LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hoge reparatie kosten door Miele

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
kesseeri

Hoge reparatie kosten door Miele

Ongelezen bericht door kesseeri »

Onze vaatwasser van het merk Miele is op een maand na 5 jaar oud. Er ontstond een probleem. Regelmatig als de vaatwasser aanstond sprong de aardlekschakelaar eruit. Een lekkage dus.

Ik heb contact opgenomen met de keukenboer, waar wij samen met de keuken de vaatwasser gekocht hebben. deze heeft Miele Nederland ingeschakeld om een afspraak te maken.

Afspraak gemaakt met Miele voor bezoek service monteur. Deze is aan huis geweest. Binnen 10 minuten had hij de oorzaak gevonden door allen ernaar te kijken. N.l. de toevoerbuis van de middelste sproeier lekte. Vervolgens heeft hij een half uur achter zijn laptop gezeten om te kijken wat het ging kosten en om het onderdeel te bestellen (had hij niet bij zich). Van de reparatiekosten vielen wij achterover. Deze bedroeg incl. coulance regeling van Miele €320,- Maar hij zou ook nog naar de draaiuren kijken deze bedroeg +/- 3700 uur (5 jaar x elke dag aan x 2uur voor een programma = 3650 uur, is toch normaal?) Volgens Miele niet. Volgens Miele komt dit overeen met een levensduur van 7 jaar. Hierdoor zou de reparatiekosten €420,- euro gan kosten. Maar de monteur zou ons matsen en alleen naar de leeftijd van 5 jaar kijken. (vaatwassr kostte nieuw €908,-)

Na een hevige discussie wilden wij afzien van de reparatie en dat kon. Het onderdeel heb ik via internet besteld voor €36,- incl. verzendkosten en heb ik zelf vervangen. Dit stelde echt niets voor (klemmetje los, klemmetje vast). heb ik even €280,- bespaart.

Maar,..... voor het bezoekje van de servicemonteur (heeft fysiek niets gedaan)kregen we nog even een rekening. Deze bedroeg:
Arbeidsloon € 46,98 + voorrijkosten €52,40 + administratiekosten €5,00 + 19% BTW €19,83 = €124,21

Dit vinden wij pure diefstal. Er is ons van te voren niets verteld hoe hoog deze kosten zouden zijn. U BENT GEWAARSCHUWD.

Ben benieuwd of andere mensen ook deze ervaring hebben??

ronald g

Re: Hoge reparatie kosten door Miele

Ongelezen bericht door ronald g »

De reparatiekosten zijn absurd hoog dat ben ik met u eens. Een servicemonteur laten komen heeft altijd een prijskaartje die begint al bij het maken van de afspraak, monteur moet ingepland worden, reistijd, vervoer en de werkelijke tijd die hij fysiek aanwezig is wordt allemaal in rekening gebracht. Toch heeft de monteur wel iets gedaan! namelijk de storing gevonden dus een diagnose gesteld dat u die storing later zelf oplost doet aan de rekening van de monteur niets af.

Rickyman

Ongelezen bericht door Rickyman »

Er is ons van te voren niets verteld hoe hoog deze kosten zouden zijn.

U bedoeld ; Ik heb van te voren niet gevraagd hoe hoog de kosten zijn.......

Rick

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik heb exact hetzelfde mankement aan mijn Miele vaatwasser van ongeveer 4 jaar oud.

Lekkage waardoor de aardlek eruit springt ( en de vloer nat wordt) , en ook een monteur van Miele die aangeeft dat er onderdelen bestelt moeten worden en dat de reparatie ongeveer 300 euro kost.

Anders dan TS heb ik de reparatie wel gewoon geaccordeerd en wordt de machine komende vrijdag gemaakt.

Volgens de monteur is de reparatie zo duur omdat ze preventief ook een besturingsunit vervangen. Als deze nat is geweest, kan de werking niet meer gegarandeerd kan worden.
Of dit werkelijk zo spannend is, weet ik natuurlijk niet, maar de vaatwasser moet het wel gewoon doen, vandaar dat ik dit laat uitvoeren.

snepke

Ongelezen bericht door snepke »

Geen garantie bijgekocht?Dan was het gratis geweest

Leo The Emperor

Nee, geen garantie bijgekocht, dat doe ik eigenlijk nooit. Er gaat gelukkig ook maar zelden iets kapot.

