In december jl. heb ik via Groupon een robotstofzuiger van Paranello aangeschaft. Het betreft het type navigator. Over deze navigator van Paranello heb ik een aantal vragen/opmerkingen.
1. De site van Paranello belooft een stofzuiger met "a very low noise" (65 dB). De stofzuiger maakt echter veel geluid, zelfs zo veel dat wij de stofzuiger in onze slaapkamer (een verdieping hoger dan de woonkamer waar de stofzuiger (met de deur van de woonkamer dicht) aan het werk is) duidelijk horen. Bovendien horen we de stofzuiger ook heel goed tegen meubels en helemaal tegen de deur "bonken" tijdens het navigeren. Ik vermoed dat deze stofzuiger (veel) meer dB produceert dan de beloofde 65dB. Deelt iemand deze ervaring?
2. Als de stofzuiger de volle batterijduur van 30 tot 45 minuten kan stofzuiger, is er een behoorlijke hoeveelheid vuil (in mijn situatie vooral haren van de katten en de hond) opgezogen. Helaas loopt de stofzuiger heel regelmatig vast op bijvoorbeeld het vloerkleed (ongeveer 1/2 cm dik) of in een ruimte voor de achterdeur (is ook ongeveer 1/2 cm diep) of onder een stoel, waardoor het apparaat nauwelijks aan stofzuigen toekomt en alle energie verbruikt aan het verder komen (hetgeen meestal niet lukt). Er wordt een apparaatje meegeleverd waarmee een grens kan worden getrokken ("virtual wall"), zodat het apparaat weet dat het daar niet moet stofzuigen. Mijn ervaring is inmiddels dat heel veel plaatsen "afgezet" moeten worden, maar dat is natuurlijk niet de bedoeling van een volautomatische stofzuiger. Herkent iemand dit probleem?
3. Ongeveer een maand geleden is bij het optillen van het apparaat aan de daarvoor bestemde handgreep, die handgreep afgebroken. Dit is naar mijn mening normaal gebruik en de stofzuiger is nooit gevallen of zo. Ik wilde een beroep doen op de garantie van een jaar, maar daar wil Paranello niets van weten. Paranello beroept zich op artikel 8 van hun algemene voorwaarden: "The warranty does not cover: 1. Damage, failures, malfunctions or defects attributable to causes of external origin." Op mijn vraag wat dan volgens hun de "causes of external origin" waren, kreeg ik als antwoord dat Paranello daarmee bedoelt dat het in mijn geval niet om een "malfunction" van het apparaat gaat en gaat totaal voorbij aan de eveneens in hetzelfde artikel genoemde "damage" en "failures". Ik ben nog steeds van mening dat het defect wel onder de garantie valt, maar Paranello wil hier niets van weten en wil uitsluitend repareren als ik EUR 79,00 betaal (en dat voor een apparaat dat EUR 114,00 heeft gekost). Wat vinden de andere forum-leden hiervan en hebben meer mensen deze problemen met de garantieverlening door Paranello?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Paranello navigator
-
Re: Paranello navigator
Van de garantie en technische weet ik niet veel, dus daar ga ik me ook niet mee bemoeien, maar ik heb voor de gein even gezocht, en een normale stofzuiger is rond de 70dB volgens deze site http://www.tlc-direct.co.uk/Technical/S ... cibles.htm , dus dat 'geluidloos' of 'zacht' is volgens mij niet helemaal waar als de stofzuiger rond de 65 dB zit....