LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] bruine vlekken in fijnwas
-
bruine vlekken in fijnwas
ik heb drie maanden terug een AEG wasmachine gekocht kreeg bij de fijn was bruine vlekken, heb contact opgenomen met de leverancier die hebben de wasmachine nagekeken er was niets te vinden, ze hadden mij toegezegd dat er een test besteld zou worden om na te gaan wat voor vlekken het waren, hoorde maar niets ben na een aantal weken terug gegaan nou er stond niets in de computer dus weer opnieuw de klacht neergezet, werd ik vrijdag gebeld door Electrolux om een afspraak te maken ze zouden donderdag 19 september langs komen werd ik om 8.10 gebeld dat de persoon langs kwam ik de kleding gepakt er werd mij medegedeeld dat ze alleen de wasmachine zouden nakijken en als er niks te vinden was ik voor de kosten zou opdraaien ik heb het geannuleerd, ik ben niet van plan te betalen voor iets wat niet mijn schuld is. Graag zou ik willen weten of deze klacht bij meerdere mensen bekend is
Re: bruine vlekken in fijnwas
Al eens een keer een kookwas met wat schoonmaakazijn gedraaid ?
Vraag het Ciska en Rozemarijntje op dit forum. Die weten alles van vlekken en hoe je die eruit kan wassen.
Van internet geplukt.Hoop dat U hier wat aan heeft.
Op Brabant Water staat een uitleg over het onstaan van bruine vlekken in wasgoed. Vlekken in wasgoed: waterkwaliteit of … planten? Af en toe ontvangt Brabant Water een klacht over bruine vlekken in wasgoed, die ontstaan tijdens het wassen van kleren in de wasmachine. Veelvoorkomende oorzaak van bruine vlekken is bruin water. Bruin water komt door roestdeeltjes in waterleidingen, die door/tijdens hoge waterafname in het water terecht kunnen komen. Dit komt vooral vaak in de zomer voor. Dit kan verkleuring of vlekken in het wasgoed geven. Bij bruine/grauwe verkleuring kun je de was nat houden en nog een keer wassen met een biologisch wasmiddel, geschikt voor de machinewas. Mocht het niet lukken, zet dan het wasgoed 24 tot 36 uur in een wijnsteenzuur-oplossing: 150 gram per 10 liter water en spoel vervolgens het wasgoed goed met water na en was opnieuw op de gebruikelijke wijze. Wijnsteenzuur is bij de drogist of apotheek verkrijgbaar en is voor kleding en milieu onschadelijk. Is de was al droog geworden en er zijn nog enkele (rood)bruine roestvlekken overgebleven, dan kan een vlekverwijderaar voor roest een oplossing bieden. Planten zijn een andere mogelijke oorzaak van bruine vlekken. Tijdens snoeien van o.a. Blauwe regen (Wisteria),verfbrem (Genista tinctoria), honingboom (Sophora japonica), campechehout of blauwhout (Haematoxylum campechianum), en Indigofera soorten, kan sap van deze plant op de kleding komen. Op zich is het sap kleurloos, door het wasproces kunnen bruine vlekken ontstaan. Diverse andere planten waaronder de hopplant (Humulus), aronskelken (Zantedeschia) en vlinderstruik (Buddleja). Vlekken veroorzaakt door planten zijn meestal niet te verwijderen. Het enige dat helpt is oude kleren dragen bij het snoeien en zulke planten ook na het snoeien nog een poosje mijden, want snoeiwonden kunnen sap blijven produceren. Zie voor de volledige tekst Brabant Water; "Werk aan het leidingennet" (menu onder); "Meer kans op bruin water door het warme weer!" en "Uw wasgoed" (menu rechts).
