We hebben de monteur (aardige man, daar niet van) vriendelijk bedankt en zijn zelf gaan sleutelen. Ik heb de motorsturingsprintplaat eruit gehaald. Er zaten een paar geblakerde onderdeeltjes op. Na wat googlen met het bestelnummer van de printplaat een bedrijfje gevonden dat hem kon repareren voor ongeveer EUR 45 excl. verzendkosten. In twee dagen was het printplaatje terug. We hebben hem weer in de machine gezet en de droger doet het weer! Kosten vervangen onderdelen: Minder dan 3 Euro.
AEG maakt het zichzelf wel heel makkelijk. Ze zetten je voor het blok: Belachelijke prijzen voor onderdelen betalen of een nieuwe machine kopen. Ze zouden natuurlijk ook de reële kostprijs voor de onderdelen kunnen vragen. Ik zou er geen probleem mee hebben om 50-100 EUR te betalen voor een nieuwe printplaat. De Electrolux-groep monteert jaarlijks duizenden van dergelijke printplaten in nieuwe machines. Daar betalen ze echt geen EUR 360 per stuk voor. Dan blijft er niets over voor de rest van de wasdroger
Eventueel zouden ze zelfs de prints kunnen repareren. Het defect aan onze print is niet uniek. Sterker nog, het komt zo vaak voor dat er plaatjes van op het internet zijn te vinden.
AEG/Electrolux heeft als grote onderneming ook nog een maatschappelijke verantwoordelijkheid: Het is belachelijk om een groot apparaat met een zeer klein mankementen weg te gooien en te vervangen. Denk aan grondstoffen en de gevolgen voor het milieu. En de reputatie van de onderneming.
In elk geval heb ik weinig vertrouwen meer in AEG. Ik zal, als onze droger definitief defect gaat, voor een ander merk kiezen.