LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] magnetrons

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
guusdejongh

magnetrons

Ongelezen bericht door guusdejongh »

Onlangs een Zanussi-magnetron aangeschaft. Bij installatie bleek de dagtijdklok niet tot de uitrusting te behoren. Reactie Electrolux: sinds nieuwe eur. wetgeving per 1 jan. '10 verboden. Geen stroomverbruik in de stand-by stand!
Dit apparaat voldoet dus niet aan mijn verwachtingen. Men had mij daarop bij aanschaf attent moeten maken vind ik. Wat te doen?

seconds-out

Re: magnetrons

Ongelezen bericht door seconds-out »

guusdejongh schreef:Onlangs een Zanussi-magnetron aangeschaft. Bij installatie bleek de dagtijdklok niet tot de uitrusting te behoren. Reactie Electrolux: sinds nieuwe eur. wetgeving per 1 jan. '10 verboden. Geen stroomverbruik in de stand-by stand!
Dit apparaat voldoet dus niet aan mijn verwachtingen. Men had mij daarop bij aanschaf attent moeten maken vind ik. Wat te doen?
De Belbus antwoordt:
Hier is sprake van misleiding, u heeft de magnetron gekocht waarvan u mocht aannemen dat het apparaat is uitgerust met een dagtijdklok.
Het is niet algemeen bekend dat zulke apparaten ook zonder een dagtijdklok te koop zijn.
De verkoper had u hierop attent moeten maken, dat er extra kosten bij zouden komen als u de magnetron MET een dagtijdklok wilde.
Ik stel voor dat u nu de met mij de bus ingaat naar de winkelier, om alsnog een gratis dagtijdklok te eisen. :roll: (of een zelfde magnetron MET dagtijdklok.)

ronald g

Ongelezen bericht door ronald g »

De Ronaldlijn zegt er in deze het volgende over. Voor aanschaf had u kunnen informeren of de mogelijkheden aan uw wensen voldoen, echter heeft u dat niet gedaan. Een dagtijdklok is optisch te zien in de vorm van een display. Is die display wel aanwezig dan is die klok er ook.

tennis

Ongelezen bericht door tennis »

guusdejongh schreef:Onlangs een Zanussi-magnetron aangeschaft. Bij installatie bleek de dagtijdklok niet tot de uitrusting te behoren. Reactie Electrolux: sinds nieuwe eur. wetgeving per 1 jan. '10 verboden. Geen stroomverbruik in de stand-by stand!
Welke typ magnetron is het:

http://www.zanussi.nl/node63.aspx?categoryid=218

seconds-out

Ongelezen bericht door seconds-out »

ronald g schreef:De Ronaldlijn zegt er in deze het volgende over. Voor aanschaf had u kunnen informeren of de mogelijkheden aan uw wensen voldoen, echter heeft u dat niet gedaan. Een dagtijdklok is optisch te zien in de vorm van een display. Is die display wel aanwezig dan is die klok er ook.
Als je niet weet dat er ook magnetrons te koop zijn zonder dagtijdklok dan kan je een ander niet verwijten om er op te letten of er wel een dagtijdklok opzit. :D
Wie weet (wist) dat nou? Ik niet. (denk ook vele anderen niet)
Je gaat ervan uit dat er eentje opzit.

Topicstarter dacht dat ook en misschien is de magnetron via internet gekocht en was een inspectie van de magnetron niet mogelijk en moet hij afgaan op een plaatje/tekst.

Dit is discutabel...Ik zeg niet dat ik gelijk heb, maar ook niet dat jij gelijk hebt :D

ronald g

De Zanussi magnetrons hebben allemaal een tijdsaanduiding of het moet er één zonder display zijn. Zo,n super eenvoudige met twee knoppen.

Borginator

Ongelezen bericht door Borginator »

guusdejongh schreef:Men had mij daarop bij aanschaf attent moeten maken
Volgens mij is het niet verplicht, maar het zou wel klantvriendelijk zijn geweest.

Het is hetzelfde als je een standalone DVD speler koopt en waarbij je mag verwachten dat deze alle soorten videoformaten (AVI, MPG, enz) kan afspelen. Zolang je er niet naar vraagt, is de winkelier niet verplicht jou de informatie te verstrekken wat deze wel en niet kan afspelen.

Voordat je een produkt aanschaft, test apparatuur in winkels altijd uit en vraag zoveel mogelijk aan verkoper, daar zijn ze onder andere voor.
Een leuk produkt op een webwinkel gezien, vraag alles wat je kan bedenken over het produkt voordat je het aanschaft.
Ook is het handig om eerst informatie en andermans reacties te zoeken op internet over het produkt.
Je voorkomt hiermee een hoop ergenissen.

tennis

Borginator schreef: Ook is het handig om eerst informatie en andermans reacties te zoeken op internet over het produkt.

