LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Waar kan ik terecht met deze klacht?
SaniWeb.nl, een dochteronderneming van DMG, heeft mij voor meer dan € 600,- belazerd. Ze weigeren simpelweg kosten te betalen, ontstaan na een foutieve levering van een douchewand. De installateur heeft de verkeerde wand deels geïnstalleerd en toen opgemerkt dat het de verkeerde wand was. Dus: demontage, uitwerk verwijderen, en nieuwe wand erin. Meerkosten: dik € 500,- ex. BTW vanwege de installatie. Ik heb het juridisch uitgezocht, en ik sta volledig in mijn recht.
Probleem is natuurlijk een lange procedure... oftewel: kosten en moeite staan niet in verhouding... Toen ging ik zoeken.
Wat ik niet kon rijmen: hoe kan een dergelijk bedrijf dat zo met haar klanten omgaat, zulke goede reviews scoren? Ben ik een uitzondering? Wat blijkt: SaniWeb en DMG laat eigen medewerkers zelf positieve reviews schrijven over dit bedrijf. Gewoon enkele positieve reviews zoeken en de naam van de auteur Googlen en je komt bij medewerkers uit van DMG. Als je gaat zoeken, vind je tal van gedupeerde klanten van SaniWeb en de DMG groep.
SaniWeb.nl, een dochteronderneming van DMG, heeft mij voor meer dan € 600,- belazerd. Ze weigeren simpelweg kosten te betalen, ontstaan na een foutieve levering van een douchewand. De installateur heeft de verkeerde wand deels geïnstalleerd en toen opgemerkt dat het de verkeerde wand was. Dus: demontage, uitwerk verwijderen, en nieuwe wand erin. Meerkosten: dik € 500,- ex. BTW vanwege de installatie. Ik heb het juridisch uitgezocht, en ik sta volledig in mijn recht.
Probleem is natuurlijk een lange procedure... oftewel: kosten en moeite staan niet in verhouding... Toen ging ik zoeken.
Wat ik niet kon rijmen: hoe kan een dergelijk bedrijf dat zo met haar klanten omgaat, zulke goede reviews scoren? Ben ik een uitzondering? Wat blijkt: SaniWeb en DMG laat eigen medewerkers zelf positieve reviews schrijven over dit bedrijf. Gewoon enkele positieve reviews zoeken en de naam van de auteur Googlen en je komt bij medewerkers uit van DMG. Als je gaat zoeken, vind je tal van gedupeerde klanten van SaniWeb en de DMG groep.
Re: SaniWeb weigert meerkosten te betalen na fout geleverd product
Knap, wel juridisch uitzoeken maar niet weten hoe verder.
Een deurwaarder kan een dagvaarding bezorgen. Na de uitspraak heb je misschien een deurwaarder nodig die het geld gaat proberen te innen. Het kost geld, maar het is de enige optie als het bedrijf niet vrijwillig betaald.
Ik heb nog een paar vragen. Maar aangezien je het uitgezocht hebt ga ik ze niet stellen.
Een deurwaarder kan een dagvaarding bezorgen. Na de uitspraak heb je misschien een deurwaarder nodig die het geld gaat proberen te innen. Het kost geld, maar het is de enige optie als het bedrijf niet vrijwillig betaald.
Ik heb nog een paar vragen. Maar aangezien je het uitgezocht hebt ga ik ze niet stellen.
Als je volledig in je recht staat, dan zullen de kosten en moeite ook niet echt een bezwaar hoeven te zijn omdat je dat toch vergoed krijgt. Of ben je misschien er toch niet zo zeker van dat je volledig in je recht staat?
Dat is wel de enige uitweg nu.
Onjuist. De bewijslast ligt bij de verkoper. En een consument is niet tot onderzoek verplicht.
Niets van wat je schrijft is gebasseerd op de praktijk of de theorie.
-
Was het een installateur van Saniweb en zijn de installatiekosten onderdeel van de totale overeenkomst?
bupaul
vindt dit leuk
Waar staat dat TS dit niet heeft gedaan?
Onjuist. Montage is geen uitsluitingsgrond voor het herroepingsrecht, maatwerk wel.snuffel1 schreef: ↑15 aug 2021 10:26Als de installateur toch met de montage begint en er gaandeweg achter komt de de douchewand niet passend is of niet aan de wensen van Ts voldoet dan is het retourneren van de wand in beginsel niet meer mogelijk omdat de wand al gedeeltelijk gemonteerd is geweest.
