LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Garantie tot aan de deur bij Witgoeddiscounter
Garantie tot aan de deur bij Witgoeddiscounter
2 jaar en nog geen 3 maanden geleden mijn LG wasmachine (LG F1480 FDS, 651 euro) aangeschaft via Interperformance BV (opererend onder de naam witgoeddiscounter).
Sinds ongeveer anderhalve week krijg ik foutmeldingen over deur die niet goed zou sluiten en waterlekkage waardoor wasmachine weigert te werken.
Heb dit gemeld bij witgoeddiscounter en die raadden mij aan om zelf LG te bellen, omdat dat sneller zou gaan dan wanneer ik het via hun zou doen.
Dat heb ik gedaan en in eerste instantie sprak ik een medewerker die mij vertelde dat omdat defect buiten de garantieperiode van 2 jaar viel ik nergens recht op had.
Informeren bij consuwijzer gaf andere info:
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is
Gezien de leeftijd van wasmachine was het redelijk om ondeugdelijk product te claimen en in dat geval zou ik recht hebben op kostenloze vergoeding.Opnieuw LG opgebeld en die kwamen met nieuw voorstel: onderdelen gratis (maar wel voorrij+reparatie kosten), wat op minimaal 127 euro neer zou komen. Voor verhalen kosten verwezen ze me naar witgoeddiscounter.
Witgoeddiscounter vond die 127 euro (zelfs gezien leeftijd wasmachine) redelijk en zagen geen reden om iets beters aan te bieden of contact op te nemen met LG, want LG wist heus wel wat ze deden. De informatie van consuwijzer was onjuist en de consumentenbond zou ander standpunt hebben.
Dus op zoek gegaan naar standpunt de consumentenbond:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ietermijn/
En dat lijkt me als leek toch aardig overeen te komen met wat Consuwijzer zei.
Dus nog een keer witgoeddiscounter opgebeld en aangegeven:
- dat ik zover ik kon zien in mijn recht stond
- dat ik de 127 euro onredelijk vond
- dat ik actie van hun kant verwachtte
Degene die ik sprak Stefan (hij noemde geen achternaam) wist me te vertellen dat kosteloze vergoeding onzin en voor hem was de zaak afgehandeld met het voorstel van LG.
Kreeg nog wat kleurrijke metaforen die aan moesten tonen dat zijn standpunt correct was, maar inhoudelijk werd er niet ingegaan op de informatie die ik verzameld had via Consuwijzer en Consumentenbond. Ik moest maar een aangetekende brief sturen en naar geschillen commissie stappen, Maar bogend op zijn jarenlange ervaring kon hij me vertellen dat dit geen zin had, dat ik verkeerd voorgelicht was en dat mensen van Consuwijzer en Consumentenbond kleine lettertjes over het hoofd zagen (geen idee waarop hij doelde).
Wat mij irriteert aan deze situatie is de enorm passieve rol die Witgoeddiscounter aanneemt.
Ik kan zelf het beste bellen....als LG het zegt zal het wel goed zijn....kritiek? Spijtig, stap maar naar geschillencommissie.
Ze hebben tot nu toe geen enkele actie ondernomen, leggen informatie van Consuwijzer en Consumentenbond naast zich neer als het hun uitkomt zonder daar inhoudelijk op in te gaan.
Uiteraard gaat vandaag gewoon de brief op de bus waarin ik claim dat mijn product ondeugdelijk is en van Witgoeddiscounter verwacht dat ze het kostenloos oplossen. Benieuwd wat voor afpoeier antwoord (indien antwoord) ik daarop krijg.
Wat moet ik hier van denken?
Is dit een manier van geen service verlenen en verstrekken van uit duim gezogen informatie waar witgoeddiscounter mee weg kan komen?
Sinds ongeveer anderhalve week krijg ik foutmeldingen over deur die niet goed zou sluiten en waterlekkage waardoor wasmachine weigert te werken.
Heb dit gemeld bij witgoeddiscounter en die raadden mij aan om zelf LG te bellen, omdat dat sneller zou gaan dan wanneer ik het via hun zou doen.
