LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] LG F14B8TD 8KG kan geadverteerde gewicht niet aan

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
d33f

LG F14B8TD 8KG kan geadverteerde gewicht niet aan

Ongelezen bericht door d33f »

Beste Radar-leden,

Eind september hebben mijn partner en ik een nieuwe wasmachine gekocht bij de MediaMarkt in Duitsland voor € 450,- (exclusief bezorg- en garantiekosten).
Het gaat hier om het type LG F14B8TD 8KG.

De wasmachine is vakkundig door de MediaMarkt geïnstalleerd, waterpas gezet en aangesloten.

Helaas kwamen wij al vrij snel tot de conclusie dat deze wasmachine helemaal niet zijn geadverteerde gewicht van 8KG aankan, vaak gaat het al mis als wij er 4 KG in doen (trommel zeer instabiel + bonken van de trommel tegen de binnenkuip wat uiteraard geen goed teken is). Dit terwijl er in de handleiding staat dat de wasmachine op het specifieke programma gewoon 8 KG moet aankunnen.

Verder bestaat er het vermoeden dat het trommelkruis gebroken is aangezien er een spelling bestaat in de trommel die hierop wijst, terwijl wij altijd netjes om de zoveel wasbeurten een kookwas draaien + geen vloeibaar wasmiddel gebruiken.

Dit mag toch niet gebeuren na enkel 3 maanden de wasmachine strikt volgens de handleiding gebruikt te hebben ?

Uiteraard ga ik de komende week bellen met de reparatieservice van de MediaMarkt, alleen weet ik niet hoe het zit met de consumentenrechten in Duitsland.

Ook is mij opgevallen dat er zo goed als geen recensies te vinden zijn van deze wasmachine en ondertussen wordt deze wasmachine niet meer verkocht bij de MediaMarkt als ik hun website mag geloven.

U kunt zich voorstellen dat ik mij nogal bedonderd voel gezien de wasmachine ten eerste zijn geadverteerde gewicht niet aankan + dat er nu al een defect lijkt te zien die pas na jaren mag ontstaan.

Wat kun ik nu het beste doen en wat zijn mijn rechten in dit geval ?

Alvast bedankt voor alle reacties.

eleven

Re: LG F14B8TD 8KG kan geadverteerde gewicht niet aan

Ongelezen bericht door eleven »

Uiteraard ga ik de komende week bellen met de reparatieservice van de MediaMarkt, alleen weet ik niet hoe het zit met de consumentenrechten in Duitsland.
Dat had je al lang kunnen doen, want na maanden heb je nog altijd garantie.
Ook is mij opgevallen dat er zo goed als geen recensies te vinden zijn van deze wasmachine en ondertussen wordt deze wasmachine niet meer verkocht bij de MediaMarkt als ik hun website mag geloven.
Het product wordt wel nog verkocht, maar is tijdelijk niet beschikbaar. :wink:

http://www.mediamarkt.de/mcs/product/LG ... ?langId=-3

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

De Duitse wet lijkt op de Nederlandse omdat beide gebaseerd zijn op een Europese richtlijn. Het is mogelijk dat conformiteitsgebreken zijn beperkt tot twee jaar.

d33f

@Eleven, het klopt dat er staat dat de machine tijdelijk niet meer leverbaar is, maar dit staat er nu al ondertussen 2 maanden achter elkaar (heb de webshop vaker gecheckt).

eleven

d33f schreef:@Eleven, het klopt dat er staat dat de machine tijdelijk niet meer leverbaar is, maar dit staat er nu al ondertussen 2 maanden achter elkaar (heb de webshop vaker gecheckt).

Dit is toch helemaal niet relevant, want jij wil toch niet een nieuwe wasmachine kopen, maar de 3 maanden oude gerepareerd hebben.
Dus morgen bellen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Helaas kwamen wij al vrij snel tot de conclusie dat deze wasmachine helemaal niet zijn geadverteerde gewicht van 8KG aankan, vaak gaat het al mis als wij er 4 KG in doen
Het gaat wel om het gewicht van de NATTE was.... een met handdoeken en/of spijkerbroeken zit je al snel aan dat gewicht.

d33f

bprosman schreef:
Helaas kwamen wij al vrij snel tot de conclusie dat deze wasmachine helemaal niet zijn geadverteerde gewicht van 8KG aankan, vaak gaat het al mis als wij er 4 KG in doen
Het gaat wel om het gewicht van de NATTE was.... een met handdoeken en/of spijkerbroeken zit je al snel aan dat gewicht.
Zover ik via Google en andere websites te weten ben gekomen gaat het toch echt om het gewicht van de droge was, wij meten het zelfs af met een weegschaal voordat het de machine in gaat, en het overstijgt dus nooit de 4 KG omdat bij iets meer dan 4 KG de trommel te onstabiel wordt..

Daarbij kan men de natte was niet van tevoren wegen voordat men het in de wasmachine gooit lijkt me ;)
Laatst gewijzigd door d33f op 02 feb 2014 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.

d33f

eleven schreef:
d33f schreef:@Eleven, het klopt dat er staat dat de machine tijdelijk niet meer leverbaar is, maar dit staat er nu al ondertussen 2 maanden achter elkaar (heb de webshop vaker gecheckt).

Dit is toch helemaal niet relevant, want jij wil toch niet een nieuwe wasmachine kopen, maar de 3 maanden oude gerepareerd hebben.
Dus morgen bellen.
Wellicht niet relevant voor u maar mij geeft dit toch een lichte indicatie dat de wasmachine waarschijnlijk toch niet zo'n verkoopsucces is of zelfs door de MediaMarkt zelf uit de handel is genomen.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

en het overstijgt dus nooit de 4 KG omdat bij iets meer dan 4 KG de trommel te onstabiel wordt..
Als ik op Pagina 13 van de handleiding kijk is dit voor ongeveer de helft van de wasprogramma's het geval dat je max. mag beladen, de andere programma's hebben het over 4 Kg en zelfs 2Kg.
Verder bestaat er het vermoeden dat het trommelkruis gebroken is
Als dat zo is ligt je trommel zo'n beetje los in de machine dus is wel iets meer dan "een beetje speling". In geval van speling lijkt een rot lager me meer aannemelijk.

eleven

d33f schreef:
Wellicht niet relevant voor u maar mij geeft dit toch een lichte indicatie dat de wasmachine waarschijnlijk toch niet zo'n verkoopsucces is of zelfs door de MediaMarkt zelf uit de handel is genomen.
Kan ik niet beoordelen.
Kunnen vele factoren zijn.
bprosman schreef: Het gaat wel om het gewicht van de NATTE was.... een met handdoeken en/of spijkerbroeken zit je al snel aan dat gewicht.
Wij doen ook altijd droge was in het machine. :lol:

d33f

bprosman schreef:
en het overstijgt dus nooit de 4 KG omdat bij iets meer dan 4 KG de trommel te onstabiel wordt..
Als ik op Pagina 13 van de handleiding kijk is dit voor ongeveer de helft van de wasprogramma's het geval dat je max. mag beladen, de andere programma's hebben het over 4 Kg en zelfs 2Kg.
Verder bestaat er het vermoeden dat het trommelkruis gebroken is
Als dat zo is ligt je trommel zo'n beetje los in de machine dus is wel iets meer dan "een beetje speling". In geval van speling lijkt een rot lager me meer aannemelijk.
Daar heeft u inderdaad gelijk in maar zoals ik al in mijn OP heb uiteengezet gaat het dus om de programma's die wel 8 KG aan zouden kunnen volgens de handleiding..

Gesloten