LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] voor belangstellenden voor rauwe voeding voor honden

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
Gast

voor belangstellenden voor rauwe voeding voor honden

Ongelezen bericht door Gast »

Voor je clubblad of om verder te verspreiden!

Rauwe voeding voor honden, het ultieme naslagwerk voor honden

Commercieel hondenvoer in de vorm van droogvoer en blikvoer is tegenwoordig de populairste manier om honden te voeden in Europa en Noord Amerika. Vragen die fokkers, dierenartsen en dierenwinkels vaak te horen krijgen, zijn: "…Welk hondenvoer is het beste? Welke kan ik het beste aan mijn honden geven?"

De eerste brokjes, gemaakt van graanafval en vleesmeel, werden rond 1850 in Engeland geproduceerd. In 1885 werd het idee opgepakt door slimme molenaars in de Verenigde Staten, die zich realiseerden hoeveel geld er verdiend kon worden wanneer de restanten van hun bedrijven omgezet zouden worden tot hondenvoer, en ze stelden een hondenvoer samen uit de bijproducten van de molen plus vleesmeel. In 1922 begon Ken-L-Ration ingeblikt paardenvlees te produceren en dit sloeg enorm aan op de markt in de Verenigde Staten. Vanaf dit moment ontstonden veel andere soorten ingeblikt hondenvoer. De huisdiervoedselindustrie, die in een tijdsbestek van enkele tientallen jaren zou uitgroeien tot gigantische omvang, was een feit. (2)

In Nederland werd vanaf de jaren 1920 hondenbrood geproduceerd. Het was de bedoeling om gemaksvoeding voor honden te produceren in een compacte vorm waarin alle benodigde voedingsstoffen aanwezig waren. In de regel bestond dit uit tarwemeel, al of niet gemengd met stukjes gedroogd vleesafval, vleesmeel, beenderafval, bloed, gedroogd vlees en soms ook "kaantjes" waaraan dan nog voedingszouten en eventueel levertraan werden toegevoegd. In de jaren 1920 tot 1950 werden bij honden krampen en epileptische aanvallen waargenomen, waarvan men de oorzaak niet kon vinden. Kort na de tweede wereldoorlog ontdekte de Engelse onderzoeker Mellanby, dat de kleine hoeveelheden chloorstikstof die men toevoegde aan het meel om de kleur en de bakeigenschappen te verbeteren, de oorzaak was. Deze behandeling was wettelijk toegestaan omdat proeven met dieren geen nadelen lieten zien.

Dit was een van de eerste keren dat veel honden de dupe werden van de poging om gebalanceerd en compleet voer te produceren en er kan een heel boek gevuld worden met alle mislukkingen en aanpassingen tot op de dag van vandaag, want commercieel voer wordt nog steeds "verbeterd" en "aangepast". Niemand weet precies wat voor voedingsstoffen een hond nodig heeft en daarnaast is er ook niemand die weet wat er op dat gebied nog niet eens ontdekt is. Men weet nog niet hoeveel voedingsstoffen er zijn, welke essentieel zijn voor honden, en wat het opstapelingeffect is van de vele synthetische chemicaliën die gebruikt worden.

In de zoektocht naar het ultieme gebalanceerde en complete voer is de commercieel gevoerde hond na al die jaren van onderzoeken en verbeteringen nog steeds de gebeten hond en een betalend proefkonijn. Honden zijn net als mensen individuen met een soms afwijkende behoefte waardoor zij het niet goed doen op de voedingsstoffen in een commercieel product waar een gemiddelde hond wel voldoende aan heeft. Daarnaast is een hond genetisch niet voorbestemd om te veel gekookt voedsel te eten en is hij ook niet geëvolueerd op een voeding die voor meer dan de helft uit granen bestaat.

Ondanks de grote opmars van de diervoedselindustrie zijn er toch altijd hondenliefhebbers geweest, die het welzijn van hun honden belangrijker vonden dat een gemaksvoer. Zo hield een van de secties van het in 1935 gehouden Kynologisch Wereldcongres in Monaco speciaal bezig met de behandeling van de voeding van de hond en men stelde o.a. de volgende punten op:
1. De voeding van de hond moet gebaseerd zijn op rauw vlees, waaronder te verstaan is spiervlees, zachte beenderen die niet versplinterbaar zijn, inwendige organen als hart, lever, milt, klierorganen, bloed, pens, boekmaag enz.
2. De verhouding voedsel van dierlijke oorsprong tot voedsel afkomstig van planten moet ongeveer één tot één zijn.
3. De benodigde dagelijkse hoeveelheden moeten door de fokker zelf gezocht worden door na te gaan of een hond in goede conditie blijft, dat wil zeggen niet te dik en niet te mager wordt.
4. De hoeveelheden voedsel van dierlijke oorsprong moeten verhoogd worden (ook ten aanzien van de verhouding vlees: voedingsmiddelen van plantaardige oorsprong) gedurende de dracht, de zoogperiode, de groeitijd en bij veel of zwaar werk. (1)