Dat heb ik gedaan en in eerste instantie sprak ik een medewerker die mij vertelde dat omdat defect buiten de garantieperiode van 2 jaar viel ik nergens recht op had.
Informeren bij consuwijzer gaf andere info:
http://www.consuwijzer.nl/elektronica/o ... gdelijk-is
Gezien de leeftijd van wasmachine was het redelijk om ondeugdelijk product te claimen en in dat geval zou ik recht hebben op kostenloze vergoeding.Opnieuw LG opgebeld en die kwamen met nieuw voorstel: onderdelen gratis (maar wel voorrij+reparatie kosten), wat op minimaal 127 euro neer zou komen. Voor verhalen kosten verwezen ze me naar witgoeddiscounter.
Witgoeddiscounter vond die 127 euro (zelfs gezien leeftijd wasmachine) redelijk en zagen geen reden om iets beters aan te bieden of contact op te nemen met LG, want LG wist heus wel wat ze deden. De informatie van consuwijzer was onjuist en de consumentenbond zou ander standpunt hebben.
Dus op zoek gegaan naar standpunt de consumentenbond:
http://www.consumentenbond.nl/juridisch ... ietermijn/
En dat lijkt me als leek toch aardig overeen te komen met wat Consuwijzer zei.
Dus nog een keer witgoeddiscounter opgebeld en aangegeven:
- dat ik zover ik kon zien in mijn recht stond
- dat ik de 127 euro onredelijk vond
- dat ik actie van hun kant verwachtte
Degene die ik sprak Stefan (hij noemde geen achternaam) wist me te vertellen dat kosteloze vergoeding onzin en voor hem was de zaak afgehandeld met het voorstel van LG.
Kreeg nog wat kleurrijke metaforen die aan moesten tonen dat zijn standpunt correct was, maar inhoudelijk werd er niet ingegaan op de informatie die ik verzameld had via Consuwijzer en Consumentenbond. Ik moest maar een aangetekende brief sturen en naar geschillen commissie stappen, Maar bogend op zijn jarenlange ervaring kon hij me vertellen dat dit geen zin had, dat ik verkeerd voorgelicht was en dat mensen van Consuwijzer en Consumentenbond kleine lettertjes over het hoofd zagen (geen idee waarop hij doelde).
Wat mij irriteert aan deze situatie is de enorm passieve rol die Witgoeddiscounter aanneemt.
Ik kan zelf het beste bellen....als LG het zegt zal het wel goed zijn....kritiek? Spijtig, stap maar naar geschillencommissie.
Ze hebben tot nu toe geen enkele actie ondernomen, leggen informatie van Consuwijzer en Consumentenbond naast zich neer als het hun uitkomt zonder daar inhoudelijk op in te gaan.
Uiteraard gaat vandaag gewoon de brief op de bus waarin ik claim dat mijn product ondeugdelijk is en van Witgoeddiscounter verwacht dat ze het kostenloos oplossen. Benieuwd wat voor afpoeier antwoord (indien antwoord) ik daarop krijg.
Wat moet ik hier van denken?
Is dit een manier van geen service verlenen en verstrekken van uit duim gezogen informatie waar witgoeddiscounter mee weg kan komen?
Re: Garantie tot aan de deur bij Witgoeddiscounter
Dat weet ik, voor het intellect verwijs ik dan ook naar jou zodat TS geholpen kan worden met zijn garantieprobleem.
Meteen ook ff juridisch loket en de Rijdende Rechter erbij halen!
Als de winkel niet meewerkt houdt het simpelweg op, je gaat maar procederen, Consuwijzer en Consumentenbond gaan je echt niet helpen. Verwijzen naar hun betoog staat stoer, je hebt er echter niets aan...
Als de winkel niet meewerkt houdt het simpelweg op, je gaat maar procederen, Consuwijzer en Consumentenbond gaan je echt niet helpen. Verwijzen naar hun betoog staat stoer, je hebt er echter niets aan...
