LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] DE FRANSE TEEK

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
lidi

DE FRANSE TEEK

Ongelezen bericht door lidi »

Van alle kanten komt het verontrustende nieuw over een dodelijke franse teek.Met diverse verhalen erbij.Zo zou je niet kunnen inenten en later weer wel.OP de manege van mijn vriendin zijn alle honden geent maar mijn dierenarts zegt weer dat kan niet.Dit schiet niet op.
Namen als Imidocarb (IMIZOL) (minder giftig) Zou niet geregistreerd zijn.Dus mag het niet.Schieten we weer lekker mee op.
Vaccinatie PIRODIG VAN MERIAL (moet 2x gebeuren) zou weer niet voldoende in omloop zijn.Kortom het kan zijn dat wat ik hier neergezet heb ook niet klopt maar wie maakt ons wijzer.???
WAT KUNNEN WE DOEN TEGEN DE FRANSE TEEK

groetjes LIDI,

Gast

Re: DE FRANSE TEEK

Ongelezen bericht door Gast »

ten eerste is het misschien raadzaam om eers eens iets te vertellen over de "franse" teek en babesiosis.
want dat is de officiele benaming.

Fatale gevallen van Babesiosis bij de hond in Nederland

Naar aanleiding van berichten over een aantal fatale gevallen van Babesiosis bij honden in Nederland (omgeving Den Haag en Arnhem), waarvan zeker is dat deze honden niet in het buitenland geweest zijn, is contact opgenomen met de afdeling Paracytologie van de Universiteit voor Kleine Gezelschapsdieren te Utrecht. Men heeft bevestigd dat deze berichten op waarheid berusten en onderaan dit artikel vindt u het bericht dat zij ons hebben toegezonden.
------------------------------------------------------------------------
De ziekte Babesiosis (of Piroplasmosis) wordt veroorzaakt door een eencellig diertje (protozo), genaamd Babesia canis. De ziektekiem wordt overgedragen door een bepaalde tekensoort (Dermacentor reticulatus), die in de tropen, subtropen en rond de Middellandse Zee algemeen voorkomen. In Nederland kwamen ze slechts sporadisch voor.

Tot voor kort werd dan ook geadviseerd de honden preventief tegen deze ziekte te vaccineren, wanneer men van plan was de hond mee op vakantie te nemen naar landen in Zuid-Europa (zuidelijk Frankrijk, Italië, Spanje, enz), omdat onze honden geen natuurlijke afweer hebben tegen deze tekenziekte. In Nederland zou de betreffende tekensoort niet kunnen overleven, vanwege de te lage temperaturen. Dit blijkt echter niet het geval. In beschut struikgewas en in de verwarmde huizen en kennels heeft de teek het goed naar zijn zin.

Het is echter heel goed mogelijk, dat deze tekensoort zich heeft aangepast aan de omstandigheden in Nederland.

De incubatietijd voor Babesia varieert van 1 tot 2 weken. Na besmetting kunnen de volgende verschijnselen (in het acute stadium) worden waargenomen:

*

lusteloosheid
*

gebrek aan eetlust
*

hoge koorts
*

rode urine
*

versnelde pols en ademhaling.

Behandeling in een vroeg stadium geeft een goede kans op volledig herstel, hoewel de honden wel drager van de ziekte (kunnen) blijven. Van de niet behandelde honden kan een aanzienlijk percentage overlijden. 

1.

Een teek die deze ziekte overdraagt, doet dit pas nadat hij een aantal uren vastgezogen heeft gezeten (20 tot 24 uur)
2.

Wanneer Babesia geconstateerd wordt VOORDAT het de chronische vorm heeft aangenomen bij volwassen honden en behandeld wordt met de juiste medicijnen, geneest de hond en is daarna mogelijk immuun voor de ziekte.
3.

Pups dienen onmiddellijk behandeld te worden bij de eerste symptomen, anders is de besmetting fataal. Ook zij zijn na genezing mogelijk immuun.

Voorkomen
Er zijn in Nederland goed werkende middelen in de handel om de hond te beschermen tegen teken (tekenbanden, Frontline, enz). Tegen Babesia kan men de hond ook laten vaccineren. Deze vaccinatie is een half jaar tot een jaar geldig. Belangrijk is ook, dat men niet uitsluitend op deze middelen vertrouwt, maar de hond regelmatig controleert. Zeker na wandelingen waarbij de hond door kreupelhout heeft kunnen lopen.
Gebruik voor het verwijderen van een teek een goede tekentang. Het gebruik van alcohol, aceton of iets dergelijks om de teek eerst te verdoven, kan ertoe leiden, dat hij door de schok toch nog gifstoffen in het bloed van de hond spuit. Belangrijk bij het verwijderen is, dat ook de kop van de teek uit de huid loslaat, omdat anders de kans op ontstekingen groot is. Verwijderde teken dient men te doden. Het wegspoelen via bijvoorbeeld het toilet heeft geen zin, omdat de teek deze zwemtocht kan overleven.

