LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] glas buitendeur oven stuk

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Christi_S

glas buitendeur oven stuk

Ongelezen bericht door Christi_S »

Hallo forummers,

Donderdag 16 mei 2013 kwamen mijn dochter en ik thuis en troffen wij in de keuken een grote ravage aan.
De buitendeur van de oven (gas elektrofornuis Marynen CMC 60) die geheel uit glas bestaat (b 60 cm x h 47/48 cm) is van het frame en scharnieren gevallen/gesprongen. Het glas zit nog op de scharnieren geplakt die niet verbogen zijn.
De oven is die dag niet gebruikt en er was niemand thuis.
Nu is het toestel ruim 10 jaar oud, maar functioneerde prima. Nooit geen defecten aan gehad, zelfs de vonkontsteking functioneert wat toch als eerste stuk zou gaan.

10 jaar geleden hebben wij dit apparaat bij Megapool gekocht. Deze kunnen mij niet verder helpen vanwege dat de (economische) garantie verlopen is en verwijzen mij naar Elektrolux.
Elektrolux geeft aan dat Marynen niet meer gemaakt wordt en dat er geen onderdelen voor dit apparaat zijn... nadat ik dit nadrukkelijk heb gevraagd want ze wilde eerst een monteur laten komen...

Ik zit dus nu een beetje met mijn handen in het haar... Het fornuis en oven functioneren nog naar behoren, alleen mist de buitendeur en daardoor is het apparaat onveiliger (hitte) en duurder (isolatie) in gebruik. Ook is de deur slecht te openen... het handvat zat aan het glas geplakt en blijft de ovendeur niet op 90 graden open staan omdat hij het gewicht van de buitendeur mist. Het is lastig om daardoor wat in de oven te krijgen als je alleen bent... je mist een hand.

Graag zou ik hier in het forum willen " horen" of er mensen zijn met gelijke ervaringen.
Het lijkt mij dat een buitendeur niet zomaar los mag komen van het apparaat.
Ik moet er niet aan denken dat ik op dat moment had staan te koken... want dan had ik de deur op mijn benen gekregen en had ik hoogwaarschijnlijk lichamelijk letsel opgelopen.

Wat zijn mijn rechten hierin?

met vriendelijke groet,

Christi
Bijlagen
op de scharnieren zit het glas nog vast
op de scharnieren zit het glas nog vast
2013-05-15 17.34.11.JPG (219.18 KiB) 2041 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?
op het handvat zit het glas nog geplakt
op het handvat zit het glas nog geplakt
2013-05-15 17.25.56.JPG (185.77 KiB) 2041 keer gedownload | Inbreuk op auteursrecht?

tenormin

Re: glas buitendeur oven stuk

Ongelezen bericht door tenormin »

het blijft moeilijk hoor, deze vraag, vooral omdat de oven 10 jaar oud is. Heb nooit van glasmoeheid gehoord (net als metaalmoeheid) maar heb al geschreven dat glas spontaan kan springen.

Barman

Ongelezen bericht door Barman »

Christi_S schreef: Wat zijn mijn rechten hierin?
Geen.

Koop maar een nieuwe.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

na 10 jaar hoeft marynen niets meer voor je te doen, je kan ze wel om advies vragen. misschien kan je wel nieuw glas plaatsen.
maar je vraagt wat voor rechten je nog hebt..geen rechten meer. de economische levensduur van dat fornuis is al lang en breed voorbij.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Het lijkt mij dat een buitendeur niet zomaar los mag komen van het apparaat.
Klopt, toch ben ik, dat weten de mensen hier niet te snel te overtuigen.

Het glas is gesprongen, zonder dat er iets gedaan is?

Als ik mij goed herinner, kan deze buitendeur aan de scharnieren met een hendel losgemaakt worden, om de boel schoon te maken, of heb ik fout?

Omdat het frame waar het glas ingezeten heeft niet verbogen is heb ik de volgende conclusie.

Deze deur is er niet weer na het schoonmaken in de vergrendeling gedaan en door weet ik niet uitgevallen.

Het frame daarna terugzetten en een foto maken, is dan simpel.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Rechten heb je niet omdat de oven aan het einde van zijn levensduur is. Een vervangde deur en/of glas is zo duur dat vervanging zinloos is.

Prijsindicatie: http://onderdelen.electrolux.nl/search? ... onderdelen

Gesloten