LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] brand door kortsluiting in de klok van wasmachine

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
K.Bingen

brand door kortsluiting in de klok van wasmachine

Ongelezen bericht door K.Bingen »

Afgelopen zondag hebben wij een uislaande brand gehad veroorzaakt door een Bosch Maxx wasmachine (1200 toeren) van ruim 2 jaar oud. De klok van de wasmachine heeft kortsluiting gemaakt, hierdoor ontstond er direkt een uitslaande brand op de zolder die onze kleding, droger en nog veel meer heeft verwoest. Het is direct gemeld bij Bosch en men is een onderzoek gestart. Is iets soort gelijks ook jullie overkomen en hoe is dit afgehandeld?!

resp00112469

Re: brand door kortsluiting in de klok van wasmachine

Ongelezen bericht door resp00112469 »

ALLE electrische apparaten hebben een brand risico. Als er iets gebeurt dan is dit heel erg vervelend, maar als er geen opzet in het spel is en een technisch onderzoek heeft de oorzaak van de brand vast gesteld, dan zal de verzekeraar, uiteraard als U een brand/inboedel verzekering heeft, gewoon tot schadeloos stelling over gaan. U hoeft zelf namelijk niet te bewijzen hoe de brand is ontstaan en de farikant aansprakelijk stellen heeft geen zin, tenzij er sprake is van een ondeuglijk product of ernstige constructie fouten. In dit geval lijkt het mij gewoon domme pech. Sterkte met Uw probleem.

Vr. Gr. Hans.

k.bingen

Ongelezen bericht door k.bingen »

Alle schade die door de brand in onze wasmachine en de blusactiviteiten is ontstaan is/wordt volledig vergoedt door Centraal beheer/Achmea. De schade-expert heeft direkt de dag na de brand geregeld dat er diezelfde dag nog een schoonmaakbedrijf kwam en dat er twee dagen later een nieuwe wasmachine en droger afgeleverd kon worden. Een aannemersbedrijf begint volgende week al met de herstelwerkzaamheden. Wij zijn erg tevreden met de snelle en vriendelijke werkwijze van centraal beheer/achmea in deze zaak.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

Een ding begrijp ik niet als er kortsluiting geweest is dan is de aardlek er ook meteen uitgeknald, en lijkt mij zelfontbranding onmogelijk.
ten tweede zijn er in de klok en omgeving weinig brandbare dingen

Gast

Ongelezen bericht door Gast »

wat te denken van de brandstof waarop deze klok loopt.

resp00112469

Is niet helemaal waar! Er kan een ingebrand contakt in de klok gezeten hebben en daardoor een overgangsweerstand van de verwarming. Bij voldoende warmte ontwikkeling in de klok, door vonkvorming, kan deze wel degelijk tot ontbranding komen, ik heb er genoeg gezien waar het dan ook bijna mis was gegaan. Ligt er dan droog wasgoed op de machine en er is niemand bij, dan is het wel waar. Bovendien heeft een wasmachine een aparte groep zonder aardlek schakelaar omdat er al snel inductie stromen lopen van meer dan 30MA. Men heeft het over kortsluiting, doch dat is niet juist, in geval van kortsluiting klapt de zekering er uit en is het over zonder dat er verder wat gebeurt. Bij overgangs weerstanden gebeurt dat niet en treedt er alleen een enorme warmte ontwikkeling op.

Vr. Gr. Hans.

inxsnl

Hoi Hans
Je duikt nu wel in de extremen.
Ik zit ook al jaren in het vak [niet zolang als jij] maar heb dit nog nooit meegemaakt. wat jij meld kan maar komt volgens mij nagenoeg niet voor.
vrgr Tim

resp00112469

Hallo Tim.
Ik wil hier mijn betoog nog wel even toelichten. Brand door kortsluiting komt in de meeste gevallen niet voor, doch de meeste branden ontstaan door overbelasting van slechte verbindingen. Zelf heb ik hier thuis ook eens een brandje gehad in de meterkast terwijl de wasautomaat stond te draaien. De nulleider was compleet afgefikt, hoofdschakelaar uit, even blazen en het probleem was opgelost! Daarna een nieuwe groepenkast geplaatst en het probleem was definitief opgelost. Er zijn begin jaren zeventig wasautomaten geweest waarvan het contakt voor de verwarming te licht was uitgevoerd. Deze brandden er dan ook regelmatig uit. Ik heb één geval gehad waarbij het bakeliet was verkoold en dan wordt dit elektrisch geleidend. Schakelt de klok de verwarming uit, dan blijft er spanning op het element staan waarbij het bakeliet gaat gloeien. Dit was zo hevig dat er blaasjes op het werkblad stonden. Had er wasgoed op gelegen, dan was dat zeker gaan branden. En dat gebeurde terwijl er niemand thuis was, anders had men dit zeker wel geroken.

Vr. Gr. Hans.

inxsnl

Hoi Hans

Ben ik het helemaal mee eens maar het is nu 2004 en de afgelopen 10 jaar heb ik dit nog nooit meegemaakt.

vaak lag de fout in de aansluiting en niet in de wasmachine.

vrgr Tim

devil

Ongelezen bericht door devil »

niet aangesloten op een stopcontact met randaarde dus?

Gesloten