In principe sta je in je recht. Een wasmachine hoort in het algemeen wel wat langer mee te gaan dan 2 jaar en 3 maanden. Uiteraard is dat afhankelijk van aantal keren dat je zo'n ding per week gebruikt.
Witgoeddiscounter (wgd) maakt hier 3 fouten (eigenlijk blunders)
- Ze verwijzen je gelijk door naar de fabrikant. Dat is fout. Je koopt bij wgd en zij moeten het probleem voor je oplossen. Je kunt dit als weigering je te helpen opvatten en daarmee gooit WGD zijn eigen glazen in.
- De prijs die voor reparatie gerekend wordt, dient wgd op zich te nemen. Het product is immers non conform.
- Het geven van verkeerde, oneerlijke of leugenachtige informatie betreffende je rechten op het gebied van garantie is een oneerlijke handelspraktijk. Dergelijke praktijken kunnen erg veel geld gaan kosten.
Mooi, maar wat nu? Tsja dat is lastig, want gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende zaken. Voor dit soort bedragen ga je niet naar de rechter.
Ik zou je wel aanbevelen een klacht in te dienen bij de keurmerken waar dit bedrijf zegt lid van te zijn. Bovendien zou ik inderdaad een zware brief (aangetekend) sturen waarin je nogmaals stelt dat je recht hebt op kostenloze reparatie. Staat het i.i.g. zwart op wit.
Witgoeddiscounter (wgd) maakt hier 3 fouten (eigenlijk blunders)
- Ze verwijzen je gelijk door naar de fabrikant. Dat is fout. Je koopt bij wgd en zij moeten het probleem voor je oplossen. Je kunt dit als weigering je te helpen opvatten en daarmee gooit WGD zijn eigen glazen in.
- De prijs die voor reparatie gerekend wordt, dient wgd op zich te nemen. Het product is immers non conform.
- Het geven van verkeerde, oneerlijke of leugenachtige informatie betreffende je rechten op het gebied van garantie is een oneerlijke handelspraktijk. Dergelijke praktijken kunnen erg veel geld gaan kosten.
Mooi, maar wat nu? Tsja dat is lastig, want gelijk hebben en krijgen zijn twee verschillende zaken. Voor dit soort bedragen ga je niet naar de rechter.
Ik zou je wel aanbevelen een klacht in te dienen bij de keurmerken waar dit bedrijf zegt lid van te zijn. Bovendien zou ik inderdaad een zware brief (aangetekend) sturen waarin je nogmaals stelt dat je recht hebt op kostenloze reparatie. Staat het i.i.g. zwart op wit.
Helaas is dit precies de reden waarom zoveel webshopjes lak hebben aan de regels. Deze shop is echter lid van een geschillencommissie. Dat biedt uitkomst voor TS.dhc schreef:Meteen ook ff juridisch loket en de Rijdende Rechter erbij halen!
De drempel om dit soort gevallen je gelijk te halen zou veel lager moeten, eventueel de straffen voor bedrijven die steeds over de schreef gaan zwaar verhogen.
Ik mis een verwijzing naar het Quelle arrest of ben ik nu weer dom ?
Vervelend voor je dat er mensen zijn die anderen op hun rechten wijzen. Kun jij als winkelier ze moeilijker afpoeieren.bprosman schreef:Ik mis een verwijzing naar het Quelle arrest of ben ik nu weer dom ?
Neem aan dat je daarmee niet suggereert dat ik winkelier zou zijn want dan zit je er naast. Wat ik met mijn posts (ook in de andere garantie discussie) probeer aan te geven is dat het inderdaad zoals hier boven al gezegd is stoer is om met wetsartikelen te komen maar als de winkelier zegt "dikke middelvinger , see you in court" heb je met een kapotte wasmachine toch een probleem. Al is het maar dat je al die tijd niet kunt wassen.Kun jij als winkelier ze moeilijker afpoeieren.
bprosman schreef:Dat weet ik, voor het intellect verwijs ik dan ook naar jou zodat TS geholpen kan worden met zijn garantieprobleem.
