LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Rui?

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Gast

Rui?

Ongelezen bericht door Gast »

Hallo, ik heb een witte herder en ze verhaart vreselijk. Geen gewone haren, maar echte plukken (beetje dons-achtig), alsof het de puppyvacht is. Voornamelijk op de flanken en bovenop de staart/stuit.
Is dit normaal bij dit ras? De een zegt van wel, de fokker zegt van niet.
We zijn nu overgeschakeld op voer, speciaal voor de herder, in de hoop dat dit helpt.
Heeft iemand misschien nog andere oplossingen?

pluisje

Re: Rui?

Ongelezen bericht door pluisje »

soms wil schapen vet wel eens helpen kun je gewoon bij de dierenwinkel kopen wel even vol houden anders helpt het niet.
baat het niet het schaad ook niet

Gast

ik zou vloeibare schapenvet nemen dan als ik jou was vloeibare schapenvet is makkelijker op te nemen door een hondenlichaam die blokjes worden niet echt afgebroken. ik zelf heb vloeibare schapenvet met zalmolie bij werkte het wel prima :wink:

Gast

moet je dat vet dan tussen het voer doen? Weet niet hoe ik het moet zien...

Gast

ja ik gooi het over het voer heen. er zit standaard een maatdopje bij dat je precies kan geven hoeveel er nodig is voor je hond staat allemaal op het flesje

Gast

Super, ga ik dat proberen! Bedankt!

Gast

graag gedaan. wil niet zeggen dat het altijd werkt hoor. je hond kan ook een allergie hebben. en het kan ook aan het weer liggen dan is het koud dan is het warm. zo'n hondenvacht raakt daarvan in de war en blijft verharen. maar mijn honden krijgen door dat schapenvet een mooie glanzende vacht en verharen stukke minder. wel regelmatig kammen de vacht. is ook goed voor de bloeddoorstroming :wink:

Gast

Das de pest: mijn hond is een held op sokken wanneer het op borstelen aankomt. Ze maakt zich direct uit de voeten zodra ze me met een borstel ziet lopen.
En dan doe ik het echt zachtjes en ik hou haar niet in een wurggreep ofzo :)
Maar borstelen vindt ze vreselijk...

Gast

misschien belonen met koekjes als je haar borsteld. leg de borstel desnoods op de grond en laat je hond eraan snuffelen en leg er koekjes bij langzaam opbouwen. als dat goed gaat na een tijd pak je de borstel op en laat je haar zo snuffelen met koekjes erbij. beloon haar flink als ze niet weg loopt. als het echt goed gaat op die manier probeer eens zachtjes 1 keer de borstel over haar koppie te halen of op haar borst en beloon haar weer met een koekje. het duurt ff op deze manier maar zo werkt het meestal wel :wink: succes

Gast

Of nog een tip :idea: Ga op je knieen naast de hond zitten en houd je arm onder de hond, net tegen de achterpoten aan. Hond blijft netjes staan, is gelijk aan jou op dat moment (hoogte) en dan lukt het vast!

Succes

Gast

Twee maal per jaar verhaart een Witje.
Alleen in die periode met een herderharkje de lossen haren verwijderen, als dit voorzichtig gebeurd dan vinden honden het heerlijk, je haalt dan de jeuk van de losse haren weg. Als je de rui wilt versnellen kan je de hond naar een hondentrimster brengen, die wast de hond dan en blaast de losse haren eruit. Als je je hond kunt laten zwemmen dna gaat het ook sneller, alleen niet aan te raden als je hond niet het hele jaar heeft gezwommen, hij/zij kan een hartstilstand krijgen van het koude water....
Als de hond niet in de ruiperiode is niet borstelen, alleen als het een langhaar betreft dan de flossen (plukken aan oren) en aan de achterpootjes, en de staart voor zichtig kammen tegen eventuele klitten en vuil.

Gast

Dank je gast. Het is een stockhaar, en losse haren heeft ze amper. Wel flinke plukken, alsof het puppyvacht is, net dons. Komt telkens van dr flanken en bovenkant staart af...
Soms probeer ik dr te "plukken", ook dat vindt ze vreselijk, tenzij ik dr eerst flink heb laten rennen achter een bal aan ofzo...

Gesloten