Nog geen 5 jaar geleden kocht ik een AEG Lavamat 64840. Geen goedkope machine, maar deze was van degelijke duitse makelij, werd mij verteld. Dus, hoewel het eigenlijk boven mijn budget was, was ik in de veronderstelling dat ik een goeie wasmachine had aangeschaft, waar ik wel even mee toe zou kunnen. Zeker aangezien ik maar 2,3 wassen per week draai. Maarrr....deze machine kan niet tegen:
1.wassen op lage temperaturen
2.vloeibaar wasmiddel
3. het gebruik van de knop voor verkort wassen (waarom zit die er dan op?)
Eigenlijk was ik best tevreden met deze wasmachine van AEG: mijn was werd goed schoon. Maar ja, toen ging ie na nog geen 5 jaar stuk: na ruim 900 wasbeurten lagen de lagers er uit. En dat was volgens de afdeling consumentenbelangen (hoezo deze naam? Niets van gemerkt, dat er ook maar enigszins in mijn belang werd gedacht!) helemaal mijn eigen schuld!
ik had teveel op lage temperaturen gewassen (ja allicht, zie de labels in de meeste kleding), vloeibaar wasmiddel gebruikt, en de knop voor het verkorte programma te veel gebruikt. Op zich geen abnormaal wasgedrag lijkt me. En er stond ook niets in de handleiding dat ik het beter niet zo kon doen. Dat het slecht voor de machine is om de knop voor verkort programma te gebruiken stond er ook niet in. Als ze dat er in zouden moeten zetten, zou de handleiding veel te dik worden volgens AEG. Ze zetten er ook niet in dat je er geen honden en katten in moet stoppen, werd daar nog vriendelijk aan toegevoegd! De aangegeven onderhoudsbeurten (af en toe hete was draaien) heb ik keurig gedraaid, alleen ....wel met de 'verkort'- knop. Kortom: AEG geeft zich nergens rekenschap van. Omdat de machine nog geen 5 jaar oud is, hoef ik 'maar' €340 te betalen voor de reparatie! Het lijkt me beter om €9 erbij te leggen en een nieuwe beste koop 2013 van te kopen. Die lijkt beter ingesteld op de moderne tijd.
Nu ik zo even op internet rond kijk, zie ik dat ik niet de enige ben die tegen de slechte service van AEG aanloop. Ook wat klantvriendelijkheid en stijlvolle oplossingen (zoals je die van een gerenommeerd bedrijf, dat tot de subtop wil behoren mag verwachten), zijn ze niet van deze tijd.
Als ik het zo lees op internet, is het volgens AEG vrijwel altijd alleen de schuld van de consument.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] AEG lavamat binnen 5 jaar stuk
Re: AEG lavamat binnen 5 jaar stuk
bij wassen op lage temperaturen (en ook met vloeibare wasmiddelen) krijg je 'vetluis' in de machine. dat is een soort bacteriegroei.
dit kan de machine inderdaad aantasten, vooral het 'trommelkruis' (waarmee de trommel as vastzit aan de trommel en de rubberen afdichting die water buiten de lagers moet houden.
soms kan je machine ook gaan stinken.
dit verschijnsel is inderdaad niet echt bekend onder de consumenten.
als het water eenmaal bij de lagers komt, is het snel gebeurd. als je een handig iemand kunt vinden, kan hij/zij de lagers zelf ook vervangen. toevallig heb ik het een paar weken geleden gedaan bij een 10 jaar oude aeg. je bent er wel een dagje zoet mee.
en voor 349 euro heb je geen vergelijkbare machine.
dit kan de machine inderdaad aantasten, vooral het 'trommelkruis' (waarmee de trommel as vastzit aan de trommel en de rubberen afdichting die water buiten de lagers moet houden.
soms kan je machine ook gaan stinken.
dit verschijnsel is inderdaad niet echt bekend onder de consumenten.
als het water eenmaal bij de lagers komt, is het snel gebeurd. als je een handig iemand kunt vinden, kan hij/zij de lagers zelf ook vervangen. toevallig heb ik het een paar weken geleden gedaan bij een 10 jaar oude aeg. je bent er wel een dagje zoet mee.
en voor 349 euro heb je geen vergelijkbare machine.