Op 06.08.06 heb ik een Plasma TV gekocht bij Daan Dansen in Tiel.
Merk Hitachi type 42PD7200. Standaard garantie 2 jaar. Aanaschafprijs Euro 2.299,00.
Vandaag stopt de TV. Er komt een melding dat er geen syncronisatie meer mogelijk is. Navraag gedaan tot 2 maal toe bij Daan Dansen, Tiel.
Antwoord: Stekker eruit gedurende 2 uur. TV zal zichzelf resetten, waarna hij het weer zal doen. Vreemd voor mij, want als er geen stroom op staat is het in feite een dood apparaat.
Melding gemaakt dat er nog steeds geen activiteit is. Oorzaak zal dan waarschijnlijk zijn dat de analoge tuner kapot is. Reparatie geschat op Euro 500,00. Ik heb aangegeven dit niet acceptabel te vinden. Van een moderne TV mag toch in alle redelijkheid een levensduur tussen de 8 en 10 jaar worden verwacht. Dit staat volgens mij volledig los van de formele garantietermijn van 2 jaar.
Graag wil ik advies wat te doen. Ik heb inmiddels wel al een e-mail gestuurd , via de website van Hitachi, en dit kenbaar gemaakt.
Ik vind het gewoon niet acceptabel dat er dergelijk duur apparaat binnen 3 jaar de geest geeft. Als het dan al een keer voorkomt, vind ik het alleszions redelijk dat de fabrikant deze kosten voor haar rekening neemt.
Tijdens de kopp hebben wij geen extra garantie van ca, Euro 350,00 afgesloten om redenenen als boven genoemd.
Ik hoor graag zsm van u hoe te handelen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie Plasma TV
-
Re: Garantie Plasma TV
Lijkt mij toch van de zotte dat U volledig moet betalen voor deze reparatie.
U zal echter WEL een deel moeten betalen. Het is dus op geen enkele wijze aan de orde dat de verkoper dit mankement volledig en alleen op zijn kosten moet laten repareren. Voor dit toestel met deze leeftijd lijkt het mij zeker reëel dat verkoper 50% van de reparatiekosten zal moeten betalen.
U zal echter WEL een deel moeten betalen. Het is dus op geen enkele wijze aan de orde dat de verkoper dit mankement volledig en alleen op zijn kosten moet laten repareren. Voor dit toestel met deze leeftijd lijkt het mij zeker reëel dat verkoper 50% van de reparatiekosten zal moeten betalen.
Van een beeldbuis tv wel, van een tft scherm en een plasma scherm niet.Van een moderne TV mag toch in alle redelijkheid een levensduur tussen de 8 en 10 jaar worden verwacht.
Ja en cijfers van fabrikanten zijn nog rooskleuriger. Nu de TV buiten de garantie periode defect is geraakt is moet jij aannemelijk maken dat de TV non-conform is. Enkel het feit dat de TV nu defect is is daarvoor onvoldoende. Als je daarin slaagt heb je recht op kosteloos herstel of vervanging.Ik heb aangegeven dit niet acceptabel te vinden. Van een moderne TV mag toch in alle redelijkheid een levensduur tussen de 8 en 10 jaar worden verwacht.
Je hebt geen overeenkomst met de fabrikant. Hiervoor zul je toch echt naar de winkelier toe moeten.Als het dan al een keer voorkomt, vind ik het alleszions redelijk dat de fabrikant deze kosten voor haar rekening neemt.
Helemaal waar Alfa maar als de winkelier het af laat weten zou ik ook de fabrikant/importeur rechtstreeks benaderen.Ik vind in dit geval het dan ook niet kloppen dat de verkopende partij geen coulance aanbied.
T
T
-
Reactie aan Alfa.
Hoe kan ik aannemelijk maken dat de TV non comform is ?
Er zijn geen kinderen meer in huis, ook geen kleinkinderen, de TV staat op een kast en wordt bediend via de afstandsbediening.
Hij wordt alleen 's-morgens aan gezet en 's-avond weer uit gezet. Dit om onnodige energeikosten te voorkomen.
Ik weet niet hoe meer voorzichtigh ik kan of zou moeten zijn.
Hoe kan ik aannemelijk maken dat de TV non comform is ?
Er zijn geen kinderen meer in huis, ook geen kleinkinderen, de TV staat op een kast en wordt bediend via de afstandsbediening.
Hij wordt alleen 's-morgens aan gezet en 's-avond weer uit gezet. Dit om onnodige energeikosten te voorkomen.
Ik weet niet hoe meer voorzichtigh ik kan of zou moeten zijn.