LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Garantie tot aan de deur bij Witgoeddiscounter

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
elliberto
Berichten: 6
Lid geworden op: 09 dec 2013 14:02

Re: Garantie tot aan de deur bij Witgoeddiscounter

Ongelezen bericht door elliberto »

alfatrion schreef:Je zal moeten stellen dat de verkoper jou destijds een non-conforme wasmachine heeft geleverd. Dat de verkoper jou 2 jaar en nog geen 3 maanden geleden een LG wasmachine heeft geleverd en dat deze nu stuk is kan wel eens onvoldoende zijn. Waar je eigenlijk over wilt beschikken is een rapport van een deskundige die dat aangeeft.
Wat ik begreep was het schrille contrast tussen een normale economische levensduur van 8 jaar voor dit type wasmachine en een daadwerkelijke levensduur van 2 jaar en 3 maanden voor mijn wasmachine een overtuigend argument voor de ondeugdelijkheid van de wasmachine.
Onderdeel van de procedure bij De Geschillencommissie is dat er indien de commissie dit nodig acht er een deskundigenrapport opgemaakt wordt (inbegrepen in klachtengeld).

alfatrion
Berichten: 22178
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Garantie tot aan de deur bij Witgoeddiscounter

Ongelezen bericht door alfatrion »

elliberto schreef:Wat ik begreep was het schrille contrast tussen een normale economische levensduur van 8 jaar voor dit type wasmachine en een daadwerkelijke levensduur van 2 jaar en 3 maanden voor mijn wasmachine een overtuigend argument voor de ondeugdelijkheid van de wasmachine.
Dat het product eerder stuk is gegaan kan komen doordat het product ondeugdelijk was, maar ook doordat hier niet goed mee is omgegaan. Kijk een harde schrijf gaat gemiddeld gezien acht jaar mee, maar de beste harde schrijf gaat kapot als deze onder een bus terecht komt. Dit is uiteraard een extreem voorbeeld. Het deskundig onderzoek is om oorzaken die bij de koper liggen uit te sluiten.
elliberto schreef:Onderdeel van de procedure bij De Geschillencommissie is dat er indien de commissie dit nodig acht er een deskundigenrapport opgemaakt wordt (inbegrepen in klachtengeld).
Ja, dat is een voordeel van een zaak bij de geschillencommissie aanspannen. Bij geschillencommissies is het altijd goed om voor ogen te houden dat zij hun oordelen baseren op basis van de redelijkheid en billijkheid als mede de algemene voorwaarden van het bedrijf.
Hierdoor kan hun oordeel anders uit pakken dan van de rechter.

Zo hoef je wettelijk gezien geen bijdrage in de reparatiekosten of een gebruiksvegoeding te betalen in het geval van vervanging of ontbinding, maar een geschillencommissie kan je hierin wel veroordelen en dan kun je niet naar de rechter. Zie art. 7:10 leden 3 en 4 en 7:21 lid 3 BW en het Quelle arrest bij het Europees Hof van Justitie.

Gesloten