Bacterieën gaan niet dood van invriezen. Ze kunnen zich alleen niet meer delen. Om een reactie op het tweede gedeelte van je commentaar te geven, moet ik even verder studeren.- 'probiotica' in vuile pens zijn noodzakelijk voor een goede darmwerking bij de hond.
Ten eerste: in diepgevroren maaltijden kunnen bacterieen niet overleven, dus ook deze 'probiotica' (pensbacterieen) niet. Je krijgt dus alleen levende bacterieen in je hond als je pens geeft die nooit ingevroren is geweest. Ten tweede heeft een hond een heel ander darmstelsel dan een koe. De plek waar fermentatie plaatsvindt bij de hond (dikke en blinde darm) is qua milieu niet te vergelijken met de pens, dus pensbacterieen zullen hier zeker niet overleven, als ze het zure milieu van de hondenmaag al hebben overleefd. Het uiteindelijke effect is dus nul.
Als je kijkt op de site van rendac (http://www.rendac.nl/nl/welkom.html) zie je dat zij LRM, ofewel laagrisicomateriaal, wat niet meer gesschikt is voor menselijke consumptie verwerken tot grondstoffen van diervoeding.- brokken zijn kankerverwekkend
Alle grondstoffen die worden gebruikt voor diervoeders moeten geschikt zijn voor menselijke consumptie (wettelijk bepaald en gecontroleerd). Dit is omdat je nou eenmaal niet kunt voorkomen dat je kruipende baby een graai uit de hondenbak doet of dat zwervers honden/kattenvoer eten (dit schijnt echt te gebeuren). Het is dus maar zeer de vraag of jullie bronnen die dit beweren betrouwbaar zijn.
Kijk even op deze site: http://fragland.tvd.be/ws35554/akela/heupdysplasie.html- op internet vind je genoeg bewijs voor de schadelijkheid van brokken
Internet is een prachtige uitvinding, maar het nadeel ervan is dat iedereen zijn rotzooi erop kan zetten en het kan presenteren als een wetenschappelijk artikel. Het is op internet moeilijk na te gaan of stukken betrouwbaar zijn en ik zou er dus niet teveel waarde aan hechten als ik jullie was. Dat is ook de reden dat ik dat 'onderzoekje' van Naomi over HD en vit. C even met een flinke korrel zout neem. Hoe dan ook blijft HD een erfelijk overdraagbare aandoening (en is dus grotendeels fokgerelateerd). Mocht vit. C geven helpen tegen de klachten, dan is dat erg fijn voor die honden. Kwaad kan het in elk geval niet.
Daar staat eerst een artikel van een 'ervaringsdeskundige" maar in het nawoord worden wel degelijk wetenscahppelijke studies genoemd.
Hier: http://be.msnusers.com/anitasmalamutefi ... minec.msnw kan je ook meer info daarover vinden.
Hier is een studie, gedaan in noorwegen om mijn mening te ondersteunen. Van gekookt voedsel worden honden en poezen n u eenmaal ziek: http://www.living-foods.com/articles/rawpetfood.html- honden leven korter en worden ziek door brokken
Tja, jullie hebben nog steeds geen causaal verband aangetoond tussen brokken en minder oud of zelfs ziek worden. Een ziekte als kanker is eigenlijk een luxe-verschijnsel: dieren in de natuur worden over het algemeen nooit zo oud dat ze last kunnen krijgen van deze kwaal. Exemplaren met kanker worden door het natuurlijke evenwicht uit het systeem 'gefilterd' waardoor ze hun slechte genen niet/minder door kunnen geven aan volgende generaties. Dat sommige rashonden tegenwoordig de 10 niet eens meer halen, ligt veel meer aan ons fokbeleid: we fokken honden die zo groot worden dat hun poten ze amper kunnen dragen, we fokken dieren met erfelijke aandoeningen, we fokken honden met 'raskenmerken' die we bij de mens bestempelen als ongewenste afwijkingen (een bulldog met korte kromme pootjes is niks anders dan een lilliputter). Zeggen dat brokken ziektes veroorzaken, is dus veel te kort door de bocht.
Natuur;ijk zijn er veel meeer redenen waardoor een hond of kat ziek kan worden. Er zijn net zoveel redenen waarom sommige honden en katten die in de zelfde omstandigheden leven niet ziek worden. Maar er is aangetoond dat honden en katten (en ik ben eigenlijk van mening dat dit ook tot op zekere hoogte voor mensen geldt) ziek worden van een levenslang dieet van gekookt voedsel waarvan het merendeel bestaat uit graan. Voor beide elementen is het spijsverteringsstelsel gewoonweg niet gemaakt.
Gelukkig zijn er inderdaad steeds meer methoden om een product te testen. Versvlees hoeft gelukkig niet op voedselveiligheid getest te worden aangezien dit naturlijk is. Het wordt natuurlijk wel getest op de aanwezigheid van bacterieën. Carnibest laat bovendien het voer testen door een onafhankelijk laboratorium om de samenstelling te checken. Van andere versvleesfabrikanten weet ik dit niet. Het is wel een vrij kostare test en deze wordt niet uitgevoerd door de keuringsdienst.- voor wetenschappelijk bewijs moet je honden mishandelen
Ach, wat een achterhaald denkbeeld. Ja, ik heb die radar-aflevering gezien en ja, dat was vrij dramatisch, maar nee, niet alle testen gebeuren op die manier. Analyse van een diervoeder op grondstoffen en ingredienten, daar hoeft geen proefdier aan te pas te komen.
groetjes Eva