Het verbaast mij nog altijd dat mensen gaan klagen bij een fabrikant als een huishoudelijk apparaat buiten garantietermijn kapot gaat. De fabrikant heeft er namelijk niets mee te maken. Het is de verkoper die het product heeft verkocht. Met hem heb je een contract - namelijk een koopcontract.
Ook al is de garantietermijn verlopen, de verkoper moet in staan voor de kwaliteit van het product. Zo is het in de wet geregeld juist om het makkelijk voor de consument te maken om reklame te verhalen.
Stel de gebruikelijke levensduur van een apparaat op 10 jaar wordt geschat - afhankelijk van gebruik - en dat deze na 4 jaar kapot gaat. Na afloop van de garantietermijn ligt het op de weg van de consument om aan te tonen dat de mankement niet vanwege het gebruik kapot is gegaan. Slaagt hij daar in, dan zou in dit geval de verkoper de nog resterende deel 60% (= 6 van de 10 jaren) van de herstelkosten mee moeten betalen.
Lees de artikelen 17 t/m 25 van het 7de burgerlijk wetboek. Meer heb je niet nodig.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kapot buiten garantie? Verkoper aanspreken, niet fabrikant.
Kapot buiten garantie? Verkoper aanspreken, niet fabrikant.
Laatst gewijzigd door zzzdavid op 25 jul 2013 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Kapot buiten garantie? Verkoper aanspreken, niet fabrikant.
Bedankt voor de tip!
Had dat hier nog nooit eerder gelezen.
Had dat hier nog nooit eerder gelezen.