Enfin, ik klaag ook niet. Het is meer toevallig dat ik hetzelfde mankement heb als TS.

DJM

Ongelezen bericht door DJM »

Ik snap eigenlijk niet waarom de topic starter niet eerst even op het internet gezocht heeft als hij zelf handig genoeg is om de boel te repareren.
Dat een monteur voorrijkosten en uren gaat rekenen weet iedereen toch?

Nou ja, in ieder geval is het nog goedkoper uitgevallen dan dat Miele de boel had gemaakt maar google is dus goedkoper.

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

Als je garantie bij had gekocht was de reparatie nog niet gratis geweest. Per jaar gaat er een gedeelte afschrijving af en hou je per definitie geen kwartje garantie over, zeker niet na vijf jaar. Ts zou wel niet het hele verhaal vertellen want de reparatie kosten zijn dusdanig hoog. Zoals Leo stelt zal er meer dan alleen die buis vervangen worden, preventief herstellen om garantie claims te voorkomen. Mijn voorkeur heeft het zeker niet om de fabrikant in te schakelen bij een machine die buiten de garantieperiode valt, ik zou gaan voor een lokale reparateur die ook ter zake kundig is. Of die staat te juichen bij een inbouw vaatwasser durf ik te betwijfelen maar hij/zij repareert ze wel, sneller en vaak goedkoper.

DJM

ronald g schreef:Als je garantie bij had gekocht was de reparatie nog niet gratis geweest. Per jaar gaat er een gedeelte afschrijving af en hou je per definitie geen kwartje garantie over, zeker niet na vijf jaar. Ts zou wel niet het hele verhaal vertellen want de reparatie kosten zijn dusdanig hoog. Zoals Leo stelt zal er meer dan alleen die buis vervangen worden, preventief herstellen om garantie claims te voorkomen. Mijn voorkeur heeft het zeker niet om de fabrikant in te schakelen bij een machine die buiten de garantieperiode valt, ik zou gaan voor een lokale reparateur die ook ter zake kundig is. Of die staat te juichen bij een inbouw vaatwasser durf ik te betwijfelen maar hij/zij repareert ze wel, sneller en vaak goedkoper.

Bij mij staat op het certificaat het volgende:

Eventuele reparaties of het verhelpen van storingen worden in de overeengekomen periode van vijf of tien jaar snel en vakkundig uitgevoerd door de serviceorganisatie van Miele Nederland of een door Miele geautoriseerde dealer. Alle kosten voor arbeidsloon, onderdelen en voorrijkosten komen gedurende de contractperiode voor rekening van Miele Nederland. Uiteraard met inachtneming van de bijbehorende voorwaarden.

kesseeri

Ongelezen bericht door kesseeri »

Beste mensen,

Er zou echt alleen de toevoerbuis van de middelste sproeier vervangen worden, niets meer en niets minder!!! Dit heb ik zwart op wit op papier. Wel kon er voor nog eens €75,- extra de toevoerbuis van de bovenste sproeier ook preventief vervangen worden. De vaatwasser lag dan toch al open.

Mijn gedachten van dit alles was het volgende:
Wij hebben een vaatwasser van net geen 5 jaar oud, daarbij mag ik toch verwachten dat deze het na 5 jaar nog goed doet (of heb ik al een oude machine?). Vervolgens meld ik me bij de verkoper, deze schakeld Miele in. Hier maak ik een afspraak mee, met de gedachte dat je wel iets moet betalen, maar dat je via een coulance regeling tegemoed wordt gekomen in de kosten (consumentenrecht). Daarom heb ik dus een afspraak met een Miele service monteur gemaakt. Maar dat met deze coulance regeling de reparatiekosten nog zo absurd hoog zijn gaat er bij mij niet in en vind ik pure diefstal. Er is bij Miele geen discussie mogelijk hierover.

Ik ben echt niet te beroerd om te betalen, maar het moet allemaal wel een beetje in verhouding zijn. Aan de telefoon worden geen prijzen gegeven, want daar moet eerst de service monteur voor langs komen.

Overigens hebben wij de keuken en vaatwasser in België gekocht, hier net over de grens. Dit heb ik wel bij het maken van de afspraak een de telefoon dorgegeven. Dit was geen enkel probleem een Miele is een Miele. Maar in België bestaat de mogelijkheid niet om extra garantie bij te kopen waar je in Nedrerland wat aan hebt.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Een goede huishoudelijke wasmachine zo zo'n 10 000 uren kunnen draaien. Er van uitgaande dat dit overeen komt met een levensduur van 20 jaar dan zit je op het equivalent van 7,3 jaar gebruik.

http://www.ikdoedewas.be/vergelijking-h ... wasmachine.

https://www2.miele.nl/eco/verantwoordelijkheid.html
kesseeri schreef:Arbeidsloon € 46,98 + voorrijkosten €52,40 + administratiekosten €5,00 + 19% BTW €19,83 = €124,21

Dit vinden wij pure diefstal. Er is ons van te voren niets verteld hoe hoog deze kosten zouden zijn.
Op het moment dat een overeenkomst wordt gesloten zonder dat er een prijs is afgesloten bent u van rechtswege een redelijke prijs verschuldigd. Het bedrag komt mij niet onredelijk voor.
kesseeri schreef:Ik heb contact opgenomen met de keukenboer, waar wij samen met de keuken de vaatwasser gekocht hebben. deze heeft Miele Nederland ingeschakeld om een afspraak te maken.
Wat is er precies besproken?

De winkelier kan als tussenpersoon hebben opgetreden en een overeenkomst tussen Miele Nederland en u tot stand hebben gebracht. Maar u kunt ook een beroep hebben gedaan op de wettelijke garantie door te stellen dat de verkoper u een ondeugdelijk product heeft geleverd en u kosteloos herstel van de winkelier eiste / verzocht. In het laatste geval moet u wel aannemelijk maken dat het product ondeugdelijk zou zijn. Dat kan lastig zijn.

Leo The Emperor

Het betreft geen wasmachine , maar een afwasmachine.

alfatrion

Je hebt helemaal gelijk. Het gekke is dat als ik google op afwasmachine, levensduur en draaiuren ik bij wasmachine uit kom. Voor afwasmachines heb ik deze informatie niet kunnen vinden.

Leo The Emperor

Je hebt helemaal gelijk. Het gekke is dat als ik google op afwasmachine, levensduur en draaiuren ik bij wasmachine uit kom. Voor afwasmachines heb ik deze informatie niet kunnen vinden.
Dat komt omdat afwasmachine ook het woord wasmachine bevat, en daardoor dus een match oplevert.

DJM

kesseeri schreef:Beste mensen,

Er zou echt alleen de toevoerbuis van de middelste sproeier vervangen worden, niets meer en niets minder!!! Dit heb ik zwart op wit op papier. Wel kon er voor nog eens €75,- extra de toevoerbuis van de bovenste sproeier ook preventief vervangen worden. De vaatwasser lag dan toch al open.

Mijn gedachten van dit alles was het volgende:
Wij hebben een vaatwasser van net geen 5 jaar oud, daarbij mag ik toch verwachten dat deze het na 5 jaar nog goed doet (of heb ik al een oude machine?). Vervolgens meld ik me bij de verkoper, deze schakeld Miele in. Hier maak ik een afspraak mee, met de gedachte dat je wel iets moet betalen, maar dat je via een coulance regeling tegemoed wordt gekomen in de kosten (consumentenrecht). Daarom heb ik dus een afspraak met een Miele service monteur gemaakt. Maar dat met deze coulance regeling de reparatiekosten nog zo absurd hoog zijn gaat er bij mij niet in en vind ik pure diefstal. Er is bij Miele geen discussie mogelijk hierover.

