LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Heb jij een kat of een hond? Deel hier jouw ervaringen.
reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

......is het puur geldklopperij van de dierenarts ? Ik heb mijn twijfels, alleen als de hond/kat naar het pension gaat gedurende de vakantie dan ontkom je niet aan die prik en dan valt er ook wel iets te zeggen voor bijv. 'n prik tegen kennelhoest maar normaliter denk ik echt dat het geldklopperij is.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Het is allang bekend dat wij onze huisdieren (honden/katten) aan het overenten zijn. De entingen van de 3 meest gevreesde hondenziektes zijn zeker 3 jaar geldig. Ieder jaar enten op die ziektes is een overbodige aanslag op het immuunsysteem en een goede zakkenvuller voor een dierenarts. Mijn honden worden tot het jaar volledig geënt, na dat jaar alleen nog deelentingen. Weil ieder jaar, geen kennelhoest, geen rabies en om de 2 jaar de overige ziektes. Ik ga ze geen gif in hun donder jagen als het niet nodig is en ik moet zeggen dat 1 van mijn honden sindsdien geen last meer heeft van de entaanslagen die meestal na een week of 3 tot 2 mnd. na de enting tot uiting komen.
Iedere dierenartspraktijk is sinds begin dit jaar op de hoogte van het deelentingsprogramma. Als ik jou was, zou ik daar zeker gebruik van maken. :wink:

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Het probleem is dat de meeste dierenpensions alle entingen die er maar zijn voorschrijven dus je hebt weinig keus behalve dan het enten zo lang mogelijk uitstellen.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door Broodjebal »

Hmmmmmmm, dat is niet helemaal waar. Even naar onderen scrollen over de grote en de kleine cocktail. Als je je houdt aan dit schema, dan MOETEN pensions je hond accepteren. Een extra enting van Kennelhoest met Bordetella (nr. 8) komt daar dan bij.
http://www.dapnaardenbussum.nl/dapfaqhoent.html

Met de nieuwe deelentingen kan de eigenaar samen met de DA bepalen welke intentingen wel of niet nodig zijn op dat moment. Dat is dan niet op jouw hond van toepassing.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ja, maar als je eerst de kleine en dan de grote cocktail geeft dan doe je dus precies dat wat die dierenarts ook voorschrijft en mijn vraag is zou een hond nu werkelijk ook maar ene prik nodig hebben behalve dat er geënt dient te worden als er bijv. de ziekte van Weil geconstateerd is ?

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door Broodjebal »

:mrgreen: Antwoord; nee........
Tot het jaar hebben ze al genoeg antistoffen opgebouwd, dus is het in principe overdone. Als je weet dat er in jouw regio uitbraken zijn, dan is het mogelijk om daarop deel te enten (dit is geen kleine cocktail).
Is wat duurder, maar voor je hondje een stuk gezonder. Over Weil valt nog te twisten. Mijn honden lopen iedere dag in risicovolle gebieden, dus ik ent ieder jaar standaard op Weil. Op de rest zo min mogelijk en in overleg met mijn dierenarts wat op dat moment gaande en/of te verwachten is. Is er niets gaande/te verwachten vwb de 3 belangrijkste hondenziektes, dan zijn ze over 2/3 jaar weer aan de beurt.
Zo voldoe ik toch aan de reglementen die gelden voor sportclubs etc. want het is sinds kort vrijgegeven en door de dierenartsen 'geaccepteerd'.
Maar het liefst laat ik dus niets meer enten. :roll:

sneakyfish
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2005 14:49

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door sneakyfish »

:roll: Nou dat vindt ik wel een lastige.............want wat willen we dan liever?
Dat ie toch onverwacht ineens omkiept?
Sinds jaar en dag worden de meeste honden ingeent tegen bepaalde ziektes, zal zeker niet goed zijn wat er in hun lichaampjes wordt gepompt maar ik durf liever geen risico's te nemen.
Rabies is inderdaad geen noodzaak tenminste als je de hond niet meeneemt naar het buitenland.
En dat doen wij dus wel....ieder jaar gaat ie mee op vakantie en moet ie toch zijn spuitjes en nog maar te zwijgen over de kuurtjes voor en na vertrek pffffffffffff...........
Maar ja ik zou mezelf nooit vergeven als ie ziek wordt omdat ik hem die spuitjes niet heb gegeven??? :(

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door Marianna »

http://www.felikat.org/vacinatie.htm

Als er intresse voor is, wil ik nog wel enige linken plaatsen.