Een andere tekensoort die in Nederland veelvuldig voorkomt (Ixodes ricinus) kan bij de mens de ziekte van Lyme veroorzaken, maar is voor de hond zelf niet schadelijk (voor zover bekend).

Herkennen
In het beginstadium ziet de teek eruit als een klein spinnetje. Zodra deze echter een gunstige plaats gevonden heeft, haakt hij zich met de kop vast in de huid en begint bloed te zuigen. Al vlug ziet men hem groeien en kan hij wel een centimeter groot worden. Zodra hij genoeg bloed binnen heeft gekregen, laat hij los en valt op de grond. Nadat het bloed verteerd is, begint de cyclus van voren af aan.
Teken laten zich niet alleen op de hond vallen vanuit de struiken, maar kunnen ook vanaf de grond omhoog springen. Teken reageren op lichaamswarmte en omdat de hond over het algemeen een hogere lichaamstemperatuur heeft dan de mens, is hij een gewillige prooi.

Mocht uw hond bovenstaande symptomen vertonen, enige tijd nadat u een teek verwijderd heeft, neemt u dan direct contact op men uw dierenarts en vertel daarbij dat uw hond bezoek heeft gehad van een teek.

lidi

Hartelijk dank voor de moeite,
Ja dat heb ik ook allemaal gelezen.
Maar ik wilde dus liever niet op de symptonen wachten als het hier een dodelijke teek betreft,

Frontline werkt alleen bij de gewone teek.

kortom wat is slim.
wie weet wat over de entingen.

vr. groetjes lidia

kwandor

Ongelezen bericht door kwandor »

Frontline werkt tegen teken en discrimineert daarbij niet. Dus ook franse teken worden gewoon aangepakt. Ook zijn er speciale tekenbanden verkrijgbaar, die zelfs aangeraden worden voor vakanties in het middellandse zee-gebied (bijvoorbeeld Scalibor). Bovendien is de teek niet dodelijk, maar de parasiet die de teek bij zich kan hebben, let wel, niet elke "franse" teek is besmet met babesia. Ook al is een teek besmet en bijt hij je hond, dan nog hoeft je hond daar niet aan dood te gaan, want het duurt even voordat de partasiet uit de teek in je hond zit. Men zegt dat dit 24 uur duurt. Als je dus 2 keer per dag je hond controleert op de aanwezigheid van teken en alle teken verwijdert loop je zo goed als geen risico. En dan is er nog die hond-afhankelijke factor, straathonden in het middellandse zee-gebied gaan immers ook niet allemaal dood aan Babesia.
Nou allemaal een fijne teek-arme zomer toegewenst, controleer je hond en jezelf (Lyme) regelmatig en lig er niet van wakker.

Ricky

Ongelezen bericht door Ricky »

Maar is het nou ook aan te raden wanneer je emt je hond in NL blijft en niet naar de zuidelijke regionen van Europa gaat?

Bramble

Ongelezen bericht door Bramble »

Er is een complete hysterie uitgebroken over de "franse teek".
De kans is minimaal dat dit je hond overkomt; zo ja, dan naar de
dierenarts en behandelen en dan is er niets aan de hand.
De enting ervoor werkt niet 100%, kost rond de 150 euro (leuk als je meerdere honden hebt) en werkt maar 'n paar maanden.
Een tekenband of Frontline en steeds goed nakijken is de beste behandeling.
Natuurlijk wordt er vanuit Utrecht en sommige dierenartsen weer gepromoot om te enten: KASSA!!!!
Net zo als de jaarlijkse enting!!!

Gast

Beste bramble.
Ik schrik even van die prijs.Het is wel erg hoog die prijs .Ik heb ook altijd die speciale teken banden en daar bij kijk ik ze ook altijd na als we uit zijn geweest.Ik lig er ook niet wakker van,maar als ik ze navoel en kijk dan heb je het vlug in de gaten.Maar wat een prijs.!!!!!!!Maar ja toevallig heb ik met de dierenarts gesproken over het enten en hij wist al van de verandering dus daar beginnen wij daarmee.Want ik heb het gevoel dat het steeds duurder word.Maar ik ga ook praten met de kennel dat ze ermee genoegen nemen met veel mindere prikken.Want ieder jaar gaat ze twee weken uit logeren en ik begin nu om de honden ziekte eruit te laten en ik doe wel de kennel hoest spray.Maar ik ga het helenmaal goed uit dokteren.Maar ik geef u gelijk het wordt te gortig.Maar ik ga ermee aan de slag!!!!!
Moos

Gast

de enting tegen deteek heeft weinig tot geen nut.

lidi

Hai daar ben ik weer.
Beste Bramble,
De enting ervoor werkt niet 100%, kost rond de 150 euro
hoe kom jij aan die wijsheid.Mij is het dus niet gelukt over de enting enig inzicht te krijgen.Allemaal mooi en aardig wat ik hier op de site hoor; heel kleine kans dat het je hond treft, (zal je hond maar zijn,er zijn er al dood gegaan in de buurt van den Haag,)
Beste Kwandor,
Frontline werkt tegen teken en discrimineert daarbij niet. Dus ook franse teken worden gewoon aangepakt. Ook zijn er speciale tekenbanden verkrijgbaar, die zelfs aangeraden worden voor vakanties .
Dit spreekt elkaar dus lekker tegen.Maar daar was ik al een tijdje achter.Want als ik bij de dierenarts kom zie ik daar altijd mensen speciale tekenbanden kopen voor Frankrijk.En ze roepen altijd om het hardst dat alleen die band werkt.Tja wat is waar.
Beste gast,
de enting tegen deteek heeft weinig tot geen nut.
zou ik graag wat meer onderbouwd zien.Gebakken lucht heb ik niet zoveel aan al heb je mischien gelijk.