@elliberto
Zie de reviews van LG wasmachines op kieskeurig.nl
Sterkte
Sterkte
Tsja, het moet bij een "discounter" uit de lengte of uit de breedte komen. Hoewel het aanbod onsympathiek en zelfs onterecht overkomt en je inderdaad van een wasmachine wel langere levensduur mag verwachten, kijk je hier qua aanvechten in een zwart gat. Of het ècht aanvechtbaar is moet dan nog maar blijken uit potentieel slepende gang naar de geschillencommissie of zelfs de rechter.
Ik zou zelf die €127 aangrijpen en daar nooit meer iets kopen maar ja, wie ben ik?
Ik zou zelf die €127 aangrijpen en daar nooit meer iets kopen maar ja, wie ben ik?
@Olaf79
Bedankt voor je antwoorden.
Zal uit principe inderdaad een klacht indienen bij keurmerk mocht hier niks uitkomen (wat consensus lijkt te zijn)
@bprosman
Hoe heb ik een andere keus dan verwijzen naar mijn rechten als op een beleefde manier appeleren aan het fatsoen van witgoeddiscounter richting een klant niet werkt?
Heb je een beter idee hoe ik dit aan kan pakken of vind je dat iedereen dit maar zou moeten accepteren?
Wassen doe ik trouwens bij mijn vriendin nu
@snuffel1
Mag ik vragen waar je dat op baseert? Zowel Consuwijzer als Consumentenbond zijn er vrij duidelijk over dat verplichtingen verkoper niet eindigen bij verstrijken garantieperiode.
En hoewel ik juridische leek ben, lijk dat ook bevestigd te worden door artikel 17 en 20 van burgerlijk wetboek, boek 7 (google)
@newmikey
Begrijp je punt en uiteraard zit ik ook niet op gedoe te wachten.
Aanbod van 127 euro loopt niet weg noch is het een garantie dat er daarna niet meer prijzige gebreken volgen. Totale investeringen qua aanvechten zoals ik die overzie: brief naar witgoeddiscounter, brief naar geschillen commissie en evt. klachtenbrief naar keurmerk. Dat heb ik wel over voor een kans op kosteloze vergoeding en uit principe, maar dat ben ik
Bedankt voor je antwoorden.
Zal uit principe inderdaad een klacht indienen bij keurmerk mocht hier niks uitkomen (wat consensus lijkt te zijn)
@bprosman
OK punt gemaakt.Wat ik met mijn posts (ook in de andere garantie discussie) probeer aan te geven is dat het inderdaad zoals hier boven al gezegd is stoer is om met wetsartikelen te komen maar als de winkelier zegt "dikke middelvinger , see you in court" heb je met een kapotte wasmachine toch een probleem. Al is het maar dat je al die tijd niet kunt wassen.
Hoe heb ik een andere keus dan verwijzen naar mijn rechten als op een beleefde manier appeleren aan het fatsoen van witgoeddiscounter richting een klant niet werkt?
Heb je een beter idee hoe ik dit aan kan pakken of vind je dat iedereen dit maar zou moeten accepteren?
Wassen doe ik trouwens bij mijn vriendin nu
@snuffel1
Mag ik vragen waar je dat op baseert? Zowel Consuwijzer als Consumentenbond zijn er vrij duidelijk over dat verplichtingen verkoper niet eindigen bij verstrijken garantieperiode.
En hoewel ik juridische leek ben, lijk dat ook bevestigd te worden door artikel 17 en 20 van burgerlijk wetboek, boek 7 (google)
@newmikey
Begrijp je punt en uiteraard zit ik ook niet op gedoe te wachten.
Aanbod van 127 euro loopt niet weg noch is het een garantie dat er daarna niet meer prijzige gebreken volgen. Totale investeringen qua aanvechten zoals ik die overzie: brief naar witgoeddiscounter, brief naar geschillen commissie en evt. klachtenbrief naar keurmerk. Dat heb ik wel over voor een kans op kosteloze vergoeding en uit principe, maar dat ben ik
-
@ elliberto: dan heb ik hier nog een nadenkertje dat je in je overweging mee kunt nemen. Er is toch het een en ander aan kosten mee gemoeid om te proberen je recht te halen. Denk je dat je die kosten vergoedt zult krijgen, als je de zaak wint? En zo nee, wegen de kosten (en de tijd) dan op tegen datgene wat je wint?