Marianna

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Nou dat vindt ik wel een lastige.............want wat willen we dan liever?
Dat ie toch onverwacht ineens omkiept?
Goede vraag/opmerking maaaaar waarom zou het dier ineens omkiepen :?: :?: :?: :?:

sneakyfish
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2005 14:49

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door sneakyfish »

:shock: Nah wat dacht je van een of andere ziekte waartegen ik hem uit bezuiniging NIET heb ingeent :roll: om maar es 1 voorbeeld te noemen?

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ja slimme en noem nou eens een van die ziektes die momenteel een gevaar voor onze hond zouden zijn :?

buffy16_76
Berichten: 21
Lid geworden op: 04 dec 2005 11:01

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door buffy16_76 »

hallo met buffy

volgens mij is het tegenwoordig heel erg moeilijk om te bepalen welke ziekte er nu e.v.t. in nederland heerst.

:roll: is het niet gewoon een beetje natte vingerwerk????? :roll:

ik laat zelf mijn honden wel elk jaar inënten.
ik wil ze toch echt niet door een of andere mogelijke ziekte kwijtraken omdat ik ergens op ben gaan bezuinigen.
nou denk ik niet dat dat zo'n vaart zou lopen maar toch!!!!!!

:wink: je kindje laat je toch ook de vaccinaties halen :wink:

m.v.g buffy

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

je kindje laat je toch ook de vaccinaties halen
Oh ja, en welke vaccinaties haal jij dan wel elk jaar voor jouw kindje :?: :roll:

koopjesjager
Berichten: 15
Lid geworden op: 02 jan 2005 21:33

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door koopjesjager »

Ik heb heel de discussie gelezen.
Waneer een kind ingent word voor dktp en noem maar op,vinden jullie dat heel normaal.Uitzonderingen daar gelaten.maar als het om jullie huisdieren gaat vinden jullie dat geldklopperij.
Je huisdier moet je als je eigen kind beschouwen en normaal vinden dat het geldkost.Trouwens je ziekenfonds premie kost ook kapitalen en je huisdier naar verhouding minder dus.

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Nooit over jullie praten en verder was het gewoon een vraag. Overigens komt mijn hond niets maar dan ook niets tekort en is hij het reklameplaatje van onze zaak.

Broodjebal
Berichten: 144
Lid geworden op: 07 jun 2005 22:22

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door Broodjebal »

http://mercola.com/2003/apr/2/dog_vaccines.htm

http://www.barf-natuurlijk.nl/forum/php ... .php?t=127
http://www.barfplaats.nl/yabbse/index.p ... readid=777

Voordat je mensen beschuldigt van het zo goedkoop mogelijk houden van je huisdieren, zou ik eerst eens wat kennis opdoen. Het college van dierenartspraktijken is op de hoogte van het vrijgeven van de verlenging van vaccins. Hele studies zijn hier aan gewijd en wordt eindelijk onderkend. De fabrikanten zelf geven ook op de vaccins aan hoe lang deze beschemring biedt. De 3 belangrijkste hondenziektes 2 en 3 jaar (afhankelijk van het merk), de rest 9 mnd. tot 1 jaar.

Ik zeg absoluut niet nooit meer vaccineren, maar het schema van om de 3 jaar die betreffende hondenziektes geniet wel mijn voorkeur. Alhoewel er een Amerikaans onderzoek bekend is, waarvan levenslange immuniteit is gewaarborgd bij het enten tot 1 jaar, maarja.... :roll: Gelukkig krijg ik van mijn dierenarts ook alle medewerking, omdat ook hij van mening is dat wij aan het overenten zijn. En de onderzoeken zijn hierin heel duidelijk, dus ook zij kunnen er niet meer omheen.
Iets om over na te denken voordat je je hond volgooit met ziektes die het immuunsysteem naar zijn grootje helpen. Epilepsiehonden en honden met andere auto-immuunziektes mogen zowieso nooit meer geënt worden en er is geen 1 geval bekend dat zij zijn overleden aan 1 van de 3 belangrijkste hondenziektes.

