Ik heb mijn ervaring niet uit boekjes, maar kijk vanuit mijn eigen dierenpension. We komen het echt heel zelden tegen dat een dier afvalt tijdens zijn verblijf hier omdat hij niet wil eten.
Ik ben het absoluut met je eens dat er voor een hond niets leuker is dan gewoon lekker bij zijn eigen baasje, en in zijn eigen mandje in zijn eigen omgeving. Maar feit blijft dat het echt lukt om het een hond naar de zin te maken, als je je er maar voor inzet.
Bij de ene hond gaat dat heel gemakkelijk. Een groepje labradors bijvoorbeeld, dat klikt heel vaak als een gek en eten doen ze toch wel. En dan krijg je er ineens een bij die het helemaal niet leuk vindt in zo'n grote, drukke groep. Nou, dan pas je je manier van werken daarop aan. Je zet hem samen met veel rustigere honden, gaat eens even bij hem zitten, pakt eens een borstel om hem wat privé aandacht te geven. En er zijn ook honden die het best functioneren als je gewoon niet teveel op ze let. Kenneltje open zetten, zorgen dat er verder eens even geen andere honden in de speelweides naast hem zitten en hem op zijn eigen tempo de boel laten verkennen.
Als je je serieus verdiept in het gedrag van zo'n beestje kom je een heel eind. En natuurlijk springen ze mij niet allemaal ondersteboven als ze hier komen. Je hebt honden waar je minder of zelfs geen contact mee lijkt te krijgen. Vanaf een afstand observeren, niet de vriendschap proberen af te dwingen, gewoon hond laten zijn.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |