LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kan een koelkast een enorme knal geven?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
joslida

Kan een koelkast een enorme knal geven?

Ongelezen bericht door joslida »

Sinds januari heb ik zo af en toe eens in de paar weken een enorme knal in de keuken. Zo hard dat het lijkt of er een ontploffing is. Ik wist bij de eerst paar knallen niet waar het geluid precies vandaan kwam maar toen ik een keer in de keuken was tijdens de knal leek hij uit de Siemens inbouwkoelkast te komen. In ieder geval uit die hoek.
Ik heb toen Siemens gebeld en kreeg een electro-technicus aan de telefoon die me een E-nummer vroeg. Hij vroeg of er een combi-magnetron over boven stond en dat is zo. Hij vroeg daar ook het E nummer van en meteen wist hij te vertellen dat het de combi-magnetron oven was die de enorme knal veroorzaakte. Hij wist het zeker zei hij want het was al eerder gebeurd. Ik moest de stekker maar uit het contact halen. Wij hebben een nieuwe Siemens combi-magnetronoven gekocht en die was 1100 euro incl plaatsen. Maar wat blijkt..... we hebben hem voor niets aangeschaft want ik heb de laatste 2 maanden 2 grote knallen gehoord. Gisteren de laatste. Je schrikt je echt een zowat een hartaanval. Ik was niet eens in de keuken maar dacht dat er nu een ontploffing was. Ik rende naar de keuken maar alles deed het nog.
Vandaag een electricien laten komen en alles laten doormeten. Bedradingen en stopcontacten, echter de koelkast kon niet nagemeten worden. Het zou dus de koelkast kunnen zijn. Een aantal weken geleden heb ik een klachtenmail naar Siemens gestuurd omdat we voor niets de magnetron hadden aangeschaft. Ik heb gevraagd of het toch niet de koelkast kon zijn. Ik heb nooit een antwoord gehad. Toen de electricien weg was heb ik de keukenzaak gebeld waar we de magnetron gekocht hebben en ik kreeg de installateur die ook jaren bij Siemens had gewerkt en die vertelde ook dat het nameten van een koelkast niet mogelijk is. Ik weet nu niet goed wat ik moet doen. Een nieuwe koelkast kopen? Stel dat het dan nog knalt.. Mijn vraag dus nu: kan een inbouwkoelkast een enorme knal geven? Ik ben ten einde raad, heb van alles geprobeerd maar weet het even niet meer.
Vriendelijke groeten
Lida

pima

Re: Kan een koelkast een enorme knal geven?

Ongelezen bericht door pima »

Wist u dat de nieuwe generatie koel- en vriesapparatuur meer bijgeluiden maakt dan oude koelkasten. Enerzijds heeft dit te maken met het gebruik van ander, minder milieubelastend koelmiddel. Anderzijds door het realiseren van een betere isolatiewaarde. Hierdoor maken koelkasten van tegenwoordig sissende of ploppende geluiden. Door het krimpen of uitzetten van isolatiemateriaal kunnen er knallende geluiden ontstaan.

zou dus kunnen. zet de thermostaat eens wat hoger misschien helpt dat>

joslida

Bedankt voor de reactie.
Maar ik de koelkast 12 a 13 jaar en nog nooit heeft hij geknald.
Het is niet zomeer een knalletje hoor maar echt een enorm explosie geluid, heel eng. En het komt maar eens in de 4 a 6 weken voor. Dus ik denk toch dat het iets anders is. Het is echt van het laatste half jaar dat dit gebeurt. Verder werkt de koelkast goed.

plumber

Ongelezen bericht door plumber »

De kompressor van de koelkast bouwt druk op.
Denk dat op de een of andere manier die druk op een
bepaald moment vrij komt door een defect en dat U dat hoort.
Zou niet weten wat voor defect maar zou toch maar gaan denken
voor een nieuwe koelkast want 12 jaar is niet nix.
Wel ff op Google kijken welke het best is en minste geluid maakt.
Zelf heb ik een Siemens en die bevalt prima ook wat geluid aangaat.
Is wat duurder als andere merken.

joslida

Bedankt plumber.
Het zou kunnen wat je zegt. Maar het ik een Siemens koelkast en in de winkel vertelde men mij dat het ding minstens 15 jaar mee moet gaan.
Siemens zelf zei dat het de combi magnetron was en die hebben we vervangen.
Omdat het inbouw is, is het vrij duur. Het blijkt dus niet de combi magnetron te zijn. Voor niets veel geld uitgegeven. Siemens reageert niet meer helaas.

Gesloten