Beste dierenliefhebbers,
Zoekende naar meer informatie over het hondenvoer "Noblesse" kwam ik op internet onderstaand verontrustend bericht tegen. Ik weet niet in hoeverre een en ander ook in Nederland zou kunnen spelen maar het is wellicht het onderzoeken waard alvorens u tot aanschaf van hondenvoeding over gaat! Onder het bericht heb ik een lijstje gemaakt met de merken die volgens mijn gegevens door Purina vervaardigd worden. Het bericht is overigens niet volledig aangezien dit niet op het Kassa-forum pastte. Zie de bron voor het volledige artikel (www.dierenhulp.nl)
Met vriendelijke groeten,
Eric Noort, Hilversum
=====
Ruim 1500 honden dood door giftig voer
In Venezuela heeft voerfabrikant Purina opdracht gegeven om alle zakken hondenvoer uit de handel te nemen. In dit voer is een schimmel aangetroffen die dodelijk is voor het dier als het in aanraking komt met het voer.
Nadat een aantal eigenaren van honden geconfronteerd werden met de dood van hun huisdier werd langzaam duidelijk dat dit gekomen was na het eten van Purina hondenbrokken. In een aantal artikelen in lokale kranten en radio programma's werd hieraan aandacht besteed waarna eigenaren zich melden bij dierenartsen en tal van instanties. Uit onderzoek is gebleken dat een schimmel is aangetroffen in het voer die ervoor zorgt dat het dier (in dit geval de hond) helse pijnen krijgt en gaat braken. Ook benauwdheid en bloedingen ontstaan waarbij enkel zeer snel ingrijpen door dierenartsen een kleine kans geeft op herstel.
P.S.: door Purina vervaardigde merken (volgens mijn gegevens):
Bakers Complete, Benefull, Bonzo, Dog Chow, Felix, Friskies, Go Cat, Gourmet, Latz, Matzinger, Noblesse, PetCare, Pro Plan, Purina, Purina One, Pussi, Tom Poes, Vital Balance, Winalot.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] giftig hondenvoer doodt ruim 1500 dieren
Re: giftig hondenvoer doodt ruim 1500 dieren
Wat een onzin bericht weer zeg. Mijn hond eet al jaren voer van deze merken en tot op de dag vandaag nog nergens last van gehad.
Even oppassen he, voor je paniek zaait.
Even oppassen he, voor je paniek zaait.
Re: giftig hondenvoer doodt ruim 1500 dieren
Ongetwijfeld hadden de mensen die het voer in Venezuela voor hun geliefde huisdieren kochten dezelfde gedachtengang. Anders had men het niet gekocht. Paniek zaaien is niet m'n bedoeling. Achteraf waarschuwen heeft echter geen zin en zo is ook hier weer het wijze Nederlandse spreekwoord van toepassing: "beter voorkomen dan genezen". Of beter nog: "zachte heelmeesters maken stinkende wonden".