Zo'n zelfde artikel bestaat van de Universiteit van Wageningen.
Dat heeft in het AD gestaan, maar kan ik zo gauw niet terugvinden.

faculteit diergeneeskunde:

Jaarlijkse inenting volwassen honden en katten tegen de meeste virusziekten overbodig
Standpunt van Marian Horzinek en Peter Rottier dat ook door het congres ‘Canine and Feline Vaccination - a scientific re-appraisal’ is geaccepteerd.

‘Elke katten- en hondenbezitter moet zijn huisdier laten enten. Dit is nodig om de vaak dodelijke virusziekten van hond en kat onder de duim te houden. Maar een jaarlijkse injectie is voor bijna alle vaccinaties tegen viruszoekten overbodig: eens per drie jaar is voldoende, tenzij er bijzondere redenen zijn om daarvan af te wijken. Een jaarlijks entgesprek met de cliënt is daarentegen wél nodig’, zegt Prof. Marian C. Horzinek, emeritus hoogleraar van de Faculteit der Diergeneeskunde.

Horzinek is een van de initiatiefnemers van een internationaal symposium over vaccinatie van gezelschapsdieren dat op 8 en 9 september in Praag is gehouden. Hoofdonderwerp van het congres dat werd georganiseerd door Intervet was de immuniteitsduur na enting, aangezien het eerste vaccin met een werkingsduur van drie jaar onlangs is geregistreerd.

Volgens Horzinek laten te weinig mensen hun huisdieren enten. ‘Tot in de jaren zestig was er in Nederland nog sprake van epidemieën. Door entingscampagnes zijn die de kop ingedrukt, dus men ziet ze niet meer. Daardoor heerst er de laatste tijd een tendens dat alles 'natuurlijk' moet gaan. Mensen denken dat het beter is om een hond of kat ziek te laten worden. Door die infecties is het dier dan voor het leven immuun voor de ziektes. Maar de risico's worden vergeten: veel dieren worden ernstig ziek, van de dieren die het overleven, hebben velen blijvend letsel. Schade aan het zenuwstelsel bijvoorbeeld. Als men niet ent zullen virusziekten steeds de kop blijven opsteken.’ Enten is volgens Horzinek de enige effectieve methode om virusziekten van gezelschapsdieren te voorkomen. ‘Dat was voor de mens met de pokken niet anders en die werden door entingen uitgeroeid.’

In Nederland leven circa 1,8 miljoen honden en 3,3 miljoen katten. Hoeveel van hen gevaccineerd worden, is niet bekend. Een landelijke registratie ontbreekt. Horzinek: ‘Maar dat er onvoldoende gevaccineerd wordt, blijkt wel uit steeds weer gesignaleerde regionale uitbraken. Wanneer tenminste zeventig procent van de dieren gevaccineerd is, zouden die tot het verleden behoren.’

Voordelen vaccinaties
Volgens Horzinek bieden vaccinaties grote voordelen, ondanks alle discussies over bijwerkingen. ‘Niemand verliest graag een jong, gezond dier. Een enting is veiliger en aanmerkelijk goedkoper dan de behandeling van een virusziekte, zo die überhaupt te behandelen is. En minder dan vijf procent van de dieren heeft last van geringe en voorbijgaande bijwerkingen.’

Hoe lang immuniteit na vaccinatie duurt was het hoofdonderwerp van het congres. Horzinek: ‘Vast staat wel dat de meeste vaccins langer bescherming bieden dan een jaar, met uitzondering van leptospirose-
componenten in cocktails (Ziekte van Weil). Wanneer een hond of kat de eerste twee levensjaren goed is ingeënt, zou ik adviseren om nadien eens in de drie jaar de prik te herhalen, tenzij de dierenarts goede redenen heeft om daarvan af te wijken. Waarschijnlijk zou dat zelfs nog minder vaak kunnen. Voorwaarde is wel dat het dier niet wordt blootgesteld aan een hoge infectiedruk, bijvoorbeeld op reis naar een land waar de ziekten nog veel voorkomen.’

Jaarlijkse gezondheidscontrole
Visionaire dierenartspraktijken nodigen hun klanten al jaren uit voor de ‘jaarlijkse gezondheidscontrole’ zo meldt het gezelschapsdieren tijdschrift IP in het oktobernummer. ‘Tijdens deze controle wordt bekeken wat het dier aan preventieve medicatie nodig heeft. En dàt is de manier van de toekomst. Geen standaardcocktail die gelijk is voor alle honden en katten, maar een tailor-made pakket. Want de noodzaak tot vaccineren is nog steeds evident.’