In Nederland heeft Prof.Dr. Donath samen met zijn Greyhounds WWII doorstaan en in zijn boek "Wat moet mijn hond eten?", vierde druk 1973, legt hij uit hoe de spijsvertering van een hond werkt, en ingesteld is op het verteren van rauwe voeding en hoe deze voeding er uit hoort te zien, gebaseerd op de afspraken die destijds in 1934 gemaakt werden. Ook Jan van Rheenen is een voorstander van rauwe voeding voor honden en in zijn "Prisma Hondenboek", elfde druk 1977, legt hij haarfijn uit hoe hondenmoeders en hun pups gevoed moeten worden. Etholoog Evert Jan ter Burg gaat nog een stapje verder: hij houdt zijn honden, Duitse Herders en Eskimohonden, in groepsverband en voedt ze zoals wolven gevoed worden. Zijn bevindingen zijn opgeslagen in "Honden natuurlijk", 1982.

In 1993 geeft de Australische dierenarts Ian Billinghurst het boek "Give your dog a bone" uit. Dr. Billinghurst is een voorstander van "Biologically Appropriate Raw Food" oftewel BARF. Rauwe voeding die geschikt is voor de hond en zijn spijsverteringsstelsel. Het boek sloeg aan over de hele wereld en er zijn de afgelopen tien jaar meer dan vijftigduizend kopieën van verkocht. De Nederlandse vertaling van dit boek is klaar, de uitgave nog niet.

In augustus 2003 is er een boek uitgekomen in Canada van de in Denemarken geboren chemicus Mogens Eliasen over rauwe voeding voor honden met als titel: Rauwe voeding voor honden, het ultieme naslagwerk voor hondenbezitters. Niet alleen is het een waardevolle aanvulling op hetgeen Dr. Billinghurst schrijft, het is daarnaast ook een waardig vervolg op de boeken die twintig tot veertig jaar geleden geschreven zijn door Prof.Dr. Donath, Jan van Rheenen en etholoog Evert Jan Terburg.

Er zijn mogelijkheden om een kopie te krijgen, wanneer je het boek wilt recenseren in je tijdschrift of clubblad. Gelieve daarvoor contact op te nemen met [email protected] en op http://k9joy.com/RauweVoedingVoorHonden staat meer informatie over het boek en de inhoud en de wijze van bestellen.

Merry Xmas!
Ignit Bekken.
http://groups.yahoo.com/group/barf-natuurlijk

Bronnen:
(1)Prof.Dr. W.F. Donath. Wat moet mijn hond eten?
(2) Dr. Ian Billinghurst. Give your dog a bone.

ignit

Re: voor belangstellenden voor rauwe voeding voor honden

Ongelezen bericht door ignit »

Interessant!
Bedankt voor het posten!

IB

bullenmans

Ongelezen bericht door bullenmans »

zo zout heb ik het nog nooit gegeten ignit je gaat reageren op je eigen stukje en zegt dat het interessant is!!
begrijp je nou waarom de mensen doggynet vermijden en dat ze je er van barfplaats afgeflikkerd hebben. je geeft barf een slechte naam. want je doet wel net alsof je relaxed bent maar ik heb nog nooit zo'n fanatiekeling meegemaakt als jij. goed stukje zeggen over je eigen stuk. want de vertaling is uit het engels en niet van jou. ik vind het zielig.

bullenmans

Ongelezen bericht door bullenmans »

ZIE TOPIC BROKKENMAFFIA!!!!

dooby

Ongelezen bericht door dooby »

nu weet ik dat ji ook niet te vertrouwen bent ignit en zal ik nooit barf geven aan de dieren.leugens heb ik de schurft aan,je mag nu samen met naomi neer storten ,twee van die leugenaars is nu genoeg geweest
ga zelf barfen nu en tot nooit meer

ignit

Ongelezen bericht door ignit »

Ik begrijp jullie reactie niet goed... ik kreeg een bericht van iemand dat ik hier eens moest kijken en zag toen dat mijn aankondiging geplaatst was. Dat vond ik leuk en daar reageerde ik op. ;)

Vriendelijke groet,
Ignit.

