LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Booking.com ; Annulering toegezegd via mail door accomodatie
Booking.com ; Annulering toegezegd via mail door accomodatie
Wij hebben voor deze zomer een accommodatie geboekt via booking.com, met een non refund policy. Echter gedurende april met de opleving van corona hebben wij via booking.com bij de accommodatie geinformeerd naar de mogelijkheden van annuleren of verplaatsen van de boeking. Wij hebben eind april een mailbevestiging ontvangen van de accommodatie dat zij kostenloos de boeking wilden annuleren of verplaatsen. Verder werd in de mail geen specifieke voorwaarden genoemd. Met die kennis hebben wij afgewacht hoe de corona ontwikkelingen verliepen en wilden wij de reis laten doorgaan als portugal gedurende juni op status geel kwam. Echter onlangs is een locale lockdown situatie ontstaan in lissabon en is het gebied waarin wij op vakantie gaan opnieuw op oranje gezet. Dat betekent dat wij niet voor recreatieve doeleinden mogen afreizen naar dat gebied. WIj hebben opnieuw de accommodatie gecontacteerd via booking.com en kregen toen het antwoord dat het niet terugbetaalbaar was en de mail van april enkel geldig was in april. Dat is ons destijds niet gemeld anders hadden wij toen besloten om het zekere voor het onzekere te nemen en te annuleren. Echter de accommodatie is tot geen enkele redelijk overleg bereid en geeft niet thuis. Ook booking.com is op geen enkele manier bereikbaar om hierin te kunnen bemiddelen. Volgens mij is een toezegging per mail , zonder specifieke vermelding van de voorwaarden van de toezegging, een wettelijk geldige toezegging waarop wij ons zouden kunnen beroepen. Klopt dit ? En heeft iemand suggesties voor ons hoe we ons hierop kunnen beroepen om deze toezegging na te komen ? Hartelijk dank voor het meedenken. Heidi
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Booking.com ; Annulering toegezegd via mail door accomodatie
Hjanssens schreef: ↑09 jul 2020 10:58Wij hebben voor deze zomer een accommodatie geboekt via booking.com, met een non refund policy. Echter gedurende april met de opleving van corona hebben wij via booking.com bij de accommodatie geinformeerd naar de mogelijkheden van annuleren of verplaatsen van de boeking.
U heeft een overeenkomst waarin een non refund policy is afgesproken, deze overeenkomst is bindend. Dat de accommodatie in april uit "coulance" u tegemoet wilde komen maakt de eerder overeengekomen overeenkomst niet ongeldig of het ontvangen e-mail berichtje een wettelijke document.Hjanssens schreef: ↑09 jul 2020 10:58Volgens mij is een toezegging per mail , zonder specifieke vermelding van de voorwaarden van de toezegging, een wettelijk geldige toezegging waarop wij ons zouden kunnen beroepen. Klopt dit ? En heeft iemand suggesties voor ons hoe we ons hierop kunnen beroepen om deze toezegging na te komen ? Hartelijk dank voor het meedenken. Heidi
Vermoedelijk was de accommodatie in die periode ook nog gesloten waardoor zij hun deel van de overeenkomst niet na konden komen en u zowieso recht had op teruggave.
Echter is code Oranje iets wat de Nederlandse overheid heeft bepaald en als de accommodatie geopend is kunt u er gewoon terecht. (hiermee niet gezegd hebbende dat dit verstandig is gezien code oranje).
Booking.com is puur de portal waar u via heeft geboekt, helaas hebben zij net zoals vele andere reisorganisaties te maken met extreme drukte en onbegrip dat hun enkel een portal zijn maar niet de partij waarmee een contact is gesloten.
Voor de toekomst is het raadzaam om sites als Booking.com links te laten liggen en puur als zoekmachine te gebruiken en rechtstreeks te boeken bij een accommodatie, veelal is dit goedkoper en gelden er andere annuleringsvoorwaarden.
Re: Booking.com ; Annulering toegezegd via mail door accomodatie
ik begrijp je reactie , maar een toezegging per mail zonder verdere specificaties van de condities, tijdsbestek etc waarin deze toezegging geldig is , is wel degelijk een geldige toezegging. Een mail is ook een verbintenis. Het ging om een annulering in april over onze accommodatie in augustus. Als wij in april hadden uitgelegd gekregen dat we het enkel in april konden annuleren zonder kosten, hadden we dan destijds gedaan en het zeker voor het onzekere genomen. Echter deze informatie is niet gedeeld.
Re: Booking.com ; Annulering toegezegd via mail door accomodatie
Wanneer in april is die mail verstuurd? Voor of na Pasen?
Had jij voor Pasen geannuleerd, was er inderdaad niets aan de hand geweest. Booking is sinds Pasen teruggekeerd naar de normale voorwaarden, omdat iedereen in principe op de hoogte is van Corona en daar rekening mee kan houden. Gevolg: Non-Refundable is niet storneerbaar is geen geld terug. Ook al kom je niet, de accommodatie moet Booking commissie betalen (gemiddeld 15% + BTW).
Ander punt: de reisadviezen vanuit Nederland zijn een advies. Zoek eens rond op de Portugese sites, want de beperkingen gelden in een paar specifieke gebieden rond Lissabon. Voor de gemiddelde Nederlandse ambtenaar te ingewikkeld, daarom een algemener advies. Met mondkapjes en afstand houden kom je nog steeds een heel eind, alles is zoveel mogelijk open.
Had jij voor Pasen geannuleerd, was er inderdaad niets aan de hand geweest. Booking is sinds Pasen teruggekeerd naar de normale voorwaarden, omdat iedereen in principe op de hoogte is van Corona en daar rekening mee kan houden. Gevolg: Non-Refundable is niet storneerbaar is geen geld terug. Ook al kom je niet, de accommodatie moet Booking commissie betalen (gemiddeld 15% + BTW).
Ander punt: de reisadviezen vanuit Nederland zijn een advies. Zoek eens rond op de Portugese sites, want de beperkingen gelden in een paar specifieke gebieden rond Lissabon. Voor de gemiddelde Nederlandse ambtenaar te ingewikkeld, daarom een algemener advies. Met mondkapjes en afstand houden kom je nog steeds een heel eind, alles is zoveel mogelijk open.
Geldt voor alle bedrijven, die momenteel onbereikbaar zijn of in normale tijden al moeilijk doen over terugbetalen (Expedia). Probeer het uit en ontdek de verschillensylvesterb schreef: ↑09 jul 2020 16:34Voor de toekomst is het raadzaam om sites als Booking.com links te laten liggen en puur als zoekmachine te gebruiken en rechtstreeks te boeken bij een accommodatie, veelal is dit goedkoper en gelden er andere annuleringsvoorwaarden.