Basistekst: Helma van den Berg – Utrechts Nieuwsblad

milou
Berichten: 27
Lid geworden op: 19 okt 2005 01:35

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door milou »

Nou reintje onze hond komt ook niets te kort hoor, maar twijfels over het nodig zijn van jaarlijks inenten heb ik wel. Wij bezuinigen ook niet op onze dieren, ons hondje( bijna 13) is een hele dure :lol: , suikerpatient dat betekend 2x daags insulinne inenten kost €21 per flesje van 10ml en de spuitjes ook €050 per stuk. Verder moet zijn glucosegehalte in de gaten gehouden worden stripjes daarvoor kosten €56 per 50 stuks. Geen bezuinigingsaktie ook niet van onze kant. Ook geen gemakshouding want een suikerpatientje ook als het een dier is vraagt aanpassing, ze moeten nu eenmaal op vaste tijden verdeeld over de dag eten. Wij hebben alles over voor ons lieve vriendje maar zeker op zijn oude dag willen wij hem niet onnodig belasten ook niet met onnodig medisch handelen. Maar wij hebben wel inmiddels vraagtekens bij het nodig zijn van jaarlijk inenten. Voor alle duidelijkheid hij is 12 jaar lang jaarlijks ingeent. Ja ook je kinderen laat je inenten maar ik kan mij herinneren ( ze zijn inmiddels ruim volwassen) dat ze in het eerste levensjaar 3 x voor DKTP werden ingeent en dat op 4 en 9 jarige leeftijd deze enting werdt herhaald. Daarna was het ent schema voltooid. En wordt hooguit bij wonden waar straatvuil bij kan zijn gekomen na 5 jaar ofzo tetanus herhaald. Wordt de mens dan wel immuum en een dier niet? Ik wil het beste ook voor onze diertjes maar ook ik vraag mij in deze wel af is het echt nodig elk jaar of is het zakkenplukkerij?

Marianna
Berichten: 410
Lid geworden op: 24 mei 2005 18:19

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door Marianna »

Mijn dieren worden drie maal gevaccineerd en daarna nooit meer. Iedere keer opnieuw enten is een zware belasting voor het imuumsysteem en helpt niet de weerstand tegen de ziekten te vergroten. Wel wordt de kans op tumoren op de entplek groter. Ook andere vaccinatie gerelateerde aandoeningen komen steeds vaker voor, alleen is het vaak erg moeilijk de link te leggen tussen de enting en de klachten die vaak weken, maanden en zelfs jaren later optreden. Enten als pup of kitten en daarna na een of al naar gelang het gebruikte vaccin ja dat is nodig.

Tetanus bij mensen moet na 15 jaar (als in die tijd geen herhaling is geweest) volledig herhaald worden, dat zijn drie entingen een na de verwonding een maand later een herhaling en de laatste herhaling na een half jaar. Raakt men eerder verwond dat zal een herhalings enting voldoende zijn.

Groetjes,

Marianna

reintje vitesse
Berichten: 959
Lid geworden op: 20 mei 2005 18:58

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Nou reintje onze hond komt ook niets te kort hoor, maar twijfels over het nodig zijn van jaarlijks inenten heb ik wel.
Dat heb ik ook vandaar dat ik deze topic startte. Ik heb het beste met het dier voor maar maken dierenartsen daar geen misbruik van ?

sneakyfish
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 nov 2005 14:49

Re: Is die jaarlijkse prik voor mijn hond nou echt nodig of ....

Ongelezen bericht door sneakyfish »

:D Na jah slimmerik wat dacht je rvan als je met je hondje naar het buitenland reist HARTWORM????

Ik sluit me volledig aan bij de poster die het hier heeft over kinderen inderdaad die kinderen krijgen ook alles en komen niks te kort..........en als je dan zo nobel bent om een dier aan te schaffen zorg er dan ook voor, en ja spuitjes horen daar ook bij misschien had jij je dat eerst kunnen beseffen alvorens je je een hond ging aanschaffen krent!!!!

Gesloten