LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Koelt mijn koelbox wel goed?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
brummie01

Koelt mijn koelbox wel goed?

Ongelezen bericht door brummie01 »

Ben in het bezit van een Dometic RC 2200 EGP koelbox. Deze box zou volgens de handleiding tot 33 gr. onder de omgevingstemperatuur koelen. Ik heb dit uitgeprobeerd maar de box komt na 24 uur niet lager dan - 1.6 gr. bij een omgevingstemperatuur van 16.5 gr.
Maak ik een denkfout door aan te nemen dat de box zo rond de - 16 gr, zou moeten komen?
Wie heeft hier een antwoord op.

VioletPrue

Re: Koelt mijn koelbox wel goed?

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Het is een koelbox en geen diepvries toch?
Een koelbox kan toch nooit op -16 komen!
Ik denk inderdaad dat u het iets te letterlijk opvat.
Waarschijnlijk wordt bedoelt dat als het buiten 40 graden is, dat de koelbox dan toch tot 7 graden kan koelen.
Laatst gewijzigd door VioletPrue op 10 feb 2012 16:15, 2 keer totaal gewijzigd.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

brummie01 schreef:Ben in het bezit van een Dometic RC 2200 EGP koelbox. Deze box zou volgens de handleiding tot 33 gr. onder de omgevingstemperatuur koelen. Ik heb dit uitgeprobeerd maar de box komt na 24 uur niet lager dan - 1.6 gr. bij een omgevingstemperatuur van 16.5 gr.
Maak ik een denkfout door aan te nemen dat de box zo rond de - 16 gr, zou moeten komen?
Wie heeft hier een antwoord op.
Volgens mij maak je inderdaad een denkfout, het is een koelbox en geen
vrieskist.

Fleurtjuh666

Ongelezen bericht door Fleurtjuh666 »

brummie01 schreef:Ben in het bezit van een Dometic RC 2200 EGP koelbox. Deze box zou volgens de handleiding tot 33 gr. onder de omgevingstemperatuur koelen.
Het is inderdaad een koelbox, geen vrieskist, neemt niet weg dat de handleiding enigzins misleidend is. Die 33 graden wordt waarschijnlijk alleen in de meest optimale omstandigheden gehaald, áls het al gehaald wordt.

VioletPrue

Ongelezen bericht door VioletPrue »

Hier de specificaties van de website van Dometic:

Schitterend optreden voor de eerste absorptiebox met aluminiumbehuizing! De CombiCool RC 2200 EGP ziet er ongelooflijk goed uit en voelt zich overal thuis -tijdens de barbecue op het terras, bij de pichnick in de voortent of ver van de bewoonde wereld.
Dankzij de geoptimaliseerde absorptietechniek levert hij uitstekende koelprestaties tot 33 °C onder omgevingstemperatuur en werkt hij volledig geluidloos. De CombiCool RC 2200 EGP biedt 41 liter inhoud en een perfecte vormgeving van de binnenruimte die het koelen tot acht flessen van 2 liter mogelijk maakt. Voor comfortabel transport van het toestel zijn zijdelingse grepen voorhanden.

Piëzo ontsteking
Thermostatische regeling bij gebruik op 30 volt
Vlamregeling op 3 standen bij gebruik op gas
Stahoogte voor 1,5- en 2-literflessen
Geïntegreerde draaggrepen
Robuuste behuizing
IJsblokjesbakje
Kleur: aluminiumoptiek / zwart

Inderdaad een domme manier van neerzetten, maar ik denk dat de meeste mensen wel snappen dat als ze dat ding meenemen tijdens het ijsvissen bij -10, dat die koelbox dan niet de vis invriest met -43.
Het hangt dus ook van de omgevingstemperatuur af.
Hadden ze dus anders moeten formuleren, maar een beetje logisch denken.....

Jefdus

Ongelezen bericht door Jefdus »

Fleurtjuh666 schreef: Die 33 graden wordt waarschijnlijk alleen in de meest optimale omstandigheden gehaald, áls het al gehaald wordt.
Als er staat dat hij koelt tot 33 graden onder omgevingstemperatuur, betekent dat idnerdaad dat het onder ideale omstandigheden is. Het staat er dus gewoon duidelijk

elnuar

Ongelezen bericht door elnuar »

VioletPrue schreef:Hier de specificaties van de website van Dometic:

Schitterend optreden voor de eerste absorptiebox met aluminiumbehuizing! De CombiCool RC 2200 EGP ziet er ongelooflijk goed uit en voelt zich overal thuis -tijdens de barbecue op het terras, bij de pichnick in de voortent of ver van de bewoonde wereld.
Dankzij de geoptimaliseerde absorptietechniek levert hij uitstekende koelprestaties tot 33 °C onder omgevingstemperatuur en werkt hij volledig geluidloos. <knip>