Hoevaak je dit ook herhaalt: het blijft onjuist. Het is de verantwoordelijkheid van de verkoper om te leveren wat er is bestelt. TS heeft nog altijd geen onderzoeksplicht na de koop.snuffel1 schreef: ↑15 aug 2021 10:26SaniWeb heeft de douchewand omgeruild voor een passende douchewand maar stelt m.i. terecht dat de al gemaakte montage kosten niet vergoedt gaan worden want die kosten vallen onder de verantwoordelijkheid van Ts die heeft nagelaten om te controleren of de douchewand wel passend was.
Houdt je ook rekening met de mogelijkheid dat de opgegeven maten correct zijn?
Een gemonteerde en gedemonteerde douchewand zal tot een waardevermindering leiden van ongeveer 100 procent.
Op marktplaats levert een tweedehands douchewand in elk geval bijna niets meer op.
Op marktplaats levert een tweedehands douchewand in elk geval bijna niets meer op.
bupaul
vindt dit leuk
Hier mist volgens mij nog wat informatie,
Saniweb is hier volgens mij niets meer dan een webshop waar je het aangebodene kunt kopen.
uiteraard krijg je op basis van het bestelde een orderbevestiging, is deze gecontroleerd en kwam deze overeen met het bestelde (zo niet dan dient er door besteller te worden gereclameerd zodat er een goede orderbevestiging komt).
Na levering heeft TS een controleplicht of het bestelde (de orderbevestiging) overeenkomt met het geleverde, dit soort producten hebben duidelijke maten/typenummers op de doos staan (zo niet dan heeft TS recht op kostenloze omruil voor de juiste wand). Dit moet wel gebeuren binnen een redelijke termijn dus niet maanden later.
Als bovenstaande is nagelaten door besteller dan wordt het verhalen van de kosten van de installateur/aanvullende kosten heel lastig.
Openstaande zaken: wie heeft gemeten, wie heeft de vertaling naar de juiste onderdelen gemaakt, wat is de band van installateur met Saniweb).
Saniweb is hier volgens mij niets meer dan een webshop waar je het aangebodene kunt kopen.
uiteraard krijg je op basis van het bestelde een orderbevestiging, is deze gecontroleerd en kwam deze overeen met het bestelde (zo niet dan dient er door besteller te worden gereclameerd zodat er een goede orderbevestiging komt).
Na levering heeft TS een controleplicht of het bestelde (de orderbevestiging) overeenkomt met het geleverde, dit soort producten hebben duidelijke maten/typenummers op de doos staan (zo niet dan heeft TS recht op kostenloze omruil voor de juiste wand). Dit moet wel gebeuren binnen een redelijke termijn dus niet maanden later.
Als bovenstaande is nagelaten door besteller dan wordt het verhalen van de kosten van de installateur/aanvullende kosten heel lastig.
Openstaande zaken: wie heeft gemeten, wie heeft de vertaling naar de juiste onderdelen gemaakt, wat is de band van installateur met Saniweb).
bupaul
vindt dit leuk
TS heeft geen controleplicht.
Artikel 7:23 lid 1 BW
De koper kan er geen beroep meer op doen dat hetgeen is afgeleverd niet aan de overeenkomst beantwoordt, indien hij de verkoper daarvan niet binnen bekwame tijd (...) kennis heeft gegeven. (...) Bij een consumentenkoop moet de kennisgeving binnen bekwame tijd na de ontdekking geschieden, waarbij een kennisgeving binnen een termijn van twee maanden na de ontdekking tijdig is.
Artikel 7:6 lid 1 BW
Bij een consumentenkoop kan van de afdelingen 1-7 van deze titel niet ten nadele van de koper worden afgeweken en kunnen de rechten en vorderingen die de wet aan de koper ter zake van een tekortkoming in de nakoming van de verplichtingen van de verkoper toekent, niet worden beperkt of uitgesloten.
Zoals ik topic start lees , gaat het TS om de meerkosten , terwijl de discussie zich lijkt toe te spitsen op levering van de goede douche wand. Terwijl de goede douchewand volgens mij gewoon geleverd is.
TS heeft wel degelijk een controleplicht aangaande de orderbevestiging (dat is een bevestiging van de overeenkomst), voor de rest klopt de aanvulling.