-
hawkwind schreef:@elliberto
Sterkte
Hoe staat ervoor met jouw wasmachine
Goed punt! Heb het net even uitgezocht, wat ik gevonden heb:witte angora schreef:@ elliberto: dan heb ik hier nog een nadenkertje dat je in je overweging mee kunt nemen. Er is toch het een en ander aan kosten mee gemoeid om te proberen je recht te halen. Denk je dat je die kosten vergoedt zult krijgen, als je de zaak wint? En zo nee, wegen de kosten (en de tijd) dan op tegen datgene wat je wint?
De laatste stap is geschillen commissie (want Witgoeddiscounter is aangesloten daarbij). De geschillen commissie heeft een aantal deelcommissies waar de klacht voorgelegd kan worden. In dit geval zou dat de commissie Elektro zijn:
http://www.degeschillencommissie.nl/ove ... 35/elektro
De maximale totale kosten die hieraan verbonden zijn: €60,84 (volgens informatie in de brochure op bovenstaande link).
Qua tijd lijkt het ook mee te vallen: klachten kenbaar maken via formulier en mondeling toelichten op zitting. Kosten worden bij geheel/gedeeltelijk in gelijkstelling geheel/gedeeltelijk vergoed door ondernemer.
Of het opweegt? Die vraag geldt omgekeerd natuurlijk ook voor ondernemer, dus hoop natuurlijk dat het niet zover komt.
Maar indien wel dan zijn mijn belangrijkste afwegingen: het idee dat er nog meer wasmachine ellende in het verschiet zit met deze wasmachine en precies dezelfde houding van Witgoeddiscounter. En hoe groot mijn kans is dat ik gelijk gesteld wordt. Die hoeft trouwens zoals ik het zie niet heel groot zijn om het rendabel te maken. Stel dat ik maar 33% kan heb om in gelijk gesteld te worden dan nog steeds is het rendabel om te proberen, omdat ik €127 + toekomstig wasmachineleed vergoeding te winnen heb en maar €60,84 euro om te verliezen.
Welke kosten er voor ondernemer aan verbonden zijn weet ik niet. Des te meer, des te gunstiger voor mij, want hoef ze niet te vergoeden.
-
Je kunt hem natuurlijk altijd nog een laatste voorstel doen alvorens naar de geschillen commissie te stappen. Is slechts één postzegel, en wie weet leidt de opmerking 'geschillencommissie' tot het gewenste resultaat. Geef ze een week of 2 om tot een oplossing te komen, en dan maar even afwachten.
(Je kunt er, zonder een bedrag te noemen, bij zetten dat je de kosten van het wassen bij je zus ook aan zult kaarten, of het helpt? Geen idee.)
Succes ermee. Laat je nog even weten hoe het af is gelopen? Voor de mensen hier is dat ook altijd leerzaam.
(Je kunt er, zonder een bedrag te noemen, bij zetten dat je de kosten van het wassen bij je zus ook aan zult kaarten, of het helpt? Geen idee.)
Succes ermee. Laat je nog even weten hoe het af is gelopen? Voor de mensen hier is dat ook altijd leerzaam.
We zijn nu bijna 3 weken verder en Witgoeddiscounter heeft niets van zich laten horen als reactie op mijn aangetekende brief (waarin ik aangaf binnen 2 weken een reactie te willen ontvangen).
Behalve onbeschoft niet echt echt handig denk ik. Ga het nu zoals gezegd aankaarten bij geschillen commissie waar Witgoeddiscounter bij is aangesloten. Als ze zich daar net zo passief opstellen speelt dat denk ik alleen maar in mijn kaart.
Maandag belafspraak met consuwijzer om advies te vragen hoe ik dit beste aan kan pakken en of het handig is om mijn wasmachine nu zelf te laten repareren via LG en de kosten te verhalen op Witgoeddiscounter.