Inderdaad een domme manier van neerzetten, maar <knip>
Hadden ze dus anders moeten formuleren, maar een beetje logisch denken.....
helemaal geen domme manier van neerzetten, maar juist een hele slimme... maar wel erg vervelend omdat het op meerdere manieren uit te leggen valt...
bijvoorbeeld : ga je proberen om 34 graden of meer onder omgevingstemp. af te koelen is het proces dus niet meer uitstekend en hoeft hij ook niet meer geluidsloos te zijn -> wie weet gaat hij dan gigantisch lawaai maken...
of het mogelijk is om die 33 graden verschil te halen, is onmogelijk uit de tekst te halen, voor hetzelfde geld kan het apparaat niet meer als 5 graden afkoelen. Ik kan dat niet uit die tekst halen... Je mag hopen dat ie meer als die 5 graden haalt en meer richting die 33 gaat, maar uit de omschrijving valt dit (nog) niet af te leiden.

bosse bol

Ongelezen bericht door bosse bol »

Deze koelbox is op twee manieren te gebruiken,electrisch en op gas.
Electrisch zal hij minder presteren dan op gas.Er staat ook nergens dat hij
33 graden onder omgevings temp.kan koelen. Er staat duidelijk koelt uitstekend tot 33 graden onder omgevingstemp.Dat houd dus in als het in de box 4 graden is en de omgevingstemp. is van 0 tot 33 graden hij die 4 graden blijft koelen.Is maar een voorbeeld hoor weet niet tot hoever de box kan koelen.

Emmy75

Ongelezen bericht door Emmy75 »

Er zijn overigens ook koel/vries boxen maar dit is een koelbox, zoals de anderen al aangaven. Het is toch ook helemaal niet wenselijk dat deze standaard tot 33 graden onder de omgevingstemperatuur 'koelt'. Bij een BBQ bij zo'n 2 graden zou deze de dranken invriezen op -11. Denk niet dat dat de bedoeling is van een koelbox.

Ouwe aap

Ongelezen bericht door Ouwe aap »

neemt niet weg dat de handleiding enigzins misleidend is. Die 33 graden wordt waarschijnlijk alleen in de meest optimale omstandigheden gehaald
Welke omstandigheden zijn dat dan ? Dat het niet te warm mag zijn ? :lol:
Geloof mij, er is niets misleidends aan. Dat ding koelt (dus niet vriezen) tot 33 graden onder omgevingtemperatuur.
ga je proberen om 34 graden of meer onder omgevingstemp. af te koelen is het proces dus niet meer uitstekend en hoeft hij ook niet meer geluidsloos te zijn -> wie weet gaat hij dan gigantisch lawaai maken...
Ik weet het. Het absorptie systeem maakt geen geluid, gewoon niet.
of het mogelijk is om die 33 graden verschil te halen, is onmogelijk uit de tekst te halen
Het staat er duidelijk. hij koelt tot 33 graden onder de omgevingstemperatuur. Dus is het 40 graden, is je biertje toch nog 7 graden, zeer acceptabel denk ik.
Electrisch zal hij minder presteren dan op gas.
Waarom ? Wie zegt dat ?

bosse bol

Ouwe aap schreef:
neemt niet weg dat de handleiding enigzins misleidend is. Die 33 graden wordt waarschijnlijk alleen in de meest optimale omstandigheden gehaald
Welke omstandigheden zijn dat dan ? Dat het niet te warm mag zijn ? :lol:
Geloof mij, er is niets misleidends aan. Dat ding koelt (dus niet vriezen) tot 33 graden onder omgevingtemperatuur.
ga je proberen om 34 graden of meer onder omgevingstemp. af te koelen is het proces dus niet meer uitstekend en hoeft hij ook niet meer geluidsloos te zijn -> wie weet gaat hij dan gigantisch lawaai maken...
Ik weet het. Het absorptie systeem maakt geen geluid, gewoon niet.
of het mogelijk is om die 33 graden verschil te halen, is onmogelijk uit de tekst te halen
Het staat er duidelijk. hij koelt tot 33 graden onder de omgevingstemperatuur. Dus is het 40 graden, is je biertje toch nog 7 graden, zeer acceptabel denk ik.

][quote]Electrisch zal hij minder presteren dan op gas.
Waarom ? Wie zegt dat ?[/quote][/b]
Ik dat lees je toch.
En als je er iets vanaf weet dan weet je ook waarom.

Sorry staat verkeerd . Moet zijn electrisch zal hij meer presteren
dan op gas.
Laatst gewijzigd door bosse bol op 15 feb 2012 11:42, 1 keer totaal gewijzigd.

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Met deze zin is alles gezegd, en duidelijk uitgelegd. :D

bosse bol

bosse bol schreef:Deze koelbox is op twee manieren te gebruiken,electrisch en op gas.
Electrisch zal hij meer presteren dan op gas.Er staat ook nergens dat hij
33 graden onder omgevings temp.kan koelen. Er staat duidelijk koelt uitstekend tot 33 graden onder omgevingstemp.Dat houd dus in als het in de box 4 graden is en de omgevingstemp. is van 0 tot 33 graden hij die 4 graden blijft koelen.Is maar een voorbeeld hoor weet niet tot hoever de box kan koelen.

Dacht toch dat ik het er ook duidelijk had neer gezet.
Wat ouwe aap doet is plagiaat :lol:

http://www.bakhuiskoudetechniek.nl/cara ... kasten.htm
hierbij de werking van beide systemen.

Gesloten