Volgens mij is In eerste instantie een foutieve douchewand geleverd, die is (zoals ik het lees) na het constateren van de fout kosteloos door Saniweb omgeruild voor de correcte douchewand.
Vraag gaat hier over de kosten die zijn gemaakt door de installateur (500 Euro, lijkt mij wat veel voor het deels installeren van een douchewand voordat je er achter komt dat het niet de juiste is). Persoonlijk controleer ik voor het beginnen van het werk even of alles correct is omdat er altijd iets fout kan gaan en lijkt blind beginnen en kijken waar het schip strand mij niet werkbaar. Nu nog de vraag of het terecht is dat de aanvullende kosten door Saniweb niet worden vergoed? Als de wand in een "blinde" doos zou zijn geleverd of enkel met een typenummer waar verder weinig uit valt af te leiden zou niet vergoeden onterecht zijn. Als er zoals gebruikelijk bij een douchewand een duidelijk plaatje op de doos staat aangevuld met de bijbehorende maatvoering vraag ik me af of de installateur "zomaar" mag beginnen in de hoop dat het wel goed komt.
Volgens mij is In eerste instantie een foutieve douchewand geleverd, die is (zoals ik het lees) na het constateren van de fout kosteloos door Saniweb omgeruild voor de correcte douchewand.
Vraag gaat hier over de kosten die zijn gemaakt door de installateur (500 Euro, lijkt mij wat veel voor het deels installeren van een douchewand voordat je er achter komt dat het niet de juiste is). Persoonlijk controleer ik voor het beginnen van het werk even of alles correct is omdat er altijd iets fout kan gaan en lijkt blind beginnen en kijken waar het schip strand mij niet werkbaar. Nu nog de vraag of het terecht is dat de aanvullende kosten door Saniweb niet worden vergoed? Als de wand in een "blinde" doos zou zijn geleverd of enkel met een typenummer waar verder weinig uit valt af te leiden zou niet vergoeden onterecht zijn. Als er zoals gebruikelijk bij een douchewand een duidelijk plaatje op de doos staat aangevuld met de bijbehorende maatvoering vraag ik me af of de installateur "zomaar" mag beginnen in de hoop dat het wel goed komt.
bupaul
vindt dit leuk
Bedoel jij de 'controleplicht' soms verplichting om een kwitantie af te geven voor iedere voldoening (art. 6:48 BW)? Als jij een bedrag betaald en je krijgt geen kwitantie, dan wordt je gewoon veroordeeld in het betalen van dat bedrag als de ander aangeeft dat je niet betaald hebt. Dat is niet anders met de levering van goederen.
Neen. Saniweb heeft niet geleverd, TS heeft geen onderzoeksplicht en op het moment dat de installateur aanwezig is zijn is zijn arbeidsloon al verschuldigd.
-
Je bestelt een rode auto en betaald deze ook. Je haalt de auto na aflevering op, rijdt er vrolijk een maand in rond, showt deze aan familie en ineens zegt tante Ans dat de auto blauw is. Oeps, niet op gelet, de verkeerde kleur is geleverd. Een knappe rechter die de verkoper zal veroordelen voor alle kosten.
Voordat je een vloer gaat leggen zit er een hele beschrijving bij, met als regel dat je eerst alles moet controleren op fouten.
Het is hier helemaal de vraag wat het verloop is geweest. Heeft TS de wand zelf besteld, zelf in ontvangst genomen en zelf een installateur in de arm genomen, dan had hij op meerdere punten kunnen zien dat er een foutieve wand geleverd is. Als Saniweb alles in eigen beheer heeft gedaan, dan kan je bij hun alle kosten neerleggen.
Zomaar zeggen dat de consument niets zou hoeven is natuurlijk onzin.
Voordat je een vloer gaat leggen zit er een hele beschrijving bij, met als regel dat je eerst alles moet controleren op fouten.
Het is hier helemaal de vraag wat het verloop is geweest. Heeft TS de wand zelf besteld, zelf in ontvangst genomen en zelf een installateur in de arm genomen, dan had hij op meerdere punten kunnen zien dat er een foutieve wand geleverd is. Als Saniweb alles in eigen beheer heeft gedaan, dan kan je bij hun alle kosten neerleggen.
Zomaar zeggen dat de consument niets zou hoeven is natuurlijk onzin.