Behalve onbeschoft niet echt echt handig denk ik. Ga het nu zoals gezegd aankaarten bij geschillen commissie waar Witgoeddiscounter bij is aangesloten. Als ze zich daar net zo passief opstellen speelt dat denk ik alleen maar in mijn kaart.
Maandag belafspraak met consuwijzer om advies te vragen hoe ik dit beste aan kan pakken en of het handig is om mijn wasmachine nu zelf te laten repareren via LG en de kosten te verhalen op Witgoeddiscounter.
Heb 2 opties volgens juridische medewerker Consuwijzer:
1) voor vervanging/herstel defecte wasmachine gaan
2) voor ontbinding koopovereenkomst gaan
Om ook in toekomst gezeik met het lakse Witgoeddiscounter te voorkomen neig ik naar optie 2).
Heb een email gestuurd waarin ik ze als laatste kans nog eens een week de tijd geef om over te gaan tot kosteloze reparatie/herstel.
Aangegeven dat als ze daar niet op in gaan:
- ik voor ontbinding koopovereenkomst ga en dit af ga dwingen via geschillen commissie
- ik hun aansprakelijk ga stellen voor overlast/kosten als gevolg van defecte wasmachine
- ik een klacht in ga dienen bij hun Thuiswinkel Waarborg keurmerk
Sturen van email leek me win-win: of ze handelen het alsnog binnen een week af of niet en dan maakt het versturen van de email+extra gelegenheid aanbieden tot oplossing te komen mijn zaak alleen maar sterker.
1) voor vervanging/herstel defecte wasmachine gaan
2) voor ontbinding koopovereenkomst gaan
Om ook in toekomst gezeik met het lakse Witgoeddiscounter te voorkomen neig ik naar optie 2).
Heb een email gestuurd waarin ik ze als laatste kans nog eens een week de tijd geef om over te gaan tot kosteloze reparatie/herstel.
Aangegeven dat als ze daar niet op in gaan:
- ik voor ontbinding koopovereenkomst ga en dit af ga dwingen via geschillen commissie
- ik hun aansprakelijk ga stellen voor overlast/kosten als gevolg van defecte wasmachine
- ik een klacht in ga dienen bij hun Thuiswinkel Waarborg keurmerk
Sturen van email leek me win-win: of ze handelen het alsnog binnen een week af of niet en dan maakt het versturen van de email+extra gelegenheid aanbieden tot oplossing te komen mijn zaak alleen maar sterker.
-
Het is al weer een product van LG wat niet deugd, ook de service is ver onder peil. En dit merk wil het gaan maken in Nederland. Goedkoop = duurkoop. Hoop voor je dat het snel wordt opgelost. En dan bij een fatsoenlijke winkel een goed merk kopen. Bosch, AEG of zelfs een Zanussi zijn goed.
Laat LG voortaan links liggen want de meeste producten van dit merk zijn van bijzonder matige kwaliteit.
Laat LG voortaan links liggen want de meeste producten van dit merk zijn van bijzonder matige kwaliteit.
Je zal moeten stellen dat de verkoper jou destijds een non-conforme wasmachine heeft geleverd. Dat de verkoper jou 2 jaar en nog geen 3 maanden geleden een LG wasmachine heeft geleverd en dat deze nu stuk is kan wel eens onvoldoende zijn. Waar je eigenlijk over wilt beschikken is een rapport van een deskundige die dat aangeeft.
Onjuist. De verkoper heeft de verplichting een conform product te leveren (art. 7:17 BW) en anders heeft de koper heeft in beginsel recht op kosteloos herstel of vervanging (art. 7:21 BW) en hiervan mag niet in het nadeel van de koper worden afgeweken (art. 7:6 BW).snuffel1 schreef:Witgoed discounter heeft met de hele zaak niets meer van doen, zij hebben de koopovereenkomst naar behoren uitgevoerd hun verantwoording eindigt met het verstrijken van de garantieperiode.