Op Brabant Water staat een uitleg over het onstaan van bruine vlekken in wasgoed. Vlekken in wasgoed: waterkwaliteit of … planten? Af en toe ontvangt Brabant Water een klacht over bruine vlekken in wasgoed, die ontstaan tijdens het wassen van kleren in de wasmachine. Veelvoorkomende oorzaak van bruine vlekken is bruin water. Bruin water komt door roestdeeltjes in waterleidingen, die door/tijdens hoge waterafname in het water terecht kunnen komen. Dit komt vooral vaak in de zomer voor. Dit kan verkleuring of vlekken in het wasgoed geven. Bij bruine/grauwe verkleuring kun je de was nat houden en nog een keer wassen met een biologisch wasmiddel, geschikt voor de machinewas. Mocht het niet lukken, zet dan het wasgoed 24 tot 36 uur in een wijnsteenzuur-oplossing: 150 gram per 10 liter water en spoel vervolgens het wasgoed goed met water na en was opnieuw op de gebruikelijke wijze. Wijnsteenzuur is bij de drogist of apotheek verkrijgbaar en is voor kleding en milieu onschadelijk. Is de was al droog geworden en er zijn nog enkele (rood)bruine roestvlekken overgebleven, dan kan een vlekverwijderaar voor roest een oplossing bieden. Planten zijn een andere mogelijke oorzaak van bruine vlekken. Tijdens snoeien van o.a. Blauwe regen (Wisteria),verfbrem (Genista tinctoria), honingboom (Sophora japonica), campechehout of blauwhout (Haematoxylum campechianum), en Indigofera soorten, kan sap van deze plant op de kleding komen. Op zich is het sap kleurloos, door het wasproces kunnen bruine vlekken ontstaan. Diverse andere planten waaronder de hopplant (Humulus), aronskelken (Zantedeschia) en vlinderstruik (Buddleja). Vlekken veroorzaakt door planten zijn meestal niet te verwijderen. Het enige dat helpt is oude kleren dragen bij het snoeien en zulke planten ook na het snoeien nog een poosje mijden, want snoeiwonden kunnen sap blijven produceren. Zie voor de volledige tekst Brabant Water; "Werk aan het leidingennet" (menu onder); "Meer kans op bruin water door het warme weer!" en "Uw wasgoed" (menu rechts).
Fout: Witte (natuur)azijn is DE remediebprosman schreef:Al eens een keer een kookwas met wat schoonmaakazijn gedraaid ?
Soda is ook uit den boze: tast RVS aan (witte waas).
Witte (natuur)azijn werkt btw ook perfekt voor het reinigen van vaatwassers ,daar
heb je die dure machinereinigers van Sun etc. niet voor nodig.
-
Ook fouthawkwind schreef:Fout: Witte (natuur)azijn is DE remediebprosman schreef:Al eens een keer een kookwas met wat schoonmaakazijn gedraaid ?
Witte (natuur)azijn werkt btw ook perfekt voor het reinigen van vaatwassers ,daar
Soda tast aluminium aan maar geen RVS
In een andere topic ( Miele) raad je soda aan?Slobberbone schreef:Ook fouthawkwind schreef:Fout: Witte (natuur)azijn is DE remediebprosman schreef:Al eens een keer een kookwas met wat schoonmaakazijn gedraaid ?
Soda tast aluminium aan maar geen RVS
Huismiddeltjes en onderhoudstips voor rvs
Wij zochten voor jou op hoe je rvs kan onderhouden met huismiddeltjes. Ook waarschuwen we je voor bepaalde gebruiken van rvs met een schadelijke uitwerking.
Meestal kan je spullen van rvs gewoon in de vaatwasmachine wassen. In bepaalde gevallen kunnen blokjes voor de vaat rvs aantasten, het betreft dan rvs van een lage kwaliteit.
Let op met zoute of zure stoffen. Zo kan azijn of citroensap rvs aantasten. Poets rvs meteen na contact met dergelijke stoffen, anders riskeer je witte vlekjes of kuiltjes.
Daarnaast moet je oppassen dat rvs niet te heet wordt, dan kunnen blauwbruine strepen ontstaan die je enkel met professionele rvs-onderhoudsproducten kan verwijderen.
Gebruik geen staalwol of schuurmiddelen die krassen achterlaten.
Vlekken op voorwerpen van rvs verwijder je met een katoenen doekje waarop je enkele(!) druppels sla- of olijfolie laat vallen. Wrijf het voorwerp hiermee in en neem eventueel af met een droge doek.