Dit wordt vaak niet gedaan, waarom begrijp ik niet.
Het forum staat vol, met zulke berichten.
De volgorde is fout:
Eerst wordt gekocht en dan pas op internet gekeken, of er iets mis is met dit product of bedrijf.
Je voorkomt hiermee een hoop ergenissen.

guusdejongh

Dank voor de vele reacties.
Wat opvalt is dat er niemand reageert op die nieuwe Europese wetgeving die dit alles veroorzaakt. Iemand ooit daarover iets gehoord?
Dan zijn er veel vooroordelen. Laat me volledig zijn, dan kunnen veel opmerkingen weer worden ingeslikt.
Het gaat hier om een hoogwaardige inbouw combi-magnetron, zeer goed beoordeeld door o.a. Kieskeurig. Ik heb me voor de aankoop heel goed georiënteerd d.m.v. diverse voorlichtingswebsites.
Ik heb de specificaties van de aanbevolen apparaten er nog eens op nagekeken, maar nergens staat iets over een tijdklok. En je vraagt er natuurlijk niet naar; een bazaarapparaat van een paar tientjes is al uitgerust met een klokje.
Mijn apparaat heeft een timer die de kooktijd laat zien op een groot display. Daarop zie je tevens alle handelingen die je doet, de ingestelde temperatuur, de ingestelde functies, zoals temperatuur, vermogen, enz. Mag je aannemen dat dan zeker een klokje tot de standaarduitrusting behoort?
Als je een auto koopt vraag je toch ook niet of er een klok in zit!
Dan komt er nog iets bij: Op internet heb ik bij mijn zoekactie de Duitse versie van de gebruiksaanwijzing gezien. Daarin staat een pagina met de aanwijzing hoe de tijdklok te installeren! Deze pagina tref je niet aan in de bijgeleverde Nederlandse uitgave.
Nu wil ik jullie mening nog wel eens horen.

ronald g

Een typenummer zou handig zijn, wie weet is de handleiding in deze niet duidelijk.

angel1978

Ongelezen bericht door angel1978 »

En ik breng 'm ook zeker niet terug als die er niet in zit ( sterker nog, in heel wat auto's die ik heb gehad zat die niet in )...

Wat mij betreft is een tijdsaanduiding niet iets dat hoort bij een functie van een magnetron en dus ook niet iets dat je 'zou mogen verwachten'.

Nu ik daar verder over nadenk, kan de mijne het ook niet..

tennis

guusdejongh schreef:Dank voor de vele reacties.
Wat opvalt is dat er niemand reageert op die nieuwe Europese wetgeving die dit alles veroorzaakt. Iemand ooit daarover iets gehoord?
Dan zijn er veel vooroordelen. Laat me volledig zijn, dan kunnen veel opmerkingen weer worden ingeslikt.
Het gaat hier om een hoogwaardige inbouw combi-magnetron, zeer goed beoordeeld door o.a. Kieskeurig. Ik heb me voor de aankoop heel goed georiënteerd d.m.v. diverse voorlichtingswebsites.
Ik heb de specificaties van de aanbevolen apparaten er nog eens op nagekeken, maar nergens staat iets over een tijdklok. En je vraagt er natuurlijk niet naar; een bazaarapparaat van een paar tientjes is al uitgerust met een klokje.
Mijn apparaat heeft een timer die de kooktijd laat zien op een groot display. Daarop zie je tevens alle handelingen die je doet, de ingestelde temperatuur, de ingestelde functies, zoals temperatuur, vermogen, enz. Mag je aannemen dat dan zeker een klokje tot de standaarduitrusting behoort?
Dan komt er nog iets bij: Op internet heb ik bij mijn zoekactie de Duitse versie van de gebruiksaanwijzing gezien. Daarin staat een pagina met de aanwijzing hoe de tijdklok te installeren! Deze pagina tref je niet aan in de bijgeleverde Nederlandse uitgave.
Nu wil ik jullie mening nog wel eens horen.

Ik had er gevraagd, welk typ het is, maar deze vraag heb je tot heden nog niet beantwoord, dan hebben wij misschien een mening!

tennis schreef: Welke typ magnetron is het:

http://www.zanussi.nl/node63.aspx?categoryid=218

ronald g

Als er een display is en de duitse handleiding besteedt er een hele pagina aan dan zit die klok er ook in. Edoch zolang TS geen typenummer doorgeeft komen we geen steek verder.

Borginator

Ongelezen bericht door Borginator »

guusdejongh schreef:Reactie Electrolux: sinds nieuwe eur. wetgeving per 1 jan. '10 verboden. Geen stroomverbruik in de stand-by stand!
guusdejongh schreef:Wat opvalt is dat er niemand reageert op die nieuwe Europese wetgeving die dit alles veroorzaakt. Iemand ooit daarover iets gehoord?
Dit heeft te maken met de EG-Verordening 1275/2008.

