ik mag de kat verkopen aan degene die ik wil. in mijn koopcontract mag ik, in redelijkheid, neerzetten wat ik wil. zolang er nog geen overeenkomst is, mondeling dan wel schriftelijk, heeft iedereen het recht om wel of niet akkoord te gaan.alfatrion schreef:Het lijk mij dat een dergelijke voorwaarden niet tegen consument is in te zetten. Voor de wet is een kant een product. In de wet staat dat de verkoper een product in eigendom moet overdragen bij een koop. Hiervan mag niet in het nadeel van de consument worden afgeweken. Eigendom is het meest omvattende recht dat een persoon op een product kan hebben. Het lijkt mij niet dat de verkoper kan bepalen wat de koper mijn zijn eigendom wel of niet mag doen.mihoen schreef:als voormalig fokker van noorse boskatten vind ik het van de gekke dat er extra wordt gevraagd als er mee gefokt gaat worden. in het koopcontract hebben wij gezet dat wij niet wilden dat er met onze jongen gefokt ging worden. wil iemand toch een nestje, dan zijn er andere adressen...
als je in een winkel komt en de leveringsvoorwaarden staan je niet aan, dan ben je vrij naar een ander te gaan.
praktijkvoorbeeld uit tapijtverkoop
rol is 4 meter breed. klant wil 2 stukken van 2x2meter. verkoper mag alleen de strekkende meters afsnijden ivm risico en houd zich aan de bedrijfsvoorschriften. verkoper wil natuurlijk tapijt op de korte kant oprollen ten behoeve van vervoer voor de klant. klant wil perse 2 stukken van 2x2 en verlaat de winkel.
conclusie: op dat moment is er geen overeenkomst, dus in feite geen probleem. klant aanvaard de leveringsvoorwaarden niet en is vrij om naar de concurrent te gaan