Wel als ik mijn hond zou kunnen enten zou ik daar toch zeer blij mee zijn.
Ik heb dit onderwerp aangekaart en zou nog steeds een wat meer bevredigend antwoord op het onderwerp enten willen krijgen.
Wie o wie kan mij helpen.
bij voorbaat mijn vr.dank,
lidi

Gast

'ook is het mogenlijk om de hond voor de vakantie tegen Babesiosis te laten inenten.Deze inenting geeft echter beslist geen volledig bescherming. Eenmalige injectie met Imidocarb voor vetrekis ook maar matig effectief en kan bovendin behorlijke ziekteverschijnselen veroorzaken.'

dit is een stukkje uit een medische blad, verde zit er geen onderbouwing, maar dan zal ik ze maken.

een teek kan verschillende soorten ziektes overbrengen:
ziekte van lyme
babesiosis
ehrlichiose

er zijn verschillende soortenteken
dermacentor teek
ixodes ricines teek

al deze factoren maken het onmogenlijk om een 100% beschermende vaccin te kunnen maken of je moet je hond vol spuiten met vacciens.
Maar dan is het mijn vraag laat ik mijn hond vaccineren met de wetenschap dat het niet 100% beschermt en hem ziek maak aan de bij verschijsels van het vacciens? en daarna mischin toch wel besmet worden door een van die krengen hier boven genoemd?
nou laat mij maar gewoon iedere dag mijn honden na kijken op teken als ik ze vind weg halen.
Vraag mne af welke van de 2 de grootste gok is.

Gast

even een aavulling aan mijn verhaal van hier boven.

BEHANDELING EN PREVENTIE

Er bestaan in principe voor alle genoemde infecties behandelingen, maar helaas is zo’n behandeling niet altijd (100%) effectief. Zo is het bij bijvoorbeeld Leishmaniose niet altijd mogelijk om de ziekte volledig te genezen. En u kunt zich wellicht voorstellen dat het doden van hartwormen de klinische problemen nog niet oplost voor de hond of kat die besmet is. Bij Babesiose kan de bloedafbraak zo snel gaan dat er in korte tijd een zeer ernstig tekort aan rode bloedcellen en bloedplaatjes ontstaat, hetgeen levensbedreigend is!
Daarom is het beter om te voorkomen dat uw huisdier deze ziekten oploopt. De allerbeste manier hiervoor is, hoe flauw het misschien ook klinkt, door uw huisdier in Nederland te laten. Gaat uw huisdier toch mee op vakantie naar een van genoemde landen, zorg er dan voor dat de teken of insecten die de parasieten overdragen geen kans krijgen. Gebruik hiervoor een goede tekenband. In de meeste gevallen kunt u het beste kiezen voor de Scalibor® band, omdat deze ook goed werkt tegen de zandvliegjes die Leishmaniose overbrengen. Eventueel kunt u bij langharige honden of katten de risicoplaatsen (op de nek/borst) nog extra behandelen met Frontline® spray. Controleer uw huisdier iedere avond op teken en verwijder eventuele teken zonder ze eerst te verdoven met alcohol of iets dergelijks. Gebruik eventueel een tekenpincet. Om steken van de Leishmaniose overbrengende zandvliegjes te voorkomen kan het ook helpen om uw hond of kat tegen schemering binnen te houden. Het schijnt dat de zandvliegjes dan namelijk het meest actief zijn. Ter preventie van heartworm adviseren we het gebruik van Stronghold® (zie: Vlooien en teken, middelen tegen-)
Voor de ziekte Babesiose bestaat voor honden overigens een vaccin (Pirodog®). Dit vaccin voorkomt niet de infectie, maar zorgt ervoor dat de parasieten zich niet kunnen vermenigvuldigen in de rode bloedcellen. Er wordt een effectiviteit gemeld van 70-100%. Er bestaan echter verschillende stammen van de Babesia parasiet en het is niet te verwachten dat het vaccin tegen al deze stammen even goed beschermt. De injectie om het vaccin toe te dienen is erg pijnlijk en nogal prijzig bovendien.

dit is ook een artikel .

Gast

geen reacties meer?

Gast

nee

Gast

ik heb ook geen reactie.

willy wortel

Ongelezen bericht door willy wortel »

Frontline heeft een 4 weken lange bescherming tegen teken en vlooien en zal ook bescherming geven de franse teek neem ik aan, dus voorkomen is beter als genezen.

Gesloten