Ik ben echt niet te beroerd om te betalen, maar het moet allemaal wel een beetje in verhouding zijn. Aan de telefoon worden geen prijzen gegeven, want daar moet eerst de service monteur voor langs komen.

Overigens hebben wij de keuken en vaatwasser in België gekocht, hier net over de grens. Dit heb ik wel bij het maken van de afspraak een de telefoon dorgegeven. Dit was geen enkel probleem een Miele is een Miele. Maar in België bestaat de mogelijkheid niet om extra garantie bij te kopen waar je in Nedrerland wat aan hebt.
Ik vind het ook wel duur als het onderdeel 75 euro kost en het enige wat ik kan bedenken is dat je twee maal die voorrijkosten en arbeidsloon en administratiekosten moet betalen en ik weet niet of dat terecht is.

Maar ik moet wel zeggen dat mensen soms wel erg veel verwachtingen hebben.
Als zo'n afwasmachine namelijk 7 jaar oud is qua draaiuren dan kun je toch niet verwachten dat er nooit iets kapot gaat?
Neem dan een garantiecertificaat of neem het risico.

Ouwe aap

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

Op blz 17 van hun vaatwasbrochure, welke je ook kunt downloaden, vind je het volgende :
31. Lange levensduur
Al meer dan 75 jaar bewijst Miele haar
deskundigheid met betrekking tot perfecte
afwasautomaten. Op de afwasautomaten
van Miele kunt u immers vertrouwen. Zij
moeten tenslotte bij de levensduurtest in
onze fabrieken 7.500 afwasbeurten continu
en zonder problemen doorstaan. Dat komt
bij normaal huishoudelijk gebruik***)
overeen met ongeveer 20 jaar.
*** Gebaseerd op een vierpersoonshuishouden, 10 uur per week.

alfatrion

Met minimaal 7.500 afwasbeurten kom je op maximaal een effectieve leeftijd van 9,3 jaar oud.

beetspeed

Ongelezen bericht door beetspeed »

Enige nadeel van miele vind ik dat je bepaalde onderdelen gewoon niet los kan kopen, Ik heb een wasmachine novotronic w362. die wast uitstekend enige nadeel is dat het kruis aangetast is en door midden is gebroken, Nu heb ik miele service opgebeld met de vraag wat zon kruis kost (aangezien de rest van de machine nog goed is) Kreeg een antwoord wat helaas niet naar mijn zin was nl ik moet de hele trommel gaan kopen a 500 euro, dit omdat het kruis niet los te koop is.Ik heb ook miele het advies gegeven het kruis van ander materiaal te gaan maken omdat ik bang ben ( door nieuwe wassen - koud en dergelijk) dat er meer machines de geest gaan geven op het kruis. Zou soms wel makkelijker wezen als je elk onderdeel los kan kopen, scheelt hoop poen en narigheid. verder??????????? uitstekende service van miele zelf.

wiseger

Ongelezen bericht door wiseger »

Een groot nadeel van Miele is de hoge prijs waardoor de consument verwacht kwaliteit te krijgen. Als na vier, vijf jaar de eerste defecten optreden ben je geneigd, gezien de hoge aanschaf prijs, toch maar de zaak voor een paar honderd euro te laten repareren (eigen ervaring met de vorige Miele droger).

Tegenwoordig heb ik er van geleerd en koop goedkopere Duitse merken (lees Bosch/Siemens). Gaat er dan na een paar jaar iets stuk buiten garantie, dan vervang je gewoon het hele apparaat. Ben je stukken goedkoper uit dan met Miele.

CorR69

Ongelezen bericht door CorR69 »

Ik kom uit de branche maar werk niet voor een fabrikant, ben dus objectief. In mijn ogen is Miele zeker nog een goede fabrikant, echter prijs/kwaliteit verhouding is wat uit zijn verband getrokken. Bosch/Siemens hebben een lagere aanschafwaarde, echter kwalitatief gezien kunnen de hogere modellen prima concurreren met Miele. En vergeet Asko niet mee te nemen in overweging. Prima Zweeds spul!

Gesloten