Als je 10 bollen wol bestelt om een trui te breien, word je ook veronderstelt de code van het kleurbad te controleren.
Hoef je na een half pand niet aan te komen dat er een ander nummer tussen zat.
Hoef je na een half pand niet aan te komen dat er een ander nummer tussen zat.
bupaul
vindt dit leuk
De stelling van Alfatrion is dat een consument geen onderzoeksplicht heeft. Jouw voorbeelden zijn natuurlijk onjuist: een direct zichtbare afwijking (in jouw geval van kleur) zie je al zonder onderzoeksplicht. Een geleverd product wat is wat je verwacht, maar waarvan de maat onjuist blijkt te zijn, is natuurlijk van een geheel andere orde. En daarvoor bestaat géén onderzoeksplicht.NeoDutchio schreef: ↑16 aug 2021 15:08Zomaar zeggen dat de consument niets zou hoeven is natuurlijk onzin.
Hetzelfde geldt voor de bollen wol van Lady, overigens.
Tja, dan geef ik ze ‘s avonds met lamplicht aan een breister en die begint meteen te breien. Zie je de volgende dag pas het verschil.
bupaul
vindt dit leuk
-
Als je de doos uitpakt en alle onderdelen netjes neer legt, dan zie je meteen al of het kloppend is of niet. Als je een wand besteld hebt van 200cm en er zit een wandje in kleiner dan jezelf, dan weet je al dat het fout is. Heb je matglas besteld en kijk je er dwars doorheen, idem. Je hoeft dus geen onderzoek te doen om al heel snel te zien of het juist is of niet. En ga je toch aan de slag terwijl je kan weten dat het niet goed is, dan moet je een ander natuurlijk niet voor die kosten laten opdraaien. Iedereen is nog altijd zelf verantwoordelijk voor zijn eigen daden.Moneyman schreef: ↑16 aug 2021 16:22De stelling van Alfatrion is dat een consument geen onderzoeksplicht heeft. Jouw voorbeelden zijn natuurlijk onjuist: een direct zichtbare afwijking (in jouw geval van kleur) zie je al zonder onderzoeksplicht. Een geleverd product wat is wat je verwacht, maar waarvan de maat onjuist blijkt te zijn, is natuurlijk van een geheel andere orde. En daarvoor bestaat géén onderzoeksplicht.NeoDutchio schreef: ↑16 aug 2021 15:08Zomaar zeggen dat de consument niets zou hoeven is natuurlijk onzin.
Hetzelfde geldt voor de bollen wol van Lady, overigens.
bupaul
vindt dit leuk
Tsja ND, je blijft hangen in voorbeelden waarbij geen onderzoek nodig is om te zien dat er iets niet klopt. Da's niet echt een nuttige discussie, want dat heeft niets met de onderzoeksplicht te maken. Logisch ook, want die bestaat gewoon niet.
Om bij jouw voorbeeld te blijven: niemand is verplicht de doos uit te pakken en de onderdelen allemaal netjes neer te leggen om te controleren of het klopt. Dat iemand dat doet is natuurlijk prima (ik doe het zelf ook, al is het maar om te weten waaraan ik begin), maar het punt is dat het niet aan je tegengeworpen kan worden als je dat niet doet. En aan die stelling heb je nog steeds niets afgedaan.
Net als Lady, overigens.
Om bij jouw voorbeeld te blijven: niemand is verplicht de doos uit te pakken en de onderdelen allemaal netjes neer te leggen om te controleren of het klopt. Dat iemand dat doet is natuurlijk prima (ik doe het zelf ook, al is het maar om te weten waaraan ik begin), maar het punt is dat het niet aan je tegengeworpen kan worden als je dat niet doet. En aan die stelling heb je nog steeds niets afgedaan.
Net als Lady, overigens.
Dorfje
vindt dit leuk
U hebt, uiteraard zou ik zeggen, nog nooit iets gebreid. Dus dezelfde kleur maar een ander kleurbad, zie je dus niet direct. Daar moet je onderzoek voor doen. En wel het verfnummer controleren.
En dat is dus nuttig om te weten waar je aan begint, zoals uzelf al schrijft.
Overigens weten we nog steeds niet wat er mis was met die douchewand.
En dat is dus nuttig om te weten waar je aan begint, zoals uzelf al schrijft.
Overigens weten we nog steeds niet wat er mis was met die douchewand.