Eucalipta

Ongelezen bericht door Eucalipta »

Even voor de forum beheerders, wordt het niet eens tijd diedooby op zijn vingers te tikken, die loopt hier overal te stangen en uitspraken te doen en iedereen onderuit te halen en als een ander ertegenin gaat dan worden deze mensen berispt dat zou niet mogen

Met vriendelijke groet

Eucalipte

Janet

Ongelezen bericht door Janet »

Getsie, Dooby en Bullenmans, kunnen jullie niet even op de andere topic verder gaan met schelden :evil: ?

grapjas

Ongelezen bericht door grapjas »

Hahahahaha

krijg nou wat, dezelfde ruziemakers kom ik hier weer tegen..
wie dat zijn???

Gast

tjtje ,
er wordt moeite genomen om een artikel hier te plaatsen en is het nog niet goed??!!
wat willen yullie, wat een stelletje ongelovige thomasen!!

Gast

ho ja Dooby,
waar kan ik Barf kopen?

Eucalipta

Ongelezen bericht door Eucalipta »

EEEEEH mis ik iets?
Barf koop je niet dat maak je zelf ene geef me nu niet de naam dooby dat vind ik ronduit beschamend ja, dank U

groetjes

Eucalipta

grapjas

Ongelezen bericht door grapjas »

hahahahahaha

ik bedoel natuurlijk Dooby & Bullemans

:lol:

Gast

Beste Dooby,

Als jij je zo ergert aan de manier waarop barf/versvlees hier word "gepromoot", wat doe je hier dan nog?!
Als het je intresseert, lees dan mee..Wil je commentaar geven, tel dan eerst tot 10 voordat je begint te schelden..

Maar waar ik mij het meest om verbaas is toch wel het volgende; als ik zo je berichtjes eens lees ben ook jij wel geintreseerd in het hoe en waarom van barf/versvlees! Maar omdat jij hier mensen "betrapt" op "leugens" kap je nu alles af...DomDomDom... Laat het hier voor wat het is, of lees 'stiekum' nog mee, maar ga eens naar eerder genoemde pagina's op het andere topic. Lees daar de informatie, stel vragen of doe eens gek en koop ergens wat versvlees en probeer het gewoon!!

Succes, groetjes "gast"

Gast

eucalipta, :wink:
ik weet dat barf niet te koop is maar dooby weet dat niet,
ze schrijft namelijk:
bla bla bla...ik zal nooit barf geven...bla bla bla

Gast

hoho..ik lees dit nu pas maar IK heb dit stuk hier geplaatst!!! en niet Ignit..
zielepieten. :twisted:

ineke

Gast

:lol: :D
dooby weet allang dat barf niet te koop is
jammer gast van 23.26
groetjes sander

Gast

het was ook cinisch bedoelt!!
groetjes Lupa

een van die gasten ben ik Lupa dus

Gast

bullenmans

Geplaatst op 05 Jan 2004 11:25 door bullenmans

--------------------------------------------------------------------------------

zo zout heb ik het nog nooit gegeten ignit je gaat reageren op je eigen stukje en zegt dat het interessant is!!
begrijp je nou waarom de mensen doggynet vermijden en dat ze je er van barfplaats afgeflikkerd hebben. je geeft barf een slechte naam. want je doet wel net alsof je relaxed bent maar ik heb nog nooit zo'n fanatiekeling meegemaakt als jij. goed stukje zeggen over je eigen stuk. want de vertaling is uit het engels en niet van jou. ik vind het zielig.
Jij bent pas zielig :shock: .lees nu dat zij dit helemaal niet geweest is,lekker vooroordeel weer :roll: :roll:
Mensen zoals jij geven barf een slechte naam als er op doggynet geen discussies waren geweest vrat jou hond nog brokken.. :twisted:

Willie

Lupa

Ongelezen bericht door Lupa »

het gaat toch niet om wie of wat??
het gaat erom dat we een discussie hebben over voer, maar het een gevecht is om wie gelijk heeft en wie niet.
Laat in g.n op een fatsoenelijk manier discusseren en in plaats van de anders te beschuldigen kom dan met onderbowingen over waarom je bv brok zo geweldig vind.
maar zeg niet mijn hond doet het goed op brok want dat is te vaag.
kom met onderzoeken, met echte voobelden ondebouw wat je vind en als je erniet uitkomt begin dan niet de andere te kleineren of dergelijk.

Gesloten