenis is geen probleem.
AWBZ
Wel resteert nog steeds een ander probleem. De pensionado's moeten AWBZ-premie betalen, maar kunnen in Spanje geen beroep doen op thuiszorg. Verschillende belangenorganisaties willen daarom de Nederlandse staat en de zorgverzekeraars voor de rechter slepen, omdat ze wel moeten betalen voor iets dat ze niet kunnen krijgen.
Wat denk je nu hiervan,
Pensionados krijgen eigen zorgpolis
Gepubliceerd op woensdag 21 december 2005
Er is een oplossing in de maak voor Nederlandse pensionados die in Spanje een ziektekostenverzekering moeten afsluiten. Een Spaanse zorgverzekeraar komt met een speciale polis voor deze doelgroep, waardoor ze toch naar Nederlandse artsen en privé-klinieken aan de Spaanse costa's kunnen.
Onder de pensionados was grote onrust ontstaan over de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel per 1 januari. De meeste van hen zijn particulier verzekerd. Daardoor kunnen ze gebruik maken van de diensten van Nederlandse artsen en klinieken in Spanje. Met de invoering van het nieuwe ziektekostenstelsel kan dat niet meer.
Minder zorg, meer premie
Zij zouden dan aangewezen zijn op het Spaanse ziekenfonds, de Seguridad Social. Maar die biedt veel minder zorg tegen een veel hogere premie. Dat zou betekenen dat veel pensionado's terug zouden moeten naar Nederland. Bovendien accepteren Spaanse verzekeraars geen mensen van boven de 75 jaar.
De nieuwe Spanjepolis zou al die problemen ondervangen, meldt De Telegraaf (betaalde toegang). Er geldt geen leeftijdslimiet en ook een eerdere medische geschiedenis is geen probleem.
AWBZ
Wel resteert nog steeds een ander probleem. De pensionado's moeten AWBZ-premie betalen, maar kunnen in Spanje geen beroep doen op thuiszorg. Verschillende belangenorganisaties willen daarom de Nederlandse staat en de zorgverzekeraars voor de rechter slepen, omdat ze wel moeten betalen voor iets dat ze niet kunnen krijgen.