Aangebrande pannen van rvs krijg je terug schoon door er water in te koken met soda.
Af en toe kan je wat ammoniak aan het water toevoegen en daarmee rvs reinigen. Gebruik daarbij een zachte doek of borstel die geen krassen achterlaat.
Lichte vlekken verwijder je met een zachte doek die je bevochtigt en waarop je wat Cif aanbrengt. Neem het geheel wel steeds met water af na het verwijderen van de vlekken.
Wil je rvs bewerken, gebruik dan enkel speciaal gereedschap voor rvs. Gebruik geen materiaal voor de verwerking van ijzer of gewoon staal.
Ook aanrakingen tussen rvs-voorwerpen en spullen van hoogwaardigere staal zijn te vermijden vanwege de risico’s op roestvlekjes.
@beste Slobberbone/Plumber
Soda is een aggressief zout en tast wel degelijk RVS aan.
Doe de soda methode maar , en kijk daarna in de vaatwasser , wel degelijk
zie je een witte waas op het RVS welke zeer slecht te verwijderen is.
Doe daarna maar eens een vaatwas, en lik daarna met je tong over een bord oid,
puur zout proef je!!.
Voordat die grafzooi uit je vaatwasser is , ben je zeker 10-20 wasbeurten verder.
Witte azijn (geen schoonmaakazijn !)is echt de remedie , en daar krijg je zelfs die witte waas mee weg!.
puur zout proef je!!.
Voordat die grafzooi uit je vaatwasser is , ben je zeker 10-20 wasbeurten verder.
Witte azijn (geen schoonmaakazijn !)is echt de remedie , en daar krijg je zelfs die witte waas mee weg!.
Waar staat dat ik soda adviseer?
Zelf adviseer je witte azijn en dat kan dus wel RVS aantasten.
Lees het artikel uit een wetenschappelijk blad. Of ze moeten het fout hebben.
Als je een vaatwasser met onharder hebt hoef je hem niet schoon te maken.
Wasmachine gewoon met een vaatwasblokje.
Zelf adviseer je witte azijn en dat kan dus wel RVS aantasten.
Lees het artikel uit een wetenschappelijk blad. Of ze moeten het fout hebben.
Als je een vaatwasser met onharder hebt hoef je hem niet schoon te maken.
Wasmachine gewoon met een vaatwasblokje.
-
hawkwind schreef:@beste Slobberbone/Plumber
puur zout proef je!!.
Ik hoef het niet uit te proberen, want soda maakt al een tijdje deel uit van mijn vaatwasmiddel er zit een kilootje bij 3 kg vaatwasmiddelpoeder dus 25% was ik op soda en vaat is brandschoon geen witte waas en ook inwendig is mijn vaatwasser blinkend schoon ook het labyrint terwijl ik niet eens op de hoogste temperaturen was.
Ik gebruik wel schoonmaakazijn als spoelglans en dat werkt uitstekend
Hoe weet je eigenlijk dat het labyrint schoon is dat kun je pas
zien als je de buitenkant eraf haalt.Of je moet een doorzichtige
hebben.
Zal best wel allemaal schoon zijn daar heb ik het niet over.
Het gaat erom dat die middelen het materiaal aantasten.
Heb zelf een Miele vaatwasser en heb hem nog nooit schoongemaakt
en hij werkt uistekend.Af en toe even de filters voor de rest niets.
zien als je de buitenkant eraf haalt.Of je moet een doorzichtige
hebben.
Zal best wel allemaal schoon zijn daar heb ik het niet over.
Het gaat erom dat die middelen het materiaal aantasten.
Heb zelf een Miele vaatwasser en heb hem nog nooit schoongemaakt
en hij werkt uistekend.Af en toe even de filters voor de rest niets.
Beste plumber:
Een vaatwasser is geen wasmachine, maar dat terzijde.
Soda(en tevens regenereerzout)blijft een aggressief zout(staat niet voor niets
een Andreaskruis op de verpakking).
Ik gebruik in de vaatwasser al 10 jaar geen broxo meer, omdat het leidingwater hier een hardheid heeft van slechts DH 6-6,2 .
