LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] harense smit

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
robertoni
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 nov 2008 23:12

harense smit

Ongelezen bericht door robertoni »

gekocht voor 26 maand geleden en samsung video/dvd recorder .op een gegeven moment werkte deze niet meer. bezorgd bij de reparatie afdeling van de harense smit .ik had er een garantie op afgesloten van vijf jaar .vrijdag 28-11-08 moest ik ze bellen en kreeg het volgende andwoord .ondanks dat u vijf jaar garantie heeft moeten wij u mededelen dat het apparaat niet meer gemaakt kan worden en bieden u €165 als tegemoet koming. ik ben wel verbaasd ik heb toch een garantie van vijf jaar op een apparaat dat € 365 heeft gekost. is dan de betaling van de garantie flessentrekerij . heeft iemand een idee hoe te handelen want ik vind dit stijlloos

Lurf
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:45

Re: harense smit

Ongelezen bericht door Lurf »

Wat er precies in de garantievoorwaarden van de Harense Smid staat weet ik niet, maar in principe betekent garantie dat ze of het apparaat repareren of een vervangend apparaat leveren.
Die 165 euro is waarschijnlijk de dagwaarde (volgens de harense smit dan) van het apparaat. In de garantievoorwaarden zal dan waarschijnlijk staan dat ze, indien het apparaat niet gerepareerd kan worden, de dagwaarde uitgekeerd wordt.
Dat is inderdaad een flutgarantie, want biedt niet meer dan de wettelijke garantie.

165 euro als dagwaarde is ook te laag. Ze hebben je een garantie verkocht voor vijf jaar. Dat betekent dat het apparaat zeker vijf jaar mee hoort te gaan. Je hebt het 26 maanden gebruikt, dus zou het nog minimaal 34 maanden mee moeten gaan. Op basis van lineaire afschrijving kom je dan op een dagwaarde van 207 euro. Maar ik zou gewoon vragen om een nieuw apparaat.

alfatrion
Berichten: 22160
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: harense smit

Ongelezen bericht door alfatrion »

Indien je een beroep wilt doen op de wettelijke garantie, dan had je aannemelijk moeten maken dat het product ondeugdelijk was. Het voordeel van een handelsgarantie van de winkel is dat je niet hoeft te bewijzen. Waar je dan precies recht op heb hangt af van de garantievoorwaarden. Mogelijk heb je geen recht op vervanging, tenzij je de bewijslast op je wilt nemen.

Bij ontbinding heb je recht op het volledige aankoopbedrag minus een gebruiksvergoeding. Deze vergoeding wordt gebaseerd op het bedrag waarmee je verrijkt zou worden, als de verkoper deze gebruiksvergoeding niet zou krijgen. Dat wordt doorgaans lineaire bepaald. (De dagwaarde wordt bepaald door te kijken wat je er op de markt voor kunt krijgen. En dat is zelden lineair.)

De kosten van de de garantie 34/60ste terug. En ik zou stellen dat het product acht jaar had moeten meegaan en dus 70/96ste deel terug vragen.

Voordat je naar de rechter kunt zul je de verkopende partij in gebreken moeten stellen middels een brief. In je brief geef je de verkoper nog een laatste kans om aan jouw eis en dat hij daarna in verzuim is. En jij de wettelijke rente eist en dat een rechtzaak op hun kosten zal voeren.

Je mag de rechtzaak zelf doen, maar je ook laten vertegenwoordigen door een jurist. Vraag in het laatste geval wel naar de kosten, want het is mogelijk dat je daarvan niet alles kunt verhalen op de tegenpartij.

Gesloten