EG-Verordening 1275/2008 geeft uitvoering Europese richtlijn Ecodesign 2005/32/EG. Zij bevat voorschriften voor het ontwerp voor het elektriciteitsverbruik door huishoud- en kantoorapparatuur in de stand by-stand en uit- stand.
De Verordening is op 18 december 2008 gepubliceerd en op 7 januari 2009 in werking getreden. De apparatuur moet per 7 januari 2010 aan de voorschriften voldoen. Per 7 januari 2013 worden de voorschriften aangescherpt.

In de EG-Verordening 1275/2008 staat onder andere aangegeven dat apparatuur in een stand die uitsluitend informatie of de toestand weergeeft, eventueel in combinatie met een reactiveringsfunctie, maximaal 2,00 W mag verbruiken. Dit is met ingang van 7 januari 2010.
Per 7 januari 2013 zal dit maximaal 1,00 W worden.

Dus ik vermoed dat Electrolux het verkeerd heeft begrepen of de reactie is geschreven door iemand die er niet veel verstand van heeft.
guusdejongh schreef:Mijn apparaat heeft een timer die de kooktijd laat zien op een groot display. Daarop zie je tevens alle handelingen die je doet, de ingestelde temperatuur, de ingestelde functies, zoals temperatuur, vermogen, enz. Mag je aannemen dat dan zeker een klokje tot de standaarduitrusting behoort?
Neem niets zomaar wat aan. Zoals ik zei, vraag alles wat je maar kan bedenken aan de verkoper. Vragen via de email is handig, omdat je de antwoorden zwart op wit krijgt van de verkoper. Zodra er iets niet klopt, kan je de verkoper hiermee confronteren.

Ook ik was in 2007 ingetuind bij het aanschaffen van een auto door niet de juiste vragen te stellen. Er werd gezegd dat de auto elektrische ramen heeft, dus ik nam aan dat dit alle ramen betreft. Maar toen ik het had aangeschaft bleek alleen de ramen voor elektrisch te zijn en achter niet. Dat werd gelukkig wel gecorrigeerd op mijn aandringen :mrgreen:

guusdejongh

Sorry, eerst maar even het typenummer: Zanussi ZMC40ST type VJCF.
Ik wacht voordat ik reageer de verdere commentaren eerst even af.

ronald g

Hoi Guus, ik heb even op type nummer gegoogled en kwam op deze link uit.

http://www.gebruikershandleiding.com/Za ... 51245.html

De Nederlandse gebruiksaanwijzing staat zoals altijd onderaan maar er wordt helder uitgelegd hoe de dagtijd klok ingesteld moet worden.

Ik hoop dat er iets aan hebt.

ronald g

Ik heb zelf de handleiding even doorgespit en die energie besparing is er wel. Bij de eerste installatie wordt na de taalkeuze gevraagd om de klok in te stellen doe je dat niet dan wordt die ook niet weergegeven en gaat de energiebesparing in. Wel handig anders blijft de tijd gewoon knipperen. Die irritante nullen of streepjes in de display. De Zanussi heeft wel een dagtijdklok 12 of 24 uurs aanduiding maar sla je die in de installatie over dan wordt die niet getoond en display gaat op zwart. De eeg norm. Dus Guus gewoon de installatie overnieuw beginnen en na taalkeuze de klok instellen.

ronald g

En toen werdt het stil.

guusdejongh

Ronald, ik heb gelukkig nog andere interessen dan magnetrons en computers. Zo ben ik een paar dagen op vakantie geweest. Daarom werd het stil van mijn kant....
Van veel geïnteresserden goedbedoelde adviezen gekregen, maar het is nu eenmaal zo dat er geen dagtijdklok op mijn magnetron zit, en dat het slotantwoord van Electrolux was: jammer, maar daar moet u het mee doen.
Ik ga toch nog verder met tegenspartelen. Zoals gezegd heb ik vóór aankoop op de website van Zanussi (is een merk van Electrolux) de gebruiksaanwijzing gelezen, waarin in 4 talen een installatie-instructie voor een dagtijdklok staat.
En deze aanwijzing staat er nog steeds op! Maar niet meer in de gebruiksaanwijzing van de magnetron die ik onlangs gekocht heb!
Ik verwijt Electrolux dat zij deze aanwijzing niet per 1 jan. jl. van de website gehaald hebben.
En mijn vraag aan het forum was: wat zijn mijn rechten om genoegdoening te krijgen? Wat kan ik doen?

guusdejongh

Ronald, en toen werd het stil....!

Gesloten