3 weken geleden bij mijn (vorige week overleden)vaatwasser de sodamethode toegepast, en alle vaat smaakt sinds die tijd naar zout.
Afgelopen weekend een nieuwe vaatwasser gekocht : borden , lepels etc gewassen op 70 graden en alles smaakt nog naar zout (al is het wel minder geworden).
Het lijkt wel of soda zich hecht op borden/glazen/lepels en moeilijk te verwijderen is.
Witte azijn kan btw ook gebruikt worden als vervanging voor de wasverzachter in de wasmachine , en het schijnt ook goed te zijn voor het behoud van de kleuren.
@slobberbone : het labyrinth van een vaatwasser behoort altijd schoon te zijn , er komt namelijk alleen maar leidingwater in.
Soms een lichte verkleuring in de linker bovenhoek (ontluchting), maar dat kan geen kwaad.
En schoonmaakazijn gebruik ik trouwens voor het reinigen van mijn groen aangeslagen tuintegels / schutting
Een vaatwasser is geen wasmachine, maar dat terzijde.
Soda(en tevens regenereerzout)blijft een aggressief zout(staat niet voor niets
een Andreaskruis op de verpakking).
Ik gebruik in de vaatwasser al 10 jaar geen broxo meer, omdat het leidingwater hier een hardheid heeft van slechts DH 6-6,2 .
3 weken geleden bij mijn (vorige week overleden)vaatwasser de sodamethode toegepast, en alle vaat smaakt sinds die tijd naar zout.
Afgelopen weekend een nieuwe vaatwasser gekocht : borden , lepels etc gewassen op 70 graden en alles smaakt nog naar zout (al is het wel minder geworden).
Het lijkt wel of soda zich hecht op borden/glazen/lepels en moeilijk te verwijderen is.
Witte azijn kan btw ook gebruikt worden als vervanging voor de wasverzachter in de wasmachine , en het schijnt ook goed te zijn voor het behoud van de kleuren.
@slobberbone : het labyrinth van een vaatwasser behoort altijd schoon te zijn , er komt namelijk alleen maar leidingwater in.
Soms een lichte verkleuring in de linker bovenhoek (ontluchting), maar dat kan geen kwaad.
En schoonmaakazijn gebruik ik trouwens voor het reinigen van mijn groen aangeslagen tuintegels / schutting
-
@Hawkind,
Nee, hoor wordt wel degelijk vuil het labyrinth vooral rechts onderin bij het vlotterhuis en daar vindt ook de verstopping plaats.
Is die van jouw overleden door geen zout gebruik
Zie hier meer :
http://eye-vision.homeip.net/906/repare ... aatwasser/
Nee, hoor wordt wel degelijk vuil het labyrinth vooral rechts onderin bij het vlotterhuis en daar vindt ook de verstopping plaats.
Zie hier meer :
Nee hoor Slobberbone,Slobberbone schreef:@Hawkind,
Zie hier meer :
Siemens vaatwasser was 14 jaar oud.
Kreeg last van lekkage en wat andere (elektrische problemen).Labyrint en vlotterhuis zijn btw 2 verschillende zaken.
Weer een siemens(inbouw) gekocht, ben er erg blij mee , apparaat werkt geruisloos.
Natuurlijk zijn dat verschillende zaken maar daarom kan het labirint wel vervuilt raken.hawkwind schreef:Nee hoor Slobberbone,Slobberbone schreef:@Hawkind,
Zie hier meer :
Siemens vaatwasser was 14 jaar oud.
Kreeg last van lekkage en wat andere (elektrische problemen).Labyrint en vlotterhuis zijn btw 2 verschillende zaken.Weer een siemens(inbouw) gekocht, ben er erg blij mee , apparaat werkt geruisloos.
Voor de goede orde het zout heeft niets met het afwassen te maken.Met het zout wordt
de ontharder (harsfilter) geregenereerd zodat het hars weer het kalk kan opnemen.
Begrijp ook die opmerking niet van een vaatwasser is geen wasmachine, waar staat dat
ik dat denk?