Ja hoor je kunt gewoon doorgaan met kammenMijn vraag is nu, nadat ik pipetje gebruikt heb en het vloeistof is opgedroogd, kan ik dan nog kammen met de vlooienkam?
Mijn vader werkt bij een fabriek waar ze chemische middelen maken tegen insecten (Luxan).
In Elst ? Toen ik VAPRO deed waren er een aantal medecursisten die daar werkten
Ik gebruik altijd producten van EXIL.
Helaas gaat er vaak iets mis met gebruik van Exil, al te vaak heb ik berichten gehoord en gelezen over katten die per ongeluk met de variant voor honden zijn behandeld op aanraden van de dierenspeciaalzaak en bij de dierenarts op sterven na dood zijn binnen gebracht. Fout van de adviseur en de mensen die het spul gebruiken... Maar toch... Om deze redenen raad ik niet aan iets bij de dierenwinkel te kopen maar voor advies naar de dierenarts te gaan en daar ook de producten tegen vlooien en wormen aan te schaffen.
Mijn hond wordt twee tot drie maal per jaar behandeld tegen vlooien en dergelijke, mijn 13 katten zijn in 2004 voor het laatst behandeld toen ik twee opvang kittens (die hier zijn blijven wonen) in huis kreeg. De opvangertjes zaten onder de vlooien en luizen en hadden beginnende oormijt. Alle katten en de hond zijn toen met Stronghold behandeld en na een paar weken met Drontal om ook lintworm aan te pakken omdat Stronghold lintworm niet bestrijdt.Ten tweede, kun je beter het hele jaar door gebruiken, want in de zomer is het warm, maar in de winter gaan de kachels weer aan.
Het hele jaar door behandelen bij dieren die vrij buiten komen vind ik wel een goed advies, maar bij dieren die alleen in de afgeschermde tuin en/of ren komen is preventief behandelen niets anders dan volstoppen met giftige stoffen die weer in het lichaam ophopen en de gezondheid op langere termijn aantasten.
Vlooien leven van bloed dat ze uit de gastheer aftappen door te bijten. De larven voeden zich met huidschilvers.- Vlooien die bloed drinken
(drinken van bloed waarin de werkende stof zich bevindt)
- Vlooien die leven op huidschilvers
(knock down spray, shampoo, poeder, vlooienband, mousse e.d. of pipetten waarvan de werkende stof zich doormiddel van de talgklieren of vacht verspreid, deze doodt alle levende vlooien op het dier zonder dat het dier daarvoor bloed hoeft te drinken, dus meer een contactstof)
- Vlooien die leven in de omgeving
(spray & voorkomen is toch vaak het beste middel)
Hier meer info over vlooien http://www.worldwidebase.com/science/vlooien.shtml
Ellende met advies in de winkel is dat de verkoper vaak zelf niet weet waar hij/zij over spreekt en daardoor verkeerde adviezen geeft. Het zou goed zijn als uitsluitend gekwalificeerd personeel dergelijke middelen zou mogen verkopen.Vraag in de winkel welke producten maar ook welke merken je wel en niet met elkaar mag combineren, dit kan namelijk een reactie geven met elkaar, en zou verkeerd kunnen vallen voor het dier, of elkaars werking afbreken.
Ontwormen 1 tot 4 weken na de vlooienbestrijding met een totaal product dat ook "lintworm" aanpakt. Milbemax is een heel goed middel dat ook wormeieren aanpakt makkelijk in te geven is (kleine pil met een glad jasje waardoor het dier minder zal speekselen, Drontal is een goed product dat bij besmetting na twee weken herhaald moet worden en zijn akelig grote tabletten en veel dieren gaan speekselen door de vieze smaak. De meeste andere producten werken niet tegen lintworm!En mochten je beesten onder de vlooien zitten, controleer ze dan gelijk op wormen, aangezien de vlo een drager is van wormen en dit over kan dragen op je dier.
Probeer ervoor te zorgen dat ALS je gaat ontwormen en ontvlooien, dat je dat niet tegelijkertijd doet, dit omdat sommige middelen op elkaar in kunnen werken.