De huisarts heeft geen grote rol gespeeld in de behandeling sterker nog alles liep via de afdeling oncologie. Als er klachten zijn of iets dergelijks moet er met hun contact worden opgenomen en niet met de huisarts.Isabel1 schreef:Hai,
ik werk op een afdeling oncologie maar heb dit dus echt nog nooit meegemaakt. Als dit inderdaad zo gegaan is is dat ronduit schandalig, maar dan bedoel ik meer de houding van het personeel dan de feitelijke acties.
Het is inderdaad vaak zo dat je op een wachtlijst kan komen te staan.Dat komt omdat we een tekort aan chirurgen hebben, en dat komt omdat we een tekort aan opleidingsplekken voor chirurgen hebben. (dus niet in de opleiding geneeskunde maar daarna). Het werkt over het algemeen zo dat spoedgevallen voorgaan dus het zou inderdaad kunnen dat de moeder van TS op een wachtlijst geplaatst is.
Wat ik wel vreemd vind is dat als het een snel groeiende tumor was dat er niet aan wachtlijst bemiddeling gedaan is, dat zou gebeurd moeten zijn. Er zijn best strakke regels over hoe die wachtlijsten werken, die zijn ook juridisch vaststaand, het dreigen met een rechtzaak zou op geen enkele manier moeten kunnen werken. Ik begrijp de boosheid bij mensen op het moment dat ze moeten wachten maar er is op dit moment vaak niets aan te doen. Vaak kan er ook niet direct geopereerd worden omdat er eerst nog aanvullend onderzoek gedaan moet worden om te kunnen snijden. Maar ik weet natuurlijk niet of dat bij de moeder van ts gebeurd is.
Wat ik niet begrijp is op het moment dat er een dusdanig heftige pijnklacht was waarom ze niet opgenomen is. Heftige pijn bij een tumor in de darmen is meestal een teken van (partiele) obstructie, en dan moet je meteen opgenomen worden, ambulance komt je dan halen. Dus hoe dit over de telefoon gegaan moet zijn is mij een raadsel. Ook de rol van de huisarts vind ik heel vreemd. Bij een obstructie ben je overigens spoed en wordt je altijd geoppereerd, of je dreigt met een rechtszaak of niet.
Of eerder opereren uit gemaakt had, tja dat weet ik niet, de explosieve groei was misschien te voorkomen geweest. Met een tumor van al 12 cm, die zowel de dikke als de dunne darm bereikt had ze waarschijnlijk sowieso wel een stoma gekregen, eerder opereren had daarvoor waarschijnlijk niet uitgemaakt. En als er na de chemo uitzaaiingen waren, lijkt het er dus op dat de kanker niet goed reageerde op de chemo, een operatie veranderd daar niets aan.
Chemo kan vaak inderdaad ernstige diarree veroorzaken, en als de standaard medicatie daar niet tegen werkt is er inderdaad (hoe erg dat ook is) inderdaad niet veel aan te doen. Er moet dan wel iets gedaan worden om uitdroging te voorkomen. Maar ook vind ik de rol van de huisarts heel vreemd. Het is NIET de bedoeling dat een kind van een patient een beetje met het ziekenhuis gaat zitten overleggen, de huisarts moet dat doen. Patient belt de huisarts, huisarts beoordeelt patient en geeft de situatie door aan het ziekenhuis. Als een familie lid van een patient gaat bellen weet de dame aan de receptie echt niet wat ze moet doen.
Sonde voeding heeft op dat moment overigens helemaal geen zin, de darmen nemen toch niets op, je geeft dan een infuus met vocht, suiker en mineralen. Ook als je dreigt met een rechtszaak heeft voeding echt geen zin.
Al met al een vreemd verhaal. Ik vind het heel erg dat de moeder van ts dit allemaal mee heeft moeten maken, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er toch iets raars is. Ik mis de huisarts in dit hele verhaal en dat gedreig met rechtszaken over zaken die gewoon standaard protocol zijn vind ik ook een beetje vreemd. Ik kan me oprecht niet voorstellen dat iemand dat gedreig in het ziekenhuis serieus genomen heeft. Als mensen dat tegen mij roepen terwijl ik weet dat ik gewoon volgens protocol bezig ben dan denk ik ook altijd: nou ja, laat ze maar even uitrazen, dan zien we straks wel verder.
isabel
Deze huisarts die met pensioen is was een koekbakker. Het was niet de eerste keer dat hij fouten maakt. Jaren geleden had mijn moeder een onbekend virus in haar rug. (vraag me niet de details ik ben geen arts) Enige wat hij gaf was pijnstillers en het advies om een warme kruik op de rug doen in bed. Op het laatst kon mijn moeder niet meer lopen. Alle toeters en bellen moeten bijzetten om ervoor te zorgen dat hij op huisbezoek kwam.
Ook hier hebben we weer alle zeilen moeten bijzetten om mijn moeder opgenomen te krijgen op het AZM. Als we niks hadden gedaan was ze al lang gelede overleden.
Ik vind het bewonderenswaardig dat Isabel zich opdoet voor haar collega's, maar weet dat ik niks uit mijn duim aan het zuigen ben. Ik heb heel lang rondgelopen met de gedachte om het ziekenhuis en alle betrokkenen voor de tuchtraad te slepen, echter ik heb er de puf niet voor. Ook ben ik met de DSB curatoren nog steeds bezig en ga ik een zaak tegen Interbank beginnen als alles goed gaat. Ik werk 5 ploegen en moet daarnaast ook nog voor mijn moeder zorgen. Al moet ik zeggen dat ze op dit moment goed veel zelf kan doen.
Hopelijk is het verhaal wat duidelijker. Vragen zijn altijd welkom btw.