Net zoals je slechte fokkers hebt, zijn er ook slechte pupkopers. Hier onder staat hoe ik het doe:
"Alle pups worden in de huiskamer geboren en daar groeien ze ook op. In de eerste weken maken ze hier al heel veel mee om een zo goed mogelijke start in hun leven te krijgen. Ze komen in aanmerking met andere honden, katten, kinderen en alle huishoudelijke geluiden. Ze zijn krant zindelijk als ze hier weg gaan, hebben hun eerste autoritjes, bezoek naar de dierenarts en winkels mee gemaakt. Ze weten wat liefde, respect en eerlijkheid is en het belangerijkste dat ze hond mogen zijn. Ze kennen ook al wat regeltjes, zoals waar ze wel en niet op mogen kauwen, dat als ze gedragen worden ze niet moeten spartelen en ook niet als hun nageltjes en tandjes gechekt worden en wat routine is. Medisch zijn ze vanaf de leeftijd van 2 weken, iedere 2 weken ontwormd en met 6 weken krijgen ze hun 1e enting. De dierenarts controleert dan ook hun algemene gezondheid en vult een gezondheids verklaring in die in het Dierenpaspoort te vinden is. Tussen de leeftijd van 6 en 8 weken worden ze gechipt door de Raad van Beheer op Kynologisch Gebied in Nederland. Voor dat ze weg gaan zijn hun nieuwe verzorgers al een paar keer komen kijken. Alle pups zijn dus ook mens gericht en ze weten dat wij deel maken uit hun familie."
Ik heb een koopcontract waar mijn plichten als fokker in staat, en die kom ik ook na. Helaas kan ik dat niet zeggen voor alle kopers en ben dus genoodzaakt mijn koopcontract te verranderen. Zie hieronder de aankondiging:
"Door een aantal slechte ervaringen in het verleden zie ik mij genoodzaakt om het koopcontract te herzien. Ik ben daar nog mee bezig want het moet juridisch ook kloppen. Waar het om gaat is dat mensen die bij mij een pup kopen, aspirante kopers zijn en dus aspirante eigenaren. Deze wijziging in het contract is er om situaties te voorkomen die ik als fokker ontoelaatbaar vind. Onder anderen: een puppycursus volgen waar een pup al op hele jonge leeftijd een slipketting om moet hebben. Ik wil absoluut zeker zijn, dat mijn pups het alle beste krijgen en alle liefde en aandacht die ze verdienen. Ik wil zeker zijn dat ze het nog beter krijgen dan hier bij mij. Als fokker, kom ik al mijn verplichtingen na en vind dus dat een koper absoluut zijn rechten heeft maar ook zijn plichten. Zodra het contract klaar is, en jullie willen een puppy bij mij kopen, zal ik het aan jullie sturen. Ik ben geen fokker die zich overal mee gaat bemoeien, want ik besef heel goed, dat iedereen het op zijn eigen manier doet, maar het moet niet zo zijn dat het ten koste gaat van het hondje."
Bij erfeliijke aandoeningen zijn de kosten voor mij, ook na het eerste levensjaar mits onderzocht door 2 dierenarts en eerst in overleg met mij. Als fokker heb ik ook de verplichting om hulp en advies te geven bij het opvoeden en gedrag problemen die zich voor kunnen doen. Als er voor welke reden dan ook het hondje weg moet, kan het hondje altijd hier terug komen, maakt niet uit op welke leeftijd.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Malafide honden handelaren Makkelijk aan te pakken
Re: Malafide honden handelaren Makkelijk aan te pakken
Ben blij dat u een goede fokker bent want als particulier zie je de bomen het bos niet meer zo.Fantastisch en verfrissend.Ik ga in het najaar eens kijken voor een pup voor mijn zus.Dus ik ga me heel goed informeren en hoop dat ik een goede fokker zal vinden.Bedankt voor u heldere uitleg en inderdaad je hoopt als koper dat je een goede en fijne kameraad zal vinden en neem ook heel veel tijd daar voor.
Heel veel succes met u honden en heel veel geluk daar mee.
Groetjes van ;SANDER
Heel veel succes met u honden en heel veel geluk daar mee.
Groetjes van ;SANDER
Als particulier is het ook erg moelijk om aan de juiste informatie te komen en een fokker kan een particulier ook overspoelen met informatie een particulier niets aan heeft. Wat ik iedereen altijd adviseer is een lijstje maken van de dingen die je wilt weten en daar ook een duidelijk antwoord op krijgen. Een fokker zou alles moeten vertellen ook de min dingen en foutjes die eerder zijn voor gekomen. Een fokker hoort te weten waarom ze een bepalde combinatie gedaan hebben en ook de plus en min punten van de vorige generaties, want hoe kunnen ze anders een goede combinatie maken.
Een fokker hoort ook de aspirante pupkoper te begeleiden met het uitkiezen van een pup uit het nest. Alle pups hebben hun eigen karakter. Een pup die wat meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen zou niet goed functioneren in een gezin met erg jonge kinderen. Daar heb je een pup voor nodig die tegen een stootje aan kan en die een lekker stevig gebalanceerde karakter heeft. Het geheim is dat de pup en het nieuwe gezin bij elkaar goed moeten passen, elkaar begrijpen en respecteren. Regels moeten duidelijk zijn voor beide. Dan is iedereen tevreden en heb je een vriendje voor het leven.
Luister goed naar je gevoel, bij twijfel, niet doen. Beter even wat langer wachten.
Een fokker hoort ook de aspirante pupkoper te begeleiden met het uitkiezen van een pup uit het nest. Alle pups hebben hun eigen karakter. Een pup die wat meer tijd nodig heeft om zich te ontwikkelen zou niet goed functioneren in een gezin met erg jonge kinderen. Daar heb je een pup voor nodig die tegen een stootje aan kan en die een lekker stevig gebalanceerde karakter heeft. Het geheim is dat de pup en het nieuwe gezin bij elkaar goed moeten passen, elkaar begrijpen en respecteren. Regels moeten duidelijk zijn voor beide. Dan is iedereen tevreden en heb je een vriendje voor het leven.
Luister goed naar je gevoel, bij twijfel, niet doen. Beter even wat langer wachten.
maar mensen willen vaak niet langer wachten
bij ons ras hebben we een wachtlijst die kan oplopen tot 1,5 jaar.
en dus halen mensen hun pupje gewoon bij een puppyfabriek!
klaar is kees, en ze betalen nog minder ook omdat zo'n puppystal geen ouderdieren laat testen op erfelijke kwalen.
bij ons ras hebben we een wachtlijst die kan oplopen tot 1,5 jaar.
en dus halen mensen hun pupje gewoon bij een puppyfabriek!
klaar is kees, en ze betalen nog minder ook omdat zo'n puppystal geen ouderdieren laat testen op erfelijke kwalen.
het zal nooit lukken om de zogenaamde fokkers die veel geld willen verdienen uit te roeien